طرز تهیه پاک کننده براش‌ آرایشی و تمیز کردن آن‌

طرز تهیه پاک کننده براش‌ آرایشی و تمیز کردن آن‌

11 فروردین 1399

اگر می‌خواهید پوست شما شفاف و سالم باقی بماند و آرایش بی عیب و نقصی داشته باشید، باید مرتب براش‌های آرایشی خود را بشویید تا از شر مواد آرایشی باقی مانده‌ روی براش‌، باکتری‌ها و سایر میکروب‌ها خلاص شوید. اما این بدین معنی نیست که حتما یک تمیز کننده گران قیمت از فروشگاه خریداری کنید. شما می‌توانید خودتان یک تمیز کننده را در خانه با مواد اولیه‌ای که در دسترس دارید تهیه کنید. شما می‌توانید از مواد کاملاً طبیعی برای پاک کننده براش استفاده کنید یا می‌توانید با درست کردن یک اسپری، هر روز براش‌های خود را تمیز کنید.


بخش اول پاک کننده براش‌های پایه


1. مایع ظرفشویی و روغن زیتون را با هم مخلوط کنید

در یک کاسه کوچک، 2 قسمت مایع ظرفشویی ضد باکتری را با 1 قسمت روغن زیتون ترکیب کنید. سپس با یک قاشق آن را به خوبی مخلوط کنید.

  • مایع ظرفشویی ضد باکتریایی، میکروب‌ها و باکتری‌های موجود در براش را از بین می‌برد، همچنین روغن زیتون به تجزیه مواد آرایشی سرسخت کمک می‌کند تا به خوبی تمیز شود.
  • برای مخلوط کردن پاک کننده از ظروف کاغذی استفاده نکنید، زیرا روغن از کاغذ عبور می‌کند.

مخلوط کردن مایع ظرفشویی و روغن زیتون

2. براش‌ خود را مرطوب کنید

براشی که قصد تمیز کردن آن را دارید، زیر آب ولرم بگیرید. انگشتان خود را روی موها بکشید تا مطمئن شوید که کاملاً مرطوب شده‌ است.

  • در هنگام مرطوب کردن براش، مراقب باشید آن را به سمت پایین نگه دارید. اگر آب به درون براش برسد، باعث می‌شود چسب محل اتصال موها شل و یا کنده شود.

شستن براش آرایشی زیر شیر

3. براش را به طور کامل درون پاک کننده فرو کنید

 تمام موهای براش را با مخلوطی که درست کردید بپوشانید. سپس آن را به پشت و کف دست خود بکشید تا مخلوط به همه قسمت‌های آن نفود کند، این کار را تا زمانی که مواد آرایشی پاک نشده‌اند ادامه دهید.

  • برای براش‌های آرایشی بسیار کثیف، لازم است که کف را پاک کنید و بار دیگر براش را درون پاک کننده فرو کنید.

فرو بردن براش آرایشی درون پاک کننده

4. براش را بشویید و اجازه دهید تا در معرض هوا خشک شود

پس از اینکه براش از هرگونه مواد آرایشی تمیز شد، آن را زیر آب ولرم بگیرید تا زمانی که تمام کف از آن کاملا خارج شود. موهای براش را با انگشتان خود به آرامی صاف کنید و اجازه دهید تا در معرض هوا خشک شود.

  • در صورت امکان براش‌ خود را روی لبه یک میز صاف (مانند کانتر آشپزخانه) قرار دهید تا براش از لبه آن آویزان شود. انجام این کار باعث می‌شود تا از ورود هر گونه آب به داخل براش جلوگیری شود.

خشک شدن براش آرایشی


بخش دوم پاک کننده براش‌ آرایشی با موهای طبیعی


1. تمام مواد را درون یک ظرف مخلوط کنید

 نصف فنجان (118 میلی لیتر) فندوق افسونگر، 2 قاشق چایخوری (10 میلی لیتر) صابون کاستیل ذوب شده، 1 فنجان (237 میلی لیتر) آب مقطر و 1 قاشق چایخوری (5 میلی لیتر) روغن مغذی مانند زیتون، جوجوبا یا بادام را در یک ظرف شیشه‌ای یا پلاستیکی مخلوط کنید. در ظرف را ببندید و آنرا خوب تکان دهید تا همه مواد کاملاً مخلوط شوند.

  • فندوق افسونگر در پاک کننده مانند ضد باکتری عمل می‌کند، بنابراین میکروب‌های موجود در براش را از بین می‌برد. صابون کاستیل ذوب شده، باقی مانده‌های مواد آرایشی و کثیفی‌ها را از بین می‌برد. روغن، همچنین به تجزیه مواد آرایشی سرسخت کمک می‌کند تا به خوبی تمیز شود.
  •  از آنجا که روغن از سایر مواد جدا می‌شود، همیشه قبل از استفاده از پاک کننده آن را به خوبی تکان دهید.

ریختن مایع آنتی باکتریال درون ظرف

2. براش را درون پاک کننده فرو کنید و بگذارید تا کاملا خیس شود

زمانی که آماده تمیز کردن براش‌های خود بودید، مقداری از تمیز کننده را درون یک کاسه یا فنجان کوچک بریزید. براش را درون پاک کننده قرار دهید و بگذارید 5 تا 10 دقیقه در آن بماند و خیس شود.

  • همچنین می‌توانید پاک کننده را درون یک بطری اسپری بریزید، سپس مقداری از آن را روی براش اسپری کنید و آن را روی یک حوله مالش دهید.

خیساندن براش درون ظرف

3. براش را بشویید و اجازه دهید تا خشک شود

 پس از خیس شدن براش برای چند دقیقه، آن را از پاک کننده بیرون بیاورید. آن را زیر آب ولرم بگیرید و آبکشی کنید و موهای براش را با انگشتان خود صاف کنید. براش را روی لبه یک میز صاف مثل کانتر آشپزخانه قرار دهید تا آب از آن خارج شود و اجازه دهید که در معرض هوا خشک شود.

  • هیچ‌گاه براش را به صورت ایستاده خشک نکنید، زیرا آب به درون براش نفوذ می‌کند و باعث می‌شود چسب محل اتصال موها شل و یا کنده شود.

خشک کردن براش


بخش سوم اسپری پاک کننده روزانه


1. الکل را درون یک بطری اسپری بریزید

 5 اونس (148 میلی لیتر) الکل ایزوپروپیل را درون یک بطری پلاستیکی یا شیشه‌ای تمیز بریزید. دقت کنید که فضای کافی درون بطری وجود دارد تا بتوانید آب و روغن را به آن اضافه کنید.

  • برای کسب بهترین نتیجه، از الکل ایزوپروپیل 70% استفاده کنید. الکل، فقط به عنوان ضد عفونی کننده براش‌ نیست. همچنین به تمیز کننده  کمک می‌کند تا سریع‌تر براش‌های خود را تمیز کرده  و بلافاصله از آن‌ها استفاده کنید.
  • بطری اسپری شما باید حداقل 8 اونس (237 میلی لیتر) فضا داشته باشد.

ریختن الکل درون یک بطری اسپری

2. آب و روغن را اضافه کنید

به همراه الکل موجود در بطری اسپری، 2 اونس (59 میلی لیتر) آب مقطر و 10 تا 15 قطره روغن ضروری مورد علاقه خود را به آن اضافه کنید. بطری را خوب تکان دهید تا همه مواد کاملاً مخلوط شوند.

  • روغن ضروری، برای معطر کردن و از بین بردن بوی الکل مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین می‌توانید از هر عطری که دوست دارید استفاده کنید. با این وجود، می‌توانید از روغن‌هایی با خواص ضد باکتریایی مانند اکالیپتوس، نعناع، اسطوخودوس یا روغن درخت چای استفاده کنید.
  •  از آنجا که ممکن است روغن از سایر مواد جدا شود، همیشه قبل از استفاده اسپری را به خوبی تکان دهید.

مخلوط کردن آب و روغن با یکدیگر

3. براش را با پاک کننده اسپری کنید و روی حوله مالش دهید

 اسپری پاک کننده را به آرامی روی براش،‌ اسپری کنید. سپس آن را به سمت جلو و عقب روی حوله یا دستمال حوله‌ای بکشید. بگذارید براش به مدت یک یا دو دقیقه در معرض هوا خشک شود. سپس طبق معمول از براش استفاده کنید.

  • قبل از استفاده از براش‌، مطمئن شوید که کاملاً خشک شده است.

خشک کردن براش با کشیدن روی حوله

بیشتر بخوانید: نحوه تمیز کردن اسفنج‌های بیوتی بلندر 

مطالب مرتبط