ضرر پوشیدن دستکش در دوره کرونا بیشتر از منفعتشه!

ضرر پوشیدن دستکش در دوره کرونا بیشتر از منفعتشه!

17 خرداد 1399

به موازات همه‌گیری ویروس کرونا، دستورالعمل‌های ایمنی نیز گسترش یافت. در ابتدا، مرکز کنترل بیماری‌ها توصیه کرد برای حفاظت از خود در برابر ویروس کرونا در اماکن عمومی ماسک زده شود. اکنون، ماسک‌های صورت همه جا به چشم می‌خورد( با مدل‌های متنوعی برای انتخاب کردن). با اینکه در ابتدا با کمبود شدید ماسک‌های بهداشتی صورت مواجه شدیم، مرکز کنترل بیماری‌ها تشخیص داد ماسک‌های پارچه‌ای و پوشش‌ها از انتشار ذرات تنفسی – راه اصلی انتقال کووید 19 پیشگیری می‌نمایند. دلیل اینکه در اوایل آوریل از مردم خواستند صورت خود را به خصوص در اماکن شلوغ مثل مراکز حمل و نقل عمومی، فروشگاه‌ها و بازارهای بزرگ بپوشانند همین بود. وقتی نوبت به دستکش می‌رسد، مساله کمی متفاوت است. با اینکه مرکز کنترل بیماری‌ها پوشیدن دستکش در مکان‌های عمومی برای محافظت از ویروس کرونا را توصیه نکرده، ولی بعضی افراد این کار را انجام می‌دهند. متخصص داخلی، دکتر جان وایت می‌گوید،از یک نظر، مرکز کنترل بیماری‌ها پوشیدن دستکش را توصیه کرده است. در نتیجه کمی سردرگمی ایجاد شده است. اگر فروشگاه ‌های بزرگ پر از دستکش‌های لاتکس را می ‌بینید و می‌گویید من هم باید اینها را بپوشم؟- شما تنها نیستید. ممکن است این مساله جنبه روانشناسانه نیز داشته باشد. دکتر آلیسون وینمن متخصص بیماری‌های عفونی در مرکز بهداشتی هنری فورد می‌گوید، دستکش به افراد حس کنترل در مقابل عوامل بیماری‌زای پنهان را می‌دهد. بیشتر افراد در حال حاضر احساس ناتوانی و ترس دارند و پوشیدن دستکش به آنها این حس را می‌دهد که گویی کار مهمی انجام داده اند.


آیا دستکش شما را در مقابل کووید19 محافظت می‌نماید؟


ستفن برگر پزشک متخصص بیماری‌های عفونی و فیزیولوژی و موسس گیدئون، شبکه جهانی آنلاین بیماری‌های عفونی و مسری می‌گوید، هیچ شواهدی مبنی بر اینکه دستکش می‌تواند از ابتلا به ویروس کووید 19 پیشگیری نماید وجود ندارد. مدل پیشرفته دستکش‌های جراحی برای پیشگیری از ورود عفونت به بدن بیمار برای کارکنان خدمات درمانی تولید می‌شود. بنابراین دستکش برای پیشگیری از انتقال ویروس به دیگران مفید است نه حفاظت از شما در مقابل آن-درست مثل ماسک‌های پارچه‌ای.
دکتر وینمن توضیح می دهد که،  ویروس کووید 19 از طریق ذرات تنفسی انتشار می‌یابد نه پوست. ذرات تنفسی نیز از طریق آواز خواندن، سرفه کردن و عطسه کردن منتشر می‌شوند. به همین دلیل رعایت فاصله اجتماعی – کمتر در معرض ذرات تنفسی دیگران بودن کارایی دارد. البته، ویروس می‌تواند از طریق دست به چشم، بینی و دهان منتقل شود، به همین دلیل مقامات بهداشتی می‌گویند به صورت خود دست نزنید. پس حتی در صورت پوشیدن دستکش هم می‌توانید ویروس کووید19 را به صورت خود منتقل نمایید. این ممکن است بیشتر از آنچه فکر می‌کنید پیش بیاید، به یک دلیل: پوشیدن دستکش حس حفاظتی اشتباهی را ایجاد می‌نماید. دکتر وایت می‌گوید، ممکن است سطوح آلوده را با دستکش لمس کرده و سپس به چشم و صورت و یا احتمالا تلفن خود دست بزنید. دست زدن به صورت و تلفن با دستکش‌های آلوده کار را خراب می‌کند. بعضی افراد ممکن است احساس کنند چون دستکش پوشیده اند نباید فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند. دکتر وایت می‌گوید، نگران کسانی هستم که دستکش می‌پوشند و مدت طولانی بیرون می‌مانند.


باید دستکش پوشید یا خیر؟


بنا به دلایل بالا، متخصصان بر این عقیده هستند که: اگر عضو عامه مردم هستید پوشیدن دستکش ضروری نیست. دبی گوف متخصص بیماری‌های عفونی در مرکز دارویی دانشگاه اوهایو می‌گوید، اگر شغل شما ایجاب می‌نماید دستکش بپوشید مساله جداگانه‌ای است. برای مثال، کارکنان فروشگاه‌ها ممکن است ترجیح دهند برای پیشگیری از خشک و ترک خوردن پوست به دلیل ضد عفونی کردن مرتب دستان بعد از رفتن هر مشتری دستکش بپوشند. بیشتر افراد، بهداشت دستان خود را به خوبی رعایت می‌نمایند. دکتر وینمن می‌گوید، کسانی که دستکش می‌پوشند را درک می‌کنم، ولی دستکش هرگز جایگزین بهداشت دست نمی‌شود. به اضافه اینکه، حتی در صورت پوشیدن دستکش، باید دستان خود را بشویید یا قبل از پوشیدن و درآوردن آن از ضدعفونی کننده استفاده کنید. گوف می‌گوید، ممکن است با پوشیدن دستکش مشکلاتی پیش بیاید. با شروع تابستان، با پوشیدن دستکش احساس گرما می‌کنید( اگر با پوشیدن دستکش دستان شما عرق می‌کند متوجه منظور او می‌شوید).

پوشیدن دستکش در دوران کرونا- کووید 19


روش صحیح پوشیدن دستکش در دوران کرونا


دستکش فقط محافظت محدود خود را ارائه می‌دهد، اگر روش درست از بین بردن آن را می‌دانید، فرایندی که در مراکز بهداشتی خنثی کردن نامیده می‌شود. اگر می‌خواهید از دستکش استفاده کنید روش ایمن استفاده از آن به شرح زیر است:

  • نوع لاتکس آن را انتخاب کنید.  
  • برگر می‌گوید دستکش‌های پارچه‌ای یا کتانی باعث محافظت شما نشده  و ممکن است خودشان آلوده شوند.
  • آخرین دقیقه قبل از بیرون رفتن دستکش بپوشید. دست‌های خود را شسته یا از ضدعفونی کننده دست با حداقل شصت درصد الکل استفاده کنید.
  • هنگامی که دستکش پوشیده اید به صورت خود دست نزنید.
  •  اگر می‌پرسید آیا می‌شود از دستکش استفاده مجدد کرد جواب مطمئنا منفی است.
  • دستکش را درون سطل زباله بیندازید.
  • استفاده مجدد از دستکش قدغن است- پس مستقیم آن را درون سطل زباله بیندازید.
  • بلافاصله قبل از دست زدن به چیزی دستان خود را شسته یا از ضد عفونی کننده استفاده کنید. هر چیزی که با دستکش به آن دست زده اید مثل تلفن، کلید یا کیف پول را ضدعفونی کنید.

نکته مهم در استفاده از دستکش در دوران کرونا


اگر فرایند فوق ارزشمند باشد، متخصصان با آن موافق هستند. دکتر وایت می‌گوید، واقعیت این است که بیشتر ما نیازی به دستکش برای پیشگیری از انتشار ویروس نداریم.  شستن دست‌ها و استفاده از ضدعفونی کننده دست بهتر از پوشیدن دستکش است. گوف توصیه می‌کند اگر می‌خواهید از خود در مقابل ویروس کووید19 محافظت نمایید از روش های اثبات شده حفاظتی مطلع شوید تا زمانی که جامعه به حالت عادی برگردد. کووید 19 تا حد زیادی مسری است. مرتب دستان خود را ضد عفونی، فاصله گذاری اجتماعی را رعایت،  هر روز مناطقی از خانه که زیاد لمس می‌کنید را تمیز کرده و با پوشیدن ماسک در اماکن عمومی به دیگران احترام بگذارید. ویروس کرونا در حال همه‌گیری و دستورالعمل ها مدام در حال تغییر هستند. ما آخرین اطلاعات را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

بیشتر بخوانید: آیا شیلدهای پلاستیکی در برابر ویروس کرونا موثرند؟

مطالب مرتبط