درد کلیه، بدترین درد دنیا!

درد کلیه، بدترین درد دنیا!

08 مرداد 1399

 درد کلیه می‌تواند به دلیل آسیب، عفونت، سنگ یا التهاب در کلیه بوجود آید. در این حالت، درد خفیفی را در قسمت پشت و یا پهلویتان دارید که معمولاً این درد فقط در یک طرف بدن‌تان احساس می‌شود. هدف این است که علت اصلی درد را تشخیص داده و درمان کنید، بنابراین سریعاً به پزشک مراجعه کنید. در ضمن می‌توانید درد کلیه را با داروهای ساده کاهش دهید.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

  1. کاهش درد
  2. تشخیص بیماری
  3. درمان کردن علت اصلی درد

بخش اول کاهش درد


1. هیدراته بمانید

 هنگام درد کلیه مایعات زیادی بنوشید. اگر درد ناشی از عفونت باشد، آب می‌تواند به بیرون راندن باکتری‌ها کمک کند. هیدراته ماندن همچنین می‌تواند به جلوگیری از سنگ کلیه کمک کند. به طور کلی، مردان باید روزانه حدوداً 13 فنجان آب و مایعات دیگر (حدود 3 لیتر) بنوشند و زنان باید 9 فنجان (2.2 لیتر) را مورد هدف قرار دهند. آب، آب میوه و چای مایعات محسوب می‌شوند. نوشیدن آب زغال اخته می‌تواند روشی طبیعی برای بیرون راندن باکتری‌ها باشد.

  • مصرف کافئین و الکل را محدود کنید. این‌ها نباید بخش بزرگی از مایعات روزانه شما را تشکیل دهند.    

نوشیدن آب

2. از کیسه آب گرم استفاده کنید

 برای به حداقل رساندن درد از یک کیسه آب گرم در پشت، پهلو و یا شکم خود استفاده کنید. هر چند که این کار درد اصلی کلیه‌های شما را درمان نمی‌کند، اما می‌تواند شما را آرام‌تر کند. همچنین می‌توانید از حمام یا دوش آب گرم استفاده کنید.

استفاده از کیسه آب گرم

3. از داروهای ضد درد بدون نسخه که حاوی استامینوفن هستند استفاده کنید

داروهای ضد درد بدون نسخه، می‌تواند به کاهش درد کلیه کمک کند. از یک داروی مناسب برای درد استفاده کنید؛ از محصولاتی استفاده کنید که حاوی استامینوفن هستند، مانند تیلنول. سایر داروهای ضد درد بدون نسخه می‌توانند به کلیه‌های شما آسیب برسانند. در صورتی که شک دارید، می‌توانید از پزشک یا داروساز سؤال کنید که آیا مصرف این نوع داروها برای کلیه‌هایتان بی‌خطر است یا خیر.

  • از مصرف آسپیرین خودداری کنید.
  •  بیشتر داروهای ضد درد برای استفاده کوتاه مدت ساخته شده‌اند. اگر درد شما مزمن است (طولانی مدت) در مورد کاهش درد با پزشک‌تان صحبت کنید. هنوز هم مصرف داروهای استامینوفن می‌تواند برایتان موثر باشد.
  • از داروهای ضد درد بدون نسخه معمولاً برای درمان درد خفیف ناشی از بیماری کلیه پلی کیستیک (Polycystic Kidney Disease)، یک اختلال ارثی که باعث درد مزمن کلیه و همچنین فشار خون بالا می‌گردد، استفاده می‌شود.   

خوردن قرص استامینوفن

4. آب لیمو بنوشید

 برخی از افراد برای کمک به کاهش درد کلیه از آب لیمو استفاده می‌کنند و حتی نشان داده شده است که این عصاره به خوبی می‌تواند به عنوان یک عامل پیشگیرانه از سنگ کلیه عمل کند. به این دلیل که لیمو حاوی اسید سیتریک است که به پوشش دادن سنگ‌ها کمک می‌کند و از بزرگتر شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند. شما می‌توانید با نوشیدن چهار اونس (118 میلی‌لیتر) آب لیمو در روز (رقیق شده در آب) یا با نوشیدن 32 اونس (946 میلی‌لیتر) لیموناد در روز، اسید سیتریک دریافت کنید.   

نوشیدن آب لیمو

5. نوشیدن یک فنجان چای یا قهوه را امتحان کنید

 شما باید هر زمان که درد کلیه دارید، به پزشک‌تان مراجعه کنید اما نوشیدن قهوه یا چای می‌تواند به جلوگیری از عود مجدد سنگ کلیه کمک کند. یک مطالعه نشان داد که مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه معمولی و چای سیاه می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه کمک کند.

  • با این حال، مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار را به میزان چشمگیری افزایش ندهید. کافئین یک داروی ادرارآور است، بنابراین اگر بیش از حد از آن استفاده کنید می‌تواند باعث کم آبی بدنتان شود. سعی کنید روزانه یک یا دو فنجان قهوه یا چای میل کنید.  

نوشیدن یک فنجان چای یا قهوه

6. برای تسکین سنگ کلیه از داروی گیاهی چانکا پیدرا (Chanca Piedra) استفاده کنید

 برای کاهش درد ناشی از سنگ کلیه، از گیاه دارویی Chanca Piedra استفاده کنید. این گیاه همچنین می‌تواند از عود مجدد سنگ کلیه جلوگیری کند. این مکمل را از یک فروشگاه معتبر خریداری کنید – تنها چانکا پیدرهایی که در ایالات متحده رشد می‌کنند به عنوان "گیاه آزمایشگاهی" طبقه بندی می‌شوند. این مکمل به طور علمی مورد مطالعه قرار نگرفته است، بنابراین قبل از مصرف آن با پزشک‌تان مشورت کنید.

  • نشان داده نشده است كه با مصرف چانكا پیدرا به تنهایی می‌توانید از شر سنگ کلیه خلاص شوید، اما شواهد و مداركی وجود دارد كه نشان می‌دهد مصرف چانکا پیدرا در طول سه یا چند ماه پس از درمان با شاک ویو (Shockwave) می‌تواند به بدن شما در عبور راحت‌تر سنگ‌های موجود در دستگاه ادراری کمک کند.
  • داروهای لیتیوم و ضد دیابتی با چانکا پیدرا تداخل دارند، بنابراین اگر از این نوع داروها استفاده می‌کنید، از مصرف چانکا پیدرا خودداری کنید.
  • Disolvatol  و Parcel Chanca-Piedra دو برندی هستند که از سایر برندها خالص‌ترند. شما می‌توانید آن‌ها را از داروخانه‌ها و یا بصورت آنلاین آن‌ها را خریداری کنید.

 گیاه داروبی چانکا پیدرا


بخش دوم تشخیص بیماری


1. به پزشک خود مراجعه کنید 

 هر زمانی که درد کلیه دارید به پزشک‌تان مراجعه کنید. در صورت احساس درد در ناحیه پشت و پهلو (طرف مقابل و زیر دنده‌های خود) که خفیف، دردناک و ثابت است به پزشک مراجعه کنید.

  • ممکن است علائم دیگری مانند تب، خستگی، بدن درد داشته باشید و یا خون در ادرارتان مشاهده کنید. بسته به دلیل اصلی درد کلیه، ممکن است علائم دیگری نداشته باشید. در صورت بروز درد، بدون مشاهده علائم دیگر به پزشک مراجعه کنید.
  • اگر حتی درد خفیف کلیه دارید اما اخیراً به عفونت ادراری (UTI) مبتلا شده‌اید، به پزشک مراجعه کنید – بسیار مهم است که مطمئن شوید عفونت به کلیه‌های شما سرایت نکرده است.

صحبت کردن با پزشک

2. مراقب شرایط پروستات باشید

 مردان مسن ممکن است به دلیل مشکلات پروستات از درد کلیه و UTI رنج ببرند و این موارد اغلب قابل درمان است. برخی از علائم برای مراقبت از آن‌ها عبارتند از:

  • نیاز به ادرار کردن به خصوص در نیمه شب
  •  ادرار دردناک یا انزال
  • خون در ادرار یا مایع منی
  • درد در ناحیه تحتانی کمر، ران، باسن، لگن یا ناحیه مقعد
  •  قطره قطره ادرار کردن (Dribbling Urine)

مراقب شرایط پروستات باشید

3. اگر درد شما ناگهانی و شدید باشد، کمک اورژانسی بگیرید

 درد شدید کلیه که به طور ناگهانی رخ می‌دهد، می‌تواند نشانه بیماری جدی پزشکی مانند لخته شدن خون یا خونریزی در کلیه باشد. با اورژانس تماس بگیرید و یا حتی اگر علائم دیگری نداشته باشید به بخش اورژانس بیمارستان مراجعه کنید. 

تماس با فوریت‌های پزشکی

4. به پزشک متخصص مراجعه کنید

اگر به دلیل عفونت شایع یا سنگ کلیه باشد پزشک عمومی می‌تواند درد کلیه شما را کاهش دهد. با این وجود‌، باید به متخصص اورولوژیست (Urologist) یا نفرولوژیست (Nephrologist) مراجعه کنید. حتی ممکن است شما نیاز به ملاقات با یک جراح داشته باشید. از پزشک خود بخواهید که ارجاع مناسب را انجام دهد.

متخصص اورولوژیست یا نفرولوژیست

5. آزمایشات تشخیصی انجام دهید

 هنگام مراجعه به پزشک یا رفتن به بیمارستان، بایستی تعدادی آزمایش انجام دهید. این احتمال وجود دارد که آن‌ها از شما آزمایش خون و یا ادرار بگیرند. پزشک شما ممکن است برای پیدا کردن عامل اصلی درد کلیه‌تان از شما آزمایشاتی مثل سونوگرافی، رادیوگرافی، سی‌ تی اسکن و یا ام آر آی بگیرد. هر سوالی که در مورد این آزمایشات دارید می‌توانید از پزشک‌تان بپرسید.   

عکس ام آر آی


بخش سوم درمان کردن علت اصلی درد


 1. از سنگ کلیه خلاص شوید

سنگ‌ کلیه معمولاً باعث درد شدید "کولیکی" می‌شوند – دل دردی که پس از نقطه اوج به طور ناگهانی قطع می‌شود. اگر پزشک معالج سنگ کلیه‌تان را تشخیص دهد، احتمالاً باید چند روزی را صبر کنید تا ببینید می‌توانید به تنهایی از شر آن خلاص شوید یا خیر. این کار می‌تواند دردناک باشد! تسکین درد در خانه را امتحان کنید و یا از پزشک خود داروهای قوی‌تر را بخواهید. اگر برای دفع سنگ‌ کلیه به کمک پزشکی نیاز دارید، چندین روش درمانی وجود دارد که می‌توانید آن را در بیمارستان انجام دهید.

  • به اندازه کافی هیدراته بمانید تا از عود مجدد سنگ کلیه جلوگیری کنید.   

سنگ کلیه

2. در صورت ابتلا به عفونت، با داروهای آنتی بیوتیک مراقبت‌های پزشکی را انجام دهید

 اگر اخیراً دچار عفونت ادراری (UTI) شده‌اید و اکنون دردهای کلیوی دارید، ممکن است عفونت مثانه به کلیه‌تان رسیده باشد. برای جلوگیری از آسیب کلیه باید این نوع عفونت کلیوی که به آن پیلونفریت (Pyelonephritis) گفته می‌شود را سریع درمان کنید. سعی کنید فوراً به پزشک مراجعه کنید و اگر نمی‌توانید ملاقات یک روزه با آن داشته باشید، به بیمارستان بروید – آن‌ها به شما آنتی بیوتیک می‌دهند تا عفونت را درمان کنند. برای عفونت‌های شدید، ممکن است مجبور شوید در بیمارستان بمانید و از طریق IV (تزریق وریدی: تزریق سرم یا دارو به داخل رگ) آنتی بیوتیک را دریافت کنید. 

  • سالپنژیت (Salpingitis)، عفونت لوله‌های فالوپ یا لوله رحم در زنان است که گاهی اوقات به بیماری التهابی در لگن گفته می‌شود، همچنین می‌تواند باعث درد کلیه شود. سالپنژیت همچنین به آنتی بیوتیک نیاز دارد.
  •  همیشه آنتی بیوتیک را مطابق تجویز پزشک مصرف کنید.

داروهای آنتی بیوتیک برای درمان عفونت

3. جراحی کنید

گاهی اوقات، درد کلیه در اثر یک مشکل ساختاری ایجاد می‌شود. معمولاً برای رفع هر مشکلی که باعث درد می‌شود، نیاز به جراحی وجود دارد. عمل جراحی نیز می‌تواند برای دفع سنگ کلیه لازم باشد، مانند این است که درد شما ناشی از تومور باشد. جراحی برداشتن کلیه (نفرکتومی) یا بخشی از آن می‌تواند به شما در مدیریت درد و جلوگیری از شیوع سرطان کمک کند.   

  • اغلب مشکلات ساختاری در کودکان تشخیص داده می‌شود. کلیه نعل اسبی (Horseshoe kidney)، هنگامی که کلیه‌ها به هم متصل می‌شوند که یکی از دلایل عمده درد کلیه است.      
  • اگر به دلایلی نتوانید عمل جراحی انجام دهید، تیم سرطان شناسی می‌تواند تومور کلیه شما را با شیمی درمانی و یا پرتودرمانی درمان کند. وقتی تومور منقبض می‌شود، درد شما بهبود می‌یابد.

جراحی کنید

4. وضعیت شریان‌های خود را بهبود بخشید

آترواسکلروز (Atherosclerosis) یا تصلب شرایین، هنگامی که شریان شما سفت شده و یا گرفتگی پلاک ایجاد می‌شود، می‌تواند در هر شریانی از بدن‌تان اتفاق بیفتد- این همان چیزی است که منجر به حمله قلبی و سکته مغزی می‌شود. هنگامی که این اتفاق در رگ‌های خونی کلیه‌های شما رخ می‌دهد، می‌توانید فشار خون بالا، نارسایی کلیه و درد کلیه را تجربه کنید. در مورد سطح کلسترول خود و اینکه آیا شما باید برای آن دارو مصرف کنید یا خیر، با پزشک خود صحبت کنید. کنترل بیماری‌های مزمن پزشکی، مانند فشار خون بالا و دیابت، برای سلامت کلیه نیز حائز اهمیت است. شما همچنین می‌توانید با انتخاب یک سبک زندگی سالم، کیفیت عروق خونی خود را بهبود بخشید:

  • یک رژیم غذایی کم چرب و کم کلسترول بخورید.
  •  به طور منظم، حداقل 5 روز در هفته به مدت 30 دقیقه ورزش کنید.
  •  سیگار نکشید.
  • وزن خود را حفظ کنید.

سیگار نکشید- آواکادوو- ورزش کردن

بیشتر بخوانید: دانستنی‌هایی درباره نارسایی حاد کلیه