چگونه پوست‌مان را سم زدایی کنیم؟

چگونه پوست‌مان را سم زدایی کنیم؟

21 اسفند 1398

پوست بزرگترین عضو بدن است و به طور مداوم با آب و هوا در تماس است. آلاینده‌ها و گرد و غبار موجود در محیط می‌توانند منافذ شما را مسدود کنند و همچنین سموم موجود در رژیم غذایی می‌توانند باعث آسیب رساندن به پوست شما شوند. شروع یک روتین سم زدایی روزانه یا فصلی می‌تواند باعث براق شدن پوست و کاهش آکنه و قرمزی شود.


بخش اول سم زدایی کردن پوست


1. روزانه به مدت حداقل سه ماه پوست خود را برس بزنید

برس زدن بدن با یک برس طبیعی هنگامی که پوست خشک است به بهبود گردش خون کمک می‌کند و سیستم لنفاوی شما را برای رهایی سموم تحریک می‌کند. برس زدن همچنین سلولیت و پف بدن را کاهش می‌دهد، تون عضلانی را تقویت می‌کند، سلول‌های مرده پوست را بهبود می‌بخشد و باعث ترمیم سلول‌های پوستی می‌شود. پس از خرید یک برس طبیعی بدن با موهای محکم و ترجیحاً دسته بلند، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • برس زدن روی پوست خشک قبل از دوش گرفتن، اولین کار موثر در صبح است.
  • همیشه با حرکات ملایم و دایره‌ای به طرف قلب برس بزنید.
  • برس زدن را از کف پا شروع کنید و تا پاها این کار را انجام دهید و سپس دست و بازوهای خود را برس بزنید. سپس دور کمر و شکم خود را در جهت خلاف عقربه‌های ساعت برس بزنید.
  •  هنگامی که برس زدن تمام شد، روغن سم زدایی (مثل روغن کنجد) را روی بدن خود ماساژ دهید و بگذارید 5 دقیقه قبل از حمام جذب پوست‌تان شود.

برس زدن پا

2. روزانه پوست خود را با یک سرم سم زدایی و پاک کننده تمیز کنید

پاک کردن ناخالصی‌های پوست، پس از برس زدن روزانه بسیار حائز اهمیت است. برچسب محصول را بررسی کرده و پاک کننده‌ای را انتخاب کنید که طبیعی، بدون مواد شیمیایی و pH متعادل باشد. از هرگونه صابون خشن، پاک کننده‌های حاوی کف و یا اسکراب‌های زبر خودداری کنید. هنگامی که یک سرم سم زدایی و پاک کننده را خریداری کردید، هنگام دوش گرفتن یا استحمام مقداری از آن را برای تمیز کردن پوست صورت و بدن خود روی لیف بریزید و از آن استفاده کنید.

تمیز کردن با پاک کننده سم زدا

3. هفته‌ای دو الی سه بار در حمام سم زدایی کنید

سم زدایی در حمام و هفته‌ای چند بار به مدت 20 الی 30 دقیقه می‌تواند به پاک کردن آلاینده‌ها از منافذ پوست شما کمک کند. محبوب‌ترین انواع سم زدایی‌ها عبارتند از:

  • نمک اپسوم و حمام زنجبیل: مخلوطی از آب و ریشه زنجبیل تازه خرد شده یا رنده شده را به جوش آورید و بگذارید 10 دقیقه بماند، سپس آن را صاف کنید. آب زنجبیل را با 1 فنجان نمک اپسوم مخلوط کرده و به یک وان آب گرم اضافه کنید.
  • نمک اپسوم و حمام جوش شیرین: 1 فنجان جوش شیرین و 1 تا 2 فنجان نمک اپسوم را به یک وان آب گرم اضافه کنید.
  • نمک اپسوم، نمک دریایی و حمام روغن کنجد: 1 لیوان نمک اپسوم، 1 فنجان نمک دریایی و 1 فنجان روغن کنجد را به یک وان آب گرم اضافه کنید.
  • سرکه سیب و حمام نمک اپسوم: 1 فنجان سرکه سیب تصفیه نشده ارگانیک و 1 فنجان نمک اپسوم را به یک وان آب داغ اضافه کنید.

خوابیدن در وان آب و نمک اپسوم

4. یک الی دو بار بار در هفته از ماسک خاک رس سم زدایی استفاده کنید

 بار منفی خاک رس‌ طبیعی به ویژه خاک رس مونت موریلونیت، با جذب بار مثبت ناخالصی‌ها و کشیدن آن‌ها به سطح پوست، به سم زدایی پوست شما کمک می‌کند. می‌توانید ماسک خاک رس را فقط روی صورت یا تمام بدن خود بمالید و اجازه دهید حدود 15 دقیقه خشک شود، سپس آن را با آب گرم بشویید.

زدن ماسک خاک رس روی پوست صورت

5. از محصولاتی استفاده کنید که با آلاینده‌های مضر و آسیب‌های پوستی مبارزه کند

با استفاده از محصولاتی که هر روز از پوست‌تان محافظت می‌کند، به تمیز نگه داشتن پوست سم زدایی شده خود کمک کنید و به مبارزه با آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد ادامه دهید. علاوه بر استفاده روزانه از مرطوب کننده با SPF حداقل 15، متخصصین پوست نیز توصیه می‌کنند سرم‌های مرطوب کننده روزانه که حاوی چنگالنده‌ها هستند را مصرف کنید. چنگالنده‌ها (Chelators) نوعی از مواد تشکیل دهنده هستند که باعث دفع سموم آلاینده‌ها روی پوست شما می‌شوند و از پوست در برابر آسیب‌های جدید محافظت می‌کند.

زدن سرم مرطوب کننده روی پوست


بخش دوم رژیم غذایی برای سم زدایی پوست


1. مصرف قند تصفیه شده را کاهش دهید

 مصرف قند تصفیه شده باعث ایجاد واکنشی به نام گلیکاسیون می‌شود، یعنی زمانی که قند موجود در جریان خون شما به مولکول‌های پروتئین یا لیپید متصل می‌شود، مولکول‌های مضری به نام محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته (AGEs) را تشکیل می‌دهد. هر چه قند بیشتری مصرف کنید، AGEs بیشتری تولید می‌شود. اگر مقدار زیادی از AGEsها را در بدن خود ذخیره کنید، آن‌ها به پروتئین‌های مانند کلاژن و الاستین که پوست شما را محکم و صاف نگه می‌دارند، آسیب می‌رساند. چند نکته برای کمک به کاهش مصرف قند عبارتند از:

  • خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات باعث تبدیل شدن آن به گلوکز در بدن شما می‌شود که می‌تواند باعث گلیکاسیون شود. این بدان معنا نیست که خوردن میوه‌ها را متوقف کنید، فقط مراقب مصرف خود باشید!
  • قند اضافه شده در رژیم غذایی‌تان را بیش از 10٪ از کل کالری‌ها مصرف نکنید.
  • مراقب قندهایی باشید که در غذاهای آماده پنهان شده‌اند. همیشه برچسب مواد غذایی روی محصولات را بررسی کنید تا ببینید چه میزان قند در آن‌ها وجود دارد، در نظر داشته باشید که 4 گرم مساوی با 1 قاشق چایخوری شکر است.
  • از محصولاتی که حاوی شربت ذرت با فروکتوز بالا هستند اجتناب کنید که در سودا، نوشیدنی‌های طعم‌دار، نان‌های بسته بندی شده، کراکر و سایر میان وعده‌ها وجود دارند.

مصرف نوشابه ممنوع

2. گوشت و لبنیات را عاقلانه انتخاب کنید

 داشتن رژیم غذایی سرشار از پروتئین برای سم زدایی بسیار مهم است، اما همچنان ضروری است که محصولاتی را انتخاب کنید که از هورمون‌ها استفاده نمی‌کنند. هورمون‌ها اغلب برای درمان حیوانات و یا فرآورده‌های جانبی مورد استفاده قرار می‌گیرند و این هورمون‌ها می‌توانند باعث ایجاد آکنه و سایر مشکلات پوستی شوند. انتخاب عاقلانه پروتئین برای سم زدایی پوست شامل موارد زیر است:

  • گوشت گاو و طیور
  •  محصولات لبنی ارگانیک

گوشت و شیر ارگانیک

3. چربی‌های سالم‌تر را انتخاب کنید

 سم زدایی، برای رژیم غذایی بسیار مهم است تا چربی‌های سالم را جذب کنید. این امر به بدن کمک می‌کند تا ویتامین‌های ضروری را جذب کند و تعادل هورمونی ایده‌آل را بازیابی یا حفظ کند. باید از چربی‌های ناسالم مانند چربی‌های اشباع شده و چربی‌های ترانس جلوگیری کرد. درعوض، برخی از موارد زیر را امتحان کنید:

  • ماهی سالمون سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که سلول‌های پوستی قوی را ایجاد می‌کند، خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می‌بخشد و به جلوگیری از چروک کمک می‌کند.
  • روغن زیتون به جای کره یا سایر روغن‌ها.
  •  آجیل و دانه برای میان وعده.

خوردن ماهی

4. مقدار زیادی میوه و سبزیجات سرشار از آلکالاین (قلیایی) مصرف کنید

مواد معدنی قلیایی مانند کلسیم، پتاسیم و منیزیم همان چیزی هستند که پوست، مو، دندان و استخوان‌ها را قوی و سالم نگه می‌دارند. اگر رژیم غذایی شما متعادل نباشد و حاوی غذاهای اسیدی فراوانی باشد، مواد معدنی قلیایی از آن خارج می‌شود. خوردن غذاهای غنی از آلکالاین بیشتر به بازگرداندن این تعادل و نگه داشتن این مواد مغذی مهم کمک می‌کند. برخی از غذاهای غنی از آلکالاین عبارتند از:

  • کلم بروکلی
  •  کلم کیل
  •  گلابی
  •  سیب
  •  اسفناج
  •  موز
  •  هندوانه

خوردن سیب

5. مقدار زیادی آب بنوشید

 نوشیدن آب در طول روز حتی اگر در رژیم سم زدایی نیستید بسیار حائز اهمیت است، اما نوشیدن مقدار قابل توجهی آب برای دفع سموم از پوست و بدن شما بسیار مهم است. نوشیدن آب، بدن و پوست شما را مرطوب نگه می‌دارد، پوست شما را شفاف نگه می‌کند و به جلوگیری از چین و چروک کمک می‌کند. همچنین به از بین بردن سموم موجود در دستگاه گوارش کمک می‌کند و باعث تسریع در روند هضم می‌شود تا سموم با سرعت زیاد از بدن خارج شوند. سعی کنید روزانه 8 تا 10 لیوان آب بنوشید.

نوشیدن آب

بیشتر بخوانید:  نحوه استفاده از اسید هیالورونیک برای حفظ رطوبت و ترمیم پوست 

مطالب مرتبط