۱۸ نوع الگوی طراحی آستین

۱۸ نوع الگوی طراحی آستین

06 مرداد 1399

انواع مختلف آستین؟! بله! آستین‌ها -و نه انواع مدل‌های یقه- فکرش را بکنید! قبل از آن که مسئله را کلا کنار بگذارید و فکر کنید که آستین‌ها کم‌اهمیت‌تر از آن هستند که با جزئیات درباره آنها بحث کنیم، یک قدم به عقب برگردید و در ذهن‌تان بهترین پیراهن‌های‌تان را مرور کنید و پس از آن تایید خواهید کرد که آستین‌ها دقیقاً نقطه مقابل چیزی هستند که فکر کرده بودید. اگر از من بپرسید، شاید بشود از یک طراحی یقه نه چندان خوب صرف نظر کرد، اما از آن جایی که آستین‌ها تاثیر بسیار حیاتی بر روی ظاهر کلی لباس دارند، باید حتما خوب باشند. بهترین چیز درباره طراحی آستین‌ها آن است که شما می‌توانید هر نوع آستینی را با هر نوع فرمت پیراهنی هماهنگ کنید. با این وجود برخی از انواع آستین‌ها با لباس‌های غربی هماهنگی بیشتری دارند و برخی دیگر از آن‌ها با لباس‌های محلی هندی. در ادامه این مطلب، انواع مختلف آستین‌ها را به شما معرفی کرده و کاربرد هر یک را با شما در میان می‌گذاریم.


انواع مختلف بلندی‌های آستین


بلندی آستین لباس با توجه به استایل آن تغییر می‌کند و در عین حال باید با طراحی لباس هم هم‌خوانی داشته باشد. با این وجود یکسری بلندی استاندارد آستین وجود دارد که باید درباره‌شان بدانید. می‌توانید بسته به استایل لباسی که می‌خواهید بپوشید، بلندی آستین‌ها را کمی تعدیل کنید.

  • آستین‌های کوتاه: بلندی این آستین‌ها در محدوده‌ی کمی پایین‌تر از زیربغل تا کمی بالاتر از آرنج می‌باشد. آستین‌های کوتاه در بلندترین حدشان، یک اینچ بالاتر از آرنج قرار می‌گیرند.
  • آستین‌های سه ربع: بلندی آستین‌های سه ربع تا کمی پایین‌تر از آرنج‌تان است.
  • آستین‌های بلند: اسم این مدل از آستین‌ها به اندازه کافی گویا است. این آستین‌ها کاملاً بلند هستند و تمام دست شما را می‌پوشانند.

۱۸ نوع مختلف از طراحی آستین و نام‌های آن‌ها


1. آستین‌های سرشانه

آستین‌های سرشانه را می‌توان با همه بلندی‌های مختلف پیاده‌سازی کرد و یک انتخاب محبوب برای انواع پیراهن‌های اندامی، تاپ‌های روزمره و تی‌شرت‌های مختلف هستند. برخلاف آستین‌های معمولی، این نوع آستین دنباله سرشانه‌های لباس هستند که پایین حلقه آستین آن‌ها به زیر بغل منتهی می‌شود.

  • بیشترین تناسب با: تی‌شرت‌ها، تاپ‌ها و پیراهن‌های اندامی.

مدل آستین‌ سرشانه

2. آستین‌های کیمونویی

آستین‌های کیمونویی از کیمونوهای سنتی ژاپنی الهام گرفته شده‌اند که شباهت بسیار زیادی به مدل‌های لباس خفاشی دارند. این آستین‌ها گشاد بلند و آویزان هستند. این استایل آستین این روزها دوباره محبوب شده و گزینه مناسبی برای لباس‌های غربی و هندی محسوب می‌شوند.

  • بیشترین تناسب با: بلوزها، تاپ‌ها و پیراهن‌ها (پیراهن‌های بلند و کوتاه)

مدل آستین‌ کیمونویی

3. آستین‌های راهبی

استایل راهبی بلوزها و پیراهن‌های سریال‌های تاریخی را به یاد دارید؟ این همان جایی است که آستین‌های راهبی از آن ریشه گرفته است. با این وجود این آستین‌ها تغییرات زیادی کرده‌اند تا با استایل‌های امروزی تناسب پیدا کنند. این آستین ها کاملاً بلند هستند و تا نزدیکی آرنج تنگ هستند، اما با پایین رفتن از آرنج به سمت مچ دست به گشادی آنها اضافه می‌شود و در آخر با یک آستین مچی دکمه‌دار تنگ تمام می‌شوند.

  • بیشترین تناسب با: تاپ‌های غربی و پیراهن‌های یک تکه

مدل آستین‌ راهبی

بیشتر بخوانید: 6 لباس اینستاگرامیِ ترند برای فصل تابستان

4. آستین‌های پایین شانه

آستین‌های پایین شانه برای ما بیگانه نیستند و مدت زیادی است که محبوب هستند. آن‌ها باز و برهنه هستند و اندکی پایین‌تر از استخوان شانه شروع می‌شوند. این آستین‌ها با همه بلندی‌ها و گشادی‌ها قابل پیاده‌سازی هستند -این یک انتخاب شخصی است.

  • بیشترین تناسب با: بلوزها، پیراهن‌های یک تکه، تاپ‌ها و پیراهن‌های ماکسی.

مدل آستین‌ پایین شانه

5. آستین‌های پروانه‌ای

این آستین‌ها ترکیبی از آستین‌های لبه‌دار و آستین‌های پف‌دار هستند. در این مدل از آستین‌ها، دنباله کوچکی از سرشانه روی آستین قرار می‌گیرد. برخلاف آستین‌های پفی، این آستین‌ها خیلی چشمگیر نیستند. آستین‌های پروانه‌ای برای پیراهن‌ها و تاپ‌های یقه‌باز ایده‌آل هستند.

  • بیشترین تناسب با: تاپ‌ها، پیراهن‌ها، دوبنده‌ها و بلوزها

مدل آستین‌ پروانه‌ای

6. آستین‌های پفی

آستین‌های پفی معمولاً کوتاه هستند و جوری شکل داده شده‌اند که به صورت پف‌دار و حجیم باشند. این آستین‌ها با ساری‌های سنتی، پیراهن‌های کوتاه، بلوزهای مختلف و تاپ‌های لخت هم‌خوانی دارند. اگر در رابطه با ظاهر بازوهایتان اعتماد به نفس خوبی ندارید، توصیه می‌کنیم از این فرم آستین اجتناب کنید.

  • بیشترین تناسب با: ساری‌های سنتی، تاپ‌های کوتاه، تونیک‌ها و بلوزها

مدل آستین‌ پفی

7. آستین‌های لبه‌دار

همان طور که از نام‌شان پیدا است، این آستین‌ها فقط لبه‌هایی هستند که از سرشانه روی بازوها آویزان شده‌اند. این آستین‌ها معمولاً به شکل دنباله استخوان‌های ترقوه به نظر می‌رسند.

  • بیشترین تناسب با: انواع لباس‌های غربی و هندی.

مدل آستین‌ لبه‌دار

8. آستین‌های فرشته‌ای

بال‌های یک پری را تصور کنید و فکر کنید اگر به یک لباس وصل شوند چه ظاهری پیدا می‌کنند! بله، منظورمان آستین‌های فرشته‌ای است که از همین ایده الهام گرفته شده‌اند. بلندی این آستین‌ها بسته به کاربرد و استایل مورد استفاده‌شان متفاوت است، اما به هر حال، ایده اصلی را متوجه شدید، درست است؟!

  • بیشترین تناسب با: لباس‌های یقه‌دار غربی و هندی

مدل آستین‌ لبه‌دار

9. آستین‌های دستبندی

آستین‌های دستبندی هم یک استعاره از آستین‌هایی هستند که کمی بالاتر از مچ دست تمام می‌شوند و هم نام این مدل از آستین‌ها. معمولاً بیشتر تاپ‌های آستین بلند در اصل آستین‌های دستبندی دارند، زیرا یک آستین بلند واقعی، پایین‌تر از مچ دست تمام می‌شود.

  • بیشترین تناسب با: لباس‌های یقه‌دار هندی و غربی

مدل آستین‌ دستبندی

10. آستین‌های کاف

آستین‌های کاف یا آستین‌های لبه تاخورده، فرقی ندارد که آن‌ها را چه بنامیم، این آستین‌ها معمولاً در لباس‌های دکمه‌دار استفاده می‌شوند و لبه‌ی آن‌ها تا می‌شود. چیزی که اولین بار به عنوان یک پارامتر راحتی در پیراهن‌های دکمه‌دار مطرح شد، اندک اندک محبوب شد و جای خود را در صنعت لباس باز کرد.  

  • بیشترین تناسب با: انواع پیراهن‌های دکمه‌دار و تاپ‌های غربی.

مدل آستین‌ کاف

۱۱. آستین‌های زنگوله‌ای

آستین‌های زنگوله‌ای با بلندی‌های مختلفی وجود دارند و ساختاری دقیقاً مشابه با شلوارهای پاچه زنگوله‌ای دارند. این آستین‌ها از سرشانه تا نزدیک به قسمت انتهایی آستین تنگ و مستقیم هستند و در قسمت انتهایی، ناگهان گشاد و چین‌دار می‌شوند.

  • بیشترین تناسب با: انواع بلوزهای هندی و غربی

مدل آستین‌ زنگوله‌ای

۱۲. آستین‌های نصفه نیمه

نام این آستین‌ها به طور کامل آن‌ها را توصیف می‌کند. این آستین‌ها بخشی از دست شما را تا بالای آرنج می‌پوشانند. وقتی در مورد آستین‌های نصفه نیمه صحبت می‌کنیم، منظورمان بیشتر بلندی آستین است تا مدل آن، با این وجود برای مدل آستین مورد نظرتان انتخاب‌های شخصی زیادی وجود دارد و مدل‌های آستین با این بلندی تنوع زیادی دارند.

  • بیشترین تناسب با: انواع لباس‌های غربی یا هندی

مدل آستین‌ نصفه نیمه

۱۳. آستین‌های بلند

همان طور که از اسم‌شان پیدا است این آستین‌ها بلندی کامل دارند و دست شما را از سر شانه تا مچ کاملا می‌پوشانند. این آستین‌ا پوشیده، متین و جذاب هستند. بلندی و فرم کلی این آستین‌ها باعث می‌شود که دست‌های شما کشیده‌تر به نظر برسند و با لباس‌های عروس، انواع ساری و بلوزهای مختلف -یا بهتر بگوییم، با همه چیز همخوانی دارند.

  • بیشترین تناسب با: بلوزها، لباس‌های عروس، پیراهن‌های یک تکه، تاپ‌ها و تی‌شرت‌های غربی

مدل آستین‌ بلند

14. آستین‌های شنلی

آستین‌های شنلی در واقع نوعی بالاپوش بوده و معمولاً برای تکمیل کردن پیراهن‌های شما مورد استفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها مانند یک بخش اضافه شده به آستین‌ها هستند. بعضی از انواع این آستین‌ها به لباس متصل هستند و برخی دیگر بعداً در زمان پوشیدن روی لباس اضافه می‌شوند.

  • بیشترین تناسب با: لباس‌های عروس، بلوزها و پیراهن‌های بلند

مدل آستین‌ شنلی

15. آستین‌های گلبرگی

این آستین‌ها یک ورژن پیچیده‌تر از آستین‌های لبه‌دار هستند. از این آستین‌ها بیشتر در لباس‌های کودکان استفاده می‌شود. این آستین‌ها تکه پارچه‌ای هستند که از شانه ادامه پیدا کرده است، پیچ و تاب خورده و به شکل گلبرگ‌ای یک گل، آستین را شکل می‌دهد.

  • بیشترین تناسب با: انواع مختلف لباس‌های غربی و هندی

مدل آستین‌ گلبرگی

16. آستین‌های باز

آستین‌های باز یا آستین‌های شانه برهنه در چند فصل اخیر بسیار محبوب شده‌اند. افرادی که با پوشیدن لباس‌های بدون آستین احساس راحتی نمی‌کنند، می‌توانند این استایل آستین را امتحان کنند، زیرا در عین حال که کاملا باز نیست، باکلاس و راحت است.

  • بیشترین تناسب با: بلوزهای کوتاه و انواع لباس‌های غربی

مدل آستین‌ باز

17. آستین‌های شکاف‌دار

بلندی آستین‌های شکاف‌دار معمولا تا مچ دست و یا حداقل تا اندازه سه ربع است. این آستین‌ها مانند آستین‌های باز، یک شکاف دارند که به طور سرتاسری تا پایین آستین ادامه دارد و در انتها یک مچ بند تنگ آستین را تمام می‌کند. استایل این آستین تقریباً با همه‌ی تیپ‌های مختلف همخوانی دارد.

  • بیشترین تناسب با: بلوزها، تاپ‌های لخت و پیراهن‌های یک تکه

مدل آستین‌ شکاف‌دار

18. آستین‌های خفاشی

آیا تا به حال یک خفاش دیده‌اید و به بال‌های آن توجه کرده‌اید؟ بله، این استایل از مدل بال‌های خفاش الهام گرفته شده است. آستین‌های این مدل گشاد و آویزان هستند و حلقه آستین گشادی دارند. این آستین‌ها در بعضی موارد باز و آزاد هستند و در بعضی موارد، فرم لوله‌ای گشاد آن‌ها تا پایین آستین ادامه دارد. در هر حال این مدل آستین‌ها بامزه هستند و به هر تیپ ظاهری حس زیبایی‌شناسی اضافه می‌کنند.

  • بیشترین تناسب با: تاپ‌های غربی، تونیک‌ها و پیراهن‌های کوتاه.

مدل آستین‌ خفاشی

نیازی نیست که حتماً یک متخصص باشید و یا یک طراح لباس استخدام کنید تا همه این چیزها را به شما بگوید. علاوه بر این، بهتر است برای بار بعدی که می‌خواهید به خرید بروید آماده باشید و شاید بتوانید بر روی بعضی از دوستان‌تان هم تاثیر بگذارید. امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد! راحت باشید و هر سوالی که دارید را در قسمت کامنت‌های زیر مطلب با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید: زیبایی استایل شما با این لباس‌های طرح‌دار و شلوغ

مطالب مرتبط