از این 5 خوراکی دوری کنید تا پوست‌تان شگفت‌انگیز شود

از این 5 خوراکی دوری کنید تا پوست‌تان شگفت‌انگیز شود

03 مرداد 1399

 پیتزا، هات داگ، سیب زمینی سرخ کرده و کاپوچینو چیزهایی هستند که دوست داریم آن‌ها را مصرف کنیم. اما آیا این مواد غذایی و نوشیدنی‌ها در صورت مصرف بیش از حد، می‌توانند  به پوست ما آسیب بیشتری وارد کنند؟ برای اینکه بدانیم از کدام غذاها پرهیز کنیم و یا آن‌ها را در حد اعتدال مصرف کنیم، از رژیم غذایی ثبت شده لیزا میکوس (از خدمات کامل تغذیه‌ای لورا سیپلو) استفاده کردیم. هشدار سیپلو: مجددا درباره تعداد فنجان‌های قهوه خود تجدید نظر کنید.  

1. کافئین

ما بیش از حد به کافئین اعتماد می‌کنیم تا ما را بیدار نگه دارد و خستگی روز را کاهش دهد. اما مانند همه چیزهای خوب، مصرف کافئین جنبه‌های منفی نیز دارد. برخی از افراد نسبت به دیگران، به کافئین حساس‌تر هستند و ممکن است حتی پس از مصرف مقدار کمی از آن عوارض جانبی ناخواسته‌ای مانند بیقراری و مشکلات خواب را تجربه کنند. این موضوع چه ارتباطی با پوست شما دارد؟ هنگامی که در طول شب به اندازه کافی نخوابید، پوست‌تان عوارض قابل توجهی را از خود بروز دهد چرا که در هنگام خواب عمیق، سلول‌های سطح پوست تحت ترمیم قرار می‌گیرند. اگر در شب کمتر بخوابید و یا به دلیل مصرف بیش از حد کافئین قادر به خواب نبودید، پوست‌تان کسل به نظر می‌رسد. همچنین، از آنجا که پوست هر گونه عدم تعادل سطح رطوبت را در هنگام خواب کنترل می‌کند، عدم وجود Zzz می‌تواند به عنوان خشکی پوست ظاهر شود. میکوس می‌گوید: "پوست خشک باعث افزایش خطوط و چین و چروک می‌شود." علاوه بر این، وقتی پوست شما خیلی خشک می‌شود، غدد چربی می‌توانند با ایجاد روغن بیش از حد طبیعی از خود واکنش نشان دهند. با نوشیدن مقادیر مساوی آب نسبت به کافئین، می‌توانید با این فاجعه مبارزه کنید". مصرف چه مقدار کافئین، بیش از حد است؟ طبق گفته کلینیک مایو، حداکثر 400 میلی‌گرم کافئین در روز برای اکثر بزرگسالان سالم، بی‌خطر است و تقریباً معادل مقدار کافئین موجود در چهار فنجان قهوه دم کرده است.

2. غذاهایی که دارای شاخص گلیسمی بالا هستند

تحقیقات انجام شده از مجله آکادمی تغذیه و رژیم‌های غذایی نشان داده است که رژیم‌های دارای شاخص گلیسمی بالا می‌تواند آکنه را تشدید کند. به طور مشابه، یک مطالعه تصادفی کنترل شده و ارائه شده در ژورنال آمریکایی مربوط به تغذیه بالینی در سال 2007 نشان می‌دهد که یک رژیم غذایی دارای شاخص گلیسمی پایین می‌تواند ظاهر علائم آکنه را بهبود بخشد. مواد غذایی با شاخص گلیسمی بالا به کربوهیدرات‌های ساده تقسیم می‌شوند. این موارد شامل شربت ذرت با فروکتوز بالا (موجود در سودا)، کاپ کیک، نان سفید و شکر است.

3. کالباس گوشت و هات داگ

کالباس‌های گوشت و هات داگ‌ها، در حالی که خوشمزه هستند، به دلیل مقادیر بالای سدیم مضر شناخته شده‌اند. میکوس می‌گوید: "مصرف زیاد سدیم می‌تواند منجر به احتباس آب شود و باعث می‌شود پوست شما کسل و پف کرده به نظر برسد. انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند بزرگسالان بیش از 1500 میلی‌گرم سدیم در روز مصرف نکنند. میکوس توصیه می‌کند: "همیشه به یاد داشته باشید که برچسب غذایی را برای محتوای سدیم چک کنید."

4. الکل

 الکل می‌تواند (در صورت مصرف بیش از حد) در کم آبی بدن و در نتیجه پوست، نقش داشته باشد و باعث می‌شود پوست شما رنگ پریده به نظر برسد. میکوس می‌گوید: "پس از مصرف الکل، پوست شما کسل به نظر می‌رسد و چین و چروک‌ها قابل مشاهده‌تر می‌شود که همگی علائم کم آبی است!"

5. غذاهای بسیار فرآوری شده

غذاهای بسیار فرآوری شده مانند غذاهای یخ زده معمولاً از نظر سدیم بسیار غنی هستند. میکوس می‌گوید: "علاوه بر این، این مواد غذایی ممکن است فاقد مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی باشند. ترکیبی از سدیم زیاد و مقادیر کم آب در این مواد غذایی می‌تواند باعث ایجاد خشکی پوست و همچنین پوست پف کرده شود. از رژیم غذایی متشکل از میوه‌ها و سبزیجات تازه استفاده کنید تا فیتون‌ها، ویتامین‌ها و آب مورد نیاز بدنتان تأمین گردد.

بیشتر بخوانید: تاثیر ماساژ صورت روی پوست

مطالب مرتبط