17 باور غلط درباره ویروس کرونا

17 باور غلط درباره ویروس کرونا

14 مرداد 1399

با توجه به پخش شدن ویروس کرونا در سراسر جهان، جای تعجبی ندارد که مردم به شدت وحشت زده شده‌اند. برای افراد معمولی جامعه، ویروس کرونا عامل بیماری به نام کوید 19 به حساب می‌آید. علائم آن شامل تب، سرفه، آبریزش بینی و تنگی نفس است. اطلاعات علمی اشتباه در مورد کرونا ویروس و نحوه پیشگری و درمان آن در رسانه‌های اجتماعی پخش شده و برخی از خبرگزاری‌های فاقد صلاحیت در حال دامن زدن به این مسئله هستند. جهت کمک به شما برای کم کردن این حجم زیاد از اطلاعات غلط، ما می‌خواهیم تعدادی از این باورهای غلط معروف در مورد ویروس کرونا را در این مقاله مورد بررسی قرار دهیم. پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.


باورهای غلط معروف در مورد ویروس کرونا


1. کرونا ویروس از آنفلونزای فصلی خطرناک‌تر نیست

درست است که علائم ویروس کرونا از علائم آنفولانزای فصلی بدتر نیست اما میزان مرگ و میر آن بیشتر است. در حالی که آنفولانزای فصلی کمتر از 1 درصد از مبتلایان را می‌کشد، سازمان بهداشت جهانی تأیید کرده است که 3.4 درصد از بیماران گزارش شده مبتلا به کوید 19 در جهان درگذشتند (از تاریخ 4 مارس 2020). بنابراین بله، در این دوران هر گونه علائم شبه آنفلوانزایی که تجربه می‌کنید، باید کمی جدی‌تر گرفته شوند.

2. ویروس کرونا فقط افراد مسن را می‌کشد، بنابراین افراد جوان و بچه ها لازم نیست نگران باشند

میزان مرگ و میر در بیماری کوید 19 با افزایش سن افزایش می‌یابد. میزان مرگ و میر در بین سنین 0 تا 49 سالگی بین 0.2 الا 0.4 درصد است و به طور پیوسته در حال افزایش یافتن است. در بین افرادی که بیش از 80 سال دارند، به اوج خود یعنی 14.8 درصد می‌رسد. درست است که افراد مسن و افراد دارای شرایط خاص در مقابل این بیماری آسیب پذیرتر هستند اما هر کسی در هر سنی می‌تواند به این بیماری مبتلا شود. علاوه بر این، بدون در نظر گرفتن سن یا وضعیت سلامتی شما این ویروس می‌تواند موجب برخی از مشکلات تنفسی حاد شود. نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که گروه‌های خاصی هستند که بیشتر در خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند، مانند کارکنان مراکز بهداشت و اعضای نزدیک خانواده و کسانی که از افراد مبتلا از نزدیک مراقبت می‌کنند. بنابراین، افراد جوان و سالم برای محافظت از اعضای آسیب پذیر جامعه و جلوگیری از شیوع بیماری، باید علائم را گزارش دهند و دستورالعمل‌های قرنطینه را با دقت دنبال کنند.

3. باید ماسک بزنید

این باور تا حدی درست است. ویروس می‌تواند از طریق چشم به بدن شما وارد شود و ذرات معلق در هوا (ذرات ریز ویروس) می‌توانند به ماسک‌های صورت نفوذ کنند. با این حال، ماسک‌ها می‌توانند از ورود قطرات ناشی از عطسه و سرفه اشخاص بیمار نزدیک شما جلوگیری کنند. قطرات ناشی از عطسه و سرفه در واقع روشی اصلی برای انتقال ویروس کرونا به حساب می‌آید. هرچند، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا اعلام کرده است که تنها دو گروه در جامعه وجود دارند که به آنها پیشنهاد ماسک زدن داده می‌شود:

  • بیماران: بیمارانی که مبتلا به ویروس کوید 19 هستند و یا علائم آن را نشان می‌دهند باید جهت جلوگیری از پخش شدن این ویروس ماسک بزنند.
  • پرستاران: کارکنان مراکز بهداشت و درمان که از بیماران مبتلا به کوید 19 مراقبت می‌کنند یا به مدت طولانی در بیمارستان هستند باید برای محافظت از خودشان در برابر ابتلا به این ویروس از ماسک استفاده کنند. همچنین اعضای خانواده بیماران و کسانی که از آنها مراقبت می‌کنند شامل این گروه از افراد می‌شوند.
  • هنگامی که جزء این دو گروه نیستید و اقدام به خریدن ماسک می‌کنید، در حقیقت باعث افزایش کمبود و بالا بردن قیمت آن می‌شوید. اینگونه کارکنان مراکز درمانی و بیمارانی که در واقع نیاز به ماسک دارند و تمام افراد اطراف آنها را در خطر قرار می‌دهید. بعلاوه، دکتر جروم آدامز، جراح عمومی آمریكا، گفته است كه افرادی كه ارائه دهنده خدمات بهداشتی نیستند و نمی‌دانند چگونه ماسك صورت را به درستی بپوشند، بیشتر تمایل دارند به لمس کردن صورتشان دارند كه در واقع می‌تواند شیوع ویروس کرونا را افزایش دهد.

4. برای آلوده شدن باید 10 دقیقه در نزدیکی فرد آلوده باشید

اگرچه دستورالعمل‌های پزشکی در مورد آنفولانزا بیان می‌کند که شما برای آلوده شدن باید حداقل به مدت 10 دقیقه به فاصله تقریباً 2 متری فرد آلوده باشید (که عطسه و یا سرفه می‌کند)، اما ابتلا به ویروس کرونا می‌تواند از طریق تعامل‌های کوتاه‌تر هم انجام شود. همچنین ویروس می‌تواند از سطوح آلوده نیز منتقل شود. از این رو، اطمینان حاصل کنید که دستان خود را تا جایی که می‌توانید بشویید و ضد عفونی کنید.

5. واکسن در طول چند ماه آماده می‌شود

درست است که واکسن ویروس کرونا در حال کشف و آزمایش شدن روی نمونه‌های حیوانی است اما امتحان کردن آن روی نمونه انسانی برای مشخص شدن تمام عوارض جانبی و در دسترس بودن آن از نظر تجاری وقت بیشتری می‌گیرد. در واقع، اگر خیلی سریع انجام شود، آماده شدن آن یکسال طول می‌کشد. بهترین اقدامی که در حال حاضر می‌توان انجام داد، جلوگیری از پخش شدن آن است.

6. درمان‌های خانگی می‌تواند کوید 19 را درمان یا از ابتلا به آن جلوگیری کنند

در حالی که سیر، آب و ویتامین C برای سلامتی شما بسیار مفید هستند اما مصرف آنها ویروس کرونا را درمان یا از ابتلا به آن جلوگیری نمی‌کند. از «داروهای درمانی» دیگری که واقیعت ندارند و در رسانه‌های اجتماعی دست به دست می‌شوند می‌توان از پوشاندن بدن با روغن کنجد، کلر یا الکل برای از بین بردن ویروس نام برد. ممکن است شما از ضد عفونی کننده‌های شیمیایی مانند کلروفرم، وایتکس، اسید پراستریک، حلال‌های اتر و 75 درصد اتانول برای از بین بردن ویروس در سایر سطوح استفاده کنید. اما تحت هیچ شرایطی آنها را به بدن خود نزنید. این مواد نه تنها ویروس موجود در بدن شما را از بین نخواهد برد بلکه می‌توانند بسیار خطرناک باشند. برای محافظت از خودتان در برابر این ویروس، از افراد مبتلا دوری و دستانتان به دفعات زیاد شسته و ضدعفونی کنید.

7. افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شوند، زنده نخواهند ماند

همانطور که قبلاً هم به آن اشاره کردیم، میزان مرگ و میر ویروس کرونا 3.4 درصد است و انتظار می‌رود که با گذر زمان کمتر هم شود. موارد مرگ در ابتلا به این ویروس خیلی بالا نیستند. با این وجود، این بیماری می‌تواند باعث ایجاد مشکلات تنفسی جدی مانند ذات الریه و برونشیت در افراد مسن، کودکان خردسال و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف شود. از آنجا که هزاران مورد از ابتلا به این بیماری گزارش شده و ویروس همچنان در حال گسترش است، حتی میزان مرگ و میر 3 درصد نیز باید موجب نگرانی باشد.

8. ویروس کرونا در آب و هوای گرم از بین می‌رود

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریكا، اظهار داشته است كه ویروس کرونا نمی‌تواند در دمای بالا زنده بماند و احتمالاً تا آوریل از بین خواهد رفت. با این حال، کارشناسان بهداشت عمومی می‌گویند که اطلاعات کافی در مورد این ویروس جدید وجود ندارد و هیچ راهی نیز برای دانستن اینکه آیا گرما می‌تواند آن را از بین ببرد یا نه وجود ندارد.

9. واکسن‌های پنومونی یا ذات الریه می‌توانند از شما در برابر ویروس کرونا محافظت کنند

خیر، واکسن‌های پنومونی مانند واکسن پنوموکوکی و واکسن هموفیلوس آنفلوانزا نوع ب (Hib) روی ویروس کرونا تاثیر ندارد. واکسن برای این ویروس بسیار جدید در حال حاضر در حال ساخته شدن است.

10. شستشوی بینی به طور منظم با محلول نمک می‌تواند از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری کند

خیر، هیچ شواهد علمی مبنی بر این مسئله وجود ندارد که شستشوی بینی با محلول آب نمک بتواند از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری کند. علاوه بر این، همیشه دستان خود را قبل از لمس یا تمیز کردن بینی بشویید.

11. آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند ویروس کرونا را درمان یا از ابتلا به آن جلوگیری کنند

آنتی‌بیوتیک‌ها فقط روی باکتری‌ها موثر هستند و نه ویروس‌ها. با این حال، افرادی که به دلیل ابتلا به ویروس کرونا تحت درمان هستند، ممکن است در صورت داشتن عفونت مشترک باکتریایی، برای آنها آنتی‌بیوتیک نیز تجویز شود.

12. ویروس کرونا ساخته دست بشر است

لطفاً هر چیزی که در فیسبوک و واتساپ می‌خوانید را باور نکنید. نظریه‌های توطئه در مورد مبدا ویروس کرونا بسیار زیاد هستند. در حالی که بسیاری مردم خارج از چین بر این باورند که این یک صلاح بیولوژیکی است که در آزمایشگاه چینی تولید شده و به بیرون درز کرده است، استدلال خلاف آن در رسانه‌های اجتماعی چین این است که این ویروس توسط ایالات متحده منتشر شده است. البته دانشمندان هر دو طرف این نظریه‌ها را رد کرده‌اند. گرچه هنوز منشاء دقیق ویروس کرونا شناخته نشده است، دانشمندان بر این باور هستند که احتمالاً منشاء آن  از خفاش می‌آید که قبل از انتقال به انسان، به بدن میزبانی دیگری منتقل شده است، دقیقاً مانند سارس در سال 2003.

13. دست خشک کن‌ها می‌توانند ویروس کرونا جدید را از بین ببرند

خیر، دست خشک کن‌ها نمی‌توانند ویروس کرونا جدید را از بین ببرند. آنها تنها باد داغ می‌دهند و به این منظور طراحی نشده‌اند که هیچ میکروارگانیسمی را از بین ببرند. در واقع، آنها می‌توانند از عوامل گسترش دهنده ویروس کرونا به حساب بیایند، آنها میکروب‌ها را به داخل می‌کشند و سپس در اتاق پخش می‌کنند. بنابراین، اگر شخص مبتلا به ویروس کرونا در دستشویی عطسه یا سرفه کند، دست خشک کن مخاط و قطرات بزاق را به داخل می‌کشند و سپس آن را در تمام اتاق پخش می‌کنند و گسترش می‌دهند. اینگونه ویروس حتی می‌تواند بیشتر هم پخش شود. بنابراین، بهترین کار این است که دستان خود را با آب و صابون بشویید و یا آنها را با یک ضد عفونی کننده مرتباً تمیز کنید تا از خودتان در برابر ویروس محافظت کنید. سپس از یک حوله کاغذی برای خشک کردن آنها استفاده کنید.

14. یک لامپ ضد عفونی کننده اشعه ماوراء بنفش می‌تواند ویروس کرونا را از بین ببرد

اگرچه این از نظر فنی صحیح است، شما هرگز نباید از لامپ UV روی دست یا سایر قسمت‌های بدن خود استفاده کنید زیرا این امر می‌تواند باعث تحریک پوست شود.

15. اسکنرهای حرارتی می‌توانند افراد آلوده به ویروس کرونا را تشخیص دهند

اسکنرهای حرارتی می‌توانند تشخیص دهند که چه کسانی به دلیل ابتلا ویروس کرونا تب دارند. اما اگر فرد هنوز تب نداشته باشد، آنها نمی‌توانند فرد مبتلا را تشخیص دهند. 2 الا 10 روز طول می‌کشد تا فرد مبتلا بیمار شود و تب کند.

16. شما می‌توانید از طریق نامه یا بسته‌ای از چین به ویروس کرونا مبتلا شوید

خیر ویروس کرونا نمی‌تواند به مدت طولانی بر روی هر شیئی، از جمله نامه و بسته‌ها زنده بماند.

17. حیوانات خانگی باعث گسترش ویروس کرونا می‌شوند

در حال حاضر، هیچگونه مستندات علمی مبنی بر ابتلای حیواناتی مانند سگ و گربه به ویروس کرونا وجود ندارد. صرف نظر از این مسئله، بعد از دست زدن به حیوانات خانگی خود به عنوان یک اقدام احتیاطی، دستان خود را با صابون و آب بشویید. در حالی که شیوع ویروس کرونا امری بسیار جدی است، مهم است که خودتان را آموزش داده و آرام باشید. وحشتزدگی باعث می‌شود که نه تنها شما بلکه سایر افراد اطراف شما نیز مضطرب شوند. اقدامات پیشگیرانه‌ ارائه شده توسط مراکز معتبر پزشکی را دنبال کنید و هر چقدر می‌توانید دست‌های خود را بشویید تا از خود در برابر این ویروس جدید محافظت کنید.


پاسخ به سوالات پرتکرار


1. دوره درمان بیماری کرونا چقدر طول می‌کشد؟

در بدن یک شخص سالم، علائم متوسط ابتلا به ویروس کرونا ممکن است تنها چند روز طول بکشد. بهبود برای اشخاصی که دارای بیماری خاص هستند، این فرآیند ممکن است هفته‌ها طول بکشد.

2. ویروس کرونا تا چه زمانی واگیردار است؟

براساس یافته‌های مرکز درمان و پیشگیری بیماری‌ها واگیردار و سازمان بهداشت جهانی دوره نهفتگی ویروس کرونا در بدن میان 1 الا 14 روز طول می‌کشد. افراد معمولاً در روز 5 یا 6 شروع به نشان دادن علائم بیماری می‌کنند. یک مطالعه انجام شده در چین نشان می‌دهد که این بیماری می‌تواند تا 24 روز نیز ادامه داشته باشد. گفته می‌شود كه ویروس کرونا در این دوره نهفته خود، مخصوصاً هنگامی که فرد آلوده علائمی را نشان دهد، مسری است. اما مواردی از شیوع آن توسط افراد بدون علامت (آلوده اما هنوز بیمار نشده) نیز گزارش شده است.

3. چه مدت ویروس کرونا روی اشیاء زنده می‌ماند؟

در دمای اتاق، ویروس کرونا جدید (انسانی) می‌تواند تا 9 روز بر روی اشیاء و سطوح بی‌جان زنده باقی بماند. طول عمر آنها در دمای بالاتر از 30 درجه سانتی گراد کوتاه می‌شود.

4. ویروس کرونا می‌تواند از طریق اشیاء پخش شود؟

بله، اگر شما یک شیء آلوده را لمس کنید و سپس دهان، بینی یا چشمانتان را بدون شستن دستانتان لمس کنید، ویروس کرونا ممکن به شما منتقل شود. هرچند، گفته می‌شود که این راه اصلی گسترش ویروس نیست.

5. آیا ویروس کرونا می‌تواند از طریق هوا پخش شود؟

قطرات بزاق و مخاط از سرفه یا عطسه یک فرد آلوده تا تقریباً 2 متر قابلیت پخش شدن دارند. با این حال، کارشناسان معتقد نیستند که ویروس کرونا یک ویروس موجود در هوا مانند سرخک باشد.

6. آیا ویروس کرونا می‌تواند از طریق غذا پخش شود؟

سازمان غذا و دارو آمریکا بیانیه‌ای منتشر کرد که ویروس کرونا می‌تواند از طریق غذا یا بسته‌های غذا منتقل شود. هرچند، افرادی که غذا را حمل و آماده می‌کنند، باید از شیوه های بهداشتی مناسب (شستن دست‌ها، جلوگیری از عطسه و سرفه بر روی غذا، جدا کردن گوشت خام از مواد دیگر ، طبخ غذاها تا دمای مناسب) پیروی کنند تا خطر به حداقل برسد.

بیشتر بخوانید: علائم، پیشگیری و درمان ویروس کرونا (Corona Virus)

مطالب مرتبط