استفاده از گیاهان دارویی برای درمان‌های مختلف

استفاده از گیاهان دارویی برای درمان‌های مختلف

07 اردیبهشت 1399

مردم در زمان‌های گذشته، از گیاهان به عنوان دارو استفاده می‌کردند. گرچه امروزه یک داروی تجویزی هم می‌تواند در جهت بهبودی شما موثر باشد، اما اگر ترجیح می‌دهید که از روش طبیعی‌تری برای درمان بیماری‌های خود استفاده کنید، باید بدانید که گیاهان گزینه بسیار مناسبی هستند. شما می‌توانید گیاهان دارویی را همانند قرص مصرف کنید، با آن‌ها آشپزی کنید یا آن‌ها را روی پوست خود بمالید تا به شما در درمان بیماری‌های مختلف پوستی کمک کند. قبل از شروع مصرف مکمل‌ها یا رژیم‌های غذایی جدید با پزشک خود مشورت کنید و حتماً مکمل‌های گیاهی خود را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید.


بخش اول مصرف مکمل‌های گیاهی


1. سیستم ایمنی بدن خود را با سرخارگل تقویت کنید

 اعتقاد بر این است که سرخارگل از ابتلا به سرماخوردگی، آنفولانزا و عفونت‌های تنفسی فوقانی جلوگیری و یا آن‌ها را درمان می‌کند. اگر بیمار هستید، مصرف مکمل یا نوشیدن چای سرخارگل می‌تواند مدت بیماری شما را کوتاه‌تر کند. فقط بخاطر داشته باشید که این یک نوش دارو نیست و باید بدانید که برای غلبه بر بیماری‌، استراحت کافی و خوردن غذاهای مغذی بسیار حائز اهمیت است.

  • اگر به گیاهان خانواده مروارید حساسیت دارید، از عصاره سرخارگل استفاده نکنید (مانند راگوید یا پیر گیاه، گل داودی، گل همیشه بهار و گل‌های مروارید).
  • سرخارگل در اشکال مختلفی از جمله کپسول، تنتور (داروسازی) و چای موجود است. بیشتر مکمل‌های سرخارگل باید روزانه 3 بار مصرف شوند و میزان مصرف آن‌ها بر اساس شکل مکمل متفاوت است (مثلاً 1.25 الی 25 میلی‌لیتر عصاره مایع در هر دوز یا 1 الی 2 میلی‌لیتر از تنتور). دستورالعمل‌های موجود روی بسته را دنبال کنید یا برای تعیین دوز مناسب، با یک متخصص طب سوزنی مشورت کنید.

تقویت سیستم ایمنی بدن با سرخارگل

2. از جینکو بیلوبا برای تقویت حافظه استفاده کنید

 این گیاه می‌تواند حافظه شما را بهبود ببخشد و به جلوگیری از زوال عقل و سایر اختلالات مغزی کمک کند. می‌توانید جینكو را به صورت قرص مصرف كنید یا چای جینكو بنوشید. روزانه 120 الی 160 میلی‌گرم از این گیاه را استفاده کنید و در صورت احساس نیاز ، مقدار آن را بیشتر کنید.

  • فقط از عصاره برگ‌ جینکو استفاده کنید، چرا که دانه‌های این گیاه سمی هستند.
  • جینکو بیلوبا، لخته شدن خون را کند می‌کند. بنابراین آن را با داروهای ضد انعقادی مانند وارفارین، آسپیرین، ایبوپروفن و سایر داروهای ضد پلاکتی مصرف نکنید.  

تقویت حافظه با جینکو بیلوبا

3. کبد خود را با خار مریم، سالم نگه دارید

خار مریم، می‌تواند به تسکین التهاب کبد و ترمیم سلول‌ها کمک کند. با این حال، مطالعات مختلفی در مورد اینکه این گیاه چقدر می‌تواند در درمان سیروز کبدی ویروسی یا الکلی موثر باشد وجود دارد. چای خار مریم بنوشید (حداکثر 3 فنجان در روز) یا آن را به عنوان یک مکمل مصرف کنید. مقدار توصیه شده برای درمان بیماری کبد، 200 تا 400 میلی‌گرم در روز است.  

  • عوارض جانبی احتمالی عبارتند از: حالت تهوع، اسهال، واکنش‌های پوستی، رینو کونژکتیویت، ناتوانی جنسی، سردرد، بی‌خوابی و آنافیلاکسی. با این حال، این عوارض جانبی نادر است.
  •  قبل از استفاده از خار مریم برای درمان بیماری کبد، با پزشک و یا متخصص گوارش مشورت کنید.     

خار مریم

4. قند خون و پایین آوردن کلسترول را با پوسته پسیلیوم تنظیم کنید

پوسته پسیلیوم، نوعی فیبر است که از دانه گیاه اسفرزه (Plantago ovata) تهیه می‌شود. گرچه بخاطر خواص ضدیبوستی مشهور است اما این ماده، یک پروبیوتیک (prebiotic) است و به افراد مبتلا به دیابت کمک می‌کند تا تعادل قند و انسولین خود را حفظ کنند. مطالعات نشان داده‌ است كه مصرف پوسته پسیلیوم، كلسترول LDL را كاهش می‌دهد به خصوص در افرادی كه مبتلا به دیابت نوع 2 هستند.    

  • دوز توصیه شده پسیلیوم، دو بار در روز به میزان 5.1 گرم است.  برای تعیین دوز مناسب، با پزشک خود مشورت کنید.

پوسته پسیلیوم

5. افسردگی را به طور طبیعی با گل راعی درمان کنید

 مطالعات مختلفی نشان داده‌اند كه گل راعی در درمان افسردگی‌های خفيف تا متوسط، ​​به اندازه داروهای ضد افسردگی معمول مؤثر است. اگر از افسردگی خفیف رنج می‌برید و به دنبال یک جایگزین طبیعی به جای داروهای تجویزی هستید، از گل راعی استفاده کنید. دوز توصیه شده، 2 بار در روز و به میزان 250 میلی‌گرم است.

  • اگر داروهای ضد افسردگی مصرف می‌کنید از گل راعی استفاده نکنید، زیرا منجر به یک بیماری بالقوه به نام "سندرم سروتونین" می‌شود.
  • گل راعی می‌تواند در مصرف قرص‌های ضد بارداری، برخی از داروهای HIV (مانند ایندیناویر)، برخی از داروهای سرطان) مانند ایرینوتکان) و همچنین اکسی کدون (مسکن)، دیگوکسین (داروهای قلب) و وارفارین (ضد انعقاد) تأثیر بگذارد. همچنین اگر از داروهای آنتی بیوتیک خاص مانند داروهای فلوئوروکینولون، تتراسایکلین یا سولفا استفاده می‌کنید، حساسیت شما را در برابر نور خورشید افزایش می‌دهد.
  • بدون مشورت با پزشک، گل راعی را مصرف نکنید.

مکمل گل راعی

6. برای درمان اسهال، از خوک طلایی استفاده کنید

خوک طلایی، حاوی بربرین که آنزیمی است که معمولاً در داروهای آیورودا (طب سنتی هندی) و چینی برای کمک به درمان مشکلات معده، مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر کاهش اسهال، می‌تواند به درد و تورم معده، زخم معده، بواسیر و کولیت (بیماری التهابی روده) کمک کند.

  • دوز معمول خوک طلایی، 3 بار در روز و به میزان 0.5 تا 1 گرم (0.018 تا 0.035 اونس) از ریزوم خشک  شده یا 1 میلی‌لیتر (010/0 تا 0344 اونس مایع) از عصاره مایع است.
  • خوک طلایی در دوزهای بالا می‌تواند سمی باشد. برای عصاره مایع، بیش از 0.4 اونس مایع (12 میلی‌لیتر) در روز مصرف نکنید. برای پودر خوک طلایی، مقدار مصرف خود را به 0.1 تا 0.2 اونس (2.8 تا 5.7 گرم) در روز کاهش دهید.
  • بیش از 2 هفته، از خوک طلایی استفاده نکنید.

مکمل خوک طلایی

7. سلامت کلی ذهن و بدن خود را با ریحان Tulsi افزایش دهید

ریحان Tulsi، همچنین به عنوان ریحان مقدس شناخته می‌شود و در آیورودا (طب سنتی هندی) به  آن "اکسیر زندگی" می‌گویند. این یک گیاه قوی است که می‌تواند اضطراب، سرفه، تب، اسهال، آسم، ورم مفاصل، بیماری‌های چشمی، فشار خون بالا، سوء هاضمه، استفراغ، کمردرد و حتی مالاریا را درمان کند.

  • روزانه حداکثر 3 فنجان چای ریحان Tulsi بنوشید یا حداکثر 500 میلی‌گرم از آن را در روز مصرف کنید تا بیشترین نتیجه را کسب کنید. حداکثر 6 هفته از آن استفاده کنید.
  • اگر باردار هستید از ریحان Tulsi استفاده کنید، زیرا باعث منقبض شدن رحم می‌شود.
  • ریحان Tulsiمی‌تواند اثر ضد انعقادی مانند آسپیرین، وارفارین، کلوپیدوگرل و سایر داروهای ضدپلاکتی را کاهش دهد.

مکمل ریحان Tulsi

8. برای رفع بی‌خوابی، چای بابونه بنوشید

 نوشیدن یک فنجان چای بابونه، قبل از خواب می‌تواند به شما کمک کند تا سریع‌تر بخوابید و کیفیت خواب‌تان را بهبود ببخشید. روزانه 1 تا 4 فنجان چای بابونه بنوشید یا حداکثر 200 الی 1600 میلی‌گرم از آن را به شکل کپسول در روز مصرف کنید.

  • بابونه، همچنین خاصیت ضد سرطانی دارد.
  • قبل از افزودن مکمل‌های بابونه در برنامه درمانی خود، با پزشک مشورت کنید.

چای بابونه


بخش دوم آشپزی با گیاهان دارویی


1. برای کاهش کلسترول و فشار خون، با سیر آشپزی کنید

 سیر نه تنها یک افزودنی خوشمزه در غذاهاست، بلکه اگر به طور منظم مصرف شود می‌تواند سطح کلسترول LDL را کاهش دهد. سیر خام نسبت به قرص، کپسول یا پودرهای خشک، غلظت بیشتری از آلیسین (یک ترکیب سولفوریک) دارد. بنابراین بهتر است که آن را تازه مصرف کنید. سیر را به سیب زمینی سرخ شده، سوپ‌ها، سس‌ها یا هر چیز دیگری که می‌توانید از طعم تند و شیرین آن لذت ببرید، اضافه کنید.   

  • سیر خام، کمی تند است و در دوزهای بالا باعث تهوع می‌شود. مصرف توصیه شده روزانه، 1 تا 2 گل از سیر خام است. از پودر سیر خشک، حداکثر 7.2 گرم در روز استفاده کنید.
  •  سیر می‌تواند اثر رقیق کننده خون مانند وارفارین یا آسپیرین را کاهش دهد.
  • توجه داشته باشید که سیر یک گلوله جادویی نیست. برای اینکه سطح کلسترول خون کاهش یابد، باید روزانه ورزش کنید و رژیم غذایی متعادلی داشته باشید.

ریختن سیر در غذا

2. ریشه زنجبیل را به غذاهای مختلف اضافه کنید تا حالت تهوع و معده درد برطرف شود

زنجبیل، بیشتر به خاطر قدرتش در رفع تهوع و استفراغ شناخته شده است. همچنین خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن گیرنده‌های سروتونین روده را مختل می‌کنند که باعث حالت تهوع می‌شود. همچنین شناخته شده است که اثرات مثبتی بر آرتریت (ورم مفاصل)، سیستم ایمنی، کولیک و مشکلات قلبی دارد.

  • روزانه 3 تا 4 گرم زنجبیل مصرف کنید، یعنی حدود 2 قاشق غذاخوری پودر زنجبیل یا 1 تا 2 قاشق غذاخوری زنجبیل رنده شده تازه.
  • از زنجبیل رنده شده تازه در وعده‌های غذایی، به همراه سیب زمینی سرخ شده، گوشت و یا غذاهای گیاهی، سوپ‌ها، سس‌ها و مواد پخته شده استفاده کنید. فقط طعم تندی دارد، بنابراین مراقب باشید!
  • زنجبیل می‌تواند در برخی از افراد باعث نفخ، گاز و سوزش معده شود.
  • اگر مبتلا به دیابت هستید، توجه داشته باشید که زنجبیل می‌تواند سطح انسولین شما را افزایش و قند خون شما را کاهش دهد.

ریختن زنجبیل در غذا

3. برای درمان ورم و التهاب مفاصل، زردچوبه را به انواع غذاها اضافه کنید

زردچوبه از دیرباز به عنوان کمک کننده در درمان بیماری‌های اکسیداتیو و التهابی، سندرم متابولیک، آرتریت، اضطراب و کلسترول بالا شناخته شده است. همچنین نشان داده است که علائم افسردگی و آرتروز را تسکین و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، آلزایمر و سرطان را کاهش می‌دهد. 1 قاشق چایخوری (4.2 گرم) زردچوبه را به سیب زمینی‌، سس‌، گوشت و غذاهای حاوی سبزیجات اضافه کنید.

  • یک قاشق چایخوری زردچوبه معادل 200 میلی‌گرم است. برای تاثیر خاصیت ضد التهابی آن، می‌توانید روزانه 1000 میلی‌گرم زردچوبه مصرف کنید.
  • شما با خوردن زردچوبه، عوارض جانبی کمتری را تجربه می‌کنید. با این حال، برخی از افراد با مصرف زیاد آن دچار معده درد، حالت تهوع، سرگیجه و اسهال می‌شوند.

زردچوبه

4. برای درمان مشکلات تنفسی، از پونه کوهی استفاده کنید

پونه کوهی، می‌تواند مانند یک خلط‌آور عمل کند و به شما کمک کند تا مخاطی را که باعث گرفتگی بینی، سردرد و طیف وسیعی از علائم ناراحت کننده شده است را برطرف کنید. خواص ضد باکتریایی، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی پونه کوهی به کاهش علائم ناخوشایند سرماخوردگی یا آنفولانزا کمک می‌کند.

  • برگ‌ تازه پونه کوهی را به سوپ‌ها، خورش‌ها، سیب زمینی سرخ شده، سس‌ها و غذاهای گوشتی و سبزیجات اضافه کنید.   
  • شما حتی می‌توانید داروی سرفه خود را با برگ‌های تازه پونه کوهی و روغن زیتون تهیه کنید.

استفاده از پونه کوهی در غذا


بخش سوم استفاده از گیاهان بصورت موضعی


1. ماساژ با روغن رزماری، برای تسکین درد عضلات و ماهیچه‌ها

 5 قطره روغن ضروری رزماری، 5 قطره روغن جوز هندی و 5 قطره روغن اسطوخودوس را درون یک بطری کوچک بریزید. سپس یک قاشق غذاخوری (15 میلی‌لیتر) روغن نارگیل را به آن اضافه کنید، درب آن را محکم ببندید و حدود 20 تا 30 ثانیه (تا زمانی که همه مواد با یکدیگر مخلوط شوند)، آن را تکان دهید.

  • 1 قاشق چایخوری (4.9 میلی‌لیتر) از مخلوط را روی عضلات و مفاصل دردناک ماساژ دهید و اجازه دهید حداقل 30 دقیقه بماند.
  •  به عنوان یک جایگزین، 3 تا 5 قطره روغن ضروری رزماری را با 3 تا 5 قطره روغن نعناع و 1 قاشق چایخوری (4.9 میلی لیتر) روغن نارگیل مخلوط کنید.

ترکیب روغن اسطوخدوس، جوز هندی و رزماری با یکدیگر

2. برای تمیز کردن آکنه، از برگ نعناع استفاده کنید

نعناع، سرشار از سالیسیلیک اسید است که به طور معمول در داروهای آکنه یافت می‌شود. یک دسته از برگ نعناع (حداقل 10) را خرد کنید و به اندازه کافی گلاب (در هر نوبت چند قطره) به آن اضافه کنید تا به شکل خمیری درست شود. این مخلوط را روی صورت خود بمالید و اجازه دهید یک شب بماند. هنگامی که از خواب بیدار شدید، متوجه روشن شدن پوست‌تان می‌شوید.

  • نعناع همچنین به درمان پوست چرب کمک می‌کند.

زدن برگ نعناع روی آکنه

3. برای درمان پوست تحریک شده و جلوگیری از ایجاد زخم، از ژل آلوئه‌ورا استفاده کنید

ژل آلوئه‌ورا حاوی خواص ضد ویروسی، ضد قارچ و ضد التهابی است. تمام آن ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها پوست شما را تسکین می‌دهد و رشد کلاژن را تقویت می‌کنند. ژل را از برگ‌ تازه آلوئه‌ورا استخراج کرده و یا آن را از عطاری‌ خریداری کنید و روی زخم‌ تازه بمالید.

  • به خاطر داشته باشید که آلوئه‌ورا نمی‌تواند جای زخم‌ها را از بین ببرد، اما به جلوگیری از زخم‌های تازه مانند بریدگی، سوختگی و آکنه کمک می‌کند.
  • از ژل آلوئه‌ورا روی زخم‌های باز استفاده نکنید. بهتر است که این کار را پس از بسته شدن زخم، انجام دهید.
  • آلوئه‌ورا همچنین برای تسکین درد و خارش ناشی از آفتاب سوختگی و اگزما بسیار عالی است.  
  • همچنین می‌توانید برای رفع یبوست و علائم بیماری روده تحریک پذیر، از عصاره آلوئه‌ورا استفاده کنید.

زدن ژل آلوئه‌ورا روی زخم

4. پسوریازیس و سایر بیماری‌های پوستی را با مریم گلی درمان کنید

 مریم گلی دارای خواص ضد میکروبی، ضد قارچی و آنتی اکسیدانی است که آن را به یک جایگزین طبیعی عالی برای کرم‌ها و لوسیون‌های بدون نسخه تبدیل می‌کند. اگر شما پسوریازیس، اگزما، آکنه یا خارش پوست دارید، یک کرم ساده با روغن مریم گلی درست کنید. 6 قطره روغن مریم گلی را با 1 اونس مایع (30 میلی لیتر) روغن نارگیل مخلوط کرده و مستقیماً آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

  • مریم گلی همچنین می‌تواند به جلوگیری از عفونت ناشی از بریدگی و خراشیدگی کمک کند.
  • مصرف روغن مریم گلی نیز می‌تواند به کاهش درد قاعدگی کمک کند.

بیشتر بخوانید: خوراکی‌های مقوی برای محافظت از ذهن 

مطالب مرتبط