چای نعناع اکسیری شفابخش: ۱۲ مزیت + طرز تهیه

چای نعناع اکسیری شفابخش: ۱۲ مزیت + طرز تهیه

07 خرداد 1399

نعناع، بخاطر طعم نعنایی شناخته شده است. قرنهاست که به عنوان دارو برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. پرکاربردترین مصرف آن، به عنوان چای است. چای نعناع، یک چای گیاهی بدون کالری با طعم شیرین است. این نوشیدنی گیاهی دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی، ضد عفونی کننده، ضد التهابی، ضد اسپاسم و ضددرد است. این چای به تسکین سردرد، بهبود سلامتی دستگاه گوارش، کاهش وزن و به باز شدن مجاری تنفسی کمک می‌کند. از آنجا که این گیاه، طبیعی و بدون کافئین است پزشکان سالهاست که مصرف آن را توصیه می‌کنند. در این مقاله در مورد مزایای سلامتی، روش‌های تهیه و عوارض جانبی احتمالی چای نعناع صحبت خواهیم کرد. با استایلی همراه باشید.


فواید چای نعناع چیست؟


1. هضم را بهبود می‌بخشد

از روغن نعناع برای درمان موارد مختلف گوارشی مانند گاز، سوزش معده، نفخ و سوء هاضمه استفاده می‌شود. این یک داروی ضدنفخ طبیعی است. عضلات شکم را شل می‌کند. منتول، یک جزء فعال در نعناع است که عضلات روده را تسکین می‌دهد. همچنین می‌تواند اثر اسپاسمولیتیک بر عضلات روده بزرگ ایجاد کند و سلامت دستگاه گوارش را افزایش دهد. یک مطالعه انجام شده توسط دانشگاه تافتس نشان داده است که نعناع می‌تواند علائم گوارشی مانند سوء هاضمه، گاز و نفخ را تسکین دهد. مطالعات انجام شده روی حیوانات، نشان داده است که نعناع برای آرام‌سازی دستگاه گوارش و کاهش درد موثر است. نعناع همچنین می‌تواند از منقبض شدن عضلات نرم در روده جلوگیری کند. همچنین به تسکین اسپاسم شکم کمک می‌کند.  

  • به این ترتیب، چای نعناع تاثیرات داروی ملین (داروی ضدیبوست) را دارد که به رفع مشکلات گوارشی مانند ناراحتی معده، سوء هاضمه، گاز و نفخ کمک می‌کند. نعناع خاصیت ضدسوءهاضمه و ضد اسپاسم دارد. به تسکین نفخ شکم و اسپاسم کمک می‌کند. با این حال، برای درک بیشتر خواص چای نعناع، تحقیقات بیشتری لازم است.

2. به رفع سردردهای تنشی و میگرن کمک کند

چای نعناع، می‌تواند به رفع سردردهای تنشی و میگرن کمک کند. منتول موجود در نعناع، به عنوان یک داروی ضد درد و مسکن عمل می‌کند. مطالعات انجام شده روی حیوانات نشان می‌دهد که چای نعناع می‌تواند اثرات ضد درد (تسکین دهنده درد) و بی‌حس کننده روی سیستم عصبی-مرکزی و محیطی داشته باشد. چای نعناع، فشار وارده روی رگ‌های خونی در مغز را تسکین می‌دهد. شواهد عینی (طبق گفته مردم) حاکی از آن است که عطر چای نعناع باعث آرامش و تسکین سردرد می‌شود. با این حال، هیچ اطلاعات علمی برای اثبات این ادعا در دست نیست.  

3. نفس‌تان را تازه می‌کند

 نعناع دارای خواص ضد باکتریایی است که میکروب‌های ایجاد کننده پلاک را از بین می‌برد و باعث بهبود تنفس شما می‌شود. این گیاه می‌تواند از ایجاد باکتری‌های دهانی که باعث بوی بد دهان می‌شود، جلوگیری کند. نعناع همچنین به عنوان تازه کردن نفس شناخته شده است. نعناع به دلیل طعم و بوی دلپذیر آن، اغلب در بسیاری از دهانشویه‌ها و خمیردندان‌ها به عنوان ماده معطر کننده استفاده می‌شود. منتول موجود در برگ‌های نعناع، در این زمینه نقش دارد.

4. احتقان (گرفتگی) بینی را تسکین می‌دهد

یک مطالعه به بررسی اثرات هفت عصاره چای نعناع در برابر پاتوژن‌های سیستم تنفسی (کلامیدوفیلا پنومونیه: Chlamydia pneumoniae) پرداخته است. در این مطالعه اظهار شده است که مصرف چای نعناع به طور بالقوه می‌تواند به درمان عفونت‌های حاد سیستم تنفسی کمک کند. تمام هفت عصاره چای، مانع از رشد پاتوژن‌ها می‌شوند. مصرف چای نعناع می‌تواند از بروز عفونت‌های کلامیدیا (Chlamydial) جلوگیری کند. شواهد علمی محدودی وجود دارد که اثبات کند نوشیدن چای نعناع به انسداد سینوس‌ها کمک می‌کند. اما شواهد عینی (طبق گفته مردم) حاکی از آن است که یک نوشیدنی گرم حاوی منتول مانند چای نعناع، می‌تواند به باز شدن مجاری تنفسی کمک کند.  

  • نعناع اثرات ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد ویروسی زیادی دارد. از این رو، چای نعناع با سینوس‌های مسدود شده ناشی از سرماخوردگی و آلرژی‌ها مبارزه می‌کند.
  • یک مطالعه انجام شده توسط دانشگاه کاردیف نشان داده است که ال-منتول (یکی از ترکیبات فعال در نعناع) باعث افزایش جریان هوا در حفره‌ بینی می‌شود.
  • شواهد عینی حاکی از آن است که بخار چای نعناع می‌تواند علائم احتقان بینی و سینوس را بهبود ببخشد. اما هیچ مدرک علمی برای اثبات این ادعا در دست نیست.

5. سطح انرژی را بهبود می‌بخشد

نعناع، حاوی آنتی اکسیدان‌ها و فنل‌هایی است که می‌تواند از بدن شما در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کند. چای نعناع می‌تواند سطح انرژی را بهبود ببخشد و خستگی روز را کاهش دهد. در حالی که هیچ مطالعه‌ای در این زمینه وجود ندارد اما تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیبات طبیعی موجود در نعناع تاثیرات مفیدی بر انرژی دارد. در مطالعه‌ انجام شده روی 24 نفر که کپسول روغن نعناع مصرف کرده‌اند نشان داده شده که به رفع خستگی آن‌ها کمک کرده است.

  • برخی شواهد عینی نیز حاکی از آن است که چای نعناع باعث افزایش سطح انرژی بدنی می‌شود.
  • با این حال برای درک این مزیت چای نعناع، به مطالعه طولانی مدت بیشتری نیاز است.

6. به رفع گرفتگی قاعدگی کمک می‌کند

 گفته می‌شود نعناع دارای اثرات ضد اسپاسم است که به تسکین گرفتگی قاعدگی کمک می‌کند. نوشیدن چای نعناع شدت و مدت زمان گرفتگی قاعدگی را کاهش می‌دهد، زیرا این گیاه خواص ضددرد دارد. ترکیبات موجود در نعناع می‌تواند به عنوان شل کننده‌های عضلانی (Muscle Relaxants) عمل کند. آن‌ها روی عضلات منقبض شده در رحم کار می‌کنند و گرفتگی عضلات را کاهش می‌دهند. در یک مطالعه انجام شده روی 127 زن مبتلا به گرفتگی قاعدگی، نشان داده شده که پس از مصرف کپسول نعناع شدت درد آن‌ها کاهش یافته است. با این حال، برای درک این مزیت، تحقیقات بیشتری لازم است.

چای نعناع , o,hw Hk

7. دارای خواص ضد باکتریایی است

 نعناع به دلیل خاصیت ضدمیکروبی، به طور مؤثر با انواع مختلفی از باکتری‌ها مبارزه می‌کند. مطالعه‌ای که توسط دانشگاه صنعتی Tshwane در آفریقای جنوبی انجام شده، نشان داده است که منتول فعالیت ضدباکتریایی دارد.

  • برخی از مطالعات نشان می‌دهد که نعناع می‌تواند در مبارزه با عفونت‌های باکتریایی دهان، پاتوژن‌های آن را به حداقل برساند.   

8. خواب را بهبود می‌بخشد

 چای نعناع، نوشیدنی عاری از کافئین است. از این رو، مصرف آن قبل از خواب می‌تواند به خواب راحت‌تر کمک کند. بنابراین مصرف آن قبل از خواب، یک انتخاب عالی برای مبتلایان به اختلال خواب است. همچنین به عنوان یک شل کننده عضلات (muscle relaxant) عمل می‌کند و به شما کمک می‌کند تا آرامش بیشتری داشته باشید. با این حال، تحقیقات محدودی برای تأیید این قضیه وجود دارد.        

9. به کاهش وزن کمک می‌کند

 چای نعناع، یک نوشیدنی بدون کالری است که می‌تواند به افراد شیرینی دوست و پرخور کمک کند. مصرف آن به جای سایر نوشیدنی‌های پرکالری به مدیریت وزن کمک می‌کند. نعناع یکی از گیاهانی است که در فرمولاسیون‌های مختلف کاهش وزن استفاده می‌شود. با این وجود، تحقیقات بیشتری برای اثرات کاهش وزن با چای نعناع لازم است.  

10. به درمان آلرژی‌های فصلی کمک می‌کند

 نعناع حاوی رزمارینیک اسید (یک ترکیب فنولیکی) است که می‌تواند فعالیت‌های بیولوژیکی داشته باشد. با این حال، شواهدی محدودی درباره اثربخشی چای نعناع در برابر علائم آلرژی وجود دارد. رزمارینیک اسید با کاهش علائم آلرژیک مانند خارش چشم، آبریزش بینی و آسم در ارتباط است. در یک مطالعه انجام شده روی 29 نفر مبتلا به آلرژی فصلی، افرادی که مکمل‌های خوراکی حاوی رزمارینیک اسید مصرف کرده بودند، علائم کمتری از خارش بینی و خارش چشم را تجربه کرده‌اند.

  • مطالعه دیگری که توسط دانشگاه اوکایاما در ژاپن انجام شده است، نشان داده که عصاره نعناع علائم آلرژیک مانند عطسه و تحریک بینی را کاهش می‌دهد.

11. سلامت پوست را بهبود می‌بخشد

 اثر خنک کننده منتول می‌تواند تأثیر موثری روی پوست‌های چرب و پرجوش داشته باشد. منتول، عنصر اصلی در برگ‌های نعناع است که ترشح روغن‌ها از غدد چربی را کاهش می‌دهد. این به نوبه خود، می‌تواند به پاکسازی پوست و کاهش جوش‌ها کمک کند.

  • آنتی اکسیدان موجود در چای نیز می‌تواند به پاکسازی منافذ پوستی کمک کند. با این وجود، برای رسیدن به نتیجه گیری‌های بهتر، مطالعات بیشتری در این زمینه لازم است.

12. تمرکز را بهبود می‌بخشد

 شواهد عینی حاکی از آن است که چای نعناع می‌تواند به افزایش هوشیاری، حافظه و تمرکز کمک کند. نوشیدن چای نعناع می‌تواند به بهبود توانایی فرد در تمرکز کمک کند. با این وجود، تحقیقات محدودی در این زمینه وجود دارد.


چگونه می‌توانید بهترین چای نعناع را درست کنید؟


شما می‌توانید این چای گیاهی را با برگ‌های تازه نعناع یا برگ‌های خشک شده تهیه کنید.

مواد لازم:

  • 2 فنجان آب
  • یک مشت برگ نعناع
  • عسل (برای طعم‌دار کردن آن)

مراحل انجام کار:

  • دو فنجان آب را بجوشانید.
  • پس از خاموش کردن گاز، یک مشت برگ نعناع را به آن اضافه کنید.
  •  روی آن را به مدت 5 دقیقه بپوشانید.  
  • چای را صاف کنید و در صورت نیاز، عسل به آن اضافه کنید.
  •  همچنین می‌توانید از چای‌های کیسه‌ای که در فروشگاه‌های مواد غذایی موجود هستند استفاده کنید.
  •  به این نکته دقت کنید که استفاده از چای کیسه‌ای به جای برگ نعناع، به یک اندازه موثر هستند زیرا چای کیسه‌ای از برگ‌های نعناع تهیه می‌شود. پس با خیال راحت از آن استفاده کنید.

در طول روز، چند فنجان چای نعناع بنوشید؟


چای نعناع، دارای کالری صفر و فاقد کافئین است. از این رو می‌توانید به طور مرتب 4 الی 5 فنجان چای میل کنید. در هر ساعت از روز که بخواهید می‌توانید آن را مصرف کنید. شما می‌توانید از آن به عنوان یک درمان، پس از غذا برای کمک به هضم یا بعداز ظهر برای تقویت انرژی و یا قبل از خواب برای آرامش بیشتر استفاده کنید.

  • با این حال، افزودن مواد طعم دهنده مانند شکر، عسل و لیمو می‌تواند کالری چای را افزایش دهد. بنابراین اگر رژیم دارید، این نکته را در نظر بگیرید و نسبت به این قضیه محتاط باشید.
  • گرچه چای نعناع به طور کلی بی‌خطر است، اما ممکن است عوارض جانبی نیز داشته باشد. ما در بخش زیر به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

عوارض جانبی چای نعناع چیست؟


به طور کلی، مصرف چای نعناع بی‌خطر تلقی می‌شود. با این حال، ممکن است برخی از افراد پس از مصرف آن، آلرژی، سوزش معده و اثرات تداخل دارویی (Drug Interactions) را تجربه کنند. مصرف بیش از حد این چای گیاهی نیز ممکن است اثرات سمی ایجاد کند. در موش‌های صحرایی نر، مقدار زیاد چای نعناع باعث به خطر افتادن عملکرد تولیدمثل شده است. سایر آلرژی‌های ناشی از نعناع، شامل درماتیت تماسی (contact dermatitis) و آسم است. افرادی که به هر نوع نعناع حساسیت دارند، باید از مصرف این نوشیدنی گیاهی خودداری کنند. افرادی که تحت درمان وارفارین قرار دارند باید محتاط باشند. یک مطالعه نشان داده است که چای نعناع می‌تواند با وارفارین تداخل داشته باشد.


نتیجه‌گیری


چای نعناع، هیچ کالری ندارد. این چای بدون کافئین، دارای خواص دارویی است که می‌تواند برای سلامتی شما مفید باشد. همچنین به تسکین سردرد، بهبود سلامتی دستگاه گوارش، کاهش وزن و بهبودی سیستم تنفسی کمک می‌کند. می‌توانید چای را به طور مرتب مصرف کنید ولی عوارض جانبی آن را در نظر داشته باشید و تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام دهید.


پاسخ کارشناسان به چندین سوال احتمالی


1. آیا چای نعناع باعث می‌شود بیشتر ادرار کنید؟

هیچ مدرک علمی وجود ندارد که چای نعناع به طور ویژه، یک ادرارآور است. با این حال، مصرف زیاد نوشیدنی می‌تواند باعث تکرر ادرار شود.

2. آیا خواص چای نعناع و گیاه نعناع یکسان هستند؟

 بله. چای نعناع از برگ‌های نعناع تهیه می‌شود. بنابراین خواص هر دوی آن‌ها یکسان است.

3. آیا چای نعناع برای کلیه‌ها مفید است؟

 برخی شواهد عینی حاکی از آن است که نوشیدن چای‌های گیاهی به مقدار متوسط ​​می‌تواند خطر سنگ کلیه را کاهش دهد. با این حال، تحقیقاتی در این زمینه در دست اقدام است.

4. آیا می‌توانید در حین بارداری چای نعناع بنوشید؟

گرچه عوارض جانبی شناخته شده‌ای وجود ندارد اما توصیه می‌شود قبل از مصرف چای نعناع در این دوره با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: استفاده از گیاهان دارویی برای درمان های مختلف

مطالب مرتبط