نحوه استفاده از آب نارگیل برای مراقبت از پوست

نحوه استفاده از آب نارگیل برای مراقبت از پوست

23 بهمن 1398

در حالی که اغلب از آب نارگیل برای تهیه غذا استفاده می‌کنند، بسیاری از افراد دریافته‌اند که آب نارگیل برای مراقبت از پوست بسیار مؤثر است. از آب نارگیل می‌توان برای تمیز کردن و مرطوب کردن اساسی و به جای محصولاتی مانند کرم‌های شوره سر و شوینده‌های صورت برای آکنه استفاده کرد. برای کسب بهترین نتیجه، به جای خرید آب نارگیل پاستوریزه از فروشگاه، میوه نارگیل را خریداری کرده و از مایع موجود در آن استفاده کنید. در صورت مشاهده هرگونه تحریک پوستی، مصرف آب نارگیل را قطع کرده و با پزشک مشورت کنید.


بخش اول تمیز کردن و مرطوب کردن پوست صورت


1. صورت خود را با آب نارگیل بشویید

به جای استفاده از آب معمولی برای شستن صورت خود، در ابتدا و آخر روز صورت خود را با آب نارگیل بشویید. شما در استفاده از هرگونه مرطوب کننده و شوینده‌ی معمولی دیگری که استفاده می‌کنید، مجاز هستید. فقط آن‌ها را با آب نارگیل بشویید. هنگامی که کار خود را انجام دادید، می‌توانید متوجه شوید که پوست شما نرم‌تر و شاداب‌تر شده است.  

شستن صورت با آب نارگیل

2. برای مرطوب کردن پوست خود از آب نارگیل استفاده کنید

 آب نارگیل دارای خواص مرطوب کننده‌ای است که می‌تواند پوست شما را نرم و لطیف کند. شما می‌توانید از آب نارگیل مستقیما بر روی پوست خود استفاده کنید. آب نارگیل را در قسمت‌هایی از پوست خشک بدن خود بمالید.

استفاده از آب نارگیل روی پوست

3. آرایش خود را با آب نارگیل پاک کنید

 اگر می‌خواهید مواد آرایشی را از روی پوست‌تان پاک کنید، از آب نارگیل استفاده کنید. آب نارگیل می‌تواند آرایش شما را در انتهای یک روز طولانی پاک کند. پدهای پنبه‌ای را با آب نارگیل خیس کنید. آن را روی پوست خود بمالید تا آرایش‌تان پاک شود.

  • هنگام پاک کردن آرایش چشم با آب نارگیل مراقب باشید. چشمان خود را بسته نگه دارید و آن را در یک زمان اعمال کنید.  

پاک کردن آرایش با آب نارگیل

4. با آب نارگیل خودتان را سرزنده کنید

 هنگام مسافرت یا بیرون رفتن از منزل، یک بطری اسپری 2 اونسی (59 میلی‌لیتر) آب نارگیل را در  آن نگه دارید. می‌توانید با اسپری کردن آن روی دست‌ها، آرنج‌ها و صورت خود، به آن‌ها طراوت ببخشید.

اسپری کردن آب نارگیل روی پوست


بخش دوم درمان مشکلات مربوط به پوست


1. برای پوست خشک، با آب نارگیل یک ماسک صورت درست کنید

برای پوست خشک، آب نارگیل را با پودر زردچوبه مخلوط کنید تا خمیری یکدست حاصل شود. چند قطره روغن نارگیل را به خمیر اضافه کنید تا خمیری قابل پخش بدست آید. این مخلوط را روی صورت خود بمالید و بگذارید 10 دقیقه روی آن بماند. سپس آن را کاملاً بشویید. ممکن است پس از استفاده از این ماسک، متوجه شوید که صورت شما نرم‌تر و لطیف‌تر به نظر می‌رسد.

  • روغن نارگیل هم گاهی اوقات می‌تواند پوست را چرب کند. اگر مستعد پوستی چرب هستید‌، روغن نارگیل را حذف کرده و از آب نارگیل و زردچوبه استفاده کنید.

طرز تهیه ماسک پوست با آب نارگیل

2. آکنه‌ها را با آب نارگیل درمان کنید

 آب نارگیل، آنتی باکتریال و ضد میکروبی است. قبل از خواب آب نارگیل را بر روی آکنه، جای زخم آکنه (اسکار آکنه) یا سایر لکه‌های آن آغشته کنید. آن را یک شب روی پوست‌تان بگذارید و صبح روز بعد آن را بشویید. برخی از افراد با مصرف آب نارگیل، متوجه کاهش اثرات لکه و آکنه روی پوست‌شان شده‌اند.

  • شما همچنین می‌توانید آب نارگیل را جداگانه روی پوست‌تان بپاشید تا به پاکسازی آن‌ کمک کنید.
  • اگر پزشک به شما توصیه کرده است که یک برنامه درمانی ویژه‌ای را برای آکنه دنبال کنید، قبل از استفاده از آب نارگیل برای درمان مشکلات آکنه با پزشک خود مشورت کنید.

درمان آکنه‌ با آب نارگیل

3. از آب نارگیل به عنوان یک تونر پوست استفاده کنید

 تونرهای تجاری پوست ممکن است با مواد شیمیایی ناخواسته همراه باشند. قبل از خواب، یک حوله یا لیف را در آب نارگیل خیس کنید. سپس آن را روی پوست خود بمالید. با آب نارگیل که هنوز روی پوست شما قرار دارد به رختخواب بروید. اگر پوست شما به خوبی به آب نارگیل پاسخ دهد، شما شاهد پوستی صاف و نرم‌تر خواهید بود.  

  • این کار همچنین می‌تواند به کاهش علائم پیری کمک کند.

استفاده از آب نارگیل به عنوان تونر

4. پوست سر خشک را با آب نارگیل درمان کنید

 اگر پوست سر شما خشک و مستعد شوره است، آن را به سادگی با کمی آب نارگیل ماساژ دهید. این کار می‌تواند به مرطوب شدن پوست سر کمک کند و شوره سر را کاهش دهد. با توجه به خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی آب نارگیل، می‌توان از آن در محلول‌های شیمیایی برای کاهش شوره سر نیز استفاده کرد. پس از اتمام کار، آن را بشویید.

زدن آب نارگیل روی پوست سر خشک


بخش سوم اجتناب از مشکلات پوستی با آب نارگیل


1. آب نارگیل را از میوه نارگیل بگیرید

آب نارگیلی که در فروشگاه‌ها فروخته می‌شود پاستوریزه هستند و به اندازه مایع داخل میوه نارگیل‌ تأثیرگذار نیستند. به جای خرید آب نارگیل از فروشگاه‌ها، میوه نارگیل‌ را خریداری کنید، آن را باز کنید و از مایع موجود در داخل آن استفاده کنید. شما همچنین می‌توانید آن را بنوشید و یا آن را روی پوست خود بمالید.

نوشیدن آب نارگیل

2. در صورت بروز حساسیت، استفاده از آن را متوقف کنید

برخی از افراد هنگام مصرف آب نارگیل، نسبت به آن حساسیت دارند. روغن نارگیل ممکن است باعث بروز تورم، تغییر رنگ و قرمزی روی پوست شود. اگر در گذشته، نوشیدن آب نارگیل یا استفاده از روغن نارگیل روی پوست شما واکنش‌هایی را ایجاد کرده است، ممکن است آب نارگیل نیز تأثیر مشابهی را به همراه داشته باشد. در صورت مشاهده علائم منفی، مصرف آب نارگیل را متوقف کنید.

  • اگر علائم حساسیت پس از قطع مصرف آب نارگیل از بین نرود، با پزشک مشورت کنید.
  • این یک ایده خوبی است که قبل از استفاده از آن روی همه بدن‌، آب نارگیل را روی یک قسمت کوچک از پوست خود بمالید تا ببینید نسبت به آن آلرژی دارید یا خیر.  

خاراندن پوست ممنوع

3. از درمان‌های توصیه شده توسط پزشک غافل نشوید

فواید آب نارگیل تا حد زیادی از شواهد مبتنی بر روایات است. در حالی که آب نارگیل برای بسیاری از افراد به خوبی عمل می‌کند، نباید از توصیه‌های پزشک برای استفاده از آب نارگیل غافل شوید. اگر برای شرایط خاص پوستی مانند اگزما تحت درمان قرار گرفته‌اید، قبل از استفاده از آب نارگیل با پزشک خود مشورت کرده و به درمان منظم خود ادامه دهید.

صحبت کردن با پزشک درباره حساست های پوستی

بیشتر بخوانید: روش های استفاده از روغن نارگیل برای پوست های خشک

مطالب مرتبط