14 راه خوشمزه کردن غذا با رازیانه

14 راه خوشمزه کردن غذا با رازیانه

15 شهریور 1399

از آنجایی گیاه و ادویه‌ها بسیار مغذی و طعم‌دار هستند و می‌توانند هر غذایی را سالم‌تر و لذیذتر کنند، من عاشق استفاده کردن از آنها در همه چیز هستم، از آب طعم‌دار گرفته تا صبحانه‌ای با سوسیس. رازیانه گیاه و ادویه‌ای است که، جدای از خواص مفیدی که برای بدن دارد، می‌تواند بسیاری از دستورهای پخت غذا را پر از طعم کنند اما بسیاری از نگهداشتن آن در باغچه خانه خود یا ذخیره کردن آن را ادویه‌های خود غفلت می‌کنند. در ادامه به بررسی این مسئله خواهیم پرداخت که چرا باید رازیانه را امتحان کرده و از آن در غذاهای خود استفاده کنید.


رازیانه: گیاه خدایان


رازیانه گیاهی است که افراد زیادی با آن ناآشنا هستند اما ممکن است آن را از طعم غذاهای یونانی، ایتالیایی و فرانسوی بشناسند. سر ساقه‌ها رازیانه از برگ‌های پر مانند با رنگ سبز پررنگی (شبیه به شوید) پر است که آن را درختچه‌های رازیانه می‌نامند. دارای بافت ترد مانند (مانند کرفس) و مزه‌ای مانند شیرین بیان یا آنیسون دارد (رازیانه گاهی اوقات با آنیس اشتباه گرفته می‌شود یا حتی در مغازه‌ها به آن برچسب اشتباه زده می‌شود). تمام قسمت‌های رازیانه خوراکی هستند. به طور سنتی، رازیانه به دلیل فواید سلامتی فراوانی که دارد، در طب سنتی و باستانی و همچنین آشپزی به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اساطیر یونان رازیانه با دیونیسوس، خدای یونانی غذا و شراب، همراه است. گفته می‌شود ساقه رازیانه پر از زغال سنگ است که دانش خدایان را به انسان می‌رساند. البته به این دلیل نیست که من رازیانه را توصیه می‌کنم، اما دانستن آن جالب است!


مزایای رازیانه برای بدن


خب وقت آن رسیده به این مسئله بپردازیم که چرا می‌خواهیم گیاه جدیدی را امتحان کنیم؟ رازیانه از نظر طعم و مواد مغذی چیزهایی برای ما به ارمغان می‌آورد که دیگر گیاهان نمی‌توانند!

1. مغذی

رازیانه حاوی ویتامین C است که برای بسیاری از عملکردهای بدن از جمله عملکرد سیستم ایمنی بدن مهم است. ویتامین C همچنین با تحریک بدن به کلاژن سازی برای داشتن مو و پوستی سالم به ما کمک می‌کند. رازیانه همچنین حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که به سلامت قلب، سیستم ایمنی و سوخت و ساز بدن کمک می‌کند.

رازیانه حاوی تعدادی ماده مغذی دیگر نیز هست:

  • فیبر
  • پتاسیم
  • کلسیم
  • فسفر
  • سدیم
  • آهن
  • هیستیدین (یک نوع اسید آمینه)
  • منیزیم
  • فلز روی
  • نیاسین
  • ویتامین K
  • ویتامین B6
  • بتاکاروتن
  • ویتامین A

2. کمک به داشتن خون سالم

مصرف رازیانه ممکن است به سالم شدن خون در بدن کمک کند. کم خونی شرایطی را در خون ایجاد می‌کند که گلبول‌های قرمز کافی برای حمل اکسیژن در بدن وجود ندارد. رازیانه ممکن است بتواند به رفع چنین مشکلی کمک کند. یک مطالعه خوب نشان داد که اسید آمینه هیستیدین به همراه آهن به ساخت هموگلوبین سریع‌تر از آهن به تنهایی کمک می‌کند. رازیانه حاوی آهن و آمینو اسید هیستیدین است، بنابراین افزودن رازیانه به رژیم غذایی ممکن است به حمایت از تولید گلبول‌های قرمز کمک کند.

3. کمک به داشتن قلبی سالم

رازیانه حاوی مقدار مناسبی فیبر است که همه ما می‌دانیم برای قلب سالم (و همچنین هضم غذا) بسیار مهم است. اما مواد مغذی دیگری نیز در رازیانه وجود دارد که می تواند سلامت قلب را پشتیبانی کند. پتاسیم رازیانه می‌تواند به داشتن فشار خون سالم کمک کند. طبق یک مطالعه که در سال 2006 انجام شد، پتاسیم می‌تواند برای داشتن فشار خونی سالم مفید باشد اما در نظر داشته باشید که تأثیر گذاری آن حدود 4 هفته طول می‌کشد. پتاسیم به بدن کمک می‌کند تا سدیم اضافی را دفع کند (که می‌تواند برای برخی از افراد با فشار خون بالا مشکل ایجاد کند). علاوه بر این، خوردن رازیانه ممکن است کلسترول و تری گلیسیرید سالم در بدن ایجاد کند. كسانی كه رازیانه مصرف كردند، میزان كلسترول و تری گلیسیرید مطلوب‌تری داشتند. محققان برای تأیید این نتایج خواستار مطالعه طولانی مدت هستند.

4. کمک به داشتن دستگاه گوارش سالم

داروهای باستانی از رازیانه به دلیل خاصیت کمک به هضم غذا و جلوگیری از نفخ استفاده می‌کردند. خوشبختانه، علم مدرن از این خاصیت رازیانه پشتیبانی می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که بسیاری از ادویه‌ها، از جمله رازیانه، مدت زمان هضم را کوتاه می‌کنند. این یکی از دلایلی است که من از آن در چای برای درمان تهوع، یبوست یا نفخ استفاده می‌کنم. جالب اینجاست که گیاهانی که معطر، سفت و تلخ هستند احتمال بیشتری دارد که به هضم غذا کمک کنند. گیاهان مناسب برای اینکار عبارتند از:

  • مرکبات
  • قاصدک
  • بابونه
  • زنجبیل
  • نعناع تند
  • آنیس
  • و البته… رازیانه!

5. کمک به افزایش شیر مادر و داشتن کودکی سالن

درمان‌های سنتی از رازیانه برای کمک به مادران شیرده و نوزادان آنها استفاده می‌کرد. رازیانه برای آرام کردن شکم کودک و تسکین قولنج استفاده می‌شد. یک مطالعه در سال 2003 نشان داد كه روغن رازیانه در مقایسه با دارونما تأثیر بهتری بر روی قولنج در نوزادان دارد. از آنجایی که رازیانه به عنوان گیاهی شیرآور (غذایی که باعث افزایش شیر می شود) به خوبی شناخته می‌شود، شما همچنین می‌توانید به این منظور آن را به شیرینی اضافه کنید.

6. کمک به داشتن سلول‌های سالم

یکی دیگر از مزایای شگفت انگیز رازیانه این است که می‌تواند به حمایت از سلول‌های سالم بدن کمک کند. سرطان هنگامی رخ می‌دهد که سلول‌های بدن به روش‌های ناسالم رشد می‌کنند و بدن نمی‌تواند از شر این سلول‌ها خلاص شود. بسیاری از مواد غذایی سالم دارای ترکیباتی هستند که به داشتن سلول‌های سالم کمک می‌کنند و رازیانه یکی از آنهاست. یک مطالعه منتشر شده در مجله‌ای علمی نشان داد که رازیانه ممکن است با رشد سلول‌های سرطانی مبارزه کرده و به از بین رفتن سلول‌های سرطانی نیز کمک کند. محققان معتقدند كه آنتول (روغن موجود در رازیانه) به كاهش التهابات منجر به سرطان كمك می‌كند.


دستور پخت‌ غذاهای رازیانه‌دار خوشمزه


از آنجایی که رازیانه تازه مواد غذایی بسیار مغذی است که مزایای بسیاری برای بدن دارد، من سعی کردم به صورت منظم آنها را به غذاهایم اضافه کنم. اگر شما هم مانند من عاشق رازیانه هستید، می‌توانید از تمام دستور پخت‌های گردآوری شده در اینجا لذت ببرید! در ادامه چند روش مورد علاقه من را جهت اضافه کردن رازیانه به غذاهای خود خواهید دید و می‌توانید از طعم آن لذت ببرید:

1. دستور پخت رازیانه: صبحانه

چای گشنیز، زیره سیاه و رازیانه برای هضم غذا
در صورتی که سیستم گوارش شما به کمی کمک نیاز دارد، این چای می‌تواند برای شما مفید باشد. اگرچه این چای طعم عجیبی دارد اما در تسکین نفخ و سایر مشکلات گوارشی بسیار مفید است.

چای لاته
تا زمانی که از مواد اولیه چای لاته استفاده شود (چوب دارچین، میخک، هویج، فلفل سیاه، زنجبیل تازه و عصاره وانیلی) چای را می‌توان با انواع ادویه جات از جمله رازیانه درست کرد. من عاشق این نسخه سالم‌تر آن هستم که که می‌توانم از قبل آن را درست کرده و هروقت می‌خواهم آن را بنوشم.

برگر برای صبحانه
درست کردن آن مانند سوسیس برای صبحانه است، فقط باید از برگر استفاده کنید، این صبحانه خوشمزه برای آن دسته از افرادی مناسب است که سوسیس دوست ندارند.

سوسیس برای صبحانه
درست کردن صبحانه با سوسیس خانگی یکی از آن صبحانه‌های مورد علاقه من است زیرا خبری از آن همه مواد مضر استفاده شده در سوسیس‌های موجود در بازار نیست. مریم گلی، سیر، رزماری، آویشن و رازیانه گرد هم می‌آیند تا این سوسیس عطر و طعمی قدیمی و خوشمزه بدهد. رازیانه برای صبحانه‌های اول صبح عالی است تا شما را سرحال بیاورد!

2. درست کردن سالاد با رازیانه

رازیانه سرخ شده
پیاز رازیانه را با مقداری روغن خرد کرده و به مدت 10-15 دقیقه آن را در فر با دمای 400 درجه قرار دهید. پس از اتمام کار، کمی آب لیمو یا روغن زیتون روی آن بریزید و کمی پنیر پارمسان روی آن بپاشید. این رازیانه بو داده ساده دارای طعمی کاراملی است که می تواند تقریباً در هر نوع دستور پخت غذایی استفاده شود.

سالاد آواکادو و رازیانه
این سالاد با پرتقال شیرین و گریپ فروت تارت، ترکیبی عالی از طعم دهنده‌ها است. آن را در کنار مرغ کبابی یا غذای دیگری که نیاز به کمی رنگ و لعاب دارد، استفاده کنید.

سالاد سیب، آروگولا و رازیانه
 این سالاد با طعم روغن زیتون، مخلوط سیب و سبزیجات بسیار دلپذیر است. رازیانه بو داده را نیز می‌توانید به هر سالاد دیگری اضافه کرده و در وعده غذای خود قرار دهید.

بیشتر بخوانید: چای نعناع اکسیری شفابخش: ۱۲ مزیت + طرز تهیه

مطالب مرتبط