دنیای ویران ویروس کرونا و شکوفا شدن بازار لوازم آرایشی!

دنیای ویران ویروس کرونا و شکوفا شدن بازار لوازم آرایشی!

31 اردیبهشت 1399

دنیای ما تغییر كرده و عادات ما نیز به عنوان جامعه تحت تاثیر قرار گرفته است، بنابراین اگر منتظر هستید همه چیز دوباره عادی شود، باید انتظار بیشتری بكشید. در حقیقت هیچ صنعتی نیست كه از بحران جهانی به وجود آمده در اثر ویروس كرونا، صدمه ندیده باشد. واضح است كه بازگشت به شرایط عادی قبل از همه گیری واقع گرایانه نیست، حداقل به این زودی خیر. به همین ترتیب مشاغل مجبور می‌شوند هر جنبه‌ای از فعالیت‌های خود را مجددا مورد بررسی قرار دهند و به امید بقا راه‌هایی برای تغییر، سازگاری و كنار آمدن با واقعیت جدید را پیدا كنند. برای صنعت زیبایی نیز كه در دهه اخیر شكوفا شده، این عدم قطیت جدید همانند یك هشدار است. سال‌ها است كه شركت‌های بزرگ زیبایی درگیر مسابقه خرید کمپانی‌های کوچک و کمتر شناخته شده به قیمت چندین میلیون دلار هستند، در حالی كه مسیر جدید به سمت مصرف مارك‌های تاثیر گذار در شبكه‌های اجتماعی با سرعت بی وقفه‌ای در جریان است. با اینكه رشد انفجاری هرگز در طولانی مدت مهم نیست، همه گیری كووید 19 بر آن حقیقت تمركز حاد داشته و مشكلات جدی را برای تولید كنندگان، خرده فروشان، تامین كنندگان و توزیع كنندگان (نه مصرف كنندگان) ایجاد می‌نماید. چه چیزی مشخص خواهد كرد که مارك‌های معروف نه تنها در این شرایط دشوار موفق می‌شوند بلكه به موفقیت‌های جدیدتری نیز دست خواهند یافت؟ برای پاسخ به سوالات و دیدگاه‌ها در مورد تغییرات جزر و مدی كه در صنعت آرایشی در جریان است، به سراغ ذهنیت پشت پرده شركت زیبایی اس او اس (SOS) رفتیم، كارخانه‌ای كه محل پرورش و منبع مارك‌های لوكس و معتبر است: داستین كش (موسس SOS) و چارلین والدور (رئیس) مشتریان فعلی و قبلی برند SOS سالن زیبایی پاتریك تا، جمعه‌های تابستان، مراقبت از پوست شانی داردن و آزمایشگاه توكیو هستند.


پاسخ به سوالات در مورد تغییرات جزر و مدی در صنعت آرایشی


1. در چند سال گذشته رنگ لوازم آرایشی، حتی قبل از این ویروس رو به کاهش بوده است. به نظر شما چگونه از آن زمان تاثیر گرفته است؟

ما رشد زیادی در رنگ لوازم آرایشی در سال 2015 داشتیم. به نظر می‌رسد پنج مارك جدید هر روز ظاهر می‌شدند كه كاملا ناپایدار بودند. به صورت روزانه از سمت سرمایه گذاران، دستیاران، هنرمندان، مدیران و نوآوران كه به دنبال ورود به عرصه تجارت لوازم آرایشی بودند و روند بازار را سرعت می‌بخشیدند استعلاماتی دریافت می‌کردیم. رنگ، ناگزیر از دو سال پیش خیلی زیاد شد. صادقانه بگویم، این چیز بدی نیست باید این اتفاق می‌افتاد. فقط خیلی سر و صدا به پا كرد. مارك‌های زیادی ظاهر شدند و همین باعث شد مارك‌های خوب كنار بروند.كووید، باعث شد پای خود را از روی گاز برداشته و اولویت‌ها را مجددا ارزیابی نماییم، ولی همچنین شاهد بودیم بعد از اولین هفته‌های تعطیلی، بیشتر افراد به دنبال مارك‌های آشنا و دلخواه خود بودند. این افراد نمی‌توانستند محصولات دلخواه خود را از فروشگاه خریداری نمایند، ولی برای كشف مدل‌های جدید در تیك تاك، دیدن برنامه‌های زنده موسسان مارك‌ها در اینستاگرام هیجان داشتند و كسانی كه شك داشتند خرید آنلاین نمایند بیش از قبل می‌خواستند این نوع خرید را تجربه نمایند. ما مشتری كمی برای عرضه محصول در ماه‌های مارس و آوریل داشتیم و تمام پیش بینی‌های اولیه انجام و محصولات به سرعت فروش رفتند. خیلی دلگرم كننده بود كه مردم زمان در خانه بودن نیز به دنبال زیبایی بودند.

2. به نظر شما مارك‌های لوازم آرایشی در حال حاضر باید در تجارت محور باشند؟

باید در مقابل این حقیقت حساس باشیم كه همه با یك واقعیت مالی تازه روبرو بوده و باید روی هر تومانی كه خرج می‌كنیم حساس باشیم. مارك‌ها باید مطمئن شوند هر راه اندازی معنادار بوده و هر ارتباطی انسانیت، اصالت و برابری را نشان می‌دهد. این مساله به مرور زمان تغییر نمی‌كند. همه ما تاثیرات این را برای مدتی احساس می‌كنیم پس مطمئن شوید محصولات شما نیاز واقعی را برآورده نموده و ارتباط خود را با مشتریان در سطح صمیمی‌تر نسبت به فعالیت‌های بزرگ بازاریابی پیچیده برای آینده پیش بینی كنند.

3. به نظر شما بزرگ‌ترین مشكل فعلی صنعت زیبایی با در نظر گرفتن بازاریابی، راه اندازی محصول، شیوه‌های خرده فروشی، مشاركت‌ها و غیره چیست؟

شماره یك، مارك‌ها نباید منتظر بمانند این اتفاقات پایان یابد چون عقب گردی وجود ندارد. دنیای ما كاملا تغییر كرده و عادت ما به عنوان یك جامعه تحت تاثیر قرار گرفته است. بنابراین اگر منتظر هستید همه چیز دوباره عادی شود، انتظار طولانی باید بكشید. تكامل یافته و سازگار شوید یا بمیرید. دوم، در حال حاضر مردم جنس قابل اعتماد و واقعی می‌خواهند. مطمئنا همه می‌خواهیم از لحاظ ذهنی نجات یافته و نمایش مد دهیم، به هتل‌های لوكس در ایام تعطیلات برویم ولی واقعیت این است كه بعضی از ما در حال كشمكش برای تامین مخارج روزمره خود هستیم. مردم نه تنها از لحاظ مالی مشكل دارند، بلكه یك ویرانی عاطفی واقعی در نتیجه این همه گیری به وجود آمده كه باید از آن آگاه و حساس باشیم. در حال حاضر، آرایش كردن به معنای زیبا به نظر رسیدن و تحت تاثیر قرار دادن دیگران نیست. آرایش، داشتن حس خوب نسبت به خود می‌باشد. این باید همیشه مد نظر قرار گیرد، ولی الان بیشتر. اگر مارك دلخواه شما نتواند راهی برای برآوردن این نیاز بیابد، باید در مورد انتخاب خود تجدید نظر كنید.

4. چگونه می‌توان با شرایط فعلی بهتر كنار آمد؟ آیا همه به روش هوشمندانه و معتبر مساله را مدیریت می‌نمایند؟

كار انجل مورینو، موسس لباس هنرمندان كه شب‌های جمعه باشگاه شبانه در اینستاگرام برگزار می‌نماید را می‌پسندیم. او حراج برگزار نمی‌كند، بلكه مخاطبان خود را بر سر شوق می‌آورد. دیدن برنامه او خیلی سرگرم كننده بوده و هر جمعه شب خود را برای برنامه او آماده می‌كنیم. او به زندگی و مخاطبانش عشق می‌ورزد. مطمئن هستم او به نوعی افزایش فروش را تجربه می‌كند، ولی در واقع به نظر می‌رسد هدف او این نیست- بلكه برقراری ارتباط و شاد كردن مردم است. رویداد Homechella واقعا درخشان بود. او از مخاطبان می‌خواست مشتاقانه منتظر چیزی بمانند. او بسته‌های ویژه محصول را برای این رویداد تهیه كرد، اما فروش داخلی نبود، كار او خیلی طبیعی بود و به هیچ وجه این تجربه خدشه‌دار نمی‌شد.

5. از آنجا كه مرتبا با ماسك در ملاء عام ظاهر می‌شویم آیا عادات زیبایی مصرف كنندگان تغییر می‌كند؟ آیا مصرف كنندگان بیشتر گرایش به آرایش چشم دارند؟ به نظر شما مارك‌ها این را تحت فشار قرار می‌دهند؟

ما مشخصا شاهد یك انقلاب غیر قابل اجتناب در عادات و سلیقه مصرف كنندگان هستیم. اگر فكر كنید، می‌بینید پوشاندن صورت در فرهنگ‌های خاصی قبل از كووید 19 نیز رواج داشته بنابراین به هیچ وجه به معنای جهانی بودن نیست. افراد به این دلیل این كار را می‌كنند كه احساس خوب و جذاب بودن دارند. ممكن است در این صورت چشمان گیراتر، چانه بی نقص‌تر و پوست درخشان‌تری داشته باشند. من فكر می‌كنم توجه به حالت مو و عطر نیز مهم‌تر از قبل شده‌اند.

6. چگونه مارک‌ها می‌توانند در زمینه رعایت استراتژی‌های خود در طول همه‌گیری برای محافظت از مشاغل خود بدون خطر واكنش شدید مصرف کننده و یا سرمایه گذاری ضعیف اقدام كنند؟

از این فرصت برای متنوع كردن زنجیره تامین خود استفاده كنید- همیشه فروش اینگونه نیست، این كار فقط حفاظت از خود و مطمئن شدن از اینكه همه تخم مرغ‌ها را در یك سبد نگذاشته‌اید می‌باشد. هر چه در مورد مصرف كننده باشد ساده است: صادق و واقعی باشید. اگر راحت نیستید در اینستاگرام برنامه زنده بگذارید، مجبور به این كار نیستید. اگر می‌خواهید فروش خود را تقویت كنید، با دست خالی این كار را نكنید مثل كسانی كه به خیریه‌ها كمك ناچیزی می‌كنند. اگر مقاصد درستی ندارید این كار را نكنید. این كار باید معنادار بوده و تاثیر واقعی بگذارد. در غیر این صورت، كار بیهوده و عجیب و غریب برابر با خودكشی مارك است.

7. چه مارك‌هایی بیشتر در ماه‌های پیش رو طرفدار دارند و چرا؟

مژه و ریمل، سریع‌ترین روش برای تاثیر گذاری و زیبا شدن است. بنابراین فكر می‌كنم شاهد علائق تازه‌ای در این فهرست باشیم. همچنین فكر می‌كنم پوشاننده زیر چشم براق نیز بهترین دوست دختران یا پسران باشد. احساس می‌كنم بیشتر ما از مه قرنطینه با دایره‌های تیره دور چشم بیرون بیاییم و همین باعث می‌شود همه به دنبال روش‌های خلاقانه برای این قسمت از صورت خود باشند.

8. آیا شاهد كاهش فروش محصولات آرایشی مثل رژ لب یا لاك خواهیم بود؟ آیا ماركی وجود دارد كه در این فهرست بهترین باشد؟

یك اعتبار سنجی طبیعی در سلیقه رنگ مشتریان ممكن است پیش بیاید. من فكر می‌كنم همه می‌خواهند بعد از ترك خانه سالم به نظر برسند، به این معنا كه رنگ‌های طبیعی روی صورت و لب و كل چهره را ترجیح دهند. بدین ترتیب برنامه برای مناطقی كه در دید هستند بسیار دقیق و هدفمند خواهد بود، بنابراین مارك‌ها می‌توانند از آموزش در مورد چگونگی استفاده بیشتر از نواحی صورت كه بیشتر در معرض دید هستند بهره‌مند شوند. رژ لب مشخص نیست پس نرمی از رنگ آن مهم‌تر است، بنابراین توصیه می‌كنم تمركز بیشتر بر فرمول نرم كننده باشد.

بیشتر بخوانید: علائم، پیشگیری و درمان ویروس کرونا (Corona Virus)