سفورا: برندی با محصولات بیشتر برای سیاه پوستان

سفورا: برندی با محصولات بیشتر برای سیاه پوستان

31 خرداد 1399

هنگامی که ریحانا برند فِنتی بیوتی را به قفسه‌های فروشگاه سفورا آورد، نقطه عطفی برای توانایی فروشگاه در جهت ارائه محصولات آرایشی (و رنگ‌های فاندیشن) بود که همه مردم بتوانند از آنها استفاده کنند. مشابه همین اتفاق را برای لابراتور پت مک گراد شاهد بودیم که در چند سال اخیر مورد علاقه اقلیت‌های نژادی جامعه بوده است ثروتش رشدی تقریباً به اندازه یک بیلیون دلار داشته است. اما شناختن این دو برند لوازم آرایش بین‌المللی که صاحبان آنها زنان سیاه پوست هستند و محصولات آرایشی برای آن دسته از کسانی تولید می‌کنند که پوستشان تناژهای تیره‌تر دارد که در فروشگاه سفورا به فروش می‌رسد، به این معنی نیست که این نوع محصولات دارای تنوع کافی برای خریداران باشد. بنابراین این فروشگاه باید برند‎هایی بیشتر از فنتی بیوتی و پت مک گراد داشته باشد. در این راستا سفورا متعهد شده است که 15 درصد از فضای قفسه‌های خود را در هر شعبه فروشگاهش به محصولات آرایشی برندهای سیاه پوستان اختصاص دهد. در بخشی از «تعهد 15 درصدی» که توسط بنیان گذار بِرادر وِلیز یعنی آرورا جیمز آغاز شد، سفورا تبدیل به اولین و بزرگترین فروشگاه لوازم آرایشی شد که مشارکت خود را در این ابتکار و نوآوری تایید کرده است.

همانطور که از الان مشخص است، پت مک گرالد و فنتی بیوتی دو برند از هفت برندی هستند که متعلق به سیاه پوستان هستند و محصولات خود را در فروشگاه‌های سفورا به فروش می‌رسانند. لازم به ذکر است که مجموع برندهای پر فروش 290 عدد است و این بدان معنی است که برندهای لوازم آرایشی سیاه پوستان تنها کمتر از سه درصد از محصولات فروخته شده در فروشگاه را تشکیل می‌دهند. ایده پشت این تعهد ساده است، اگر سیاه پوستان تقریباً 15 درصد از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند پس 15 درصد از قفسه‌های بزرگترین فروشگاه باید متعلق به برندهای محصولات آرایشی باشد که مالکان آنها سیاه پوست هستند تا واقعیت حضور آنان را جامعه را منعکس کند. بعد از فراخوانی تعهد سفورا، هول فودز و شاپ شاپ نیز این تعهد را پذیرفتند و سفورا تبدیل به اولین فروشگاه بزرگی شد که به این تعهد پیوست. پیشگام این تعهد در اینستاگرام گفت: «با وجود تقسیم ناعادلانه نفوذ و قدرت، نه تنها در صنعت محصولات آرایشی بلکه در فروشگاه‌های بزرگتر، سفورا می‌تواند با پذیرفتن این تعهد، باعث شکل گرفتن مبارزه‌ای تاریخی در مقابل سیستم نژادپرستانه و تبغیض‌گر می‌شود.»

بر اساس گزارشی در روزنامه نیویورک تایمز، آرتمیس پارتیک، مدیر ارشد بازرگانی سفورا، مشارکت این برند در تعهد مذکور تنها باعث تحول انواع محصولات آرایشی در فروشگاه‌ها نمی‌شود. پاتریک گفت: «این تعهد با برنامه‌ای طولانی مدت شروع به متنوع کردن خط تولیدات ما و ساختن سیستمی می‌کند که بستری بهتر برای رشد محصولات آرایشی است و در عین حال کمک می‌کند تا صدای سیاه پوستان به صنعت ما شکل بدهد.» جیمز همچنین به عنوان عضوی در هیئت مدیره جدید سفورا که «گروه مشورتی» نام دارد و متعلق به برندهایی است که مالکان آنها افراد رنگین پوست هستند، شروع به کار کرده است. وظیفه این هیئت مدیره جدید رسیدگی به پاسخگو بودن فروشگاه‌های متعهد است.

فروشگاه سفورا در گذشته به دلیل داشتن محیطی تبعیض‌گرانه در شعبه‌هایش موقعیت سختی داشته است، یک سال پیش اس زد اِی، رپر معروف، اعلام کرد که در یکی از فروشگاه‌های کالاباس سفورا از او توصیفی نژادپرستانه شده است و تمام شعبه‌های فروشگاه سفورا یک روز کامل را برای آموزش در مورد تفاوت نژادی بسته بودند. قبل از آن هم، چند فروشنده دیگر این فروشگاه متهم به رفتارهای نژادپرستانه با دیگر مشتری‌ها شده بودند. هرچند، این فروشگاه به آن دسته از فروشگاه‌هایی تبدیل شده است که وقتی لازم باشد، اقداماتی سریع انجام می‌دهد و اگر کمپانی به ارزش چهار بیلیون دلار مانند سفورا می‌تواند تعهد بدهد که 15 درصد از محصولات قفسه‌هایش به برندهای متعلق به سیاه پوستان اختصاص دهد، هر کسی فکر خواهد کرد که کمپانی بعدی کدام خواهد بود؟

بیشتر بخوانید: بهترین برندهای لوازم آرایشی دنیا را بشناسید

برچسب‌ها: اخبار_میکاپ