رنگ موی ارگانیک یک افسانه است!

رنگ موی ارگانیک یک افسانه است!

08 تیر 1399

حقیقت درباره خواسته‌ی رنگ کردن مو به شکل ارگانیک است. فقط در نظر بگیرید که می‌خواهید روتین مراقبت از موهای‌تان پاک و اورگانیک باشد؛ صرف نظر از این که احتمالا زمان، هزینه و انرژی زیادی را صرف آن می‌کنید. درباره رنگ موها صحبت می‌کنیم، همان مواد شیمیایی وسوسه‌کننده‌ای که به شما وعده‌ی رنگ موی رویایی‌تان را می‌دهند. صرف نظر از دائمی یا نیمه‌ دائمی بودن رنگ موها، سرپرست واحد تحقیق و توسعه و همینطور شیمیدان متخصص رنگ در موسسه «سیستم‌های پائول میچل»، والری جورج می‌گوید: «چیزی به نام رنگ موی ارگانیک وجود ندارد». پس، آیا این به آن معنی است که هیچ رنگ‌ موی پاک یا ایمنی وجود ندارد؟ به کارشناسان مراجعه می‌کنیم تا حقایق را از افسانه‌ها جدا کنیم.


رنگ موی طبیعی وجود ندارد!


حداقل، نه به مفهوم سنتی آن. جورج توضیح می‌دهد: «تنها رنگ موهای واقعا طبیعی، بر پایه حنا، سنا یا وسمه هستند. این مواد می‌توانند با هم مخلوط شوند و یک رنگ قهوه‌ای طبیعی، یا قرمز طبیعی را به وجود بیاورند.» اما دلیلی وجود دارد که علی‌رغم آن که حنا طبیعی‌ترین گزینه ممکن برای رنگ کردن موها است، اما متخصصین زیبایی توصیه می‌کنند که از آن اجتناب کنید. وقتی یکبار آن را به موهای‌تان بزنید، آنجا می‌ماند. کریس  آپلتون، متخصص مو که سلبریتی‌هایی نظیر کیم کارداشیان و جنیفر لوپر از مشتری‌هایش هستند می‌گوید: «به یاد داشته باشید که اگر بعدها بخواهید رنگ موهای‌تان را تغییر دهید، بعید است بتوانید آن‌ها را روشن‌تر کنید. بعدها پاک کردن حنا از موهای‌تان کار بسیار مشکلی خواهد بود.» «همچنین باید توجه داشته باشید که بعد از استفاده از حنا، روشن‌تر رنگ موها بدون دکلره کردن غیرممکن است، پس اگر بخواهید رنگ موهای‌تان را تغییر دهید، باید آن‌ها را به جای روشن‌تر کردن، یک درجه تیره‌تر کنید». اگر هنوز هم وسوسه‌اید که از حنا استفاده کنید، باید ریسک نیمه‌ی تاریک آن را هم بپذیرید. جورج می‌گوید: «حنا هم مانند همه‌ی مواد گیاهی دیگر، به دلیل رشد کردن در خاک، حاوی فلزات سنگین است. وقتی که حنا پروسه‌های آماده‌سازی برای کاربرد به عنوان رنگ مو را گذراند، جدا کردن فلزات سنگین از آن کار بسیار مشکلی است.» «وقتی که مواد دکلره با فلزات سنگین بر جای مانده بر اثر استفاده از حنا مواجه می‌شوند، ممکن است واکنش‌های غیرقابل‌کنترل با دمای بالایی اتفاق بیفتند که می‌توانند موهای مشتری را بسوزانند یا به آن‌ها آسیب شدیدی وارد کنند».


چرا رنگ موهای مرسوم ارگانیک نیستند؟


چیزی که باید بدانید این است که رنگ موی شما پر از مواد غیرارگانیک است –چیز دیگری که باید بدانید این است که چرا دانستن این موضوع اهمیت دارد و این‌ که این موضوع لزوما چیز بدی نیست (فراموش نکنیم که آب هم یک ماده‌ی شیمیایی است). جورج می‌گوید: «رنگ موی معمولی به چهار چیز نیاز دارد تا عمل کند: رنگ‌ موهای اکسید کننده برای رنگ کردن موها، آنتی‌اکسیدان‌ها برای آن که تا قبل از زمان مصرف، جلوی عمل آمدن رنگ مو را بگیرند، آلکالایزر مانند آمونیاک یا MEA برای تسکین دادن به مو، و آب اکسیژنه. هیگ کدام از این مواد ارگانیک یا طبیعی نیستند». «سایر مواد موجود در رنگ موها –چه به شکل کرم باشند و چه ژل- برای ساختن زمینه هستند و عملاً موها را رنگ نمی‌کنند». همچنین به یاد داشته باشید که کلمه ارگانیک، صرف نظر از جذبه بازاریابی‌اش، به چه معنی است. او اضافه می‌کند: «اورگانیک عبارتی است که برای تعریف یک محصول که مستقیما از کشت گیاه به دست می‌آید استفاده می‌شود. همه‌ی رنگ موها از ریشه مواد پتروشیمی هستند، پس اصطلاح ارگانیک به هیچ یک از رنگ موها تعلق نمی‌گیرد».


آیا رنگ موها هنوز هم ایمن هستند؟


بر اساس قانون مواد غذایی، دارویی و آرایشی فدرال، افزودنی‌های رنگی پیش از اضافه شدن به مواد بهداشتی، از جمله رنگ موها، باید توسط سازمان غذا، دارو و بهداشت (FDA) تایید شود. جورج یادآوری می‌کند: «بر روی مواد رنگ‌دهنده تحقیقات خیلی بیشتری انجام شده‌اند تا مواد گیاهی. مطمئن شوید که در برابر آلرژی‌های معمول ایمن هستید و همین بس است تا بدانید استفاده از رنگ موها برای شما ایمن است».

1. رنگ موی «پاک» خریداری کنید

سلطان رنگ شهر نیویورک در سالن IGK، استفانی براون می‌گوید دو جز بسیار معمول در رنگ مو که باید امتحان کنید و و در صورت وجود آلرژی، از آن‌ها اجتناب کنید، آمونیاک و p-phenylenediamine (PPDA یا pPD) هستند. او توضیح می‌دهد که مورد دوم در بسیاری از رنگ‌ موهای تیره (قهوه‌ای – مشکی) وجود دارد، و به ایجاد واکنش‌های آلرژیک خیلی شدید اما نادر شناخته شده است. تنها راه واقعی برای اینکه متوجه شوید آیا به PPDA آلرژی دارید یا نه،امتحان کردن آن است. بنابراین ایده‌ی امتحان کردن مقدار کمی از رنگ مو بر روی پوست‌تان، 24 ساعت قبل از استفاده از آن بر روی کل سرتان، معمولا ایده‌ی بسیار خوبی است، خصوصاً اگر پیش از آن، سابقه آلرژی یا مشکلات پوستی داشته باشید. اپلتون می‌افزاید: «رنگ مو می‌تواند تا حد امکان پاک ساخته شود. برای من، رنگ موی پاک، یعنی محصولی که در فرمولاسیونش آمونیاک نداشته باشد و نیز، فاقد مواد شیمیایی خشن هم باشد».

2. رنگ موهای فاقد تست حیوانی را امتحان کنید

علاوه بر توجه به لیست مواد تشکیل‌دهنده، همیشه می‌توانید به دنبال رنگ موهای بدون فر کردن و وگان بگردید. براون از برندهای Overtone و IGK به عنوان نمونه‌هایی از برندهای مورد علاقه‌اش نام می‌برد که بر روی حیوانات آزمایش نمی‌کنند. اپلتون می‌گوید: «رنگ موی Revlon Total Color یک رنگ موی با پایه گیاهی و بر اساس تخم شاهدانه است که بر روی موها اثری عالی دارد». این رنگ موی دائمی وگان است و بدون آمونیاک، پارابن، و سیلیون‌ها ساخته می‌شود. بنابراین گرچه رنگ موی سنتی کاملا ارگانیک وجود خارجی ندارد، اما هنوز هم می‌توانید گزینه‌های نسبتا مناسبی پیدا کنید. فقط اول باید تکلیف خودتان را انجام دهید.

بیشتر بخوانید: کانتور کردن مو: موهایتان بر اساس فرم صورتتان رنگ کنید

مطالب مرتبط