14 روش جلوگیری و کاهش چین و چروک‌های زودرس

14 روش جلوگیری و کاهش چین و چروک‌های زودرس

12 تیر 1399

همه‌ی ما انتظار داریم که در نقطه‌ی مشخصی، اثرات بالا رفتن سن پوست‌مان را ببینیم. با این که می‌دانیم این یک بخش غیرقابل اجتناب از زندگی است، اما روش‌هایی وجود دارند که می‌توانید برای اجتناب از چین و چروک‌های زودرس، مثل خطوط پنجه کلاغی یا خط خنده، از آن‌ها استفاده کنید. در اینجا ما 14 روش را جمع‌آوری کرده‌ایم که می‌توانند در خانه، به کاهش پیدایش آن خطوط ظریف کمک کنند.


انواع چین و چروک‌های زودرس


چهار ناحیه‌ی احتمالی وجود دارند که مستعد پیدایش چین و چروک‌های زودرس هستند. یکی از رایج‌ترین این نواحی، خطوط پنجه کلاغی هستند که خط‌هایی هستند که در گوشه‌ی بیرونی چشم‌ها پدیدار می‌شوند و ممکن است حتی در دوره‌ی 20 سالگی‌مان هم به وجود بیایند، چون پوست دور چشم بسیار نازک و حساس است و همین امر باعث می‌شود که نسبت به عوامل بیرونی حساس‌تر باشد. همچنین ممکن است چین و چروک‌های زودرسی را روی دست‌های‌تان ببینید. متخصص پوست دارای بورد تخصصی و مشاور سایت Skincare.com، دکتر دندی انگلمن توضیح می‌دهد: «پوست روی دست‌ها هم بسیار نازک و تا حد زیادی شبیه به پوست زیر چشم‌ها است، بنابراین خیلی شکننده است». علاوه بر این، پوست دست‌ها معمولا بیشتر در برابر فاکتورهای آسیب‌رسان بیرونی قرار دارند، مثل اشعه ماوراءبنفش. همچنین ممکن است دور لب‌های‌تان چین و چروک‌های زودرس داشته باشید. دکتر انگلمن اشاره می‌کند که دلیل ایجاد این خطوط، اثرات خورشید بر روی پوست است که کم شدن اجزای ساختاری در گوشه‌های دهان می‌شود که درنتیجه، حجم این قسمت‌ها کم می‌شود. همچنین، بر اثر پایین‌ نگاه کردن طولانی مدت به دلیل استفاده از گوشی تلفن همراه یا کامپیوترها، چین و چروک‌ها و خطوط نازک در گردن هم ایجاد می‌شوند.


14 راهکار برای پیشگیری از چین و چروک زودرس


1. هر روز از SPF استفاده کنید

باید هر روز سال ضدآفتاب بزنید، فرقی ندارد هوا آفتابی باشد یا بارانی، خصوصا اگر می‌خواهید از چین و چروک‌های زودرس پیشگیری کنید. از آنجایی که اشعه‌های ماوراءبنفش یکی از عوامل اصلی ایجاد علایم زودرس بالا رفتن سن و سال هستند، استفاده از ضدآفتاب برای جلوگیری از این علائم واجب است. آکادمی درمان پوست آمریکا (AAD) استفاده روزانه از ضدآفتاب یا مرطوب‌کننده با SPF حداقل ۳۰ را توصیه می‌کند. پیشنهاد ما کرم ضدآفتاب صورت و بدن حاوی شیر با SPF 100 مارک La Roche-Posay Anthelios است که حداکثر محافظت را ارایه داده و برای پوست‌های حساس مناسب است‌.

2. از کرم‌های برنزه استفاده کنید

مطابق با اظهارات AAD، برنزه کردن، چه جلوی نور طبیعی خورشید باشد و چه در سالن‌های برنزه، می‌تواند روند پیر شدن پوست را تسریع کند. به جای آن که رنگ پوست تان را با برنزه کردن تغییر دهید، از برنزه‌کننده‌های بدون نیاز به نور آفتاب استفاده کنید. فرمولاسیون‌های برنزه کردن، از مدل‌های قبلی شان با تون رنگ نارنجی، فاصله زیادی گرفته‌اند. این روزها می‌توانید انواع مختلفی از لوسیون‌های برنزه‌سازی صورت، کرم‌های برنزه بدن، و حتی اسپری‌هایی را پیدا کنید که می‌توانند به شما کمک کنند بلافاصله به تنالیته طلایی رنگ باورپذیری دست پیدا کنید که گویی تمام تابستان را در ساحل گذرانده‌اید.

3. یک روتین مراقبت از پوست منظم داشته باشید

هر چه سن‌مان بالاتر می‌رود، اهمیت دنبال کردن منظم روتینی که به مرور بر اساس نوع پوست و نگرانی‌های‌مان برای مراقبت از پوست‌مان تنظیم کرده‌ایم، بیشتر می‌شود. در حداقل‌ترین حالت، باید مطمین شوید که هر روز صبح و شب پوست‌تان را از آلودگی‌ها پاک می‌کنید، پس از هر بار پاکسازی پوست‌تان، مرطوب‌کننده می‌زنید و هر روز از ضد‌آفتاب‌های با SPF مناسب استفاده می‌کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه پوستی بدون چین و چروک داشته باشیم؟

4. از محصولات حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها استفاده کنید

مواد متجاوز بیرونی، مثل رادیکال‌های آزاد، می‌توانند باعث بروز زودرس علایم بالا رفتن سن پوست شوند. خوشبختانه آنتی‌اکسیدان‌ها یک خط دفاعی عالی برای سطح پوست‌تان هستند. متخصص و جراح پوست دارای بورد تخصصی، و کارشناس سایت Skincare.com، دکتر مایکل کامینر به ما می‌گوید که «آنتی‌اکسیدان‌ها (در کنار ضدآفتاب‌ها) در جلوگیری از آسیب به پوست و مهار کردن رادیکال‌های آزادی که در اثر تابش نور خورشید آزاد می‌شوند، عالی هستند». او استفاده از محصولات حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین C را توصیه می‌کند، مثل سرم پوست SkinCeutocals C E Ferulic.

5. سیگار نکشید

طبق اظهارات کلینیک Mayo، سیگار کشیدن فرایند پیری پوست را تسریع می‌کند. نیکوتین مویرگ‌های خونی را تنگ می‌کند، باعث می‌شود مواد مغذی کمتری به پوست برسد و در روند کلاژن‌سازی و انعطاف‌پذیری پوست اثر منفی دارد.

6. از بروز احساسات تکرارشونده اجتناب کنید

حتی اگر سیگار نمی‌کشید، بروز احساسات تکرارشونده -مانند بالا انداختن ابروها، تنگ کردن چشم‌ها، و غیره- می‌توانند باعث ایجاد خطوط و چین و چروک‌های ظریف شوند. AAD توضیح می‌دهد که هر بار که احساسات خاصی را با صورت‌مان بروز می‌دهیم، ماهیچه‌های زیرین صورت را درگیر می‌کنیم. با تکرار انقباضات این ماهیچه‌ها در طول سالیان، ممکن است این خطوط ظریف کم کم دایمی شوند.

7. میزان مصرف الکل‌تان را کنترل کنید

مطابق با اظهارات AAD، مصرف مکرر الکل می‌تواند یک عامل موثر در علایم زودرس پیری پوست باشد. این سازمان اظهار می‌کند که مصرف الکل می‌تواند با از بین بردن رطوبت پوست باعث ایجاد ظاهر خشنی در پوست، و در نتیجه پیرتر به نظر رسیدن آن شود.

8. گردنتان را فراموش نکنید

گردن و دستان‌مان دو تا از اولین ناحیه‌هایی هستند که اثرات بالا رفتن سن را بر روی پوست‌شان نشان می‌دهند، بنابراین رسیدگی به پوست این نواحی هم مانند رسیدگی به پوست صورت‌مان مهم است. همیشه به پوست گردن و دست‌هایتان هم ضدآفتاب بزنید. همچنین مطمین شوید که روتین مراقبتی پوست صورت‌تان را برای پوست گردن‌تان هم اجرا می‌کنید و همیشه یک کرم دست را دم دست‌تان داشته باشید.

9. زیاد آب بنوشید

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای پوست‌تان انجام دهید آب نوشیدن است. نوشیدن روزانه‌ی میزان کافی آب باعث می شود که پوست‌تان آب‌رسانی شود و باطراوت به نظر برسد.

10. استرس‌تان را مدیریت کنید

داشتن یک زندگی بدون استرس همیشه هم کار آسانی نیست، اما آیا می‌دانستید که اثرات استرس می‌تواند بر روی پوست‌تان هم دیده شود؟ به دنبال روش‌هایی برای داشتن آرامش ذهنی در طول روز باشید، چه با کمی تمرین مدیتیشن آگاهانه باشد، انجام یوگا، یا انجام خریدهای آنلاین.

11. پوست‌تان را هر روز مرطوب‌سازی کنید

پوست خشک می‌تواند چین و چروک‌ها و خطوط را بیشتر و عمیق‌تر نشان دهد، به همین دلیل مرطوب‌سازی پوست در هر روز و هر شب اهمیت زیادی دارد. مطمین شوید که از فرمولاسیونی استفاده می‌کنید که بر روی چروک‌ها اثر دارد، مانند کرم چند کاره لیفت صورت Lancome Renergie. این کرم هم به عنوان ضدآفتاب کاربرد دارد و هم به عنوان لیفت‌کننده صورت، و لکه‌های تیره را هم از بین می‌برد.

12. پاک‌کننده با فرمول ملایم

شستشوی پوست صورت‌تان با استفاده از پاک‌کننده‌ها یا صابون‌های خشن باعث خشک شدن پوست آن می‌شود، که می‌تواند باعث ایجاد خطوط و چین و چروک‌های ظریف شود. به جای آن‌ها، از یک پاک‌کننده ملایم استفاده کنید تا بتوانید پوست‌تان را بدون از بین بردن رطوبت آن، تمیز کنید. پیشنهاد ما، کرم پاک‌کننده ملایم SkinCeuticals است که قادر است آلودگی‌ها را پاک کرده و به پوست‌های خشک و حساس، روغن اضافی برساند.

13. به روتین‌تان، رتینول اضافه کنید

بسیاری از متخصصان پوست توصیه می‌کنند که به منظور جلوگیری از ایجاد زودرس چین و چروک‌ها، از سنین دهه ۲۰، محصولات حاوی رتینول را به روتین‌تان اضافه کنید.

اگر تا کنون از رتینول استفاده نکرده‌اید، از مقادیر کم شروع کنید تا پوست‌تان با اثرات این ماده‌ی قوی، هماهنگ شود. فقط شب‌ها از آن استفاده کنید و در طول ساعات روز، آن را با کرم ضدآفتاب همراه کنید، زیرا رتینول می‌تواند حساسیت به نور خورشید را افزایش دهد.

14. اسید گلیکولیک را امتحان کنید

مات و بافت‌دار شدن سطح پوست می‌تواند باعث از بین رفتن ظاهر باطراوت آن شود. وقتی کار به لایه‌برداری سلول‌های مرده از سطح پوست می‌رسد، اسید گلیکولیک یک ماده‌ی مقاومتی موثر است که باعث روشن‌تر و باطراوت‌تر شدن پوست‌تان می‌شود. پاک‌کننده‌ی تجدیدکننده پوست SkinCeuticals را امتحان کنید، زیرا پوست را به آرامی لایه‌برداری کرده، بازسازی سلول‌های پوستی را تحریک می‌کند و باعث ایجاد پوستی روشن و شاداب می‌شود.

بیشتر بخوانید: آیا صورت شما زودتر از دوستانتان در حال پیر شدن است؟

مطالب مرتبط