2 روش درمان احتقان یا گرفتگی بینی با گیاهان دارویی

2 روش درمان احتقان یا گرفتگی بینی با گیاهان دارویی

12 بهمن 1398

احتقان که از تراکم در سیستم مخاطی شما ایجاد می‌شود، یک مایع نسبتاً ضخیمی است که توسط بافت مخاط ترشح می‌شود. مخاط به طور معمول چیز خوبی است، زیرا به محافظت از پوشش ریه‌ها، مجاری بینی، دهان، اندام جنسی و دستگاه‌های گوارشی از گرد و غبار و ذرات، باکتری‌ها، ویروس‌ها و میکرو ارگانیسم‌های دیگر کمک می‌کند. احتقان، نشان دهنده تلاش بدن برای خلاص شدن از شر این ذرات تحریک کننده یا میکرو ارگانیسم‌ها و کمک به بیرون راندن آن‌ها است. اما هنگامی که مخاط ایجاد می‌شود، می‌تواند تحریک کننده باشد و باعث آزردگی شما گردد. هنگامی که احتقان شروع به قطع استراحت، خواب و توانایی در نفس کشیدن شما می‌کند، زمان مناسبی است که برخی از گیاهان دارویی را برای رفع گرفتگی در نظر بگیرید. اطمینان حاصل کنید که قبل از مصرف هرگونه داروی گیاهی، با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص اگر آن‌ها را به کودک‌تان می‌دهید، باردار یا شیرده هستید، یک وضعیت پزشکی از قبل داشته‌اید و یا داروهای دیگری مصرف می‌کنید.


بخش اول استفاده از گیاهان مناسب برای کمک به احتقان


1. از اکالیپتوس استفاده کنید

اکالیپتوس، معمولاً بعنوان روغن به جای گیاه در دسترس است. با این حال، این ماده در قرص‌های مکیدنی، داروهای ضد سرفه، داروهای موضعی و لوسیون‌های حمام نیز موجود هستند. این گیاه، دارای عطر و بوی قوی و خاصیت ضد احتقان است که می‌تواند به رشد مخاط کمک کند. اکالیپتوس، برای زنان باردار و شیرده و همچنین کودکان بی‌خطر است و یک افزودنی مجاز (GRAS) در ایالات متحده است. با این حال، هرگز از این روغن برای کودکان زیر دو سال استفاده نکنید و همیشه میزان مصرف دستورالعمل‌ را دنبال کنید.  

  • از مقدار کمی روغن استفاده کنید، زیرا روغن بسیار قوی است. برای بخور دادن، سعی کنید چند قطره از آن را درون یک کاسه آب گرم بریزید.
  • هرگز روغن اوکالیپتوس را نبلعید، مگر اینکه پزشک به طور خاص به شما گفته باشد. داروهای سرماخوردگی و سرفه وجود دارند که روغن اکالیپتوس در آن‌ها استفاده شده‌اند، اما آن‌ها برای مصرف فرموله شده‌اند. روغن اکالیپتوس، بسیار غلیظ است و در صورت مصرف بیش از حد می‌تواند بسیار خطرناک باشد. همیشه قبل از مصرف هر دوز روغن اوکالیپتوس خوراکی، با پزشک خود مشورت کنید.  

روغن اکالیپتوس

2. رازیانه، آویشن و پونه کوهی را امتحان کنید

گیاهان مختلف زیادی وجود دارند که برای احتقان مفید هستند. رازیانه، آویشن و پونه کوهی گیاهانی هستند که برای زنان باردار و شیرده و همچنین کودکان ایمن هستند و معمولاً در مواد غذایی و چایی با دوزهای متفاوتی یافت می‌شوند. آن‌ها همچنین در ایالات متحده به طور کلی به عنوان "افزودنی مجاز" شناخته شده‌اند.

  • رازیانه، به عنوان دانه و روغن ضروری قابل دسترس است. از 0.5 تا 3 گرم دانه یا 0.1 تا 0.3 میلی‌لیتر روغن استفاده کنید. از دانه‌ها، در چای بسته بندی نشده و از روغن، در درمان با بخار استفاده کنید.
  • آویشن و پونه کوهی، به عنوان یک گیاه تازه یا خشک در دسترسند و از هرگونه دوز ایمن هستند. می‌توانید آن‌ها را به غذا یا چایی اضافه کنید.  

رازیانه، آویشن و پونه کوهی

3. از هل و فلفل قرمز استفاده کنید

 گیاهان دیگری نیز وجود دارند که ضداحتقان و دارای ویژگی‌های دیگری هستند که می‌توانند در مشکلات احتقان به شما کمک کنند. هل، دارای خواص ضد باکتریایی است که می‌تواند به مبارزه با باکتری‌ها یا عفونت درگیر با احتقان کمک کند. هل در زنان باردار و شیرده و همچنین در کودکان مورد آزمایش قرار نگرفته است. فلفل قرمز به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده عمل می‌کند، بدین معنی که باعث تحریک غشای مخاطی می‌شود که در نتیجه افزایش تولید مخاط را به همراه دارد. برخلاف احتقان، مخاط تولید شده به مایع تر تبدیل می‌شود که تخلیه آن نیز آسان‌تر است.

  • هل به عنوان ادویه، دانه و روغن نیز در دسترس است. برای کمک به احتقان، از آن‌ها می‌توانید هنگام پخت و پز غذا استفاده کنید. میزان مصرف آن، بستگی به ذائقه‌ی شما دارد.
  • فلفل قرمز به عنوان یک فلفل خام در دسترس است که می‌توان آن را خام یا پخته مصرف کرد. می‌توانید آن را به شکل پودر نیز خریداری کنید و در دستور العمل‌های پخت غذا از آن‌ها استفاده کنید و یا می‌توانید آن‌ها را به نوشیدنی‌هایتان اضافه کنید. هیچ اطلاعاتی برای میزان مصرف آن‌ها وجود ندارد. مقدار مصرف آن، به ذائقه شما بستگی دارد.

هل و فلفل قرمز

4. نعناع را امتحان کنید

 نعناع را می‌توان به عنوان یک گیاه دارویی یا روغن اساسی استفاده کرد. بوی قدرتمند آن به رفع احتقان کمک می‌کند. شما می‌توانید روغن نعناع را مصرف کنید، اما فقط در دوزهای کم. این امر می‌تواند باعث سوزش سردل گردد. برای خانم‌های باردار و شیرده و کودکان بی‌خطر است. این محصول در ایالات متحده، به عنوان یک "افزودنی مجاز" شناخته شده است.

  • برای چایی، از یک قاشق غذاخوری برگ نعناع خشک در یک فنجان آب جوش استفاده کنید. از روغن نعناع می‌توان در دوزهای 1 تا 2 میلی‌لیتر روی پوست استفاده کرد. توصیه می‌شود در هر زمان، کمتر از 1 میلی‌لیتر مصرف کنید.
  • از نعناع و یا محصولات حاوی نعناع به کودکان و نوزادان ندهید، زیرا این امر می‌تواند باعث مشکلات تنفسی در کودک شود.

چای نعناع

5. دانه رازیانه و ریشه ترب کوهی را در نظر بگیرید

برخی گیاهان دارویی وجود دارند که باید با احتیاط از آن‌ها استفاده کنید، زیرا برای همه افراد بی‌خطر نیستند. تخم رازیانه برای کودکان بی‌خطر است، اما برای زنان باردار و شیرده آزمایش نشده است. با وجود این، این گیاه در ایالات متحده یک "افزودنی مجاز" است. ریشه ترب کوهی در زنان باردار و شیرده یا کودکان مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند. ریشه ترب کوهی نیز ممکن است برای بعضی از افراد تحریک کننده باشد، بنابراین با احتیاط از آن استفاده کنید.

  • علی‌رغم این احتیاط، ریشه ترب کوهی مورد آزمایش قرار گرفته‌ است و شامل شرایطی برای سینوزیت و برونشیت است که باعث احتقان می‌شود. میزان مصرف معمول برای ترب کوهی در حالی که از مشکلات احتقانی یا تنفسی رنج می‌برید، 20 گرم ریشه تازه در روز است. این را می‌توان به دستور العمل‌ها یا سس‌ها اضافه کرد. همچنین می‌توان به صورت مکمل و با دوز بین 2 تا 3 کپسول در روز مصرف کرد.   
  •  تخم رازیانه را می‌توان به عنوان یک دانه و یا به عنوان روغن مصرف کرد. مقدار روزانه تخم رازیانه، 5 تا 7 گرم و روغن 1/0 تا 6/0 میلی‌لیتر است.

 دانه رازیانه و ریشه ترب کوهی

6. نسبت به ریشه پلورزی محتاط باشید

پلورزی، یک اصطلاح قدیمی است که برای توصیف شرایط التهابی ریه به کار می‌رود. ریشه پلورزی در زمان‌های باستان برای درمان این شرایط مورد استفاده قرار می‌گرفته است، اما تحقیقات مدرن کمی در مورد اثر بخشی یا عوارض جانبی آن وجود دارد. ریشه پلورزی نباید توسط زنان باردار یا شیرده و یا کودکان استفاده شود.

  • همچنین برخی از تداخلات دارویی با ریشه پلورزی وجود دارد. از ریشه پلورزی با داروی دیگوکسین (لانوکسین)، هرگونه استروژن مانند داروهای ضدبارداری خوراکی یا داروهای ادرارآور (قرص‌های آب) از جمله کلروتیازید(Diuril) ، کلرتالیدون (Thalitone)، فوروزماید (Lasix) یا هیدروکلروتیازید (HCTZ, Hydrodiuril, Microzide) اجتناب کنید.

 ریشه پلورزی


بخش دوم استفاده از درمان‌های بخور گیاهی برای رفع احتقان


1. بدانید که بخور چگونه به رفع احتقان کمک می‌کند

 بیشتر گیاهان ضدعفونی کننده، به بهترین وجه ممکن بعنوان درمان با بخور مانند تنفس گیاهان به طور مستقیم به بینی، ریه‌ها و سینوس‌ها استفاده می‌شوند. بخور می‌تواند به باز شدن مجاری بینی و کاهش مخاط کمک کند و اجازه دهد که از سینوس‌ها تخلیه شوند. این روش‌های درمانی را می‌توان به همراه داروهای تسکین دهنده درد، آنتی بیوتیک‌ها و درمان‌های ضد قارچ و همچنین برای عفونت‌های ویروسی سینوس‌ها استفاده کرد.

  • اگر به پزشک مراجعه کردید، بهتر است روش‌های درمانی را همراه با درمان‌های بخور ادامه دهید.
  • اگر به پزشک مراجعه نکردید و طی 5 تا 7 روز با این روش‌های درمانی بهبود پیدا نکردید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. ممکن است با یک وضعیت پیچیده‌تری مواجه شوید.

درمان گرفتگی بینی

2. از گیاهان مناسب برای درمان با بخور استفاده کنید

در هنگام استفاده از روش بخور برای رفع احتقان، می‌توانید از گیاهان خشک شده یا روغن‌های اساسی استفاده کنید. روغن‌های اساسی به دلیل اینکه شکل‌های غلیظ گیاهان هستند، کمی موثرتر هستند.  

  • همچنین می‌توانید مخلوطی از گیاهان یا روغن‌های مختلف مانند: اکالیپتوس و نعناع را امتحان کنید.
  • این روغن‌های اساسی خاصیت ضد باکتریایی، ضد قارچی یا ضدعفونی کنندگی دارند. این بدان معنی است که آن‌ها می‌توانند باکتری‌ها و میکرو ارگانیسم‌های دیگری را که باعث آلوده شدن سینوس‌ها می‌شوند و همچنین به شکستن احتقان کمک می‌کنند را از بین ببرند.
  • توجه داشته باشید که واکنش‌های آلرژیک همیشه با گیاهان امکان پذیر است. اولین باری که گیاه دارویی را امتحان می‌کنید، فقط 3 تا 5 دقیقه از بخور استفاده کنید، سپس 30 دقیقه صبر کنید تا مشخص شود که آیا عوارض جانبی را تجربه می‌کنید یا خیر. اگر عوارضی را مشاهده کردید، گیاه دیگری را انتخاب کنید.  

گیاه اکالیپتوس و نعنا برای درمان گرفتگی بینی

3. یک بخور گیاهی آماده کنید

یک قابلمه را با آب پر کنید. آن را روی اجاق گاز قرار دهید و بگذارید تا جوش بیاید. آن از روی حرارت برداشته و سپس یک یا دو قطره روغن اساسی یا نصف قاشق چای‌خوری گیاهان خشک شده را به ¼ آب اضافه کنید. قابلمه را کنار بگذارید و روی آن را بپوشانید. بگذارید روغن یا گیاه 5 دقیقه در آب داغ بماند.

  • اگر قابلمه‌ی بزرگ ندارید، از یک کتری یا قابلمه‌ی دیگری که حداقل ¼ آب را در خود نگه می‌دارد استفاده کنید.  
  • هرگز سر خود را نزدیک ظرف آب جوش قرار ندهید. این کار می‌تواند باعث سوختگی یا آسیب جدی شود.
  • فلفل قرمز، به استثنای دستور تهیه چای و بخور است. از 4/1 الی 8/1 قاشق چایخوری استفاده کنید. این گیاه بسیار قوی است و در دوزهای زیاد، بیش از حد پرنیرو است.

 ریختن گیاهان دارویی در ظرف  

4. از بخور گیاهی تهیه شده استفاده کنید

درب قابلمه را باز کنید. دست خود را روی قابلمه قرار دهید تا دمای آن را تست کنید. باید گرم باشد اما خیلی داغ نباشد. اگر درجه حرارت خوبی دارد، سر خود را با یک حوله پنبه‌ای بزرگ و تمیز بپوشانید، چشمان خود را ببندید و سر خود را روی قابلمه بخار دور از اجاق گاز نگه دارید. صورت خود را حداقل 30 سانتی‌متر از ظرف دور نگه دارید. شما می‌خواهید که گرما به بینی و گلوی شما وارد شود، اما مطمئناً که نمی‌خواهید با گرما آسیب ببینید یا بسوزید.

  • با 5 شمارش از طریق بینی و دهان خود نفس بکشید و سپس بخار را از طریق دهان با 2 شمارش خارج کنید.
  •  10 دقیقه یا تا زمانی که آب هنوز بخار است این کار را تکرار کنید. سعی کنید بینی خود را در حین و پس از بخور، تخلیه کنید.
  • شما می‌توانید این کار را هر 2 ساعت یا هر چند وقت یکبار که آزاد هستید انجام دهید.

بخور دادن برای درمان گرفتگی بینی

بیشتر بخوانید: با این کارها در زمستان مریض نمی‌شوید!

مطالب مرتبط