قرمزی آکنه را سریع‌تر کاهش دهید

قرمزی آکنه را سریع‌تر کاهش دهید

14 بهمن 1398

اگر از شیوع آکنه رنج می‌برید، قرمزی و التهاب ناشی از آن ممکن است بیشتر از خود آکنه برای شما نگران کننده باشد. برای بسیاری از افراد، برخورد با جوش‌ صورت یک بخش بد از زندگی‌‌شان است و اگر پوست شما قرمز و ملتهب باشد، ممکن است برای رفتن به مدرسه یا محل کار خجالت زده شوید. خوشبختانه، اقدامات بسیاری برای خلاص شدن سریع از شر قرمزی آکنه وجود دارد. همچنین می‌توانید برای شروع برخورد با منبع قرمزی گام‌هایی را بردارید.


بخش اول کاهش سریع قرمزی


1. جوش‌های خود را فشار ندهید

 اگرچه فشار دادن جوش‌های صورت، بسیار وسوسه انگیز است اما باید به هر قیمتی که شده از آن جلوگیری کنید. این کار باعث می‌شود پوست شما بیشتر از قبل، قرمز و ملتهب شود.

  • اگر یک جوش دارید که واقعاً شما را آزار می‌دهد، سعی کنید کمی روغن درخت چای را به آن آغشته کنید. این کار به شما کمک می‌کند که جوش سریع‌تر از بین برود.

فشار دادن جوش ها ممنوع

2. دست‌هایتان را از صورت‌تان دور نگه دارید

دست زدن به جوش صورت، نه تنها روغن و باکتری‌های موجود روی صورت‌تان را به اطراف گسترش می‌دهد و آکنه را بدتر می‌کند بلکه پوست شما را نیز قرمز می‌کند. دور نگه داشتن دست‌ها از صورت‌تان به از بین رفتن قرمزی کمک می‌کند.

  • ممکن است با این کار آکنه‌های خود را بدتر کنید، چرا که شما روی دستانتان چربی و کثیفی دارید. هنگامی که دست خود را روی صورت خود قرار می‌دهید، حتی از روی حواس پرتی، آنچه را که روی دستان خود دارید را به صورت‌تان منتقل می‌کنید.

دست زدن به صورت ممنوع

3. تکه‌های یخ (یخ حبه‌ای) را امتحان کنید

 یک حبه یخ را در یک حوله کاغذی بپیچید و به مدت 20 دقیقه آن را به آرامی بر روی جوش خود  نگه دارید. به خودتان یک استراحت 20 دقیقه‌ای اختصاص دهید و پس از آن، 20 دقیقه دیگر این کار را تکرار کنید. این کار به آرامش پوست صورت‌تان کمک می‌کند و همچنین احساس آرامش خواهید کرد، به خصوص اگر در یک روز گرم هستید.

  • ترجیحا می‌توانید از یک بسته یخ در فریزر نیز استفاده کنید، اما حتما آن را در یک حوله نازک بپیچانید تا پوست شما خیلی سرد نشود.

گذاشتن یخ روی پوست صورت

4. از قطره چشم استفاده کنید

 این کار به خلاص شدن از شر جوش کمک نمی‌کند، اما به از بین بردن قرمزی کمک خواهد کرد. چند قطره چشم را روی یک توپ پنبه‌ای ریخته و آن را به آرامی روی جوش بمالید. این کار به از بین بردن قرمزی پوست اطراف جوش کمک می‌کند.

  • به یاد داشته باشید که قطره چشم هیچ کاری برای کاهش التهاب یا خود جوش انجام نمی‌دهد، اما ذره‌ای می‌تواند باعث شود تا قرمزی کمتر آشکار شود.

زدن قطره چشم روی پوست

 بیشتر بخوانید: نحوه استفاه از روغن نارگیل برای درمان آکنه 

5. برش‌های خیار را روی جوش بمالید

 خیار برای کاهش التهاب و قرمزی عالی است. خیار را برای چند ساعت در یخچال قرار دهید (یا در صورتی که عجله دارید در فریزر بگذارید)، قسمتی از آن را برش دهید و بر روی جوش مورد نظر خود بمالید.

  • بگذارید ‌برش‌های خیار روی جوش بماند تا اینکه گرم شوند. اگر می‌خواهید درمان را ادامه دهید، از یک برش تازه و سرد استفاده کنید.
  • این کار به منقبض شدن رگ‌های خونی اطراف جوش کمک می‌کند تا قرمزی زیادی نداشته باشد.

6. آسپرین را روی جوش بمالید

بسیاری از افراد از آسپرین برای کاهش قرمزی و التهاب ناشی از جوش‌ها استفاده می‌کنند. آسپرین، حاوی سالیسیلیک اسید است که معمولاً برای درمان آکنه استفاده می‌شود. نه تنها به کاهش قرمزی کمک می‌کند بلکه به خشک شدن جوش نیز کمک خواهد کرد.  

  • چند قرص آسپیرین را خرد کنید تا کاملا پودر شود. چند قطره آب را به طور همزمان به آن اضافه کنید تا خمیری شکل شود. مقدار زیادی آب به آن اضافه نکنید، چرا که باید خمیر کمی چسبناک باشد.
  • خمیر بدست آمده را روی جوش‌های مورد نظر خود بمالید و در صورت امکان چند ساعت و یا یک شب بگذارید روی جوش بماند.
  • هنگامی که می‌خواهید خمیر را پاک کنید، صورت خود را با آب و پاک کننده ملایم بشویید.
  • در صورت بارداری یا شیردهی از این روش استفاده نکنید.

له کردن آسپرین و گذاشتن روی جوش

7. از کانسیلر سبز استفاده کنید

 در حالی که با این روش از شر قرمزی خلاص نمی‌شوید، ولی می‌توانید چند ساعت آن را بپوشانید. کانسیلر سبز به خوبی عمل خواهد کرد، زیرا رنگ سبز قرمزی پوست اطراف جوش را خنثی می‌کند.

  • همچنین می‌توانید از کانسیلر معمولی استفاده کنید، اما کانسیلر سبز روی جوش‌ها به بهترین وجه ممکن عمل می‌کند. به یاد داشته باشید که کانسیلر را به آرامی روی جوش اعمال کنید!
  • قبل از استفاده از کانسیلر، صورت خود را بشویید و مرطوب کنید تا مقدار باکتری موجود در پوست شما به حداقل برسد. سپس کانسیلر را به آرامی روی جوش بکشید و با یک اسفنج آرایشی آن را محو کنید. سپس می‌توانید فاندیشن را به طور معمول بر روی کانسیلر اعمال کنید (اگر قصد میکاپ دارید).

 مالیدن کانسیلر سبز روی پوست

8. از یک محصول تسکین دهنده قرمزی استفاده کنید

محصولاتی وجود دارد که بطور خاص برای درمان پوستی که مستعد قرمزی است ساخته شده است. به دنبال پاک کننده‌ها و کرم‌های ملایم باشید که برای کاهش قرمزی فرموله شده‌اند، مانند کرم تسکین دهنده قرمزی اوسرین (Eucerin) و یا کرم مغذی آوینو (Aveeno).


بخش دوم مقابله با جوش‌ صورت


1. صورت خود را دو بار در روز بشویید

از یک پاک کننده ملایم استفاده کنید که برای درمان آکنه طراحی شده است. این پاک کننده‌ها معمولاً حاوی سالیسیلیک اسید، بنزوئیل پراکسید، آلفا هیدروکسی اسید و یا حتی روغن درخت چای هستند. با این حال، اگر صورت شما بسیار حساس است، باید آن را با یک ماده پاک کننده ملایم و بدون مواد ضدآکنه با قدرت پایین بشویید.

  • قبل از شستن صورت خود، آن را با آب ولرم مرطوب کنید. سپس با استفاده از نوک انگشتان خود پاک کننده را به آرامی روی پوست خود ماساژ دهید. شما می‌توانید با گذاشتن 30 ثانیه تا 2 دقیقه روی پوست تمیز کمک کنید تا به پوست‌تان نفوذ کند. با آب لوله کشی یا آب ولرم آن را کاملاً بشویید. صورت خود را با استفاده از یک حوله تمیز خشک کنید، اما آن را مالش ندهید، زیرا این کار باعث تحریک پوست شما می‌شود و قرمزی بیشتری را ایجاد می‌کند.

شست صورت روزی 2 بار در روز

2. از مرطوب کننده استفاده کنید

 مرطوب کننده‌ای را انتخاب کنید که برای صورت شما طراحی شده باشد و همچنین بر روی برچسب آن عنوان "غیر کومدون زا" و "بدون چربی" نوشته شده باشد. یک لایه نازک و یکنواخت از مرطوب کننده را بر روی پوست خود بطور مستقیم پس از تمیز کردن بمالید. در انجام این کار بسیار ملایم باشید، به خصوص زمانی که مرطوب کننده را روی پوست خود اعمال می‌کنید.

  • سعی کنید به دنبال مرطوب کننده‌ای باشید که شامل SPF نیز باشد تا از پوست شما در برابر آفتاب محافظت کند.

زدن مرطوب کننده روی پوست

3. قلم‌موهای آرایشی خود را تمیز نگه دارید

اگر از قلم‌موهای آرایشی استفاده می‌کنید، باید هفته‌ای یک بار آن‌ها را تمیز کنید. قلم‌موهای آرایشی هر بار که آن‌ها را به صورت خود می‌زنید، کثیفی و باکتری را جمع آوری می‌کنند. دفعه بعد که از قلم‌مو استفاده می‌کنید، باعث می‌شود که باکتری‌ها به پوست شما باز گردنند. این خبر بدی است، به خصوص اگر شما با آکنه درگیر هستید.

  • شما می‌توانید قلم‌موهای خود را با مرطوب کردن آن با استفاده از آب ولرم کاملا تمیز کنید. قلم‌مو را روی یک صابون بچرخانید تا مقداری از صابون به آن بچسبد و یا مقداری از شامپوی کودک را در کف دست خود بریزید و قلم مو را در آن فرو کنید و بچرخانید. سپس قلم‌مو را کاملاً با آب بشویید. آب اضافی را به آرامی فشار دهید و آن را روی حوله تمیز بگذارید تا خشک شود.
  • همچنین می‌توانید شامپو یا پاک کننده‌ی مخصوص قلم‌مو را برای تمیز کردن قلم‌موهای آرایشی خریداری کنید.
  • قلم‌موها را در زیر آفتاب قرار دهید تا سریع‌تر خشک شوند.

شستن براش‌های آرایشی

4. درمان نقطه‌ای را انجام دهید

درمان‌های نقطه‌ای به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مستقیماً روی جوش مورد استفاده قرار گیرند. آن‌ها معمولاً حاوی سالیسیلیک اسید، بنزوئیل پراکسید یا روغن درخت چای هستند. بهتر است قبل از خوابیدن در شب، پس از تمیز کردن و مرطوب کردن پوست، محصول را روی جوش اعمال کنید. آن را به صورت ملایم و حتی روی سطح آسیب دیده بپوشانید و در حالی که می‌خوابید، بگذارید روی پوست‌تان بماند. صبح‌ها طبق معمول صورت خود را بشویید و مرطوب کنید.

  • در مورد کرم‌های حاوی آزلائیک اسید از متخصص پوست خود سوال کنید، چرا که می‌تواند باعث آکنه و همچنین قرمزی شود.
  • محصول را در تمام صورت خود قرار ندهید، زیرا این امر باعث تحریک قسمت‌های سالم پوست شما می‌شود.

زدن لوسیون روی دست

5. از غذاهایی که به التهاب جوش کمک می‌کند، اجتناب کنید

اعتقاد بر این است که لبنیات، گلوتن، شکر، روغن‌های گیاهی مانند روغن کانولا، چربی‌های ترانس، گوشت‌های فرآوری شده، الکل، غلات و آردهای تصفیه شده همه باعث التهاب در بدن ما (که شامل پوست ماست) نیز می‌شوند. در حالی که تقریباً تمام غذاهای فرآوری شده حاوی یک یا چند جز از این مواد بالا هستند، میوه‌ها و سبزیجات تازه و فرآوری نشده و غذاهای ارگانیک موجود در رژیم غذایی می‌تواند به درمان آکنه کمک کند.

  • احتمالاً اجتناب از خوردن این گروه‌ها از غذاها بسیار دشوار خواهد بود و دوری کردن از آن‌ها بسیار خوب است. بهتر است هر چه می‌توانید سالم بخورید و هنگامی که غذای ناسالم می‌خورید بیش از حد نگران نباشید.

خوردن گوشت ممنوع

بیشتر بخوانید: درمان جای جوش با آلوئه ورا 

مطالب مرتبط