آیا دستگاه‌های لیزر خانگی موثر هستند؟

آیا دستگاه‌های لیزر خانگی موثر هستند؟

01 مرداد 1399

از هر کسی که لیزر موهای زائد را انجام داده است بپرسید و ما شرط می‌بندیم که همه آنها به شما بگویند اینکار واقعاً زندگی آنها را عوض کرده است. با نا امید کننده‌ترین تأثیرات از بین بردن مو از جمله موهای نازک، موهای زیر پوستی، مضرات شیو کردن و درد اپیلاسیون خداحافظی کنید. تنها مسئله که وجود دارد این است که شاید در حال حاضر نتوانید لیزر موهای زائد را انجام دهید زیرا بسیاری از سالن‌های زیبایی و مطب‌ها هنوز بخاطر ویروس کوید 19 بسته هستند. خوشبختانه، بسیاری از دستگاه‌های لیزر موهای زائد در خانه وجود دارند که می‌توانید از میان آنها انتخاب کنید اما آیا آنها به همان اندازه مؤثر هستند؟ ما از دو متخصص پوست خواسته‌ایم که تفاوت بین لیزرهای خانگی و حرفه‌ای را برای ما شرح دهند، بنابراین می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا دستگاه لیزر موهای زائد در خانه برای شما مناسب است یا خیر.


تفاوت بین انجام لیزر موهای زائد حرفه‌ای و استفاده از دستگاه آن در خانه چیست؟


به گفته دکتر کریس جی ادیگون، متخصص پوست و مو با مجوز معتبر و ساکن در کارولینای شمالی، فناوری لیزر موهای زائد پزشکی، فولیکول مو را به طور دائم از بین می‌برد تا دیگر نتواند رشد خود را ادامه دهند. اما برعکس آنها، دستگاه‌های از بین برنده موهای زائد در خانه به هیچ وجه به طور تکنیکال لیزر نیستند. وی می‌گوید: «بر اساس تعریف آنها، لیزرها طول موج دارند. موثرترین طول موج برای از بین بردن دائمی موها 755 نانومتر، 810 نانومتر و 1064 نانومتر است. کاری که این وسایل رفع موهای زائد خانگی انجام می‌دهند، گرم کردن ساقه مو تا حدی است که فولیکول مو را می‌سوزاند‌، اما به حدی نیست که فولیکول به طور دائم از بین برود.» درعوض، دستگاه‌های لیزر معمولاً از IPL یا پالس‌های نوری بالا استفاده می‌کنند تا موقتاً فولیکول‌های مو را غیرفعال کنند. «این مسئله باعث می‌شود که موهای زائد بدن شما بعد مدت زمان بیشتری دوباره رشد کنند.» دکتر شارلین سنت سورین لرد، متخصص پوست و مو و مدیر یک مرکز پزشکی و زیبایی برای پوست و جراحی‌های پلاستیک در واشنگتن دی سی، می‌گوید که بیشتر دستگاه‌های لیزر خانگی هر دو هفته یکبار باید مورد استفاده قرار بگیرند و نتایج آنها به طور معمول در نوبت درمان سوم توسط فرد مشاهده می‌شود. وی گفت: «در یک مطالعه، بیماران یکبار در هفته به مدت چهار تا شش بار از دستگاه لیزر موهای زائد خانگی استفاده کردند. ميانگين كاهش مو در چهار هفته و بعد از درمان نهايي 36% و در 12 هفته پس از درمان نهايي 10% بود.» این نشان می‌دهد که اگر درمان را ادامه ندهید ، مو می‌تواند دوباره رشد کند.


جوانب مثبت و منفی استفاده از دستگاه لیزر موهای زائد در خانه


مزایا:

  • آنها می‌توانند مؤثر باشند.
  • در صورت استفاده صحیح، این دستگاه‌ها می‌توانند رشد موهای زائد را به طور موثری کاهش دهند. در حالی که ممکن است برای داشتن بدنی بی مو احتیاج به شیو کردن یا گاهی اپیلاسیون کردن داشته باشید اما فواصل آن نسبت به زمانی که از دستگاه استفاده نمی‌کردید، بسیار کمتر خواهد بود. دکتر سنت سورین لرد می‌گوید: «آنها مطمئناً در مواقعی مانند این زمان که بسیاری از کشورها روش‌های درمانی اختیاری را در طول بیماری همه گیر کوید 19 ممنوع کرده است، مفید واقع می شوند.»
  • آنها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که روی پوست‌های خشک و شیو شده استفاده شوند. فقط به یاد داشته باشید که باید از آنها به صورت مداوم استفاده کنید.

معایب:

  • این دستگاه‌ها برای همه موثر نیستند و حتی می‌توانند باعث ایجاد مشکلات رنگدانه پوست شوند.
  • دکتر ادیگون می‌گوید که دستگاه‌های لیزر موهای زائد در خانه برای افرادی که موهای بلوند، قرمز یا قهوه‌ای روشن دارند کاملاً بی اثر هستند. کاندیدای ایده آل کسی با پوست روشن و موهای تیره است. اگر بخواهیم نظری عادلانه بدهیم، این مسئله در مورد لیزر موهای زائد به طور کلی صادق است.
  • دکتر آدیگون می‌افزاید: «حتی آن دسته از دستگاه‌هایی که دارای تأیید FDA برای ایمنی هستند (همیشه) نمی‌توان با خیال راحت از آنها برای پوست‌های با رنگدانه زیاد استفاده کرد. در صورت استفاده نادرست، این دستگاه‌ها می‌توانند باعث ایجاد مشکلات دائمی در رنگدانه پوست شوند.»
  • دکتر سنت سورین لرد می‌گوید: «شما باید از این دستگاه‌ها به صورت مستقیم استفاده کنید تا از سوختگی تغییرات رنگدانه جلوگیری کنید و هرگز چشمان خود را در معرض نور لیزر یا دستگاه بر پایه نور قرار ندهید.»
  • برای ایمن بودن، همیشه از کمترین درجه دستگاه شروع کنید و کم کم درجه آن را زیاد کنید. برای اطمینان از اینکه کاندید خوبی هستید یا خیر باید قبل از استفاده از لیزر با پزشک متخصص پوست خود صحبت کنید.

نتیجه


  • آنها راحت‌تر و ارزان‌تر از یک درمان حرفه‌ای هستند.
  • اکثر دستگاه‌هایی که ما از آنها استفاده کرده‌ایم، بسیار آسان و سریع استفاده هستند و این واقعیت که شما می‌توانید درمان را متناسب با برنامه و در آسایش خانه خود انجام دهید، همیشه نکته‌ای عالی در رابطه با این دستگاه‌ها است. در حالی که این دستگاه‌ها معمولاً می‌توانند بین 2 تا 8 میلیون قیمت داشته باشند، اما تنها چند جلسه درمان در مطب را می‌توان با همین پول انجام داد. این در حالی است که این فرآیند نیاز به چندین جلسه درمان دارد.

بیشتر بخوانید: لیزر موهای زائد مناسب چه افرادی هست(راهنمای کامل)

مطالب مرتبط