13 خواص معجزه ‌آسای شنبلیله

13 خواص معجزه ‌آسای شنبلیله

13 اسفند 1398

پزشکان داروهای گیاهی و طب سنتی از مزایای سلامتی شنبلیله آگاه هستند. این گیاه نه تنها غذا را خوش طعم‌تر می‌کند، بلکه سلامت شما را از بسیاری جهات بهبود می‌بخشد. برای بهبود سلامت قلب، عملکرد مغز، هضم یا سلامت باروری، می‌توانید این گیاه کوچک ولی قدرتمند را امتحان کنید. ما در این مقاله، راهنمای جامع و مزایای این گیاه مهم و باستانی را برایتان بازگو خواهیم کرد. با استایلی همراه باشید.


شنبلیله چیست؟


انسان‌ها بیش از شش هزار سال است که از شنبلیله استفاده کرده‌اند. این گیاه سبز و برگ‌دار در آفریقا و همچنین آسیای جنوبی و مرکزی متداول است. برگ‌ها، دانه‌ها و جوانه‌های آن در بسیاری از غذاها و طب سنتی به اشکال مختلف استفاده می‌شود. به عنوان بخشی از آیین‌ نامه‌های درمانی دارویی، از شنبلیله برای درمان اختلالات پوستی، کاهش درد زایمان و به عنوان بخشی از داروهای سنتی آیورودا استفاده شده است. امروزه بیشتر از شنبلیله برای کمک به حمایت از سطح هورمون‌های سالم، کاهش چربی بدن و قند خون، محافظت از مغز، قلب، کلیه‌ها و دستگاه گوارش و حمایت از تولید شیر سالم در دوران شیردهی استفاده می‌شود. ما این مورد و مزایای دیگر را با جزئیات بیشتر بررسی می‌کنیم.

  • شنبلیله فواید اساسی برای رژیم غذایی شما به همراه دارد.
  • سرشار از چربی‌های اشباع نشده و لیپیدهای سالم هستند که از قلب شما محافظت می‌کند و به ترمیم آن پس از آسیب دیدن کمک می‌کند.
  • همچنین منبع عالی فیبر در رژیم غذایی است که به بهبود هضم و کاهش قند خون و چربی خون کمک می‌کند.
  • علاوه بر این، شنبلیله منبع عالی ویتامین C، B1، B2، B3، B6، روی، مس و آهن است.

شنبلیله علاوه بر مواد مغذی مهم و کلان، ترکیبات غذایی زیادی را ارائه می‌دهد که می‌تواند سلامت شما را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. به عنوان مثال، یکی از ترکیبات موجود در شنبلیله، ساپونین‌ها است. بیشتر گیاهان، ساپونین‌ها را تولید می‌کنند تا از آن‌ها در برابر بیماری‌ها محافظت کنند. هنگامی که این ترکیبات را جذب می‌کنید، اغلب می‌توانند همان مزایای مبارزه با بیماری را برای بدن شما فراهم کند. ما فواید سلامتی بسیاری را برای ساپونین‌ها مورد بررسی قرار داده‌ایم، اما شایان ذکر است که ساپونین‌های یافت شده در شنبلیله با آن‌هایی که در بسیاری از گیاهان یافت می‌شوند متفاوت است. بدین دلیل است که آن‌ها ترکیبات موجود در استروئیدها را کپی می‌کنند که می‌توانند ظرفیت هورمون‌ها مانند تستوسترون را افزایش دهند. یکی دیگر از ترکیبات موجود در شنبلیله، آلکالوئیدی به نام تریگونلین است. این فیتوشیمیایی نشان داده است که می‌تواند به مبارزه با پاتوژن‌های مختلف، کاهش سطح چربی، قند و تقویت عملکرد سالم مغز کمک ‌کند. در پایان، شنبلیله منبع غنی از آنتی اکسیدان‌ها از جمله کافئیک اسید، لوتئولین، آپی ژنین و کوماریک اسید است. آنتی اکسیدان‌ها ضمن مبارزه با اثرات استرس اکسیداتیو (Oxidative Stress) به کاهش اثرات پیری و آسیب سلولی کمک می‌کند و می‌تواند از التهاب و سایر اختلالات مزمن مانند بیماری قلبی جلوگیری کند.


فواید سلامتی شنبلیله


 شنبلیله برای درمان بسیاری از مشکلات به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است. بسیاری از آنچه که ما در مورد این گیاه می‌دانیم ناشی از تحقیقاتی است که بر روی حیوانات، مطالعات سلولی و برخی از آزمایش‌های بالینی انجام شده است. این مطالعات تحقیقاتی، بینش ارزشمندی در مورد چگونگی استفاده از شنبلیله برای تقویت سلامت و رفاه انسان ارائه می‌دهد. موارد زیر مزایای سلامتی است که به دلیل آزمایش‌های پزشکی، آزمایش‌های بالینی یا دیگر تحقیقات درباره استفاده از شنبلیله برای درمان بیماری‌های مختلف گزارش شده است.

1. سلامت قلب را افزایش می‌دهد

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد شنبلیله می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد، همچنین از قلب شما تا زمانی که آسیب دیده است محافظت ‌کند. فواید سلامتی نیز اغلب فراتر از بهبود عملکرد یا محافظت از قلب می‌باشد. به عنوان مثال در یک آزمایش بالینی، آزاد کردن فیبر مفید تخم شنبلیله با آب منجر به کاهش سطح کلسترولLDL ، تری گلیسیریدها و قند خون در بیماران در طی دو ماه شده است. در یک آزمایش دیگر، سطح کلسترول خوب خون افزایش یافته است. همه اینها نشانه‌های مهم برای سلامتی قلب هستند و کمبود لیپیدها و قند خون برای قلب سالم ضروری است. برای کسانی که در معرض حمله قلبی یا سكته مغزی هستند، پزشك برای جلوگیری از لخته شدن خون، از درمان ضد انعقادی استفاده می‌كند. هنگامی که یک لخته تشکیل می‌شود، می‌تواند منبع خون غنی از اکسیژن ارسال شده به اندام‌ها یا مغز را قطع کند. به عنوان یک ضد انعقاد کننده طبیعی، شنبلیله می‌تواند برای جلوگیری از لخته شدن خون بدون نیاز به دارو استفاده شود. تحقیقات اولیه در مورد سلول‌ها این تاثیر را نشان می‌دهد، اما برای تایید این نتایج باید آزمایش‌های کلینیکی و بالینی بیشتری انجام شود.

2. سطح قند خون را حفظ می‌کند

 شنبلیله حاوی برخی از اسیدهای آمینه ضروری است که یکی از آن‌ها (چهار هیدروکسیزولوسین، پانکراس) را برای افزایش تولید انسولین تحریک می‌کند. وقتی لوزالمعده شما انسولین بیشتری تولید می‌کند، سطح قند خون شما به طور کلی کاهش می‌یابد. فیتوشیمیایی موجود در شنبلیله همچنین می‌تواند فعالیت آنزیم‌هایی که قندهای خاصی را در گلوکز تجزیه می‌کند را مهار کند و به شما در حفظ سطح قند خون سالم‌تر کمک کند. این خبر بسیار خوبی است برای مبتلایان به دیابت یا افرادی که قند خون بالایی دارند و افرادی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. آزمایشات بالینی بارها نشان داده است كه شنبلیله می‌تواند سطح قند خون را در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 و نوع 2 كاهش دهد. یکی دیگر از مزایای اضافی که می‌تواند به افراد مبتلا به مشکلات قند خون کمک کند، این است که شنبلیله به بهبود حساسیت به انسولین نیز کمک می‌کند. افراد مبتلا به دیابت نوع 2 معمولاً نسبت به انسولین حساسیت کمتری دارند، بدین معنا که به این هورمون برای کاهش قند خون نیاز دارند. با افزایش حساسیت، شما می‌توانید بدون مداخله یک سطح سالم‌تری را برای خودتان حفظ کنید.

3. هضم غذا را بهبود می‌بخشد

یکی از اولین کاربردهای شنبلیله، بهبود هضم غذا است. هنوز هم این گیاه برای این منظور استفاده می‌شود. علاوه بر تأمین فیبر و مواد مغذی ضروری، ترکیبات شنبلیله مدتهاست که به دلیل توانایی آنها برای درمان مشکلاتی مانند اسهال و نفخ شکم مورد توجه قرار گرفته است. اخیراً تحقیقات انجام شده بر روی حیوانات نشان داده است كه می‌تواند به كاهش رفلاکس اسید معده و درمان زخم كمك كند.

4. التهاب را کاهش می‌دهد

می‌توانید برای ورم مفاصل و سایر بیماری‌های التهابی از شنبلیله به دلیل توانایی آن در مبارزه با استرس اکسیداتیو و کاهش التهاب کمک بگیرید. در آزمایشات انجام شده بر روی حیوانات نشان داده شده است که شنبلیله مایعات موجود در مفاصل را کاهش می‌دهد و همچنین باعث افزایش غلظت فعالیت آنتی اکسیدان در اطراف بافت‌های آسیب دیده می‌شود. محققان افزایش آنزیم‌های آنتی اکسیدانی که نشان دهنده توانایی بهبود در مبارزه با رادیکال‌های آزاد و کاهش واکنش التهابی است را یادآور شده‌اند. مولکول‌های التهابی به نام اینترلوکین‌ها که واکنش‌های التهابی را تولید می‌کنند. شنبلیله باعث کاهش تولید اینترلوکین‌ها می‌شود. همچنین از ازدحام گلبول‌های سفید خون در یک ناحیه خاص که باعث تورم و التهاب می‌شود جلوگیری می‌کند.

5. سطح هورمون مردانه را افزایش می‌دهد

 تحقیقات اولیه روی سلول‌ها، یک کاربرد جدیدی از شنبلیله که مربوط به سطح هورمون مردانه است را کشف کرده است. در ابتدا لازم است که بررسی شود که چگونه تستوسترون در بدن مرد واکنش نشان  می‌دهد. وقتی در معرض ترکیبات خاصی از جمله آروماتاز ​​و پنج آلفا ردوکتاز قرار می‌گیرید، تستوسترون به DHT و استروژن تبدیل می‌شود و باعث می‌شود تستوسترون "آزاد" کمتر در بدن باقی بماند. اگر بتوانید تولید آروماتاز ​​و پنج آلفا ردوکتاز را مسدود کنید، می‌توانید مقدار تستوسترون خون را افزایش دهید. یک مطالعه تحقیقاتی نشان داده است که ساپونین‌های شنبلیله می‌توانند این ترکیبات را تا حدی مسدود کنند و مانع از بین رفتن تستوسترون شوند.
با این حال، تحقیقات بیشتری لازم است تا میزان این اثر و سایر تأثیرات روی بدن انسان مشخص شود. آزمایشات بالینی بر روی محصولات تجاری حاوی شنبلیله نیز انجام شده است. شایان ذکر است که این آزمایشات توسط تولید کنندگان مکمل، تأمین مالی شده‌اند. این محصول با نام تستوفن نشان داده است که برانگیختگی و ارگاسم جنسی و همچنین قدرت و انرژی کلی در شرکت کنندگان مورد آزمایش افزایش یافته است. داده‌های خودسنجی نیز گزارش شده بودند ولی هنوز مشخص نیست که آیا ترکیبات شنبلیله یا سایر مواد تشکیل دهنده تغییری بر روی آن‌ها ایجاد کرده‌ است یا خیر. یكی از شایع‌ترین دلایل اختلال نعوظ (ED) شرایط پیچیده مانند دیابت نوع 1 است. در آزمایشات انجام شده بر روی حیوانات، عصاره گیاه شنبلیله برای بهبود عملکرد جنسی برای مبتلایان به دیابت نشان داده شده است که بیانگر این است که می‌تواند برای افراد مبتلا به ED که قند خون بالایی دارند نیز مفید باشد. در تعیین تأثیر واقعی شنبلیله بر میزان هورمون‌های مردانه، تحقیقات زیادی بر روی افراد انجام شده است.  

6. سلامت باروری زنان را بهبود می‌بخشد

 یکی دیگر از کاربردهای سنتی و طولانی مدت شنبلیله، درمان مشکلات قاعدگی و بهبود شیردهی برای زنان است. به عنوان مثال، محققان دریافته‌اند كه زنانی كه قاعدگی دردناكی دارند یا در بین دوره‌های قاعدگی درد زیادی را متحمل می‌شوند، با مصرف شنبلیله می‌توانند میزان درد را کاهش دهند. همچنین ساپونین موجود در شنبلیله می‌تواند بر روی هورمون‌های زنانه تأثیر بگذارد و به افراد مبتلا به اختلالاتی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) کمک کند. با مصرف عصاره شنبلیله در زنان مبتلا به PCOS نشان داده شده است که اندازه كیست تخمدان آن‌ها و افزایش هورمون‌ها به شدت كاهش یافته است. همچنین برخی از خانم‌ها به اندازه کافی شیر مادر برای تغذیه نوزاد خود تولید می‌کنند. بنابراین، بسیاری از زنان شیرده از گیاهان دارویی برای تحریک تولید شیر مادر استفاده می‌کنند. این گیاهان با عنوان گلاکتاگوژ (Galactagogues) شناخته می‌شوند که شنبلیله در این دسته قرار می‌گیرد. در حالی که برخی تحقیقات حاکی از آن است که نوشیدن چای شنبلیله می‌تواند تولید شیر را افزایش دهد، این نتایج محدود است و باید از طریق مطالعه بیشتر تأیید شود. اگر شما شیرده هستید و در رفع خواسته‌های کودک خود مشکل دارید، با پزشک خود در مورد گلاکتاگوژ و توانایی آن‌ها در تحریک تولید شیر صحبت کنید.  

7. فواید نوروپروتکتیو (انتقال دهنده‌های عصبی)

 مغز شما برای انتقال مؤثر به نوروپروتکتیوهای مختلفی نیاز دارد. از مهمترین آن‌ها استیل کولین است که حافظه، توانایی یادگیری و عملکرد کلی شناختی شما را پشتیبانی می‌کند. هنگامی که این انتقال دهنده عصبی تخریب شود، منجر به کاهش عملکرد شناختی می‌شود که با گذشت زمان می‌تواند منجر به بیماری مانند زوال عقل یا حتی پارکینسون شود. طبق آزمایشات اخیر که بر روی حیوانات انجام شده است، شنبلیله قادر به مهار تجزیه استیل کولین می‌شود. همچنین این گیاه می‌تواند به کاهش شکل گیری انواع پلاک در مغز کمک کند و منجر به تخریب مسیرهای عصبی شود. فایده نهایی که شنبلیله به مغز ارائه می‌دهد به عنوان یک آنتی اکسیدان است که باعث کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب می‌شود و همینطور به کاهش عملکرد شناختی و ایجاد پلاک کمک می‌کند.

8. سلامت کلیه را بهبود می‌بخشد

شنبلیله می‌تواند عملکرد کلیه را در افراد سالم، افراد مبتلا به سنگ کلیه و کسانی که مبتلا به نارسایی کلیه هستند بهبود بخشد. محققان هنگامی که این آزمایش را روی افرادی که مبتلا به سنگ کلیه بوده‌اند، انجام داده‌اند و دریافتند که با کاهش نمک کلسیم و افزایش هموگلوبین، تعداد گلبول‌های قرمز افزایش یافته است. این‌ها نشانه‌های مهمی از سلامت کلیه هستند و همچنین خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می‌دهند. اگر نارسایی کلیه داشته باشید یا عملکرد کلیوی شما به شدت تضعیف شده باشد، پزشک نمک آلومینیوم را برایتان تجویز می‌کند. آن‌ها به فسفات‌ها متصل می‌شوند و به شما کمک می‌کنند عمر طولانی‌تری داشته باشید. آلومینیوم موجود در این درمان می‌تواند به روش‌های دیگری از جمله تأثیرگذاری بر استخوان‌ها و مغز، به سلامتی شما آسیب برساند. شنبلیله این آسیب را از طریق درمان با نمک آلومینیوم که بر روی حیوانات آزمایش شده است را کاهش می‌دهد و در عین حال باعث کاهش استرس اکسیداتیو و بهبود سلامت بافت کلیه می‌شود.

9. از پوست و مو سالم حمایت می‌کند

ساپونین‌ها و سایر ترکیبات موجود در شنبلیله می‌توانند کلید سلامتی پوست و مو باشند. مطالعات سلولی نشان می‌دهد که این ترکیبات به دلیل قرار گرفتن در معرض آفتاب می‌توانند آسیب سلولی و التهاب را کاهش دهند و در عین حال در مقابل با فشار خون بالا مقاومت کنند. روغن تخم شنبلیله همچنین با کاهش التهاب و تقویت رشد بافت جدید پوست، می‌تواند بهبود زخم‌ها و سایر آسیب‌های پوستی را تسریع کند. اگر می‌خواهید پوست خود را سالم و قوی نگه دارید، باید خودتان را مرطوب نگه دارید. موسیلاژ ماده‌ای است که در تخم شنبلیله یافت می‌شود، حتی برای افرادی که پوست بسیار حساسی دارند باعث می‌شود پوست را نرم و مرطوب کند. همه افراد نباید از شنبلیله بصورت موضعی استفاده کنند. شما همیشه باید قبل از استفاده از تخم شنبلیله یا سایر گیاهان دارویی روی پوست خود آزمایش پچ را انجام دهید، چرا که ممکن است به این گیاه حساسیت داشته باشید.
از شنبلیله علاوه بر محافظت از پوست، می‌توان برای تقویت مو نیز استفاده کرد تا سالم‌تر و قوی‌تر شود. اگر می‌خواهید فقط بافت یا سطح رطوبت موهای خود را بهبود بخشید، استفاده از خمیر تخم شنبلیله در پوست سر می‌تواند به ترمیم پوست سر کمک کند و یک بافت ابریشمی به موهای شما ببخشد. علاوه بر این، کسانی که موهای نازکی دارند، شنبلیله می‌تواند به بهبود رشد مو کمک کند. ساپونین‌های شنبلیله، تبدیل تستوسترون به استروژن و DHT را مسدود می‌کنند. DHT هورمونی است که باعث طاسی و ریزش مو می‌شود. تخم شنبلیله، همچنین سرشار از اسیدهای چرب ضروری سالم است که برای مقابله با ریزش مو و بهبود روند رشد مو لازم است. برای ارزیابی واکنش‌های آلرژیک احتمالی، قبل از استفاده از شنبلیله به طور مستقیم روی پوست سر، باید آزمایش پچ را انجام دهید.

10. در برابر سرطان از شما محافظت می‌کند

 آنچه در مورد توانایی‌های شنبلیله برای مبارزه با سرطان می‌دانی ناشی از مطالعات سلولی روی ترکیبات یافت شده در این گیاه است. به عنوان مثال، ساپونین‌های شنبلیله می‌توانند مسیرهای خاصی را که باعث رشد سرطان می‌شوند را تغییر دهند. مطالعات نشان داده است که چگونه یک ساپونین قادر به سرکوب سلول‌های تومور و انسداد پروتئین‌هایی که منجر به نکروز تومور می‌شوند. نشان داده شده است که ساپونین‌های دیگر باعث مرگ سلول‌های سرطانی می‌شوند و سرعت پیشرفت انواع خاصی از سرطان‌ها را کند می‌کنند. مکانیزمی که به نظر می‌رسد در حال اجراست این است که ساپونین‌ها مانع از تقسیم سلول‌های سرطانی و همچنین مرگ سلول در این سلول‌های مهاجم می‌شوند.تحقیقات بیشتری برای درک کامل قدرت این گیاه در مبارزه با سرطان مورد نیاز است.

11. وزن را مدیریت می‌کند

فیبر و مواد مغذی موجود در شنبلیله می‌تواند به شما کمک کند تا کمتر احساس گرسنگی کنید و به شما کمک می‌کند تا وزن خود را مدیریت کنید. بسیاری از مردم قرن‌هاست به شنبلیله به عنوان سرکوب کننده اشتها اعتماد کرده‌اند و برای رفع گرسنگی، نوشیدن چای شنبلیله را انتخاب کرده‌اند. در آزمایش‌های انجام شده بر روی حیوانات، شنبلیله اشتها را کاهش داده و منجر به کاهش وزن و BMI کمتر شده است.

12. از عفونت جلوگیری می‌کند

 در مطالعات سلولی، نشان داده شده است که شنبلیله بسیاری از اشکال پاتوژن‌ها از جمله باکتری‌ها و قارچ‌ها را به طور موثری از بین می‌برد. این شامل حذف موفقیت آمیز E. coli, M. furfur, and H. pylori و همچنین انواع مختلفی از قارچ‌ها می‌باشد. این نتایج نوید بخش است که شنبلیله می‌تواند در مبارزه با زخم معده، اختلالات دستگاه گوارش و سایر بیماری‌های ناشی از این پاتوژن‌ها و همچنین بهبود زخم‌ها مفید باشد.

13. از ضعف استخوان محافظت می‌کند

 پوکی استخوان نتیجه بیش فعالی استئوکلاست‌های سلول‌های استخوانی است که باعث شکست بافت استخوان‌های قدیمی‌تر می‌شود. وقتی بافت بیش از حد شکسته شود، استخوان‌های شما شکننده می‌شوند و منجر به انحطاط و شکستگی احتمالی می‌شوند. تحقیقات بیشتری برای تعیین اثرات کامل آن مورد نیاز است. با این حال، به نظر می‌رسد ساپونین‌های موجود در شنبلیله باعث کاهش غلظت استئوکلاست‌ها در بافت استخوانی می‌شوند.


چگونه می‌توان از شنبلیله استفاده کرد؟


 این که آیا شما شنبلیله را به تنهایی یا در ترکیب با سایر مکمل‌ها مصرف می‌کنید، به اهداف سلامتی شما بستگی دارد. به عنوان مثال:

  • خانم‌هایی که به دنبال افزایش شیر هستند، به دنبال یک مکمل ترکیبی باشند که شامل رازیانه یا کنگر فرنگی است که برای بهبود شیردهی نیز شناخته شده است.
  • برای آقایانی که علاقه‌مند به افزایش سطح تستوسترون هستند، ترکیبی که شامل عصاره‌های Lespedeza cuneata  است می‌تواند به شما در رسیدن به هدف‌تان کمک کند. تحقیقات در مورد این ترکیب نشان می‌دهد که مردان با کمبود شدید آندروژن قادر به بهبود وضعیت خود در هنگام انجام یک درمان ترکیبی هستند.
  • مردانی که مایل به تقویت قدرت بدنی بالا یا عملکرد کلی ورزشی خود هستند، باید ترکیب شنبلیله با مکمل‌های کراتین را در نظر بگیرند.
  • به عنوان یک مکمل غذایی مستقیم، می‌توانید شنبلیله را به اشکال مختلف خریداری کنید. کپسول‌ها و پودرها به طور کلی از پودر تخم شنبلیله تهیه می‌شوند که باعث از بین رفتن چربی شده است. همچنین می‌توانید از تخم شنبلیله مخلوط شده در مایعات یا مواد غذایی استفاده کنید. در طبخ غذا، استفاده‌های زیادی از شنبلیله می‌شود. می‌توانید با تخم شنبلیله و همچنین برگ‌ آن غذا بپزید و میل کنید. چای شنبلیله را می‌توانید با تخم یا برگ‌هایی که در آب داغ ریخته می‌شوند تهیه کنید.
  • دوز شنبلیله عمدتا به فرم مکمل بستگی دارد. اگر از مکمل تجاری مصرف می‌کنید، برچسب محصول را با دقت بخوانید.
  • در صورت استفاده از دانه‌ها، معمولاً یک قاشق غذاخوری تخم یا پودر شنبلیله کافی است.

  اقدامات احتیاطی


 شنبلیله هنگامی در مقادیر مناسب استفاده می‌شود، بسیار ایمن است. با این حال، مانند سایر غذاها و مکمل‌های غذایی، قبل از مصرف شنبلیله باید از مشکلات احتمالی آن آگاه باشید.

  • اگر به نخود یا بادام زمینی حساسیت دارید، به احتمال زیاد به شنبلیله نیز حساسیت دارید.
  •  اگر در تنفس مشکل دارید یا خس خس می‌کنید، باید سریعا به اورژانس مراجعه کنید. در طب مدرن، مصرف شنبلیله در دوران بارداری توصیه نمی‌شود، حتی اگر این گیاه برای ایجاد نیروی زایمان مفید باشد .
  • اگر مشکل تیروئید دارید، قبل از مصرف شنبلیله با پزشک خود صحبت کنید، زیرا این امر در برخی از آزمایشاتی که بر روی حیوانات انجام شده است باعث پرکاری تیروئید شده است.
  •  شنبلیله می‌تواند اثرات رقیق کننده خون برخی از داروها را افزایش دهد، بنابراین اگر در حال حاضر یک داروی ضد انعقادی مانند وارفارین مصرف می‌کنید با پزشک خود مشورت کنید.
  •  مهم نیست چه نسخه‌هایی را مصرف میکنید، باید شنبلیله را جدا از سایر قرص‌ها مصرف کنید، زیرا این امر می‌تواند بر توانایی شما در جذب داروها تداخل ایجاد کند.
  •  اگر برای کاهش قند خون داروهایی را مصرف می‌کنید، نباید از شنبلیله استفاده کنید. دلیل این امر می‌تواند منجر به هیپوگلیسمی (افت قند خون) شود. اگر در گذشته هیپوگلیسمی داشته‌اید، قبل از مصرف این مکمل گیاهی با پزشک خود مشورت کنید.

نتیجه‌گیری


شنبلیله، یکی از قدیمی‌ترین داروهای گیاهی شناخته شده برای بشر است. هزاران سال است که گیاهان دارویی و شفابخش به برگ و تخم گیاه شنبلیله اعتماد کرده‌اند تا مشکلات معده، اختلالات قاعدگی و بهبود عملکرد جنسی را بهبود ببخشند. اکنون که دانشمندان بیشتر در مورد ترکیبات سازنده شنبلیله اطلاعات کسب می‌کنند، ما از مزایای سلامتی بیشتری از این گیاه پرده برداشته‌ایم. زنان هزاران سال است که از شنبلیله برای افزایش تولید شیر استفاده کرده‌اند، در حالی که مردان از توانایی آن برای افزایش بنیه و میل جنسی استفاده کرده‌اند. اکنون که درک کردیم که چگونه بر روی قلب، کلیه‌ها، مغز و سایر بافت‌ها تأثیر می‌گذارد، می‌توان از مزایای آن برای سلامتی استفاده کرد. شنبلیله به عنوان یک مکمل در دسترس است یا می‌توان از آن در طبخ غذا استفاده کرد. عطر و طعم متمایزی را به غذاها یا نوشیدنی‌ها منتقل می‌کند و اکثر افراد با خیال راحت می‌توانند از آن استفاده کنند. اگر دوست دارید از قلب یا مغز خود محافظت کنید یا تعادل هورمون یا عملکرد کلیه را بهبود ببخشید و یا اگر داروهای دیگری مصرف می‌کنید، قبل از مصرف شنبلیله با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: غذاهایی که به راحتی هضم می شوند 

مطالب مرتبط