اتاق بخار یا سونا: کدام یک برای کاهش وزن بهتر است؟

اتاق بخار یا سونا: کدام یک برای کاهش وزن بهتر است؟

07 مرداد 1399

عالی نبود اگر می‌توانستید دقیقاً قبل از رفتن به یک مهمانی یا یک رویداد، آب اضافی بدنتان را فوراً کاهش دهید؟ خوب، وقت آن رسیده است که یک حمام بخار آرامش‌بخش طولانی یا سونا را امتحان کنید. تفاوت سونا و اتاق بخار در این است که سونا خشک است و اتاق بخار مرطوب؛ اما هر دو باعث احساس آرامش و جوان‌سازی می‌‌شوند. هم اتاق بخار و هم سونا، می‌‌توانند به شما در کاهش وزن کمک کنند. در این مقاله متوجه می‌‌شوید که چگونه بخار برای کاهش وزن مفید است. ادامه مطلب را بخوانید!


سونا در برابر اتاق بخار


اتاق‌‌های بخار شبیه به سونا هستند. هر دوی آن‌ها از گرما درمانی در یک اتاق کوچک و بسته استفاده می‌‌کنند تا بدن آب از دست بدهد. تنها تفاوت این است که سونا از گرمای خشک حاصل از سنگ‌های گرم شده، چوب یا اجاق گازی استفاده می‌‌کند، در حالی که یک اتاق بخار از گرمای مرطوب ناشی از بخار حاصل از آب جوش استفاده می‌‌کند. در حالی که سونا از گرمای ۱۸۰ تا ۱۹۵ درجه فارنهایت با رطوبت کم استفاده می‌‌کند، یک اتاق بخار از دمای ۱۰۰ تا ۱۲۰ درجه فارنهایت با رطوبت ۱۰۰٪ استفاده می‌‌کند. اتاق بخار و سونا هر دو مدعی هستند که گردش خون و آزاد کردن سموم بدن را افزایش داده و به کاهش وزن بدن کمک می‌‌کنند. اما این سؤال باقی می‌‌ماند که – این دو مورد چگونه کار می‌‌کنند؟ در بخش بعدی اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب می‌‌کنید.


چگونه سونا و اتاق بخار به شما کمک می‌‌کند که وزن کم کنید؟


اتاق بخار درمانی یک سم‌زدایی عالی محسوب می‌‌شود. بخار منافذ پوست شما را باز می‌‌کند و قابلیت بالقوه بدن شما را برای از بین بردن سموم از طریق دفع عرق تقویت می‌‌کند. هرچه بیشتر عرق کنید، آب بیشتری از دست می‌‌دهید. به ازای هر لیتر آبی که از طریق عرق از بدن خارج می‌‌شود، حدوداً یک کیلوگرم از وزن بدن کم می‌‌شود. یک مطالعه منتشر شده در ژورنال علمی جهانی نشان داد که کاهش وزن بدن (BML) در نتیجه استفاده از سونا، در افراد دارای اضافه‌وزن نسبت به افراد کم‌وزن و افراد عادی، بیشتر است. مطالعه دیگری نشان داد که ورزش کردن همراه با سونا، به کاهش وزن بدن در افراد چاق کمک می‌‌کند. با این وجود، لازم به ذکر است که تنها یک جلسه سونا یا اتاق بخار به تنهایی، برای کاهش وزن مؤثر نیست. دنبال کردن یک رژیم غذایی متعادل همراه با یک برنامه ورزشی و ده تا دوازده جلسه سونا، به بهبود ترکیب کلی بدن شما کمک می‌‌کند. یک جلسه یک ساعته سونا، دو بار در هفته به مدت ۷ روز، نه تنها وزن بدن را کاهش می‌‌دهد، بلکه میزان متابولیسم را نیز ۲۵ تا ۳۳ درصد افزایش می‌‌دهد. هنوز گیج شده‌اید که از کدام یک استفاده کنید، سونا یا اتاق بخار؟ بخش بعدی را بخوانید تا بفهمید.


اتاق بخار در برابر سونا برای کاهش وزن – باید از کدام یک استفاده کنیم؟


هم اتاق بخار و هم سونا، هر دو از گرما درمانی برای آرامش بدن، ذهن و روح استفاده می‌‌کنند. استفاده از اتاق بخار بعد از ورزش به شما کمک می‌‌کند تا بیشتر عرق کنید و در نتیجه سموم بیشتری را دفع می‌‌کنید. از طرف دیگر، نشستن در سونا مانند راه رفتن روی تردمیل است. گرمای خشک باعث می‌‌شود قلب شما محکم‌تر بزند تا گردش خون را بیشتر کند، بنابراین مستقیماً بر روب قلبتان اثر می‌‌گذارد. شما می‌‌توانید بسته به میزان راحتی و دسترسی‌تان به اتاق بخار و سونا، یکی را برای لاغری انتخاب کنید. به آرامی شروع کنید و در هر یک از آن‌ها ۱۰-15 دقیقه وقت بگذارید تا وزن کم کنید. در ادامه سایر مزایای سلامتی سونا و اتاق بخار، علاوه بر کمک به کاهش وزن بدن را نیز بررسی خواهیم کرد.


مزایای اتاق بخار و سونا


۱. سلامت قلب و عروق را بهبود می‌بخشد

بخار درمانی یا استفاده مکرر از سونا می‌‌تواند سلامت قلب و عروق شما را بهبود بخشد. یک مطالعه انجام شده در لهستان نشان داد که ۲ هفته با جلسات مکرر سونا، به کاهش کلسترول کلی و تری گلیسیرید کمک می‌‌کند.  این جلسات همچنین با بهبود بخشیدن سطح کلسترول، به پیشگیری از اختلالات قلبی و عروقی کمک می‌‌کند. با این حال، تحقیقات بیشتری لازم است تا رابطه مستقیمی بین جلسات اتاق بخار / سونا و بهبود سلامت قلبی عروقی تائید شود.

2. فشار خون را کاهش می‌‌دهد

جلسات مکرر سونا می‌‌تواند به بهبود گردش خون و کاهش خطر فشار خون بالا کمک کند. جلسات سونادرمانی منظم، ضربان قلب را افزایش داده، گردش خون را بهبود می‌‌بخشد و از این طریق، فشار خون را کاهش می‌‌دهد.  با این حال، مطالعات بیشتری لازم است تا تأثیر حمام سونا بر روی سیستم قلبی عروقی کاملاً روشن شود.

۳. سیستم ایمنی را تحریک می‌کند

اشکال مختلف آب‌درمانی، خشک و مرطوب، در تقویت سیستم ایمنی بدن مؤثرند. حمام سونا تعداد گلبول‌‌های سفید بدن را افزایش می‌‌دهد و باعث تحریک سیستم ایمنی بدن می‌‌شود. یک مطالعه انجام شده در اتریش نشان داد که حمام منظم سونا، میزان بروز سرماخوردگی را کاهش می‌‌دهد. با این حال، برای اثبات این مسئله، مطالعات بیشتری لازم است.

۴. مفصل‌‌های خشک را نرم‌تر می‌کند

گفته می‌‌شود سونای مادون‌قرمز، در نرم کردن مفاصل خشک مؤثر است.  یک مطالعه منتشر شده در روماتولوژی بالینی نشان داد که این نوع سونا به کاهش درد، سفتی و خستگی در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید و اسپوندیلیت آنکیلوزان کمک می‌‌کند. مطالعه دیگری که در مانیتور علوم پزشکی منتشر شده است، اظهار داشت که گرمادرمانی برای نرم شدن خشکی مفاصل و تقویت انعطاف‌پذیری ماهیچه‌‌ها و رباط‌‌ها اهمیت دارد. همچنین می‌‌تواند به کاهش آسیب‌‌های ورزشی کمک کند.

۵. استرس را کاهش می‌دهد

جلسات اتاق بخار / سونا می‌‌تواند در کاهش استرس، افسردگی و اضطراب مؤثر باشد. یک مطالعه منتشر شده در مجله روان‌پزشکی JAMA نشان داد که هایپرترومی تمام بدن (گرمادرمانی) این پتانسیل را دارد که مانند یک عامل ضدافسردگی عمل کرده و به یک درمان سریع و موقت برای افسردگی و تسکین استرس تبدیل شود که مزایای درمانی طولانی مدتی هم دارد. حمام سونا همچنین باعث بهبود ذهن، بدن و روح شما می‌‌شود تا علائم اختلالات روان‌پزشکی مانند افسردگی، اضطراب و استرس را بهبود ببخشد.

۶. عملکرد تنفس را بهبود می‌بخشد

استنشاق بخار گرفتگی‌‌های بینی را پاک کرده و سردردها را کاهش می‌‌دهد. یک ارزیابی آینده‌نگرانه کنترل شده نشان داد که اتاق بخار در کاهش پریشانی تنفسی در مبتلایان به برونشیولیت مؤثر است. استنشاق بخار غشای مخاطی حفره بینی را باز می‌‌کند. این امر به فرد کمک می‌‌کند عمیق‌تر نفس بکشد و از علائم تکرارشونده مشکلات سینوس اتاق بخارهایش رهایی یابد.

۷. عضلات را آرام می‌کند

اتاق بخار درمانی یک روش عالی برای کاهش درد عضلات بعد از تمرین است. یک مطالعه منتشر شده در ژورنال تحقیقات پزشکی بالینی نشان داد که حمام بخار بعد از تمرین یا سونا درمانی، باعث افزایش جریان خون در بافت‌‌های عمیق و در نتیجه، باعث کاهش درد عضلات می‌‌شود. اگرچه اتاق بخار و سونا دارای مزایای سلامتی زیادی هستند، اما در عین حال خطرات نسبی را نیز به همراه دارند.  این خطرات را در قسمت بعدی بررسی می‌‌کنیم.


خطرات استفاده از اتاق بخار یا سونا


  • سونا یا اتاق بخار درمانی با مدت زمان بیش از ۲۰ دقیقه باعث می‌‌شود بیشتر عرق کنید. این زمان می‌‌تواند منجر به کم‌آبی و هایپرترمی (افزایش درجه حرارت بدن) شود، بخصوص در افرادی که اضافه‌وزن دارند.
  • یک اتاق بخار به دلیل گرم و مرطوب بودنش، یک مکان عالی برای رشد باکتری‌‌ها و میکروب‌‌ها به شمار می‌‌رود. این امر می‌‌تواند منجر به گسترش عفونت‌‌ها و بیماری‌‌ها شود.
  • گرمای سونا ممکن است باعث کولینرژیک (کهیر روی پوست ناشی از افزایش درجه حرارت بدن) شود.
  • احتیاط: اگر باردار هستید، شیرده هستید یا در حال گذراندن دوران نقاهت پس از عمل جراحی هستید، قبل از استفاده از سونا یا اتاق بخار با پزشک مشورت کنید.

موارد احتیاطی


  • از نوشیدن الکل قبل و بعد از حمام بخار خودداری کنید.
  • هیچ جلسه گرمادرمانی را بیشتر از ۲۰ دقیقه تمدید نکنید.
  • پس از حمام بخار / سونا به آرامی دمای بدنتان را کاهش دهید.
  • بعد از یک جلسه بخار / سونا، آب کافی بنوشید تا بدنتان آب‌رسانی شود.

نتیجه


  • استفاده از اتاق بخار یا سونا بعد از تمرین، برای کاهش درد عضلات و همچنین آرامش ذهن، بدن و روح شما مؤثر است. با این حال، یک راه‌حل دائمی برای کاهش وزن نیست.
  • تغذیه سالمی داشته باشید، به طور منظم ورزش کنید و یک شیوه زندگی سالم را در پیش بگیرید تا بتوانید تناسب اندام مناسبی داشته باشید.

پاسخ‌‌های کارشناسان به سؤالات خوانندگان


1. در ۱۵ دقیقه چه مقدار کالری در اتاق بخار می‌‌سوزانید؟

شما می‌‌توانید با نشستن در اتاق بخار با مدت زمان ۱۵ دقیقه، چیزی بین ۲۰ تا ۴۰ کالری از دست بدهید. تعداد کالری که می‌‌سوزانید بستگی به وزن بدن و سبک زندگی شما دارد.

2. چه مدت باید در اتاق بخار بمانید؟

نباید بیشتر از ۱۵-20 دقیقه در اتاق بخار بمانید.

3. در یک جلسه حمام بخار، چقدر می‌‌توان وزن کم کرد؟

در یک حمام بخار شما تنها می‌‌توانید وزن آب بدنتان را از دست بدهید که آن هم متناسب با درصد آب بدنتان، تغییر می‌‌کند.  ممکن است در هر جلسه ۰٫۵-1 کیلوگرم از دست بدهید.

4. آیا اشکالی ندارد هر روز از اتاق بخار استفاده کنیم؟

استفاده هر روزه از اتاق بخار توصیه نمی‌‌شود زیرا ممکن است منجر به کم‌آبی بدن شود. این عملیات گرمادرمانی را به ۲-3 بار در هفته محدود کنید.

5. آیا بخار می‌‌تواند چربی شکم را کاهش دهد؟

درمان اتاق بخار می‌‌تواند به کاهش کلی میزان آب بدن کمک کند، اما تأثیر خاصی بر روی چربی‌‌های شکمی ندارد.

6. آیا بخار باعث ریزش مو می‌‌شود؟

بخار مستقیم ممکن است فولیکول‌‌های مو را ضعیف کند. بنابراین، بهتر است همیشه قبل از رفتن به اتاق بخار یا سونا، از کلاه شنا استفاده کنید.

7. آیا اتاق بخار برای ریه‌‌ها مضر است؟

اتاق‌‌های بخار گرفتگی‌‌های مخاط و بینی را پاک می‌‌کنند. اما اگر مشکل ریوی شدید دارید، بهتر است قبل از رفتن به اتاق بخار با پزشک مشورت کنید.

8. آیا بعد از نشستن در اتاق بخار باید دوش بگیریم؟

بله باید دوش بگیرید زیرا خنک شدن بدن پس از حمام بخار بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید: ماءالشعیر را برای کاهش وزن فراموش نکنید!

مطالب مرتبط