چگونه التهاب بعد از اپیلاسیون را کاهش دهیم؟

چگونه التهاب بعد از اپیلاسیون را کاهش دهیم؟

01 مرداد 1399

فرقی نمی‌کند که شما به خودتان در خانه اپیلاسیون را انجان دهید یا اینکار توسط افراد حرفه‌ای برای شما انجام شود، در هر دو صورت اپیلاسیون می‌تواند روندی دردناک باشد، به خصوص اگر شما پوست حساسی دارید. اما مطمئن باشید که راه‌هایی برای کمک به تسکین سوزش، خارش و التهاب پس از اپیلاسیون وجود دارد. در این مقاله ما نکات و ترفندهای مقابله با درد اپیلاسیون را برای شما گردآوری کرده‌ایم. پس به خواندن مقاله ادامه بدهید تا یاد بگیرید که در آینده چطور از ملتهب شدن پوست خود جلوگیری کنید.


جلوگیری از ملتهب شدن پوست بعد از اپیلاسیون


1. از لایه برداری ناحیه مورد نظر خودداری کنید

پس از اپیلاسیون، باید از شست و شو این ناحیه با هر نوع لایه برداری فیزیکی یا شیمیایی، به خصوص در صورت به وجود آمدن هرگونه التهاب، خودداری کنید. به جای اینکار، با آب ولرم دوش بگیرید و از یک محصول پاک کننده بدن که مرطوب کننده و آب رسان است برای شست و شو و تسکین پوست آسیب دیده استفاده کنید. ما شامپوی بدن برند کراوی با مدل CeraVe Hydrating Body Wash را ترجیح می‌دهیم، زیرا با سرامیدها و اسید هیالورونیک ترکیب شده است و این امر باعث می‌شود تا در حالی که این محصول یک پاک کننده موثر است، رطوبت مورد نیاز پوست شما را نیز حفظ کند.

2. از کرم ضدالتهاب استفاده کنید

میزان زیادی کرم بدون نسخه ساخته شده است که به شما کمک می‌کنند تا ظاهر قرمز خفیف تا متوسط یا التهاب ایجاد شده روی پوست را به حداقل برسانید. سعی کنید از داروخانه هیدروکورتیزون بگیرید تا به تسکین تورم‌ها بعد از اپیلاسیون کمک کند.

3. صبور باشید

ما می‌دانیم که سر و کله زدن با این تورم‌ها می‌تواند کلافه کننده باشد، اما مهم این است که در طول روند بهبودی صبور باشید. هر فردی واکنش متفاوتی نشان می‌دهد، بنابراین از بین رفتن سوزش پوست می‌تواند از چند روز تا چند هفته در هر نقطه‌ای از بدن طول بکشد. اگر بعد از گذشت مدتی هنوز پوست شما به نظر سرخ و ملتهب می‌رسد و یا بدتر شده بود، به مطب متخصص پوست خود بروید زیرا آنها می‌توانند به شما پیشنهادهای دیگری در مورد چگونگی مراقبت از پوست تحریک شده ارائه بدهند.

4. از کمپرس سرد استفاده کنید

استفاده از یخ یا کمپرس سرد در مناطق اپیلاسیون شده چندین بار در روز ممکن است به شما کمک کند تا احساس راحتی بیشتری کنید. از یک بسته یخی یا یخ در یک پارچه تمیز استفاده کنید.

5. از لمس آن ناحیه با دست کثیف خودداری کنید

دست زدن به پوست تازه اپیلاسیون شده با دست‌های کثیف می‌تواند کثیفی و باکتری‌ها را در وارد منافذ پوست شما کند. ما می‌دانیم که دست کاری کردن قرمزی‌های ملتهب پوست یا موهای زیر پوستی وسوسه انگیز است اما باید در مقابل این مقاومت کنید. دست زدن به آنها می‌تواند منجر به عفونت یا زخم شود که این مشکلات فقط باعث طولانی‌تر شدن روند بهبود می‌شود.

6. لباس‌های گشاد بپوشید

با پوشیدن لباس گشاد بگذارید پوستتان بعد از اپیلاسیون نفس بکشد. این کار به جلوگیری از ساییدگی اضافی و تحریک احتمالی پوست در آینده کمک می‌کند.

7. آن ناحیه را با میکاپ نپوشانید

اگر لب بالایی شما، ابروها یا هر قسمت دیگری از صورتتان بعد از یک جلسه اپیلاسیون تحریک شود، ممکن است وسوسه شوید تا سعی کنید آن قسمت‌ها را با مقداری کانسیلر یا فاندیشن بپوشانید اما باید بدانید که با استفاده از آرایش روی پوست تازه اپیلاسیون شده می‌توانید باعث تحریک یا ملتهب شدن آن قسمت شوید. از اپیلاسیون‌کار حرفه‌ای خود بپرسید که چه مدت باید قبل از استفاده از لوازم آرایشی صبر کنید.


نحوه جلوگیری از تحریک بعد از اپیلاسیون


اگر پوست شما به ویژه حساس است و با هر بار اپیلاسیون کردن خود دچار تحریک و التهاب می‌شود، این نکات و ترفندها را در نظر داشته باشید.

1. بگذارید موهایتان بلند شود

به موهای خود فرصت دهید تا کامل رشد کنند تا بتوانید پوستی تمیزتز و نرم‌تر بعد از اپیلاسیون داشته باشید. همچنین رشد کامل موهایتان از این جهت نیز بسیار مهم است که از چسبیدن وکس به پوست شما جلوگیری کند.

2. یک وکس ملایم‌تر انتخاب کنید

همه وکس‌ها فرمول‌های یکسان ندارند. وکس‌هایی وجود دارد که به طور خاص برای انواع پوست‌های حساس ساخته شده است، بنابراین در صورت تحریک مکرر پوست به دنبال استفاده از وکس ملایم باشید. اگر تصمیم دارید که یک فرد حرفه‌ای شما را اپیلاسیون کند، از اپیلاسیون‌کار خود بپرسید که آیا وکس برای پوست‌های حساس موجود دارند یا خیر.

3. قبل از اپیلاسیون پوست خود را لایه برداری کنید

به صورت ملایم پوست خود را  قبل از اپیلاسیون لایه بردای کنید تا به از بین بردن هرگونه کثیفی و باکتری‌هایی که می‌توانند منافذ شما را  مسدود کنند، کمک و همچنین ریشه موهای زائد را سست کنید. فقط مطمئن شوید که حداقل 12 ساعت قبل پوست خود را لایه برداری می‌کنید. اگر به دنبال توصیه‌ای برای یک لایه بردار ملایم و در عین حال مؤثر هستید، ما عاشق اسکراب صورت برند لاروشه پوزای با مدل La Roche-Posay Ultra-Fine Face Scrub  برای صورت و اسکراب ملایم برند کیل با مدل Kiehl Gently Exfoliating Body Scrub برای دیگر نقاط پوست هستیم.

4. قبل از وکس از پودر استفاده کنید

اپیلاسیون کردن بدون هیچگونه پودری می‌تواند منجر به کشیده شدن پوست و تحریک آن شود. این پودر به عنوان سدی کمک می‌کند تا هیچ گونه روغنی از روی پوست به درون آن جذب نشود. اگر از وکس ملایم استفاده می‌کنید، قبل از اپیلاسیون روی پوست خود از پودر استفاده کنید. این پودر به عنوان سپری میان پوست و وکس عمل می‌کند.

5. به میزان مناسب از وکس استفاده کنید

اگر خودتان در خانه اپیلاسیون می‌کنید، به یاد داشته باشید که حتی استفاده کمی از وکس باز هم  می‌تواند زیاد باشد. با یک لایه نازک روی یک ناحیه کوچک شروع کنید و از اپیلاسیون کردن هر ناحیه بیش از یک بار خودداری کنید. همه موهای باقیمانده به راحتی با موچین قابل بیرون کشیدن است و به یاد داشته باشید که موهای زیر پوستی را باید به حال خودشان رها کنید.

6. مراقب دمای وکس باشید

استفاده از وکس بسیار گرم می‌تواند باعث سوختگی شود، بنابراین بهتر است دستورالعمل‌ها را رعایت و وکس را به میزان مناسب گرم کنید. موم خیلی سرد نیز می‌تواند باعث تحریک پوست شود و جدا کردن آن از پوست بسیار سخت‌تر است. درجه حرارت وکس را قبل از استفاده کردن روی بدن، ابتدا با زدن مقدار کمی وکس در قسمت بیرونی دست خود امتحان کنید.

7. به افراد حرفه‌ای مراجعه کنید

برای یافتن یک مکان مناسب، مقداری تحقیق و بررسی انجام دهید. هنگامی که مکان دلخواه خود را برای انجام اپیلاسیون پیدا کردید، قبل از انجام اپیلاسیون با آنها در مورد نکات ضروری مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: با این نکات اپیلاسیون بی‌خطری داشته باشید

مطالب مرتبط