چگونه پوست سرمان را مرطوب کنیم؟

چگونه پوست سرمان را مرطوب کنیم؟

10 اردیبهشت 1399

پوست سر خشک، منجر به خارش و شوره می‌شود که می‌تواند آزار دهنده و ناراحت کننده باشد. اگر از پوست سر خشک‌ رنج می‌برید، نگران نباشید! چندین راهکار وجود دارد که می‌توانید برای افزودن رطوبت به پوست سر و سالم نگه داشتن آن انجام دهید. موهای خود را هفته‌ای 2 یا 3 بار شامپو بزنید، توصیه می‌شود که از شامپوی مرطوب کننده استفاده کنید. همچنین می‌توانید از لایه بردار پوست سر و یا از یک روغن استفاده کنید. اضافه کردن غذاهای سرشار از امگا 3، ید و ویتامین‌های گروه B به رژیم غذایی‌تان، باعث می‌شود که از پوست سرتان محافظت شود.


بخش اول انتخاب و استفاده از محصولات مناسب


1. شامپوی مرطوب کننده را انتخاب کنید

شامپوهای خشن می‌توانند روغن طبیعی را از مو و پوست شما بگیرند. یک شامپویی که برای مرطوب کردن پوست سر و موهای شما طراحی شده را انتخاب کنید مانند محصولاتی که حاوی هیالورونیک اسید، روغن آرگان یا روغن درخت چای هستند.   

شامپوی مرطوب کننده

2. فقط هفته‌ای دو یا سه بار موهای خود را شامپو بزنید

شامپو زدن موهای خشک، روغن طبیعی را از پوست سر شما خارج کرده و آن را خشک می‌کند. اگر دوست دارید هر روز دوش بگیرید یا حمام کنید، موهای خود را با کلاه دوش بپوشانید تا خشک شود یا موهای خود را با آب بشویید و از نرم کننده استفاده کنید تا مرطوب شود.  

  • اگر به طور مکرر بیرون می‌روید، باید هر روز موهای خود را با آب بشویید و حالت دهید. عرق خشک، می‌تواند باعث ایجاد بو، خارش و تحریک پوست سر شود.

شستن مو با شامپو مرطوب کننده

3. پس از شامپو زدن، از تونیک استفاده کنید

پس از شامپو زدن از تونیک استفاده کنید. تونیکی که حاوی موادی مانند گلیسیرین و آلوئه‌ورا باشد را انتخاب کنید تا پوست سر شما را آرام کند و آن را تسکین دهد. پس از شامپو زدن، تونیک را مستقیماً در قسمت‌های آسیب دیده پوست سر بمالید. تونیک، به اعماق پوست سر شما نفوذ می‌کند و از خارش آن جلوگیری می‌کند.

استفاده از تونیک مو

4. از مصرف نرم کننده روی ریشه‌ی مو و پوست سر اجتناب کنید

نرم کننده برای مرطوب کردن مو فرموله شده است، نه برای پوست سر. اگر آن را روی پوست سر خود بمالید، منافذ شما را مسدود کرده و منجر به خارش آن می‌شود. تنها به شرطی که آن را از وسط مو تا انتهای مو استفاده کنید.

استفاده از نرم کننده روی ریشه مو ممنوع

5. هفته‌ای یک بار از ماسک‌های لایه‌بردار پوست سر استفاده کنید

ماسک لایه بردار می‌تواند تجمع کثیفی، روغن و همچنین پوست مرده را از بین ببرد. هفته‌ای یک‌بار از آن برای سالم نگه داشتن پوست سرتان استفاده کنید.

ماسک‌ لایه‌بردار پوست سر

6. میزان محصولاتی که استفاده می‌کنید را محدود کنید

 مواد شیمیایی خشن در اسپری‌های مو، ژل، موس و شامپو خشک می‌توانند پوست سر شما را خشک کنند. سعی کنید مقدار محصولاتی که برای موهای خود استفاده می‌کنید را محدود کنید و در صورت امکان محصولاتی که از مواد طبیعی ساخته شده‌اند را انتخاب کنید.

استفاده از ژل مو و اسپری مو ممنوع


بخش دوم استفاده از روغن روی پوست سر


1. روغن مورد نظر را انتخاب کنید

 شما می‌توانید روغن‌های مختلفی از جمله روغن نارگیل، زیتون، کرچک، بادام، جوجوبا، آرگان، درخت چای، اکالیپتوس، اسطوخودوس یا روغن نعناع را انتخاب کنید. اگر یک روغن ضروری را انتخاب می‌کنید، آن را با روغن حامل مخلوط کنید تا رقیق شود. مثلا افزودن چند قطره روغن درخت چای به چند قاشق غذا خوری روغن بادام یا روغن کرچک

روغن درخت چای

2. روغن را روی پوست سر خود بزنید

برای انجام این کار می‌توانید، از انگشتان دست خود یا یک توپ پنبه‌ای استفاده کنید تا روغن را روی پوست سر خود بمالید. کل پوست سر خود را بپوشانید و یا روی‌ خشک‌ترین نواحی تمرکز کنید. روغن برای موهای شما نیز عالی است، بنابراین می‌توانید ساقه‌ی موهایتان را با روغن بپوشانید.

زدن روغن درخت چای روی پوست سر

3. روغن را روی پوست سر خود ماساژ دهید

با استفاده از انگشتان دست خود و با حرکات دایره‌ای شکل، به آرامی روغن را روی پوست سر خود ماساژ دهید. این کار را برای چند دقیقه انجام دهید تا لا به لای موهای شما نفوذ کند.

ماساژ پوست سر

4. بگذارید روغن را 1 الی 12 ساعت بماند

 اگر پوست سر شما بسیار خشک است، روغن را برای یک شب استفاده کنید. اگر نگران ریختن روغن روی بالش‌تان هستید، موهای خود را با کلاه دوش یا روسری بپوشانید.

  • مو و پوست سرتان را با شامپوی ملایم یا شامپوی مرطوب کننده بپوشانید و اجازه دهید که شامپو جذب موهایتان شود تا بتواند روغن را پاک کنند.
  •  اگر روغن را به موهایتان زدید، کافی است شامپو و روغن را با آب بشویید.
  •  اگر روغن را به موهایتان نزدید، از وسط تا انتهای مو را با نرم کننده ماساژ دهید.

پوشاندن مو با کلاه دوش

5. بسته به خشکی پوست سرتان، این روش را دو تا سه بار در هفته تکرار کنید

از این روش درمانی، بیش از سه بار در هفته استفاده نکنید، زیرا موهایتان چرب می‌شود.

زدن روغن روی پوست سر


بخش سوم جلوگیری از خشک شدن پوست سر


1. هر هفته پوست سر خود را ماساژ دهید تا از پوسته پوسته شدن آن جلوگیری شود

یک ماساژ هفتگی پوست سر، به از بین بردن سلول‌های مرده پوست، جلوگیری از پوسته پوسته شدن و سایر شرایط مانند شوره سر و پسوریازیس کمک می‌کند. از جلوی پوست سر خود شروع کنید و به سمت عقب بروید، به آرامی آن را ورز دهید و پوست سر را با فشار محکم و مداوم، بالا بکشید.

  • برای ماساژ دادن از یک حرکت دایره‌ای استفاده کنید. دستان خود را به شکل L نگه دارید و در اطراف موهای خود با ملایمت رفتار کنید و فشار دست خود را به سمت شقیقه‌ها افزایش دهید.
  • 5 الی 10 دقیقه یک بار ماساژ دهید، نفس عمیق بکشید تا جریان خون‌تان افزایش یابد. می‌توانید برای این کار از روغن استفاده کنید.
  • همچنین ماساژ پوست سر، جریان خون را افزایش می‌دهد و به رشد موهای محکم و سالم کمک می‌کند.

 2. از یک برس موی گراز استفاده کنید

 برس موی گراز، روغن را از پوست سر در بین موها پخش می‌کند. همچنین برای بلند کردن کثیفی از موهای شما طراحی شده است و گره‌ها را باز می‌کند.

 برس موی گراز

3. مقدار گرمایی که به مو و پوست سرتان اعمال می‌کنید را محدود کنید

سشوار و حالت دهنده‌های مو، می‌توانند رطوبت مو و پوست سر شما را از بین ببرند. به جای اینکه موهای خود را با ابزارهای حرارتی که نیاز به گرما دارند خشک، صاف و یا فر کنید، از روش‌هایی استفاده کنید که به گرما نیاز ندارند مانند گیس کردن (بافتن) و شینیون مو.

  • اگر تصمیم به استفاده از ابزارهای گرمایی دارید، حتماً در ابتدا از محصول محافظ گرما استفاده کنید، زیرا به پوست سرتان آسیبی نمی‌رساند و موهای شما را سالم نگه می‌دارد.

سشوار کشیدن ممنوع

4. از مو و پوست سر خود در برابر آب و هوا محافظت کنید

 آفتاب، باد، کلر یا آب نمک می‌توانند موها و پوست سر شما را خشک کنند. اگر می‌خواهید برای مدت طولانی در خارج از خانه هستید، بهتر است که از کلاه و روسری استفاده کنید. قبل از شنا، موهای خود را با نرم کننده بپوشانید، سپس از کلاه شنا روی آن استفاده کنید. پس از شنا، در حمام نرم کننده را با آب بشویید.

گذاشتن کلاه روی سر

5. رنگ موی بدون آمونیاک را انتخاب کنید

 رنگ کردن مو، آن‌ را خشک می‌کند، پوست سرتان را تحریک می‌کند و منجر به خارش می‌شود. اگر تصمیم دارید که موهای خود را رنگ کنید، از یک آرایشگر در مورد رنگ‌های بدون آمونیاک که آسیب کمتری به موهایتان می‌زنند سوال کنید.

رنگ موی بدون آمونیاک


بخش چهارم رطوبت رسانی بدن


1. هیدراته بمانید

نوشیدن آب کافی در روز، به مرطوب شدن پوست سرتان کمک می‌کند. مردان باید هر روز حدود 13 فنجان (3.1 لیتر) آب بنوشند، در حالی که زنان باید روزانه حدود 9 فنجان (2.1 لیتر) آب بنوشند. اگر هوا خیلی گرم است و یا مرتبا ورزش می‌کنید، میزان آب مصرفی خود را افزایش دهید.

نوشیدن آب

2. به طور منظم ورزش کنید

 ورزش کردن به افزایش جریان خون به پوست سر و توزیع روغن‌های طبیعی کمک می‌کند. به یاد داشته باشید که موهای خود را حداقل در روزهایی که ورزش می‌کنید، با آب بشویید و حالت دهید تا از تحریک پوست سرتان با عرق خشک جلوگیری کنید.

3. خوراکی‌های حاوی امگا 3 مصرف کنید

 اسیدهای چرب امگا 3 برای مو و پوست شما عالی هستند. خوراکی‌هایی مانند آجیل، آووکادو، تخم کتان و ماهی را انتخاب کنید و یا یک مکمل روزانه مصرف کنید تا اطمینان حاصل کنید که به میزان کافی اسیدهای چرب امگا 3 در رژیم غذایی خود مصرف می‌کنید.

  • قبل از شروع مکمل امگا 3 با پزشک خود مشورت کنید.

خوراکی های سرشار از امگا 3

4. غذاهای سرشار از ید مصرف کنید

ید، به التیام پوست سر و رشد مو کمک می‌کند. آن را می‌توان در گروه سبزیجات دریایی (مانند کتانجک) و غذاهای دریایی (مانند روغن ماهی و خارماهی) و همچنین لوبیای سفید، سیب زمینی، ماست، بلوبری و توت فرنگی یافت.

  • قبل از مصرف مکمل‌های ید با پزشک خود مشورت کنید تا از مصرف بیش از حد آن جلوگیری کنید، زیرا مصرف بیش از حد آن منجر به مسمویت می‌شود.

غذاهای سرشار از ید

5. مصرف ویتامین B را افزایش دهید

ویتامین‌های گروه B مانند B6 و B12 به مرطوب کردن پوست سر کمک می‌کنند. علاوه بر نان‌های سبوس‌دار و غلات، این گروه از ویتامین‌ها را می‌توانید در غذاهایی مانند گردو، تخم کتان، رشته سوبا، جو، آووکادو، نخود، لوبیا قرمز، تمشک، چغندر و صدف یافت.

غذاهای سرشار از ویتامین B

بیشتر بخوانید: 3 روش برای دریافت ویتامین B12 به طور طبیعی 

مطالب مرتبط