چگونه سایز لباس‌هایمان را کوچک کنیم؟

چگونه سایز لباس‌هایمان را کوچک کنیم؟

18 مرداد 1399

هنگامی که لباس‌ها زمان خشک شدن در ماشین خشک کن کوچک می‌شوند، که بعضی اوقات اتفاق می‌افتد، این مسئله اتفاقی ناراحت کننده خواهد بود. اما گاهی می‌شود که به بلوز تا تی‌شرت طرح‌داری برمی‌خورید که کمی بیش از اندازه گشاد است، بیشتر به جای اینکه با قیچی آن را کوچک کنید یا آن را پیش یک خیاط ببرید، تی‌شرت را با امید به اینکه کوچک شود، داخل ماشین لباسشویی می‌اندازید. اما واقعیت این است که امیدوار بودن شما تاثیری در نتیجه نخواهد داشت. نکته کلیدی برای اینکه یاد بگیرید چگونه باید یک بلوز یا تی‌شرت را کوچک کنید این است که ابتدا بدانیم چرا بعضی پارچه‌ها حتی در همان شستشوی بار اول نیز آب می‌روند. در واقع این قضیه در فرآیند تولید لباس آغاز می‌شود، هنگامی که لباس در حال دوخته شدن است. بر اساس یافته‌های دکتر کارن اویسن که در برند دراپس محقق و پیشرو است، پارچه‌ای که لباس با آن دوخته می‌شود در معرض کشیده شدن است تا در نتیجه برش دادن آنها برای دوختن لباس نهایی راحت‌تر باشد. اویسن می‌گوید: «هنگامی که لباس در معرض گرما قرار می‌گیرد، آن فشار و کش آمدگی کمتر می‌شود.» به همین دلیل است که پارچه‌های به حالت قبلی و دلخواه خود برمی‌گردند که باعث می‌شود تا سطح پارچه کوچک‌تر شود. او می‌گوید :«در نتیجه هر گونه گرمایی باعث می‌شود تا فشار تحمیل شده به پارچه کمتر و در نتیجه لباس کوچک‌تر شود.»

بلوز اورسایز

لی وو جانسون، بنیان‌گذار اولد بول لی، می‌گوید هنگامی که شما بدانید پارچه مورد نظر چه میزان از گرما را می‌تواند تحمل کند، تغییر دادن بلوز برای تبدیل شدن به استایل ترجیحی شما بسیار راحت خواهد بود. هرچند، لازم به ذکر است که پارچه‌ها، الیاف و کیفیت‌های مختلف همه در میزان آب رفتن و بد ریخت شدن پارچه موثر هستند. جانسون می‌گوید که برای مثال پارچه‌های کتان با کیفیت بالا چیزی میان 5 تا 7% آب می‌روند، این در حالی است که پارچه کتان با کیفیت پایین چیزی میان 7 تا 10% کوچک می‌شوند. جانسون اضافه می‌کند: «بیشتر اینکه پارچه‌ها بر پایه درصد کوچک می‌شوند و از آنجای که تی‌شرت‌ها معمولاً طولشان بیشتر از عرض آنها است، انتظار می‌رود که تی‌شرت و بلوزها بیشتر از طول کوتاه شوند و نه از عرض کوچک.» به این نتیجه می‌رسیم که تنها را ه مطمئن برای کوچک کردن لباس‌ها به گونه‌ای گرما در شکل و فرم‌های مختلف است. انداختن آنها در ماشین لباسشویی و لباس خشک کردن یکی محبوب‌ترین راه‌ها است اما تنها راه نیست بنابراین برای توصیه‌های خلاقانه دیگر به سراغ یک متخصص اینکار رفتیم. در ادامه پیریا راج بنیان‌گذار ساس که یک برند شخصی خرید و طراح استایل است و لباس‌های جدید و قدیمی لاکچری را جمع آوری و تعمیر می‌کند، توضیح خواهد داد که یک تی‌شرت را با توجه به نوع پارچه‌اش چگونه کوچک کنیم.


چگونه پارچه جین، پلی‌استر و کتان را کوچک کنیم؟


راج می‌گوید که اگر شما امیدوار هستید تا بتوانید لباسی با پارچه کتان را با استفاده از این راه کوچک کنید، بهترین راه این است که بگذارید لباستان در بلندترین و گرم‌ترین حالت شستشوی ماشین لباس شویی شما شسته شود. سپس هنگامی که شسته شدن لباس به پایان رسید، لباس را هر چه زودتر که می‌توانید در ماشین خشک کن با بالاترین تنظیمانت قرار دهید. راج می‌گوید: «نکته انجام این کار این است به لباس فرصت خنک شدن ندهید. مرتباً لباس را چک کنید و هنگامی که از اندازه آن راضی بودید، لباس را از خشک کن خارج و در معرض هوا قرار دهید.»


چگونه پارچه کشمیری و پشمی را کوچک کنیم؟


اگر می‌خواهید یک تی‌شرت دوخته شده با پارچه کشمیری یا پشمی را کوچک کنید باید مرحله ماشین لباس شویی را حذف کنید. راج پیشنهاد می‌دهد که به جای آن حدوداً 60 میلی‌لیتر آب را به صورت مساوی روی جلوی لباس اسپری کنید. راج می‌گوید: «لباس را تا کنید تا گوشه‌های خیس لباس نزدیک یکدیگر باشند و به هم فشرده شوند. اینکار را برای پشت لباس نیز اینجام دهید و سپس لباس را پشت و رو کرده و دوباره همان کار را تکرار کنید. حالا لباس را به مدت 20 دقیقه با دمای بالا در ماشین خشک کن قرار دهید و سپس به مدت 20 دقیقه با دمای پایین. احتمالاً با اینکار لباس خود را به اندازه یک سایز کوچک می‌کنید.» راج می‌گوید که اما لازم است هشدار بدهم که کوچک کردن لباس در خانه و به این روش می‌تواند به پارچه کشمیری و پشمی آسیب بزند بنابراین شما باید کاملاً لباس را در نظر بگیرید و اینکه آیا آن لباس به جای اینکار ارزش پیش خیاط بردن برای کوچک کردن لباس را دارد یا نه.


چگونه پارچه لنین و ابریشمی را کوچک کنیم؟


مراحل کوچک کردن پارچه لنین و ابریشمی واقعاً در میان دیگر پارچه‌ها کم زحمت‌ترین است. تمام کاری که باید انجام دهید این است که لباس را در آب گرم و نه داغ به مدت چند ساعت بگذارید، هرچند مدت یکبار آب را عوض کنید سپس آن را در دمای پایین خشک کنید. راجر می‌گوید: «از آنجایی که هر دو این پارچه‌های جنسی بسیار لطیف دارند، این روش بهترین راه برای کوچک کردن لباس‌های با این جنس پارچه بدون آسیب زدن به آنها است.»

بیشتر بخوانید: بهترین توصیه‌ها برای داشتن استایلی مناسب

مطالب مرتبط