چگونه عفونت ناخن فرو رفته در گوشت را از بین ببریم؟

چگونه عفونت ناخن فرو رفته در گوشت را از بین ببریم؟

03 مرداد 1399

ناخن‌های فرو رفته در گوشت دردناک و ناخوشایند هستند و از همه مهمتر، می‌توانند به راحتی آلوده شوند. اگر از ناخن فرو رفته در گوشت پای‌تان رنج می‌برید، باید عفونت آن را درمان کنید تا از وخیم‌تر شدنش جلوگیری کنید. برای از بین بردن عفونت از ناخن فرو رفته در گوشت، بایستی لبه ناخن را به دقت بالا بکشید و پماد آنتی بیوتیک را مستقیماً در زیر ناخن، درست روی عفونت بمالید. گرچه این کار شروع خوبی است، ولی توصیه می‌شود به جای تکیه بر درمان خانگی، به پزشک معالج مراجعه کنید. در این مقاله، به مطالب زیر می‌پردازیم. با استایلی همراه باشید.


بخش اول درمان ناخن


1. انگشت پای خود را خیس کنید

 به منظور کاهش درد و تورم ناشی از ضخامت ناخن فرو رفته در گوشت، انگشت پا را 10 الی 20 دقیقه در آب گرم و صابون، سه بار در روز به مدت یک تا دو هفته خیس کنید. نمک اپسوم همچنین می‌تواند به کاهش درد و التهاب کمک کند.

  • یک وان را با حدود 0.5 گرم گالن (1.9 لیتر) آب گرم پر کنید و 3 قاشق غذاخوری (75 گرم) نمک اپسوم را به آن اضافه کنید. پای خود را درون آب قرار دهید و اجازه دهید حدود 15 دقیقه در آن بماند. سپس انگشتان پا را کاملاً خشک کنید.
  • شما می‌توانید این کار را چندین بار در روز و یا زمانی که ناخن پا در حال رشد است انجام دهید.
  • هرگز پای خود را در آب داغ خیس نکنید. همیشه آن را در آب گرم خیس کنید. 

خیساندن پا به مدت 10 الی 20 دقیقه

2. لبه ناخن را بالا بکشید

برای کاهش فشار در زیر لبه ناخن فرو رفته در گوشت، پزشکان گاهی اوقات توصیه می‌کنند که ناخن را کمی بالا بکشید. این کار با چسباندن یک تکه کوچک پنبه یا نخ ضخیم در زیر لبه ناخن انجام می‌شود. این روش به جدا شدن ناخن از پوست کمک می‌کند، بنابراین دیگر به پوست نمی‌چسبد.

  • اگر از پنبه استفاده می‌کنید، آن را به ضد عفونی کننده آغشته کنید تا درد را تسکین داده و از عفونت زیر ناخن جلوگیری شود.
  • اگر ناخن آلوده باشد، این کار می‌تواند به رفع هر گونه رطوبت که در زیر ناخن گیر کرده است، کمک کند. 
  • اگر از نخ‌های ضخیم استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که تمیز و بدون استفاده هستند.
  •  برای اینکه پنبه یا نخ را در زیر ناخن خود قرار دهید سعی کنید ابزار فلزی را زیر ناخن خود نکشید این کار می‌تواند به پنجه پا آسیب بیشتری وارد کند.       

بالا کشیدن لبه ناخن

3. پماد آنتی بیوتیک بمالید   

پماد آنتی بیوتیک برای مقابله با ناخن آلوده مفید است. قبل از استفاده از پماد، انگشتان پا را کاملاً خشک کنید. قسمت آلوده را با یک کرم آنتی بیوتیک بپوشانید. یک لایه ضخیم از پماد را روی قسمت آلوده پنجه پا بمالید. انگشتان پا را با بانداژ ببندید. این امر از ورود مواد زائد به زخم جلوگیری می‌کند و پماد را در جای خود نگه می‌دارد.        

  • از پمادهای آنتی بیوتیک مانند Neosporin استفاده کنید.

استفاده از پماد آنتی بیوتیک روی ناخن  

4. به پاپزشک (Podiatrist) مراجعه کنید

ناخن‌های فرو رفته در گوشت که آلوده می‌شوند و اغلب شامل زخم‌های عفونی هستند نباید در خانه درمان شوند. برای معالجه عفونت خود از پزشک متخصص پا که بیشتر به عنوان پاپزشک شناخته می‌شوند کمک بگیرید. اگر عفونت و ناخن به اندازه کافی بد باشد، ممکن است نیاز به جراحی جزئی داشته باشد. در اکثر موارد، یک عمل جراحی ساده شامل بی حس کردن بستر ناخن و سپس برداشتن بخشی از ناخن فرو رفته در گوشت با قیچی یا ناخن گیر است.

  • همینطور پزشک برای کمک به رفع عفونت‌های بیشتر، آنتی بیوتیک‌های خوراکی را تجویز می‌کند. در صورت تجویز آنتی بیوتیک، حتماً کل دوره را سپری کرده و در صورت نیاز به پزشک مراجعه کنید.

معالجه کردن پا توسط پزشک

بیشتر بخوانید: کمبود مواد مغذی بر روی ناخن‌ها چه چیزی در مورد سلامت شما نشان می‌دهد؟


بخش دوم اجتناب از تصورات غلط و رایج


1. ناخن‌تان‌ را کوتاه نکنید

تصور غلط و رایج در مورد داشتن ناخن آلوده این است که باید کوتاه شود. برخلاف این تصور، کوتاه کردن ناخن می‌تواند عفونت را بدتر کند. همچنین می‌تواند در آینده باعث ایجاد ناخن فرو رفته در گوشت شود. ناخن را کوتاه نکنید و آن را رها کنید تا فشار وارد بر آن کمتر شود.

  • ناخن پا باید توسط پزشک کوتاه شود، این کار را هرگز در خانه انجام ندهید.

کوتاه کردن ناخن ممنوع است

2. زیر ناخنتان را نَکنید

این کار ممکن است وسوسه انگیز باشد که با کندن پوست زیر ناخن و یا بلند کردن ناخن از روی پوست سعی در کاهش فشار کنید. هرگز این کار را نکنید، زیرا می‌تواند عفونت را تشدید و ناخن فرو رفته در گوشت را بدتر کند.   

  • از به کار بردن موچین، خلال دندان، ناخن‌گیر، سوهان یا هر نوع ابزار فلزی دیگر اجتناب کنید.

استفاده از موچین و سوزن زیر ناخن ممنوع است

بیشتر بخوانید: مانیکور ناخن چیست؟

3. سعی در تخلیه عفونت نکنید

 این تصور رایج وجود دارد که باید از سوزن برای سوراخ کردن تاول یا ورم ناشی از زخم استفاده کنید. شما نباید این کار را انجام دهید، چرا که این کار فقط باعث بدتر شدن آن خواهد شد. حتی اگر از ابزار تمیز و سوزن ضدعفونی شده استفاده می‌کنید، می‌توانید با فشار دادن تاول یا زخم آلوده، آسیب جدی به ناخن‌تان وارد کنید.

  • از لمس کردن ناخن فرو رفته در گوشت با هر چیز به جز گوش پاک‌کن یا بانداژ خودداری کنید.

تخلیه کردن عفونت ممنوع است

 4. "V" ناخن را کوتاه نکنید

یکی از روش‌های قدیمی برای تسکین فشار این بوده است که باید شکل "V" قسمت بالای ناخن آلوده را برش دهید تا ناخن‌تان بهبود پیدا کند اما باید بدانید که انجام این کار هیچ چیزی به جز دندانه‌دار کردن ناخن‌تان را به همراه نخواهد داشت.

کوتاه کردن "V" ناخن ممنوع است

5. از پوشاندن انگشتان پا اجتناب کنید

افسانه‌هایی مثل مالیدن زغال سنگ بر روی انگشتان‌تان برای از بین بردن عفونت را باور نکنید. گرچه برخی از مردم به این روش پایبند هستند، اما ذغال سنگ به هیچ وجه عفونت ناخن فرو رفته در گوشت را از بین نمی‌برد. در حقیقت، این روش ممکن است باعث بدتر شدن آن شود. به طور کلی، شما به جز کرم آنتی بیوتیک یا بانداژ، نباید چیزی را بر روی انگشتان پا یا ناحیه آلوده قرار دهید.    

 پوشاندن انگشتان پا ممنوع است

بیشتر بخوانید: قارچ ناخن را اینطوری درمان کنید

مطالب مرتبط