برای همیشه از ترک پاشنه پا خدافظی کنید!

برای همیشه از ترک پاشنه پا خدافظی کنید!

12 تیر 1399

پاهای من تقریباً زبر و خشک است (کسی فوبیای پا دارد؟) اما هر تابستان خشک‌تر و ترک‌های آن بیشتر می‌شود. من هر شب پاهایم را مرطوب می‌کنم، فراموش نکنید بعد از حمام بلافاصله پاهای خود را خشک‌کنید، بااین‌حال پاشنه‌های من بی‌رنگ، خشک و ترک‌خورده باقی می‌ماند. نه‌تنها ناخوشایند به نظر می‌رسد بلکه پوست خشک و بی‌آب باعث سختی و درد هنگام راه رفتن هم می‌شود. اگرچه کندن پوست خشک اطراف پاشنه وسوسه‌انگیز است می‌دانم این برخلاف دستور پزشک است. به همین دلیل با دکتر سوفیا سولومن، متخصص حاذق پا از مجموعه Manhattan Specialty Care مشورت کردم. برای درمان مشکل، توصیه‌های او را بخوانید.


علت ترک پاشنه چیست؟


ترک پاشنه‌ی پا ناشی از پوست خشک، زبر و ضخیم است. طبق گفته‌ی دکتر سولومن برخلاف پوست خشک سایر قسمت‌های بدن، پاشنه‌ی پا با توجه به فشار و اصطکاک روزانه ترک می‌خورند. فشار ناشی از راه رفتن، انقباض در کفش یا ایستادن به مدت طولانی باعث این مشکل می‌شود. علاوه بر این موارد بالا، ژنتیک، سن، تغذیه، شرایط محیطی، قوس پا یا صافی نقش مهمی در ترک پاشنه دارند. او افزود افرادی که قوس پای بیشتری دارند در بخش بیرونی پاشنه دچار خشکی و زبری می‌شوند و افرادی که کف پای صافی دارند در قسمت داخلی پاشنه دچار خشکی و زبری پوست می‌شوند. این به علت فشار بیش‌ازحدی است که در این قسمت‌های وارد می‌شود.


راه‌های درمان ترک پاشنه


1. کفش‌های خود را با دقت انتخاب کنید، به‌ویژه در تابستان

در تابستان به‌ جای کفش ورزشی و چکمه، انواع صندل، دمپایی ‌انگشتی و کفش تخت می‌پوشیم. اگرچه ممکن است کفش‌های تابستانی شیک‌تر به نظر برسند، از پا کمتر محافظت می‌کنند. دکتر سولومن می‌گوید این مسئله باعث اصابت پاشنه به اطراف، اصطکاک و پوسته‌پوسته شدن می‌شود، کفش‌هایی دور پاشنه را می‌پوشاند انتخاب کنید. دکتر سولومن توصیه به استفاده از پد پاشنه ژل برای کاهش ضربه به پاشنه و ثابت کردن پاشنه و پوشیدن کفی برای محافظت از پا می‌کند؛ به‌ویژه اگر قوس پای زیاد یا کمتر از حد معمول دارید.

2. پوست اطراف پاشنه را نکنید

باور کنید می‌دانم کندن تکه‌های پوسته‌پوسته‌شده می‌تواند وسوسه کننده باشد اما انجام ندادن این کار مهم است. دکتر سولمن می‌گوید این کار می‌تواند باعث شکسته شدن پوست یا خراشیدن و زخم شدن آن شوید، این عادت باعث بدتر شدن ترک پاشنه می‌شود. اگر متوجه پوسته‌پوسته شدن پاشنه شدید، با استفاده از سنگ‌پا، مخصوص جدا کردن پوست خشک و زبر، در حمام پوست پاشنه را لایه‌برداری کنید.

3. با استفاده از اسکراب و مرطوب‌کننده، پوست پاشنه را لایه‌برداری و مرطوب کنید

اگر پاشنه خشک و ترک‌خورده‌ای دارید، مرطوب‌سازی عمیق این مشکل را حل می‌کند. طبق گفته دکتر سولومن مقدار زیادی از کرم مرطوب‌کننده را روی پاشنه بزنید و بعد با پلاستیک از شب تا صبح بپوشانید. صبح روز بعد هنگام حمام با سنگ‌پا استفاده کنید، این کار را تا زمانی که نیاز است تکرار کنید. یکی از مرطوب‌کننده های موردعلاقه من پماد مراقبت و درمان شرکت لورال است که بافت سنگینی دارد.

بیشتر بخوانید: پوست مرده کف پایتان را به روش خانگی لایه برداری کنید

مطالب مرتبط