شستن صورت ساده‌‌ست ولی مهمترین مرحله روتین پوستی

شستن صورت ساده‌‌ست ولی مهمترین مرحله روتین پوستی

24 تیر 1399

فرض می‌کنیم که روتین مراقبت از پوست خود را که شامل شستن صورتتان با آب و صابون معمولی است، کنار گذاشته‌اید و خوشبختانه استفاده از ژل تمیز کننده مخصوص صورت را شروع کرده‌اید. بهترین ژل تمیز کننده پوست صورت میکاپ، کثیفی و چربی را بدون آسیب زدن و تحریک کردن پوست از بین می‌برد. در حالی که ممکن است استفاده از ژل شست و شوی صورت ساده‌ترین مرحله روتین پوست شما به نظر برسد اما راه‌هایی وجود دارند که ممکن است شما در استفاده از آن به اشتباه بیندازد. پس بهترین راه برای داشتن پوستی تمیز چیست؟ در ادامه مقاله شش مرحله تمیز کردن پوست صورت را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت که به شما کمک خواهد کرد تا یاد یگیرید چگونه به روش درست از ژل شست و شوی صورت استفاده کنید، پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

1. دستورالعمل روی برچسب محصول را بخوانید

شما محصول شست و شوی متناسب با پوست خود را خریده‌اید و آماده‌اید تا از آن استفاده کنید. قبل از اینکه شیرآب را باز کنید، نگاهی به دستورالعمل روی برچسب محصول بیندازید. چرا؟ زیرا بعضی از تمیز کننده‌ها، مانند میسلاواترها، باید روی پوست خشک استفاده شوند. پس بهتر است آنها را روی پوست خشک استفاده شوند تا پوست خیس، دانستن این نکته قبل از اینکه شروع کنید به خیس کردن صورتتان بسیار مهم است. در ادامه به نکات بیشتری در رابطه با خواندن دستور العمل روی محصول را برای شما شرح خواهیم داد!

2. دست‌هایتان را بشورید

با همه گیری اخیر ویروس کوید 19، شستن دست‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار شده است. اما حتی در مواقعی که دیگر ویروس همه گیری در کار نیست، شما باز هم نمی‌خواهید کثیفی، چربی، میکروب‌ها یا باکتری‌هایی که به آرامی روی پوست دستان شما قرار گرفته‌اند را به پوست صورت خود منتقل کنید. اگر شما هم با من هم عقیده هستید پس باید قبل از اینکه دستتان را نزدیک صورت خود بکنید، آنها را به خوبی با صابون بشورید.

3. صورت خود را با آب ولرم خیس کنید

حالا زمان آن رسیده است تا با مقداری آب لوله صورتتان را خیس کنید، البته اگر دستورالعمل روی محصول این را به شما می‌گوید، در غیر این صورت این مرحله را انجام ندهید. از آنجایی که آب داغ می‌تواند باعث خشکی و آسیب زدن به پوست شود، حتماً مطمئن شوید که آب زیادی داغ نیست. جهت اینکه به پوست صورتتان آسیب نرسانید، بهترین دما برای آب، دمای اتاق است. سپس به اندازه یک سکه روی انگستانتان ژل شست و شوی صورت را بریزید و آنها را به یکدیگر بکشید.

4. به آرامی و به صورت دایره شکل ماساژ دهید

چگونگی استفاده از محصول شست و شوی صورت، دمای آب و ابزار، به اندازه کیفیت خود محصول مهم است. با استفاده از نوک انگشتانتان، به آرامی ژل را روی پوست صورتتان به صورت دایره شکل ماساژ دهید و تنها فشار کمی به پوست وارد کنید. اگر مواد ژل سفت شد، در حالی که ژل را روی پوست صورتتان ماساژ می‌دهید، کمی انگشتانتان را خیس کنید. اینکار را تقریباً بین یک دقیقه تا 30 ثانیه انجام دهید. به یاد داشته باشید که شما در حال شستن صورتتان هستید و نه تایرهای ماشینتان. خیلی محکم و پرفشار پوست را ماساژ ندهید؛ اینکار تنها پوست شما را بدتر می‌کند.

5. با آب ولرم صورت را آبکشی کنید

دوباره شیرآب را باز کنید، منتظر شوید تا دمای آب ولرم شود و مقداری آب روی صورت خود برای شستن ژل بپاشید. ممکن است ژل‌های باقی مانده اطراف فک، بینی، گوش و خط مو پنهان شوند، پس به این قسمت‌ها توجه بیشتری کنید و در صورت نیاز از انگشت‌هایتان برای پاک کردن مواد باقی مانده استفاده کنید. ممکن است شما هم شنیده باشید که خیس کردن پوست صورتتان با آب یخ برای بستن منافذ باز پوست بهتر است، اما باید بگوییم که این حرف افسانه‌ای بیش نیست. منافد پوست مانند در باز و بسته نمی‌شوند، پس همیشه برای صورتتان از آب ولرم استفاده کنید.

6. با ضربات آرام یک حوله تمیز صورت را خشک کنید

سرانجام به مرحله آخر رسیدید! بعد از شستن پوست با استفاده از پارچه یا حوله‌ای تمیز به صورت ضربه‌های ملایم، نه کشیدن، صورت خود را خشک کنید. کشیدن محکم حوله می‌تواند باعث تحریک و کشیدگی پوست صورت شما شود و همچنین به صورت بالقوه باعث ایجاد چین و چروک روی پوست شما می‌شود و تمام کارهایی که برای صورت خود انجام داده‌اید را از بین می‌برد. به یاد داشته باشید که حوله مکانی مناسب برای تولید باکتری است، مخصوصا اگر در جای نم‌دار نگهداری شود، پس بعد از هر بار استفاده آن را در محیطی خشک آویزان کنید. اگر ترجیح می‌دهید که از پارچه و حوله استفاده نکنید، می‌توانید از باد خشک استفاده کنید. هنگامی که صورتتان کامل خشک شد، یا حتی بهتر از آن زمانی است که صورتتان کمی مرطوب است، بقیه محصولات روتین مراقبت از پوست، یعنی تونر، سرم، کرم دور چشم، آب رسان و هر چیز دیگری که دارید، استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: چرا روتین پوستی مانند قبل تاثیرگذار نیست؟

مطالب مرتبط