با گیاهان دارویی سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کنید

با گیاهان دارویی سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کنید

11 اسفند 1398

سیستم ایمنی، مدافع بدن در برابر عفونت و بیماری‌ است. در واقع یک سیستم پیچیده‌ای است که در مقابل مواد خارجی و میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا از جمله باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها از شما محافظت می‌کند. از آنجا که بدن را از بیماری محافظت می‌کند، پس حفظ قدرت سیستم ایمنی بسیار حائز اهمیت است. گرچه شواهد علمی محدودی برای حمایت از آن وجود دارد، اما بسیاری از افراد معتقدند که مکمل‌های گیاهی می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند و از بدن شما برای مقابله با بیماری‌ها حمایت کند. علاوه بر داشتن سبک زندگی سالم، مکمل‌های گیاهی می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند. در این مقاله، به شما خواهیم گفت که چگونه با گیاهان دارویی، سیستم ایمنی بدن‌تان را تقویت کنید.


بخش اول استفاده از مکمل‌های گیاهی موجود در آشپزخانه‌


1. غذاهایتان را با سیر زیاد بپزید

انسان‌ها هزاران سال است که از سیر برای اهداف دارویی استفاده می‌کنند. کارشناسان معتقدند که ترکیباتی که طعم و عطر سیر به وعده‌های غذایی‌تان می‌دهند نیز دارای خاصیت ضد میکروبی است. به منظور بهره‌مند شدن از فواید کامل سیر، آن را خرد کنید و در پایان طبخ، به غذایتان اضافه کنید تا با این کار خاصیت ضد میکروبی آن را افزایش دهید.

  • همچنین می‌توانید کپسول، پودر یا آب سیر را مصرف کنید. دوزهای توصیه شده برای مصرف روزانه 600 تا 900 میلی‌گرم پودر، 4 میلی‌لیتر آب و 10 میلی‌گرم کپسول سیر است.

2. فلفل دلمه‌ای بخورید

فلفل دلمه‌ای، منبع عالی از ترکیبات خاصی است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن شناخته شده است. این گیاه حاوی کاروتنوئید لیکوپن است که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد، همچنین بتاکاروتن، ترکیبی است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است.  

  • برای کسب بهترین نتیجه، فلفل دلمه‌ای خام مصرف کنید تا با ترکیبات موجود در آن سیستم ایمنی بدن‌تان را تقویت کنید.

3. از زردچوبه برای چاشنی غذا استفاده کنید

این ادویه‌ی جنوب آسیایی از نظر داشتن آنتی اکسیدان بسیار غنی است. بسیاری از افراد معتقدند که ضد باکتری بوده و به جلوگیری از التهاب کمک می‌کند. همچنین دارای خاصیت ضد سرطانی و آنتی اکسیدانی است. زردچوبه معمولاً در غذاهای هندی، پاکستانی و بنگلادشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • شما همچنین می‌توانید از مکمل‌های زردچوبه استفاده کنید.

4. سعی کنید قارچ بیشتری بخورید

 در طب سنتی ژاپنی و چینی، مدت‌هاست که گونه‌های مختلف قارچ از جمله شیتاکه، میتایک و ری‌شی برای سلامتی حائز اهمیت هستند. قارچ، منبع خوبی از پلی ساکاریدها است که توانایی سیستم ایمنی بدن را در تشخیص و حمله به بیماری‌های عفونی تقویت می‌کند. افزودن قارچ شیتاکه یا میتایک به وعده غذایی‌تان، یک روش سریع و عالی برای بهره‌مند شدن از خواص تقویت کننده سیستم ایمنی بدن‌تان است.  

  • شما می‌توانید قارچ شیتاکه و میتایک را در فروشگاه مواد غذایی محلی خود پیدا کنید. همچنین می‌توانید عصاره قارچ را که برای تقویت سیستم ایمنی تهیه شده است را خریداری کنید. به یاد داشته باشید که دوزهای توصیه شده توسط تولید کنندگان را مصرف کنید.

5. کمی زنجبیل به رژیم غذایی خود اضافه کنید

برخی معتقدند که زنجبیل جزو غذاهای آسیایی است و باعث کاهش چشمگیر التهاب و تقویت سلامت قلب می‌شود. همچنین کمک مهمی برای هضم محسوب می‌شود. زنجبیل را می‌توان با وعده‌های غذایی طبخ کرد، خام خورد و یا به عنوان عصاره مصرف کرد.

  • اگر عصاره زنجبیل را مصرف می‌کنید، به یاد داشته باشید که دستورالعمل‌های تولید کنندگان را دنبال کنید.

6. چای سبز بنوشید

 داشتن عادت به نوشیدن چای سبز روزانه می‌تواند یک تقویت عمده برای سیستم ایمنی بدن باشد. چای سبز، حاوی آنتی اکسیدان‌های قوی است و می‌تواند بدن شما را برای ایجاد ترکیباتی که با عفونت مبارزه می‌کند تحریک کند. همچنین می‌تواند از رشد برخی از سرطان‌ها جلوگیری کند یا روند آن‌ها را کندتر کند. برای تقویت سیستم ایمنی بدن، روزانه سه فنجان یا بیشتر چای سبز بنوشید.

  • می‌توانید چای سبز را در فروشگاه‌های مواد غذایی پیدا کنید.

بخش دوم استفاده از سایر مکمل‌های گیاهی


1. با پزشک خود مشورت کنید

قبل از مصرف هرگونه مکمل گیاهی، برای جلوگیری از عوارض جانبی آن با پزشک خود مشورت کنید. پزشک شما ممکن است به دلیل عوارض شناخته شده، شما را از مصرف برخی مکمل‌های گیاهی منصرف کند. به یاد داشته باشید که شواهد کمی در مورد عوارض احتمالی مکمل‌های گیاهی وجود دارد، با این حال باز هم هنگام مصرف آن احتیاط کنید. مکمل‌های گیاهی را مانند هر داروی دیگری مصرف کنید و قبل از مصرف آن‌ها با پزشک خود مشورت کنید.

2. جینسینگ را در نظر بگیرید

 انواع مختلفی از جینسنیگ وجود دارد که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. رایج‌ترین نوع جینسنگ، کره‌ای است که حاوی خاصیت ضد التهابی و ضد سرطانی است. همچنین باعث تقویت سایر عملکردهای سیستم ایمنی بدن می‌شود. تصور می‌شود جینسینگ آمریکایی (Panax Quinquefolius) از عفونت‌های تنفسی فوقانی جلوگیری می‌کند. مکمل‌های جینسنگ را می‌توان در اکثر فروشگاه‌های مواد غذایی و داروخانه‌ها پیدا کنید.

  • محصولات مختلفی وجود دارد، بنابراین حتماً دستورالعمل‌های تولید کنندگان را رعایت کنید.

3. اکیناسه (سرخارگل) را امتحان کنید

 این مکمل گیاهی باعث تحریک و تولید سلول‌های ایمنی بدن و ضدعفونی آن‌ها می‌شود. شواهد محدودی مبنی بر اینکه می‌تواند از عفونت‌های تنفسی نیز محافظت کند وجود دارد.

  • اکیناسه یک کمک رسان مؤثر در پیشگیری و درمان سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر عفونت‌ها محسوب می‌شود. در صورت مشاهده اولین علائم عفونت، به طور مرتب اکیناسه مصرف کنید.
  • در صورت مشاهده اولین علائم عفونت، هر دو ساعت 30 تا 60 قطره عصاره یا 1 تا 2 کپسول اکیناسه را برای 24 تا 48 ساعت اول مصرف کنید.
  • پس از اینکه علائم از بین رفتند، چهار بار در روز به مدت سه روز متوالی از این مکمل گیاهی استفاده کنید.

4. آستراگالوس را در نظر بگیرید

ریشه آستراگالوس، قرن‌هاست که جز اصلی طب سنتی چین محصوب می‌شود. چینی‌ها بر این باورند که تولید و فعالیت سلول‌های ایمنی را تقویت می‌کند. همچنین می‌تواند به افزایش تعداد گلبول‌های سفید کمک کند. شما می‌توانید آستراگالوس را به عنوان مکمل که به شکل کپسول است را مصرف کنید، اما توصیه می‌شود از آن به عنوان یک سوپ تونیک استفاده کنید.

  • به سادگی ریشه آستراگالوس یا عصاره آن را در آب داغ با گیاهان دیگر جوشانده و آن را بنوشید. همچنین می‌توانید آن را به سوپ خود اضافه کنید.

5. عصاره آقطی (انگور کولی) را در نظر بگیرید

گیاه آقطی باعث تقویت سلول‌های سیستم ایمنی بدن در برابر تصرف ویروس‌ها می‌شود. گرچه شواهد محدود است، اما عصاره آقطی می‌تواند محافظت قابل توجهی در برابر عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفس فوقانی را بر عهده داشته باشد.

  • عصاره یا شربت آقطی را می‌توانید به تنهایی و یا به همراه چایی مصرف کنید.
  • به عنوان پیشگیری، یک قاشق چایخوری عصاره یا شربت آقطی را دو بار در روز میل کنید. برای تسریع بهبودی از سرماخوردگی یا آنفولانزا، دوز را دو برابر کنید.

6. گیاه جینگو بیلوبا (Ginkgo Biloba) را در نظر بگیرید

 این گیاه به دلیل توانایی در جلوگیری از فقدان حافظه و بهبود عملکرد مغز به خوبی شناخته شده است. با این وجود عده‌ای معتقدند که این گیاه مزایایی برای سیستم ایمنی بدن نیز دارد. برگ‌های جینگو بیلوبا حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. همچنین از این گیاه به عنوان درمانی برای التهاب به ویژه در مفاصل استفاده می‌شود.

  • مکمل‌های جینگو بیلوبا در اکثر فروشگاه‌های مواد غذایی و داروخانه‌ها یافت می‌شود. به دلیل تنوع مکمل‌ها، دستورالعمل‌های تولید کنندگان در مورد دوز را رعایت کنید.

بخش سوم سیستم ایمنی بدن خود را با عادات سالم تقویت کنید


1. از کشیدن سیگار خودداری کنید

 استعمال سیگار یا مصرف برخی از محصولات حاوی تنباکو می‌تواند سیستم ایمنی بدن را به خطر بیاندازد و منجر به بیماری شود. سیگار کشیدن، به ویژه شما را در معرض بیماری‌های تنفسی و عفونت‌ها حساس می‌کند. اگر می‌خواهید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید، از مصرف سیگار خودداری کنید یا مصرف آن را متوقف کنید.

  • از مصرف محصولات دخانیت مانند سیگار و قلیان اجتناب کنید. سیگارهای الکترونیکی نیز می‌توانند برای ریه‌ها مضر باشند و سیستم ایمنی بدن را به خطر بیاندازند.

2. یک رژیم غذایی سالم داشته باشید

 مصرف یک رژیم غذایی پر از میوه، سبزیجات و غلات کامل باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. خوردن میوه و سبزیجات فراوان، ویتامین‌هایی را که بدن برای مبارزه صحیح با عفونت‌ها و بیماری‌ها نیاز دارد را فراهم می کند.

  • رژیم‌های غذایی سنگین مانند قندها و چربی‌های اشباع شده باعث به خطر انداختن سلامت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

3. به طور منظم ورزش کنید

ورزش یک مؤلفه مهم برای اطمینان از داشتن سیستم ایمنی قوی است. گردش خون را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن با عملکردی بهتر در بدن عمل کند. بیشتر تحقیقات نشان داده‌اند که ورزش منظم ​​برای حفظ سیستم ایمنی سالم ضروری است.

  • متخصصان در هفته 75 دقیقه ورزش شدید (مثل دویدن) یا 150 دقیقه ورزش متوسط ​​(مثل پیاده روی) را توصیه می‌کنند.

4. از مصرف الکل اجتناب کنید

 نشان داده شده است که الکل توانایی بدن را در مقابله با بیماری و عفونت تضعیف می‌کند. به کبد و کلیه‌ها که در پاکسازی بدن از مواد عفونی نقش بسیار مهمی دارند آسیب وارد می‌کند. همچنین می‌تواند تعداد گلبول‌های سفید تولید شده را محدود کند. پرهیز از میزان مصرف الکل، می‌تواند سیستم ایمنی بدن را به میزان قابل توجهی تقویت کند.

  • توصیه می‌شود برای تقویت سیستم ایمنی بدن، مصرف الکل را قطع کنید.

5. به اندازه کافی بخوابید

 خواب مناسب در شب، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت در برابر بیماری‌ها می‌شود. کمبود خواب می‌تواند تولید گلبول‌های سفید خاص بدن شما را محدود کند و سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با برخی از بیماری‌ها دشوارتر کند. برای اطمینان از عملکرد سیستم ایمنی مناسب، حتماً حداقل هشت ساعت خواب در شب داشته باشید.

بیشتر بخوانید: آنفولانزا را جدی بگیرید؛ از علائم تا درمان 

مطالب مرتبط