با آلوئه‌ ورا از شر آکنه خلاص شوید

با آلوئه‌ ورا از شر آکنه خلاص شوید

29 بهمن 1398

آلوئه‌ ورا، معمولاً به عنوان یک عامل درمانی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. آلوئه‌ ورا خاصیت تسکین کنندگی دارد و برای تقویت و بهبود سطح درمانی پوست عمل می‌کند. آلوئه ‌ورا همچنین به عنوان یک ماده ضد التهاب و ضد باکتری عمل می‌کند که عوارض جانبی قابل توجهی ندارد. به دلیل همه این خواص فوق العاده، آلوئه ‌ورا می‌تواند برای درمان آکنه مفید باشد.


بخش اول درمان آکنه با آلوئه ورا


1. آلوئه‌ ورا را تهیه کنید

شما می‌توانید از قبل، یک گیاه آلوئه‌ ورا و یا ژل آلوئه ورا را خریداری کنید. گیاه آلوئه‌ورا، در فروشگاه گیاهان محلی موجود می‌باشد و ژل آلوئه ورا از قبل ساخته شده، در بیشتر داروخانه‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی یافت می‌شود.

  • برای استخراج ژل از برگ، لازم است که یک برگ با اندازه خوب از گیاه آلوئه ورا را برش دهید. طول آن باید حدود 5 تا 6 اینچ (12 تا 15 سانتی‌متر) باشد. برگ را به خوبی در آب بشویید و با استفاده از چاقو، آن را در جهت طول به نصف برش دهید. از یک قاشق یا چاقو استفاده کنید و تا حد ممکن ژل را بیرون بیاورید.

برگ آلوئه‌ ورا - ژل آلوئه ورا

2. مقدار کمی آلوئه ورا را روی پوست خود آزمایش کنید

 همیشه باید قبل از استفاده از آلوئه ورا در کل بدن، ابتدا مقدار کمی از ژل گیاه و یا یک محصول تجاری را روی یک ناحیه کوچک از بدنتان امتحان کنید. شما باید اطمینان حاصل کنید که آلرژی یا حساسیتی به گیاه ندارید. آلوئه ورا در یک خانواده گیاهی مانند سوسن، پیاز و سیر قرار دارد. بنابراین اگر به آن‌ها واکنش نشان دهید، به احتمال زیاد به آلوئه ورا نیز واکنش نشان خواهید داد.

  • در هر صورت، ژل را روی مچ دست خود امتحان کنید، بگذارید خشک شود و سپس آن را بشویید. اگر قرمزی، خارش یا تورم وجود نداشته باشد، می‌توانید آن را روی صورت خود امتحان کنید.

زدن آلوئه ورا روی پوست دست

3. برای درمان موضعی از آلوئه ورا استفاده کنید

2 قاشق چایخوری ژل آلوئه ورا را برداشته و دو تا سه قطره آب لیمو به آن اضافه کنید. آب لیمو به حفظ pH پوست کمک می‌کند. آن را خوب مخلوط کنید.

  • از نوک گوش پاک‌کن استفاده کنید تا مخلوط را مستقیماً روی آکنه بمالید. بگذارید حداقل 20 الی 30 دقیقه یا یک شب روی صورت شما بماند.
  • با آب ولرم آن را بشویید و طبق معمول آن را خشک کنید.
  • روزانه این کار را تکرار کنید.

زدن کرم روی صورت

4. برای درست کردن ماسک صورت، از آلوئه ورا استفاده کنید

 یک یا دو برگ، حدود 6 اینچ (15 سانتی‌متر) از یک گیاه آلوئه ورا را برش داده و خارهای موجود در طرفین برگ را برش دهید. برگ‌ها را باز کنید و ژل را بیرون بیاورید.

  • 1 قاشق چایخوری عسل (عسل خاصیت ضد باکتریایی دارد) یا پنج تا هفت قطره آب لیمو را به ژل آلوئه ورا اضافه کنید. همه مواد افزودنی را درون ژل مخلوط کنید.
  •  ژل را روی صورت خود بمالید یا از نوک گوش پاک‌کن استفاده کنید تا مخلوط را مستقیماً روی آکنه بمالید.
  •  در صورت امکان، ژل را در طول شب به مدت حداقل 20 تا 30 دقیقه بگذارید.
  •  آن را با آب ولرم بشویید و طبق معمول آن را پاک کنید.
  • روزانه این کار را تکرار کنید.

زدن ماسک صورت آلوئه ورا روی پوست

5. چندین هفته به درمان ادامه دهید

 ممکن است مدتی طول بکشد تا اثرات درمانی آلوئه ورا به شرایط پوستی شما کمک کند. اگر این درمان‌ها در مدت سه تا چهار هفته آکنه شما را بهبود نبخشد، با پزشک متخصص پوست ملاقات کنید تا مشخص شود بهترین کار برای درمان شما چیست.

روتین پوستی


بخش دوم کاهش شیوع آکنه


1. حداقل روزی دو بار صورت خود را بشویید

 صورت خود را یک بار در صبح و یک بار در شب قبل از خواب بشویید. اگر در طول روز عرق می‌کنید، مثلا ورزش می‌کنید یا در هوای گرم بیرون می‌روید، صورت خود را در اسرع وقت بشویید تا تعریق را از بین ببرید.  

شستن صورت

2. برای تمیز کردن صورت خود، از یک محصول ملایم و گیاهی استفاده کنید

 به دنبال یک پاک کننده با عنوان "غیر کومدون‌زا" باشید، این بدان معنی است که این محصول باعث ایجاد کومدون‌ها، جوش‌های سرسیاه، جوش‌های سرهای سفید یا جوش نمی‌شود.

  • این پاک کننده‌ها شامل محصولاتی مثل نوتروژینا، کتافیل و اولی می‌باشد. بسیاری از محصولات با مارک فروشگاهی وجود دارند که غیر کومدون‌زا هستند. برچسب را حتما بخوانید.
  •  روغن‌هایی وجود دارند که برای تمیز کردن پوست استفاده می‌شوند و بسیاری از آن‌ها از روغن‌های غیر کومدون‌زا استفاده می‌کنند. استفاده از محصولات، بر پایه این اصل استوار است که "مثل آب خوردن حل می‌شود". به عبارت دیگر می‌توان از روغن‌ها برای حل و حذف روغن‌های اضافی پوست استفاده کرد.
  • همچنین از محصولات بدون الکل استفاده کنید. الکل پوست را خشک کرده و به آن آسیب می‌رساند.

زدن پاک کننده روی پوست

3. از نوک انگشتان خود برای اعمال پاک کننده استفاده کنید

زمانی که می‌خواهید پوست خود را تمیز کنید، باید خیلی ملایم باشید. استفاده از دستمال یا اسفنج، باعث تحریک پوست و ایجاد مشکلات بیشتر می‌شود.

ماساژ پاک کننده روی پوست با نوک انگشتان دست

4. پوست جوش زده را به آرامی درمان کنید

 آکنه را فشار ندهید یا آن را لمس نکنید. این کار می‌تواند باعث برافروختگی، ایجاد جای زخم (اسکار) شود و مدت زمان بهبودی را طولانی‌تر کند.  

دستکاری کردن جوش ممنوع

5. از آفتاب دور بمانید و از کرم‌های برنزه کننده استفاده نکنید

 آفتاب (و بسترهای برنزه کننده) به دلیل آسیب‌های مواجهه با اشعه UVB می‌تواند به سلول‌های پوست شما آسیب برساند. اگر از داروهای خاصی برای آکنه یا از برخی داروهای خاص دیگر استفاده می‌کنید، باید بدانید که برخی از داروها می‌توانند پوست شما را نسبت به خورشید حساس‌تر کنند.

  • این داروها شامل آنتی بیوتیک‌هایی مانند: سیپروفلوکساسین، تتراسایکلین، سولفامتوکسازول و تری متوپریم می‌شوند. آنتی هیستامین‌ها مانند: دیفن هیدرامین (بنادریل)؛ داروهای مورد استفاده در درمان سرطان (فلوئورویوراسیل، وینبلاستین، داکاربازین )؛ داروهای قلبی مانند: آمیودارون، نیفدیپین، کینیدین و دیلتیازم؛ داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند: ناپروکسن، و داروهای آکنه ایزوترتینوئین (آکوتان) و آسیترین (سوریاتان) می‌باشد.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید ممنوع

6. پوست را به شدت اسکراب نکنید

 این کار می‌تواند باعث زخم دائمی شود و مدت زمان بهبودی پوست طولانی‌تر شود. لایه برداری پرطرفدار است، اما لایه برداری شدید اغلب باعث صدمه دیدن بیشتر پوست می‌شود.

  • لایه برداری می‌تواند باعث ایجاد اسکارهای ریز (جای جوش) شود (اسکارهای ریز که بدون هیچ گونه بزرگنمایی دیده می‌شوند)، جای اسکار آشکار است و اغلب می‌تواند آکنه را بدتر کند.
  • اسکراب‌هایی که لایه برداری را انجام می‌دهند نیز ممکن است پوست را طوری بکشند که هنوز آماده پوسته ریزی نیستند. این مانند کشیدن یک زخم است که آماده کنده شدن نیست.

اسکراب کردن پوست ممنوع

7. از خوردن غذاهای ناسالم خودداری کنید

 در حالی که رژیم غذایی با وجود داستان‌هایی که ممکن است درباره شیر و شکلات شنیده باشید، مستقیماً باعث ایجاد آکنه نمی‌شود ولی برخی از مواد غذایی، خطر آکنه را افزایش ‌می‌دهند. برخی غذاها از جمله لبنیات و رژیم‌های غذایی حاوی قندهای فرآوری شده، می‌توانند التهاب را افزایش داده و محیطی را فراهم کنند که در آن آکنه به رشد خود ادامه دهد.

  • به طور خاص، غذاهای با شاخص گلیسمی (گلایسمیک) بالا که غذاهای غنی از کربوهیدرات هستند با آکنه در ارتباطند.  

مصرف غذاهای فرآوری شده ممنوع

8. یک رژیم غذایی سالم داشته باشید

رژیم غذایی به شما کمک می‌کند از داشتن مواد مغذی مناسب برای سالم ماندن پوست خود اطمینان حاصل کنید. مهمترین ویتامین‌های لازم برای پوست A و D هستند. علاوه بر این، مصرف کافی چربی‌های امگا 3 می‌تواند برای افراد مبتلا به آکنه مفید باشد.

  • سعی کنید حداقل نیمی از بشقاب‌تان را در هنگام شام، از سبزیجات پر کنید.
  •  غذاهای سرشار از ویتامین A شامل: سیب زمینی شیرین، اسفناج، هویج، کدو تنبل، کلم بروکلی، کاهو، کلم کیل، فلفل قرمز، کدو مسمایی، طالبی، انبه، زردآلو، لوبیا چشم بلبلی، جگر گاو، شاه ماهی و سالمون است.
  • غذاهای سرشار از ویتامین D شامل: روغن جگر ماهی، ماهی سالمون، ماهی تن، شیر، ماست و پنیر است. بسیاری از غذاها با ویتامین D غنی شده‌اند، اما بهترین راه برای دریافت ویتامین D این است که پوست خود را به مدت 10 الی 15 دقیقه در هفته در معرض آفتاب قرار دهید، زیرا نور خورشید باعث تولید ویتامین D توسط پوست می‌شود.
  • مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 شامل: تخم کتان و روغن تخم کتان، روغن سویا، روغن کانولا، دانه چیا، کدو حلوایی، گردو، ماهی سالمون، ساردین، ​​ماهی خال مخالی، ماهی سفید، شاه ماهی خوراکی، ریحان، پونه کوهی، میخک، مرزنگوش، اسفناج، جوانه تربچه، کلم بروکلی چینی و مقادیر کمی گوشت و تخم مرغ می‌شود.

خوردن سبزیجات

بیشتر بخوانید: چگونه با رژیم غذایی پوست خود را تغذیه کنید 

مطالب مرتبط