5 ماده مضر در محصولات آرایشی و پوستی

5 ماده مضر در محصولات آرایشی و پوستی

05 شهریور 1399

همه ما عاشق این هستیم که بهترین خود به نظر برسیم اما آیا تا به حال به این مسئله فکر کردید چیزی که به پوست صورت و بدنتان می‌زنید ممکن است به جای بهتر کردن پوست شما به آن آسیب برساند؟ سازمان غذا و دارو (FDA) به دلیل عدم تنظیم چندین ماده در مواد غذایی، مکمل‌ها و داروها تحت انتقادات شدید قرار گرفته است. بدتر اینکه هنوز هم آنها حتی کنترل کمتری در مورد مواد محصولات آرایشی و مراقبت از پوست دارند. مرحله پیش تایید برای محصولات زیبایی لازم نیست و این بدان معنی است که شرکت‌ها می توانند هر آنچه را دوست دارند وارد بازار کنند - جایی که آنها راه خود را از قفسه های فروشگاه به خانه شما باز می‌کنند. تنها فرآیند تأیید، روشی بسیار كوچك برای بررسی مواد افزودنی رنگ و مواد تشکیل دهنده طبقه بندی شده به عنوان داروهای بدون نسخه است. این مسئله باعث می‌شود که بخش عمده ای از صنعت مراقبت‌های شخصی و زیبایی، حداقل تا زمانی که تولید ادامه دارد، کنترل نشده باقی بمانند. این مشکل نگرانی بسیاری را در میان مصرف کنندگانی ایجاد کرده است که پی برده‌اند در محصولاتی مورد استفاده ما مقدار زیادی از مواد بالقوه سمی وجود دارد. با بیان این نکته، لازم به ذکر است که نوع و حجم این مواد هنگام استفاده کردن از آنها در مواد آرایشی و یا پوستی می‌تواند تأثیر عمده‌ای در آسیب‌هایی وارد شده به پوست داشته باشد. یک دوز کوچک از یک ماده ممکن است باعث هیچ آسیبی نشود، این در حالی است که دوز بیشتر از یک ماده دیگر ممکن است پیامدهای طولانی مدتی روی پوست داشته باشد.


5 ماده مضر در محصولات آرایشی و پوستی


1. پارابن

پارابن‌ معمولاً به عنوان مواد نگهدارنده مورد استفاده قرار می‌گیرد و از رشد مخمر، کپک قارچی و باکتری‌ها جلوگیری می‌کند. آنها از خاصیت تقلید کننده استروژن برخوردار هستند و این نگرانی‌ها را ایجاد کرده است که ممکن است در هنگام جذب از طریق پوست باعث ایجاد سرطان یا ناباروری ایجاد شود. گزارشاتی در مورد وجود مواد شیمیایی پارابن در بیوپسی تومور سینه وجود دارد اما شما همچنین باید توجه داشته باشید که مطالعات دیگر نشان داده است که پارابن‌های جذب شده از طریق مواد شستشوی بدن، آرایش، تمیز کننده‌های صورت و شامپوها در پوست متابولیزه می‌شوند و بدون ایجاد هیچ گونه صدمه‌ای از بدن بیرون می‌روند.

2. فتالات

فتالات گروهی از مواد شیمیایی هستند که برای افزایش نرمی و انعطاف پذیری پلاستیک ها استفاده می‌شود. آنها را می‌توان در لاک ناخن (دی‌بوتیل فتالات)، اسپری مو (دی‌متیل فتالات) و عطرها و لوسیون‌ها (دی‌اتیل فتالات) پیدا کرد. این محصولات در اتحادیه اروپا ممنوع است اما هنوز هم در لیست مواد تشکیل دهنده در کشور ایالات متحده مشاهده می‌شود. این ماده با اختلال‌هایی که در غدد درون ریز بدن ایجاد می‌کند، شناخته می‌شود، فتالات با رشد زودرس سینه در دختران جوان، افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه و نقایص هنگام تولد در تولید مثل هر دو جنس ارتباط دارد. آنها به مواد شیمیایی دیگر پیوند نمی‌خورند و این بدان معنی است که آنها می‌توانند به محیط زیست (مانند بدن شما) وارد شوند، یعنی جایی که به عنوان آلاینده‌ها تشخیص داده شدند. هنوز قرار گرفتن در معرض فتالات در سطح محصولات پوست، مو و صورت خطرناک شناخته نشده است. ممنوعیت اتحادیه اروپا یک رویکرد محافظه کارانه را نشان می‌دهد این در حالی است که سازمان غذا و دارو در ایالات متحده به جای اینکار تصمیم به ادامه نظارت بر وضعیت موجود گرفته است. در حال حاضر، این وظیفه شهروندان هر کشوری است که تصمیم بگیرند آیا می‌خواهند از محصولات حاوی این مواد شیمیایی استفاده کنند یا خیر.

3. پودر تالک

اگرچه خشکی پوست برای نوزادان یک مشکل به حساب می‌آید اما اغلب اوقات شرایطی وجود دارد که برای مراقبت از فرزندان کوچک خود نیز باید رطوبت بدن آنها را از بین ببرید. از پودر تالک در پودر بچه و همچنین در محصولات بهداشتی زنانه، محصولات آرایشی و سایر فرمولاسیون‌ها از سال‌های 1800 تا کنون به این منظور استفاده شده است. نگرانی‌های ایجاد شده مربوط به این پودر به این دلیل است که تالک و آزبستو در شکل‌های طبیعی خود بسیار نزدیک به یکدیگر در زمین اتفاق می‌افتند. هنگامی که تالک استخراج می‌شود، ذرات آزبست می‌توانند با ماده معدنی مخلوط شوند و کل مواد استخراج شده را آلوده کند. این مسئله ممکن است با سرطان تخمدان، ریه و سایر دیگر سرطان‌ها مرتبط باشد. تئوری پشت این نظریه این است که اگر پودر تالک حاوی آزبست استنشاق شود یا از طریق محصولات بهداشتی زنانه وارد بدن شود، می‌تواند در بافت بدن انسان قرار بگیرد و باعث رشد‌های سرطانی شود. این مسئله بسیار وحشتناک به نظر می‌رسد، به ویژه هنگام در نظر گرفتن این مسئله که امروزه هنوز از این ماده، حتی توسط بسیاری از برندهای بزرگ رژ لب، استفاده می‌شود. اخیراً از چندین شرکت بزرگ در رابطه با این موضوع شکایت شده است. تا به امروز، برند جانسون و جانسون بیش از 724 میلیون دلار در مورد پرونده‌های دادخواهی این شرکت هزینه کرده است. شرکت‌ها محصولات خاصی را از بازار خارج کرده یا تالک را با پودر ذرت یا پودر دیگری جایگزین کرده‌اند. با این حال، هیئت منصفه هنوز در مورد اینکه آیا محصولات آرایش و پوستی حاوی تالک سرطان‌زا هستند یا خیر رای قطعی صادر نکرده است. تولیدکنندگان می‌گویند مطمئن هستند که تالک مورد استفاده آنها عاری از آزبست است و کسانی که خط تولید محصولات حاوی تالک را متوقف کردند، می‌گویند که اینکار را بیشتر به این دلیل انجام دادند که افکار عمومی در مورد این مسئله بسیار منفی شده است.

4. سیلوکسان

سیلوکسان نوعی از سیلیکون است، سیلوکسان موادی شیمیایی ترکیبی است از  عناصر اکسیژن، سیلیکون و آلکان به دست می‌آید. در لوازم آرایشی، به ویژه رژلب، از سیلوکسان به عنوان مواد نرم و مرطوب کننده استفاده می‌شود تا استفاده از آن را بسیار نرم‌تر جلوه دهد. از آنجایی که سیلوکسان‌ها ممکن است در سیستم غدد درون ریز اختلال ایجاد کنند، آنها گروه دیگری از مواد مضر هستید که به آسیب‌های سیستم تولید مثل بدن مرتبط می‌شوند. با این حال، خطرات سیلوکسان نیز مورد بحث قرار گرفته است. برخی دانشمندان می‌گویند بدن این ماده را به خوبی تحمل می‌کند و برای معالجه و مراقبت‌های بهداشتی ضروری است؛ اما دیگران از پتانسیل آسیب رسانی آن صحبت می‌کنند. تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا مشخص شود قرار گرفتن در معرض چه میزان از این مواد خطرناک است، چه میزان از این مواد بدون خطر است و چگونه این مواد در بافت بدن انسان جمع می‌شود.

5. تولوئن

تولوئن یک مواد پتروشیمی است که از منابع نفتی و زغال سنگ مشتق شده است. در زمینه مواد آرایشی و محصولات مراقبت شخصی، ممکن است این مواد به عنوان تولوول، بنزن، متیل بنزن یا فنیل متان دیده شوند. تولوئن به عنوان یک حلال، می‌تواند رنگ را در خود حل کند. هنگامی که این ماده در سیستم بدن شما وجود داشته باشد، می‌تواند باعث حالت تهوع، سوزش پوستی (شایع‌ترین شکایت) و سختی در تنفسی شود. باور بر این است که اگر خانم‌هایی باردار در معرض این بخارات قرار بگیرند، به جنین آنها آسیب خواهد رسید. بازهم با اینکه این مسئله بسیار وحشتناک به نظر می‌رسید اما تحقیقات بیشتری لازم است. تا به امروز، فقط حیوانات و نه انسان‌ها با اطمینان مورد بررسی قرار گرفتند و شواهد نشان می‌دهد که این ماده از نظر زیست تخریب پذیر نیست. اگر در این مورد نگران هستید، از لاک‌های ناخن و درما‌ن‌های مو حاوی این ماده شیمیایی خودداری کنید.


محصولات خود را انتخاب کنید


این لیست که در آن تنها پنج ماده تشکیل دهنده وجود دارد، به هیچ وجه جامع نیست. بسیاری از مواد مشکوک دیگر نیز در محصولات مراقبت پوست و لوازم آرایش وجود دارند. با این حال، به طور کلی تحقیقات بیشتری نیز است تا میزان بیش از حد و قابل قبول هر کدام از آنها مشخص شود. واضح است که سازمان غذا و دارو به آرامی حرکت می‌کند و قابل اطمینان‌ترین منبع اطلاعات در مورد مواد تشکیل دهنده سمی نیست. بنابراین، دانش خودتان را بالا ببرید. به دنبال مواد موجود در محصولات آرایشی خود باشید و به واکنش‌های آنها در بدن خود توجه کنید. محصولاتی را انتخاب کنید که از آنها راضی هستید و ظاهر و سبک زندگی خود را تحت کنترل بگیرید.

بیشتر بخوانید: چطور لوازم آرایشی‌مان را به درستی ضدعفونی کنیم؟

مطالب مرتبط