علائم، پیشگیری و درمان ویروس کرونا (Corona Virus)

علائم، پیشگیری و درمان ویروس کرونا (Corona Virus)

08 بهمن 1398

شما ممکن است نگران شیوع ویروس کرونا بخاطر خبرهای این چند روز اخیر باشید. ویروس کرونا، یک خانواده بالقوه خطرناک از ویروس‌ها است که باعث ایجاد شرایطی مانند سرماخوردگی، بیماری مِرس یا سندروم تنفسی خاورمیانه (MERS) و بیماری سندروم حاد تنفسی (SARS) و دیگر بیماری‌های تنفسی از جمله تنش‌های جدید می‌شود. در ژانویه سال 2020 مقامات بهداشتی چین، شیوع شکل جدیدی از ویروس کرونا را که باعث مشکلات جدی مانند ذات‌الریه می‌شود را تأیید کرده‌اند. اگر گمان می‌کنید که به ویروس کرونا مبتلا هستید، ضروری است که در خانه بمانید تا دیگران را آلوده نکنید. در حالی که هیچ دارویی برای ویروس کرونا وجود ندارد، اما می‌توانید علائم را درمان کنید تا احساس بهتری داشته باشید.


بخش اول تحت نظر داشتن علائم


1. علائم تنفسی مانند سرفه و آبریزش بینی را بررسی کنید

 از آنجا که ویروس کرونا یک عفونت تنفسی است، سرفه و آبریزش بینی از شایع‌ترین علائم این ویروس است. ممکن است بدون مخاط یا با مخاط، سرفه کنید. اگر فکر می‌کنید سرفه و سرماخوردگی شما ناشی از ویروس کرونا می‌باشد، به پزشک مراجعه کنید.  

  • سرفه و آبریزش بینی نیز می‌تواند علائم آلرژی یا عفونت تنفسی گوناگون باشد، بنابراین نگران نباشید. پزشک به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید برایتان چه اتفاقی افتاده است.
  • فکر کنید که آیا در اطراف کسی قرار گرفته‌اید که بیمار بوده باشد. اگر چنین باشد، احتمالاً به یک بیماری مبتلا شده‌اید.  
  • تمام تلاش خود را برای دوری از افرادی که سیستم ایمنی ضعیف و یا ریسک بالایی برای مشکل دارند به کار بگیرید، بنابراین از افراد بالای 65 سال، نوزادان و کودکان، زنان باردار و کسانی که دچار بیماری سرکوب کننده سیستم ایمنی (immunosuppressants) هستند دوری کنید.  
  • مدیریت و درمان ویروس کرونا تنها از مراقبت‌های حمایتی برخوردار است، زیرا این یک عفونت ویروسی است که به آنتی بیوتیک‌ها پاسخ نمی‌دهد. اگر مشکلات شدید تنفسی دارید، به اورژانس مراجعه کنید تا سریعاً تحت معالجه قرار بگیرید.

 سرفه - آبریزش بینی

2. توجه کنید که همراه با سرفه، گلودرد دارید

ویروس کرونا همچنین باعث گلودرد می‌شود، بنابراین این علائم می‌تواند نشانه عفونت باشد. به طور معمول، گلو درد، زودتر از عفونت در ویروس کرونا ظاهر می‌شود و به دلیل سرفه مکرر ایجاد نمی‌شود. بنابراین در نظر بگیرید که گلودرد شما چه موقع ظاهر می‌شود، چرا که ممکن است ناشی از ویروس کرونا باشد.

  • ممکن است شما با یک فنجان چای داغ یا قرص مکیدنی گلودرد، گلوی خود را تسکین دهید.

 سرفه - گلودرد

3. در صورت سردرد، بدن درد یا خستگی عمومی استراحت کنید

همانند دیگر عفونت‌های تنفسی، ویروس کرونا ممکن است باعث سردرد، بدن درد و خستگی شود. به طور کلی، شما احساس خوبی نخواهید داشت. اگر علائم بیماری تنفسی دیگری نیز داشته باشید‌، این علائم می‌تواند نشانه‌ای از ویروس کرونا باشد.

  • پزشک شما باید تشخیص دهد کدام ویروس می‌تواند باعث بیماری شما شود. در حالی که می‌تواند ویروس کرونا باشد و یا ممکن است شما یک نوع عفونت متفاوت مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا داشته باشید.

سردرد - بدن درد - خستگی

4. دمای بدن خود را اندازه‌گیری کنید تا ببینید که آیا تب دارید یا خیر؟!

از آنجایی که تب یک نشانه‌ی شایع ویروس کرونا است، اگر نگرانی دارید که به ویروس مبتلا شده‌اید، دمای بدن خود را بررسی کنید. تب بالای 100.4 درجه فارنهایت (38.0 درجه سانتیگراد) می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به ویروس کرونا یا عفونت دیگر باشد. اگر تب دارید، به پزشک مراجعه کنید تا در مورد علائم خود صحبت کنید.

  • اگر تب دارید احتمالاً شما مسری هستید، بنابراین از تماس با افراد دیگر خودداری کنید.

اندازه گیری دمای بدن

5. مراقب مشکلات تنفسی یا تنگی نفس باشید

ویروس کرونا می‌تواند باعث ایجاد مشکلات تنفسی شود که همیشه یک نشانه جدی است. اگر به سختی نفس می‌کشید، فوراً به پزشک مراجعه کنید و یا مراقبت‌های پزشکی اورژانسی دریافت کنید. ممکن است شما دچار یک عفونت جدی مانند ویروس کرونا باشید.

  • ممکن است برای مشکلات تنفسی به درمان‌های اضافی احتیاج داشته باشید، بنابراین همیشه برای تنگی نفس با پزشک خود مشورت کنید.
  • شیوع ویروس کرونا که در ژانویه 2020 در چین آغاز و باعث بروز ذات‌الریه در برخی از بیماران شده است، بنابراین در صورت بروز مشکلات تنفسی به پزشک مراجعه کنید.

مشکلات تنفسی - تنگی نفس


بخش دوم تشخیص بیماری توسط پزشک


1. اگر مشکوک به ویروس کرونا هستید به پزشک مراجعه کنید

 به پزشک خود بگویید که علائم بیماری را دارید و از آن‌‌ها بپرسید که آیا نیاز به معاینه دارید یا خیر. پزشک ممکن است توصیه کند که در خانه بمانید و استراحت کنید. با این حال، آن‌ها می‌توانند از شما بخواهند که برای تایید عفونت به آزمایشگاه مراجعه کنید. دستورالعمل‌های پزشک خود را دنبال کنید تا بهبود یابید و احتمال ابتلا به عفونت را کاهش دهید.

  • به خاطر داشته باشید که هیچ دارویی برای ویروس کرونا وجود ندارد، بنابراین پزشک نمی‌تواند برای شما یک درمانی را تجویز کند.
  • اگر اخیراً سفر کرده‌اید و یا با حیوانات در تماس بوده‌اید با پزشک خود در این باره صحبت کنید. این کار می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا بتوانند تشخیص دهند که آیا علائم شما ناشی از ویروس کرونا است یا خیر.

تماس با اورژانس در صورت بیماری

2. در صورت توصیه پزشک، آزمایشی را برای ویروس کرونا انجام دهید

 پزشک شما ممکن است تست مخاط بینی یا آزمایش خون را برای چک کردن عفونت بررسی کند. این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا عفونت‌های دیگر را کنترل و احتمالاً ویروس کرونا را تایید کنند. پزشک با چک کردن مخاط بینی با گوش پاک‌کن و یا آزمایش خون می‌تواند تشخیص صحیحی را اتخاذ کند.

  • چک کردن مخاط بینی با گوش پاک‌کن و یا گرفتن آزمایش خون ضرری ندارد، اما ممکن است کمی درد را تجربه کنید. پزشک به طور معمول، شما را در یک اتاق ایزوله نگهداری می‌کند و بلافاصله ضمن آزمایش و پیگیری بیماری شما، به بخش بهداشت عمومی اطلاع می‌دهد. پزشک بیماری‌ شما را که از چین نشات گرفته شده است را بررسی می‌کند و بلافاصله نتایج را به مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)  ارسال می‌کند.

آزمایش خون - برداشتن مخاط بینی با گوش پاک کن

3. در صورت تنگی نفس، درمان اورژانسی را دریافت کنید

 سعی کنید نگران نباشید، اما یک عفونت جدی ویروس کرونا می‌تواند موجب عوارضی مانند ذات‌الریه شود. اگر در تنفس مشکل دارید، سریعاً به پزشک یا مرکز مراقبت‌های فوری یا اورژانس مراجعه کنید. اگر تنها هستید، می‌توانید با فوریت پزشکی (اورژانس) تماس حاصل فرمائید.

  • مشکلات تنفسی، می‌تواند نشانه‌ای از عارضه‌ی شما باشد و پزشک می‌تواند به شما در درمان مورد نیاز برای بهبودی کمک کند.

صحبت کردن با پزشک درباره تنگی نفس


بخش سوم درمان ویروس کرونا


1. در خانه بمانید تا دیگران را در معرض خطر قرار ندهید

این ویروس احتمالاً مسری است، بنابراین در حالی که احساس بیماری می‌کنید خانه را ترک نکنید. تا زمان بهبودی در خانه استراحت کنید. علاوه بر این، به دوستان خود بگویید که بیمار هستید تا به ملاقات شما نیایند.

  • اگر به پزشک مراجعه کردید، برای جلوگیری از شیوع ویروس حتما از ماسک صورت یکبار مصرف استفاده کنید.
  • با پزشک خود مشورت کنید تا دریابید که چه موقع به روال طبیعی برمی‌گردید. این ویروس ممکن است برای چند روز تا 10 روز مسری باشد.

در خانه ماندن و کتاب خواندن

2. استراحت کنید تا بدن‌تان بهبود یابد

 بهترین کاری که می‌توانید برای خود انجام دهید این است که آرامش داشته باشید  و استراحت کنید تا بدن شما با عفونت مبارزه کند. بر روی تختخواب و یا مبل دراز بکشید و بدن‌تان را روی بالش قرار دهید.

  • علاوه بر این، در صورت سرد شدن یک پتو همراه خود داشته باشید.
  • نگه داشتن بدن در وضعیت بالا، به شما کمک می‌کند تا از سرفه جلوگیری شود. اگر بالش کافی ندارید، از پتو یا حوله‌های تاشو برای بالا نگه داشتن بدن خود استفاده کنید.

 استراحت کردن

3. از داروی بدون نسخه کاهش دهنده درد و تب استفاده کنید

ویروس کرونا اغلب باعث بدن درد و تب می‌شود. خوشبختانه، داروی بدون نسخه مانند ایبوپروفن (Advil, Motrin)، ناپروکسن (Aleve) یا استامینوفن (Tylenol) به شما کمک می‌کند. با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که یک داروی مسکن بدون نسخه برای شما بی‌خطر است. سپس داروهای خود را مطابق دستورالعمل روی بسته مصرف کنید.

  • حتی اگر احساس خوبی ندارید توصیه می‌شود که داروی بیشتری مصرف نکنید، چرا که مصرف بیش از حد دارو ممکن است برای شما خطر آفرین باشد.

خوردن قرص مسکن

4. برای تسکین دادن گلودرد و مجاری تنفسی از دستگاه بخور استفاده کنید

شما احتمالاً گلودرد و آبریزش بینی دارید و بخور می‌تواند به شما کمک کند. بخار حاصل از دستگاه رطوبت ساز، گلو و مجاری تنفسی شما را مرطوب می‌کند و گلودرد شما را تسکین می‌دهد. علاوه بر این، رطوبت به کاهش مخاط کمک می‌کند.

  • جهت استفاده از آن به طور ایمن، دستورالعمل‌های روی دستگاه رطوبت ساز را دنبال کنید.
  • دستگاه بخور را کاملاً با آب و صابون بشویید تا داخل آن، به طور تصادفی کپک نزند.

قرار دادن دستگاه بخور در اتاق خواب

5. برای کمک به بهبودی بدن، مایعات بیشتری مصرف کنید

 مایعات به بدن شما کمک می‌کند تا عفونت را از بین ببرد و مخاط را بیرون بکشد. آب، آب داغ و یا چایی بنوشید تا به مرطوب نگه داشتن بدن شما کمک کند. علاوه بر این، سوپ‌های مایع بخورید تا میزان مصرف مایعات شما بیشتر شود.

  • مایعات گرم، مطمئن‌ترین گزینه برای شما است که به تسکین گلودرد شما کمک می‌کند. آب داغ و  یا چای را با یک لیمو و یک قاشق غذاخوری عسل امتحان کنید.

چای - سوپ - آب

بیشتر بخوانید: روش های پیشگیری از ویروس کرونا 

مطالب مرتبط