6 روش برای دور نگه داشتن باکتری‌ها از لوازم آرایشی‌تان

6 روش برای دور نگه داشتن باکتری‌ها از لوازم آرایشی‌تان

25 تیر 1399

ما هر روز از لوازم آرایشی مورد علاقه‌مان روی صورت‌مان استفاده می‌کنیم، اما هر روز لوازم آرایشی‌مان را تمیز نمی‌کنیم. در واقع مطابق با تحقیقی که در دانشگاه آستون انجام شده است، در ۹۰ درصد از محصولات آرایشی که به صورت روزمره استفاده می‌کنیم، باکتری‌های خطرناکی مانند E.Coli یافت می‌شود و در این بین، وضعیت ریمل‌ها، کرم پودرها و رژلب‌ها از سایر لوازم آرایشی بدتر است. نتایج تحقیقات غافلگیرکننده دیگری نشان داد که تنها ۶۱ درصد از خانم‌ها ماهیانه یک مرتبه، سری لوازم آرایشی‌شان را تمیز می‌کنند و از آن بدتر، ۳۱ درصد از زنان حتی نمی‌دانند که چگونه باید لوازم آرایشی‌شان را تمیز کنند. کیف لوازم آرایشی شما هم گوشه‌ای از کشوی کمدتان افتاده است و به یاد نمی‌آورید آخرین باری که آن را تمیز کرده‌اید کی بوده است؟ وقت آن رسیده است که یک مرحله پاکسازی به روتین‌تان اضافه کنید. لیزا هریس، متخصص پوست می‌گوید: «استرلیزه کردن لوازم آرایشی‌تان برای جلوگیری از عفونت‌های باکتریایی حیاتی است. برای تمام لوازم آرایشی، برس‌ها، فرچه‌ها و سایر ابزارهای آرایشی، بی‌اندازه مهم است که جلوی انباشته شدن سلول‌های مرده پوست و چربی روی بر آن‌ها را بگیریم، و همچنین باکتری‌های آن‌ها را از بین ببریم، زیرا این موارد، عوامل اصلی ایجاد منافذ پوست مسدود شده، آکنه، جوش‌های سرسیاه و پوست مات و عروسکی هستند.»

متخصص پوست سلبریتی‌ها، دبی توماس هشدار می‌دهد که بی‌توجهی به سری لوازم آرایشی‌تان می‌تواند عواقب جدی‌تری هم به دنبال داشته باشد. او می‌گوید: «هیچ باکتری به خودی خود روی وسایل آرایشی شما رشد نمی‌کند. اما کافی است که روی این ابزارها، یک لایه از چربی و رطوبت لوازم آرایشی، و همچنین یک لایه از چربی و سلول‌های مرده پوست‌تان اضافه کنید. با انبوهی از باکتری‌های مواجه می‌شوید که می‌توانند باعث ایجاد آسیب‌های مختلف به پوست شما شوند، و با استفاده از همین وسایل آرایشی روی پوست صورت‌تان پخش می‌شوند. این باکتری‌ها می‌توانند التهابات و عفونت‌های پوستی ایجاد کنند و یا باعث عفونت چشم‌های شما شوند.» اگرچه اسفنج‌های کرم‌پودر محبوب ما می‌توانند میزبان بالاترین سطح باکتریایی باشند، اما اسپری‌ها، انگشتان کثیف و برس‌های مختلف هم می‌توانند میزبان میکروب‌هایی باشند که به داخل لوازم آرایش ما نفوذ می‌کنند و در آنجا تکثیر می‌شوند. کافی است لوازم آرایشی تاریخ گذشته را هم به این لیست اضافه کنید تا متوجه عمق فاجعه شوید. آشنا به نظر می رسد، نه؟ خوشبختانه برای تغییر این شرایط دیر نیست. توماس می‌گوید: «در یک دنیای ایده‌آل، باید پس از هر بار استفاده از لوازم آرایشی، آن‌ها را بشویید یا ضدعفونی کنید، چون باکتری‌ها با سرعت خیلی بالایی تکثیر می‌شوند». اما زندگی‌های شلوغ و پرمشغله امروزی واقعا اجازه آن را به ما نمی‌دهند که پس از هر بار آرایش کردن، همه‌ی لوازم آرایشی‌مان را ضدعفونی کنیم. خوشبختانه میانبرهایی وجود دارند که به ما کمک می‌کنند. توصیه توماس این است: «لوازم آرایشی که مستقیماً با پوست‌تان تماس دارند، مانند برس‌های رژگونه را پس از هر بار استفاده ضدعفونی کنید. می‌توانید این کار را به راحتی و به سرعت، با استفاده از یک اسپری آنتی‌باکتریال یا دستمال مرطوب و یا حتی با اسپری آب و صابون انجام دهید».


6 روشی که باکتری‌ها را از بین می‌برند 


1. ریمل‌ها را پس از سه ماه استفاده دور بیندازید

هر بار که برس ریمل را از آن خارج می‌کنیم و دوباره سر جایش برمی‌گردانیم، مقدار بسیار کمی هوا وارد تیوپ ریمل می‌شود. این هوای انباشته شده باعث ایجاد یک فضای خشک و تاریک در داخل تیوپ ریمل می‌شود که جای ایده‌آلی برای تکثیر باکتری‌هایی است که بار بعدی که ریمل می‌زنیم، آن‌ها را به چشم‌مان منتقل می‌کنیم. حتی اگر ریمل‌تان تمام هم نشده است، آن را بعد از ۳ ماه استفاده دور بیندازید.

2. پاک کنید بعد استفاده کنید

تجدید کردن رژلب بعد از یک وعده غذایی، کاملاً طبیعی و قابل فهم است. اما منتقل شدن ذرات غذایی که روی لب‌تان برجای مانده‌اند به رژلب‌تان، می‌تواند خطرناک باشد. بنابراین هر بار قبل از استفاده از رژ لب‌تان، ابتدا بالای آن را پاک کنید و سپس از آن استفاده کنید.

3. استفاده از محصولات آرایشی وکیوم

این که همه متخصصان پوست طرفداران محصولات آرایشی وکیوم هستند، یک دلیل واضح دارد: استفاده از این محصولات خطر نفوذ باکتری‌های زیان‌آور به محصولاتی که برای پوست‌تان استفاده می‌کنید را کم می‌کند. محصولاتی که در معرض هوا قرار دارند (و همچنین محصولاتی که در قوطی قرار دارند و باید آن‌ها را با انگشت از قوطی بیرون بیاورید) به شدت در معرض انواع آلودگی‌های باکتریایی قرار دارند. محصولاتی را انتخاب کنید که داخل تیوپ قرار دارند و یا با استفاده از پمپ، از داخل یک محفظه که به بیرون راه دیگری ندارد خارج می‌شوند.

4. برس‌هایتان را از هم جدا کنید

استفاده از برس‌های چندمنظوره یک گزینه‌ی مقرون به صرفه در کیف لوازم آرایشی شما است، اما در عین حال، یک روش سریع برای انتقال باکتری از یک محصول آرایشی به محصولات آرایشی دیگر است. بهتر است تا حد امکان برای محصولات آرایشی مختلف، از برس‌های مجزا استفاده کنید. اگر مجبور به استفاده از برس‌های چندمنظوره هستید، پس از استفاده از یک محصول آرایشی آن را تمیز کنید و سپس برای محصول بعدی از آن استفاده کنید.

5. برس‌هایتان را تمیز کنید

مطابق با گفته‌های توماس، قدم‌های مشخصی وجود دارند که هر بار که می‌خواهید برس‌هایتان را تمیز کنید، باید آن‌ها را به ترتیب انجام دهید. این قدم‌ها عبارتند از:

  • هربار یک برس را تمیز کنید. ته برس را با آب گرم مرطوب کنید و به آن ماده ضدعفونی‌کننده بزنید، سپس این ترکیب آب و ضدعفونی‌کننده را تا نوک برس پخش کنید و بعد آن را بشویید.
  • پاک کنید. پاک‌کننده را هم به بدنه برس بزنید و هم به فرچه برس.
  • آب بکشید. برس را آنقدر آب بکشید تا از آن آب شفاف خارج شود. اگر در حال شستن اسفنج آرایشی هستید، بارها آن را در آب تمیز مچاله کنید و دوباره آب بکشید، تا زمانی که آب خارج شده از آن پاک و تمیز باشد.
  • خشک کنید. آب اضافی برس‌ها را گرفته و آن‌ها را روی سطح صافی قرار دهید تا خشک شوند. از آنجا که اصلی‌ترین ماده مورد نیاز برای رشد باکتری‌ها رطوبت است، مطمئن شوید که حتماً برس‌های شسته شده به خوبی تمیز شده و پس از آن کاملا خشک می‌شوند.
  • دسته‌ها را فراموش نکنید. فراموش نکنید که دسته برس‌ها را هم تمیز کنید. از یک پاک‌کننده آنتی باکتریال سطوح برای این کار استفاده کنید.

6. کیف نگهداری لوازم آرایش‌تان را تمیز کنید

هر چقدر هم که لوازم آرایش‌تان را ضدعفونی کنید، اگر کیف نگه‌داری لوازم آرایش‌تان آلوده به باکتری باشد، زحمت شما بی‌فایده است. حداقل ماهی یک بار کیف نگهداری لوازم آرایش‌تان را با استفاده از ماشین لباسشویی، بشویید.

بیشتر بخوانید: چطور لوازم آرایشی‌مان را به درستی ضدعفونی کنیم؟

مطالب مرتبط