نحوه درمان فارنژیت باکتریایی (التهاب حلق)

نحوه درمان فارنژیت باکتریایی (التهاب حلق)

17 اسفند 1398

فارنژیت باکتریایی، گلو دردی است که در اثر باکتری ایجاد می‌شود. شایع‌ترین باکتری که مسئول آن است، استرپتوکوک گروه A است، گرچه کلامیدیا (Chlamydia) و سوزاک (Gonorrhoea) نیز می‌توانند باعث ایجاد فارنژیت باکتریایی شوند. پس از مشخص شدن علت اصلی فارنژیت، می‌توانید از ترکیبی از درمان‌های پزشکی و راهکارهای خانگی استفاده کنید تا به طور موثر عفونت را درمان کنید و بهبود یابید.


بخش اول معالجه پزشکی


1. برای تشخیص علت خاص گلودردتان، به کشت گلو با سوآب (گوش پاک‌کن) نیاز دارید

بخش عمده‌ای از گلودرد (موارد ابتلا به فارنژیت)، ویروسی هستند. با این حال، برخی از آن‌ها در واقع باکتریایی هستند (به آن "فارنژیت باکتریایی" گفته می‌شود). اولین قدم برای درمان گلودرد، تعیین علت است و فقط بر اساس علائم قابل تشخیص نمی‌باشد. شما همچنین نیاز به کشت گلو با سوآب توسط پزشک دارید.

  • کشت گلو، می‌تواند وجود باکتری را تشخیص دهد.
  • همچنین می‌تواند وجود باکتری‌هایی که به طور خاص باعث گلودرد شما می‌شوند را تشخیص دهید.
  • به دلیل تأخیر در تشخیص کشت گلو می‌توانید از آزمایشات سریع تشخیص آنتی ژن استفاده کنید که بسیار رایج هستند. تست‌های تشخیص سریع آنتی ژن استرپتوکوک، برای افرادی که تا 90٪ حساسیت دارند نیز مطلوب هستند.  

کشت گلو با  گوش پاک ‌کن

2. از آنتی بیوتیک‌ها برای فارنژیت باکتریایی استفاده کنید

 پس از تأیید علت یا گلودرد شما (و با فرض اینکه واقعاً باکتریایی است) برایتان یک دوره آنتی بیوتیک خوراکی تجویز می‌شود. آنتی بیوتیک‌ها متناسب با باکتری‌های خاص تجویز می‌شوند. برای عفونت استرپتوکوک گروه A، متداول‌ترین روش درمانی پنی سیلین است. گرچه گزینه‌های دیگری از آنتی بیوتیک‌ها نیز وجود دارند که می‌توانند مؤثر باشند.

  • بسیار حائز اهمیت است که دوره کامل آنتی بیوتیک‌های تجویز شده توسط پزشک را مصرف کنید.
  • یکی از دلایل اصلی مصرف آنتی بیوتیک در فارنژیت باکتریایی، جلوگیری از عوارض ناشی از بیماری است.
  • سایر داروهای قابل استفاده برای درمان استرپتوکوک به جز پنی سیلین شامل آموکسی سیلین، آمپی سیلین، کلیندامایسین است. همچنین سفالوسپورین‌ها و ماکرولیدها و برای بیماران با حساسیت به پنی سیلین‌ها، از سفالوسپورین برای درمان استفاده کنید.

خوردن قرص

3. برای کاهش درد و تب از استامینوفن (تیلنول) استفاده کنید

علاوه بر مصرف آنتی بیوتیک برای درمان عفونت، می‌توانید استامینوفن نیز مصرف کنید تا علائم‌های دیگر را کاهش دهید. می‌توانید آن را بدون نسخه از داروخانه خریداری کرد. دوز معمول 500 میلی‌گرم در هر 4 تا 6 ساعت در صورت نیاز است.

  • استامینوفن با مسدود کردن گیرنده‌های درد در مغز می‌تواند درد گلو را کاهش دهد.
  • استامینوفن همچنین می‌تواند تب را کاهش دهد.

خوردن قرص استامینوفن

4. از زمان بهبودی مورد انتظار خود مطلع باشید

علائم فارنژیت باکتریایی، باید یکی دو روز پس از شروع درمان با آنتی بیوتیک بهبود یابد. اگر متوجه بهبودی نشده‌اید یا علائم جدیدتر یا بدتری را مشاهده کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید. بیشتر افراد طی یک هفته، کاملاً از فارنژیت باکتریایی بهبود می‌یابند.

  • اگر فارنژیت باکتریایی درمان نشود، احتمال بروز عوارضی مانند مشکلات کلیوی و تب روماتیسمی را به همراه دارد. بنابراین، مهم است که به سرعت عفونت شما با آنتی بیوتیک درمان شود.
  • درمان معمولاً به مدت 10 روز طول می‌کشد. با این حال، پاسخ به درمان معمولاً چند روز زمان می‌برد. اطمینان حاصل کنید که آنتی بیوتیک را طبق تجویز مصرف کنید و درمان زود هنگام را متوقف نکنید.

مدت زمان انتظار


بخش دوم درمان‌های خانگی


1. مایعات فراوان بنوشید

هنگامی که بیمار هستید، بدن شما مایعات بیشتری نسبت به از آنچه که معمولاً برای مقابله با عفونت نیاز دارید، از دست می‌دهد. بنابراین، مهم است که شما آب فراوانی بنوشید و هیدراته بمانید. حداقل 8 فنجان یا 64 اونس آب در روز توصیه می‌شود.

  • همچنین می‌توانید نوشیدنی‌های دیگری مانند چای داغ یا آب میوه را نیز مصرف کنید.
  • نشان داده شده است که آب گرم با ترکیبی از دارچین، عسل، آب لیمو و سرکه سیب در تسکین گلو درد مفید است.

نوشیدن آب

2. استراحت زیاد داشته باشید

مانند هر عفونت دیگری، استراحت زیاد (خوابیدن) به شما کمک می‌کند، زیرا باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شما می‌شود و به مقابله سریع‌تر با مشکلات کمک می‌کند. علاوه بر سرعت بخشیدن به بهبودی، استراحت کافی می‌تواند احتمال بروز عوارض ناشی از فارنژیت باکتریایی را کاهش دهد.

  • در حین بهبودی، وقت خود را برای استراحت در نظر بگیرید و کار و هرگونه مسئولیت اجتماعی که ممکن است داشته باشید را لغو کنید.
  • دوری از دیگران (به عنوان مثال کار نکردن یا لغو مشغله‌های اجتماعی) همچنین مانع انتقال فارنژیت باکتریایی به دیگران می‌شود. سعی کنید مریض نشوید، چرا که دیگران را در معرض خطر و مستعد ابتلا به بیماری فارنژیت باکتریایی قرار می‌دهید.

استراحت کردن

3. سعی کنید قرص‌های مکیدنی را امتحان کنید

قرص‌های مکیدنی می‌تواند گلودرد شما را تسکین دهد. بعضی از قرص‌های مکیدنی در واقع خاصیت بی‌حس کنندگی دارند و بیشتر به رفع گلودرد کمک می‌کند. قرص‌های مکیدنی را می‌توانید در اکثر فروشگاه‌های مواد غذایی یا داروخانه‌ها خریداری کرد.

قرص‌های مکیدنی

4. آب نمک غرغره کنید

نصف قاشق چایخوری نمک را در یک فنجان آب گرم مخلوط کنید. محلول را برای چند ثانیه در دهان خود غرغره کنید و سپس آن را تف کنید. قرار نیست آن را قورت بدهید. این روند را به همان اندازه که لازم است تکرار کنید تا گلو درد شما تسکین یابد.

غرغره کردن آب نمک

5. از دستگاه رطوبت ساز (بخور) استفاده کنید

یک دستگاه بخور، رطوبت را به هوا اضافه می‌کند و می‌تواند به تسکین گلو درد کمک کند. بخار گرم ناشی از دوش گرفتن نیز می‌تواند به شما کمک کند. موقع خواب شبانه، دستگاه رطوبت ساز را در اتاق خواب خود قرار دهید.

 دستگاه رطوبت ساز - دستگاه بخور


بخش سوم پیشگیری از انتقال به دیگران


1. در زمان بیماری، از دیگران دور کنید

فارنژیت باکتریایی، می‌تواند از طریق ذرات موجود در هوا یا با لمس کردن سطوحی که توسط شخص آلوده نیز لمس شده است منتقل شود. بنابراین، اگر مبتلا به فارنژیت باکتریایی هستید، بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به دیگران، دور ماندن از آن‌هاست.

  • هنگامی که بیمار هستید بهتر است که از محل کار خود مرخصی بگیرید.
  • ملاقات با دیگران را برای جلوگیری از شیوع بیماری لغو کنید.

دوری از سایر افراد

2. دستان خود را بشویید

 شستن مداوم دست‌ها (به طور کامل) نیز به جلوگیری از ابتلا به دیگران کمک خواهد کرد. حداقل 30 ثانیه با آب گرم و صابون دست‌های خود را بشویید. گزینه دیگر، حمل یک ضدعفونی کننده دست بر پایه الکل برای استفاده در طول روز است.

شستن دست ها با آب و صابون

3. سطوح مشترک را تمیز کنید و از اشتراک گذاری وسایل خودداری کنید

در نهایت، برای جلوگیری از انتقال فارنژیت باکتریایی به دیگران، از به اشتراک گذاری اشیاء احتناب کنید. هرگونه سطوح مشترک مانند دستگیره درب، وسایل آشپزخانه، ریموت تلویزیون و تلفن را پس از لمس کردن تمیز کنید. 

تمیز کردن دستگیره در - ضدعفونی کردن دستگیره در

بیشتر بخوانید: در عرض 5 دقیقه سرفه کردن را متوقف کنید 

مطالب مرتبط