نحوه استفاده صحیح از روغن علف لیمو

نحوه استفاده صحیح از روغن علف لیمو

12 اسفند 1398

روغن علف لیمو که از برگ گیاه علف لیمو گرفته شده است، دارای رایحه‌ای قابل تشخیص و آرامش بخش است. با این حال، به نظر نمی‌رسد که بوی خوبی داشته باشد اما این یک داروی هومیوپاتی چند منظوره است که دارای خواص ضد التهابی و آرام بخش قدرتمندی است. در صورت استفاده موضعی، مخلوط با مواد غذایی یا نوشیدنی یا استفاده از آن در دستگاه بخور، می‌تواند به شما کمک کند تا طیف وسیعی از مشکلات مانند ناراحتی معده، اضطراب و آکنه را برطرف کنید. اگر از آن با احتیاط و مراقبت استفاده کنید، به طور حتم می‌تواند به محصول طبیعی مورد علاقه شما تبدیل شود.


بخش اول استفاده از روغن علف لیمو روی پوست


1. قبل از استفاده از روغن علف لیمو، آن را رقیق کنید

 در بالاترین میزان غلظت، روغن علف لیمو می‌تواند باعث تحریک پوست و غشاهای مخاطی شود. به منظور جلوگیری از عوارض جانبی، قبل از استفاده از آن روی پوست خود، 24 قطره آب را به ازای هر اونس (30 میلی‌لیتر) روغن ضروری اضافه کنید.

  • قبل از استفاده وسیع از روغن علف لیمو، محلول را روی یک ناحیه کوچک از پوست بمالید. اگر هر نوع تحریکی را مشاهده کردید، بلافاصله استفاده از روغن را متوقف کنید.

رقیق کردن روغن علف لیمو با آب

2. روغن علف لیمو را روی زخم‌های جزئی بمالید

روغن علف لیمو، خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد و می‌تواند از بریدگی‌های جزئی، خراشیدگی و سوختگی جلوگیری کند. از روغن علف لیمو رقیق شده (یا یک کرم ضد عفونی کننده که علف لیمو به عنوان ماده اصلی در آن ذکر کرده است) استفاده کنید تا زخم‌های شما به سرعت بهبود یابند.

زدن روغن علف لیمو روی زخم‌

3. برای تسکین آکنه‌، از روغن علف لیمو رقیق شده استفاده کنید

 2 میلی‌لیتر (0.068 اونس مایع) روغن علف لیمو را با 100 میلی‌لیتر (3.4 اونس مایع) روغن انگور، آب یا فندق افسونگر مخلوط کنید تا کاملاً ترکیب شوند. با استفاده از برس یا اسفنج، آن را به آرامی روی آکنه بمالید و مراقب باشید این مخلوط با چشم، بینی و دهان شما در تماس نباشد.

  • روغن علف لیمو می‌تواند باکتری‌هایی که باعث آکنه می‌شوند را از بین ببرد و به تسکین و پاکسازی لکه‌ها کمک ‌کند.

زدن مخلوط روغن علف لیمو و روغن انگور روی پوست

4. برای دفع حشرات از اسپری روغن علف لیمو رقیق شده استفاده کنید

اسپری کردن پوست با مخلوطی از روغن علف لیمو و آب، می‌تواند به شما کمک کند تا موجودات مزاحم مانند پشه‌ها و مگس‌ها را از خود دور کنید. روغن را با آب برای استفاده روی پوست رقیق کنید. سپس، مخلوط را درون یک بطری اسپری کوچک تمیز ریخته و از آن استفاده کنید.

  • علف لیمو مربوط به سیترونلا (روغن معطر) است که غالباً برای دور کردن حشرات مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند به اندازه یک حشره‌کش (Anti Bug) موثر باشد.  

اسپری کردن روغن علف لیمو برای دفع حشرات

5. مفاصل خشک یا دردناک را با روغن رقیق شده علف لیمو ماساژ دهید

 خواص ضد التهابی روغن علف لیمو، فراتر از کشتن باکتری‌ها و درمان آکنه‌ است. درمان مفاصل دردناک و خشک با روغن علف لیمو می‌تواند باعث افزایش تسکین و انعطاف‌پذیری شود. روغن را رقیق کنید، سپس آن را مستقیم و به آرامی در ناحیه دردناک ماساژ دهید.

ماساژ روغن علف لیمو روی زانو


بخش دوم افزودن روغن علف لیمو به غذا و نوشیدنی


1. از مقادیر کم روغن علف لیمو استفاده کنید

روغن‌های اساسی که به مقدار زیاد مصرف می‌شوند، در بهترین و بدترین حالت ممکن تهدیدی برای سلامتی شما محسوب می‌شوند. افزودن یک قطره از روغن علف لیمو کافی است.

  • فرو بردن یک خلال دندان در روغن اسانس خالص (یا رقیق شده) و هم زدن آن در وعده‌های غذایی و یا نوشیدنی‌ها، یک روش مصرف آسان و مناسب است.

ریختن روغن علف لیمو روی غذا

2. از روغن علف لیمو برای طعم دادن به غذاها استفاده کنید

 بسیاری از غذاهای خوشمزه از طعم دهنده‌های علف لیمو استفاده می‌کنند. غذاهای تایلندی به ویژه سیب زمینی سرخ شده به رایحه بی‌نظیر آن شهرت دارد. شما می‌توانید فقط یک قطره روغن علف لیمو را به مخلوط کاری یا سیب زمینی سرخ شده اضافه کنید و با این کار کل ظرف با طعم لذیذ آن پر می‌شود.

طعم دادن غذا با روغن علف لیمو

3. برای مقابله با درد معده و بی‌خوابی، چای را با اسانس علف لیمو بنوشید

علف لیمو قرنهاست که در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا ناراحتی معده را تسکین دهد و آرامش زیادی را برایتان فراهم کند. اگر شما دچار درد معده شده‌اید یا هنگام خوابیدن با مشکل مواجه شده‌اید، سعی کنید یک لیوان گرم چای را با روغن علف لیمو بنوشید تا سریع‌تر تسکین پیدا کنید.

  • بسیاری از چای‌های تهیه شده با برگ‌ علف لیمو در دسترس هستند ولی همانطور که در بالا گفته شد، شما می‌توانید یک خلال دندان آغشته به روغن علف لیمو را در هر نوشیدنی که دوست دارید بزنید و از خواص آن استفاده کنید.

نوشیدن چای با اسانس علف لیمو برای دل درد


بخش سوم استفاده از روغن علف لیمو در آروماتراپی


1. روغن علف لیمو را به یک دیفیوزر، اسپری تنفسی یا یک کیسه کوچک بیافزایید

روش‌های زیادی وجود دارد که محیط خود را با رایحه روغن‌های اساسی پر کنید. شما می‌توانید یک دیفیوزر برای استفاده در خانه خریداری کنید یا می‌توانید یک کیسه یا اسپری تنفسی قابل حملی را برای خودتان درست کنید.

  • برای درست کردن یک کیسه، دو تکه پارچه (مثل پارچه‌ پنبه‌ای یا نخی) را به هم متصل کنید و آن را به اسانس علف لیمو آغشته کنید. آن را در جیب خود نگه دارید و تمام روز از عطر علف لیمو بهره‌مند شوید.
  • برای ساختن یک "اسپری تنفسی"، یک شیشه کوچک را با نمک سنگی درشت و خرد شده پر کنید. 5 الی 10 قطره روغن ضروری علف لیمو را داخل شیشه بریزید و آن را خوب تکان دهید. برای استفاده از عطر علف لیمو، درب آن را باز کنید و به آرامی تنفس کنید.

 درست کردن اسپری تنفسی با روغن علف لیمو

2. با یک دیفیوزر، روغن علف لیمو را در اتاق خود پخش کنید تا خواب خوبی را در شب داشته باشید

 روغن ضروری علف لیمو می‌تواند یک اثر آرام بخشی برای شما فراهم کند، بنابراین اگر با بی خوابی دست و پنجه نرم می‌کنید این کار می‌تواند به شما کمک کند. سعی کنید از دیفیوزر استفاده کنید تا رایحه را در محل خواب خود پخش کنید. شما همچنین می‌توانید یک کیسه را روی میز کنار تخت خود قرار دهید تا قبل از رفتن به رختخواب، چند نفس ملایم از آن را استنشاق کنید.

ریختن روغن علف لیمو داخل دستگاه بخور

3. در شرایط استرس‌زا، از اسپری تنفسی یا کیسه برای مقابله با اضطراب استفاده کنید

 استنشاق رایحه علف لیمو در شرایط بحرانی، می‌تواند تنش و اضطراب شما را کاهش دهد. قبل از برگزاری جلسه امتحان، از اسپری یا کیسه استنشاقی خود استفاده کنید یا آن‌ها را هنگام مصاحبه با خود حمل کنید.

استفاده از اسپری تنفسی

بیشتر بخوانید: با آلوئه‌ ورا از شر آکنه خلاص شوید 

مطالب مرتبط