6 حرکت عالی یوگا برای مبارزه با مشکلات پوستی

6 حرکت عالی یوگا برای مبارزه با مشکلات پوستی

15 شهریور 1399

پوست هم از نظر وزن و هم از نظر سطح، بزرگترین عضو بدن است. این ارگان درون بدن شما را از جهان خارج جدا می‌کند. از شما در برابر ارگانیسم‌های مختلف مضر محافظت می‌کند و همچنین به عنوان روکش و عایقی برای بدن شما به حساب می‌آید.


مشکلات پوستی


آکنه  این حالت هنگامی اتفاق می افتد که فولیکول‌های غدد پوستی با سبوم بیش از حد مسدود می‌شوند. این شایع‌ترین مشکل پوستی به حساب می‌آید که برای حدود 80 درصد از مردم دنیا اتفاق می‌افتد.
اگزما  اگزما مشکلی طولانی مدت برای پوست است. علائم آن شامل پوست خشک و خارش‌دار با میزان زیادی بثورات در صورت، دست، پا و غیره است.
کهیر

 در این شرایط، برجستگی‌های قرمز رنگی روی پوست ایجاد می‌شود که گاهی اوقات خارش دارند. این مشکل عمدتاً به دلیل واکنش به مواد غذایی یا داروها پیش می‌آید.

ملانوما

 ملانوما نوعی از سرطان است که معمولاً به دلیل ملانوسیت‌ها یا سلول‌های حاوی رنگدانه‌ها به وجود می‌آید.

پسوریازیس

 این بیماری پوستی باعث تورم و پوسته پوسته شدن پوست می‌شود. باعث ایجاد لکه‌های قرمز ضخیم با پوسته‌های نقره‌ای می‌شود که احساس خارش روی آنها دارید.

راش (درماتیت اساسی)

 راش پوستی می‌تواند باعث خشکی و خارش پوست شما شود.

روزاسه

 این مشکل بیشتر به دلیل حساسیت به نور خورشید ایجاد شده و باعث قرمزی و التهاب می‌شود، پوست ضخیم‌تر شده و بینی نیز متورم می‌شود.

چین و چروک

 چین و چروک‌های پوست عمدتاً به دلیل پیری ایجاد می‌شوند. پوست شما افتاده می‌شود و خطوط ریز روی آن به وجود می‌آید که باعث می‌شود شما پیرتر به نظر بیایید. مسائل مربوط به سبک زندگی باعث شده تا افراد زودتر از آنچه که باید، دچار چین و چروک شوند.


چگونه یوگا به شما کمک می‌کند تا با مشکلات پوستی مبارزه کنید؟


سموم، هورمون‌های نامتعادل، رادیکال‌های آزاد و حساسیت به آفتاب از علل عمده مشکلات پوستی به حساب می‌آیند. راه حل چیست؟ بهبود گردش خون، متعادل سازی هورمون‌ها، مهار رادیکال‌های آزاد، رساندن اکسیژن بیشتر به سلول‌ها، کاهش استرس و تقویت ایمنی بدن می‌توانند به مقابله با مشکلات پوستی کمک کند. بسیاری از این موارد با یوگا قابل دستیابی هستند. این آساناها یا حرکت‌های ساده یوگا می‌توانند آنچه پوست شما ممکن است نیاز داشته باشد و حتی بیشتر از آن را فراهم کنند.


6 آسانای فوق‌العاده در یوگا برای مشکلات پوستی


1. اوتاناسا (پاداسانا و ایستاده خم شدن)

فواید: این حرکت به شما کمک می‌کند تا گردش خون را در صورت، گردن و سر خود زیاد کنید. اوتاسانا نیز به ماهیچه‌های صورت شما کمک می‌کند تا ریلکس شوند و هورمون‌های شما را متعادل می‌کند، درمانی برای بهتر کردن سلامت پوست.

چگونه این حرکت را انجام دهید: صاف بایستید و دستان خود را روی باسن قرار دهید. نفس خود را داخل بدهید سپس هنگام بازدم باسن خود را خم کنید. می‌توانید دستان خود را در کنار پاها روی زمین قرار دهید (در صورت نیاز می‌توانید زانوهای خود را خم کنید تا از کمر محافظ شود). پاها باید در موازات یکدیگر باشند و ران‌ها نیز از یکدیگر فاصله داشته باشند. در حالی که میزان کشش بدن را زیاد می‌کنید و قسمت دنبالچه خود را بالا می‌برید، بالا تنه خود را نیز به سمت جلو هل دهید. سر و گردن خود را به سمت زمین شل کنید. چندین بار نفس خود را نگه داشته و سپس آن را رها کنید.

حرکت اوتاناسا

2. تریکون آسانا (مثلث ساده)

فواید: این آسانا به باز شدن باسن، بالا تنه و قلب شما کمک می‌کند و در نتیجه باعث افزایش گردش خون می‌شود که به از بین بردن سموم، رادیکال‌های آزاد و از بین بردن انسداد کمک می‌کند. عضلات صورت انقباض خود را از دست داده و ریلکس می‌شوند. این حرکت می‌تواند به سالم و درخشان ماندن پوست شما کمک کند!

چگونه این حرکت را انجام دهید: پاها را از هم دور کنید. دستان خود را طوری بلند کنید که با کف زمین موازی و کف دست‌ها رو به زمین باشد. پای چپ خود را با زاویه 45 درجه و پای راست را با زاویه 90 درجه بچرخانید. پاشنه‌های پا باید با هم در یک راستا باشند. در حالی که دست راست خود را به سمت پایین اندخته، به سمت دیوار سمت راست خود بروید. بدن خود را به سمت راست کشش دهید. با دست راست خود پای راست یا قسمت داخل ران را لمس کنید (از انداختن وزن خود روی زانوها خودداری کنید) و بازوی چپ خود را در هوا، به سمت سقف بکشید. به دست چپ خود نگاه کنید. چندین بار نفس خود را نگهداشته و سپس رها کنید. برای طرف دیگر نیز همین کار را تکرار کنید.

حرکت تریکون آسانا- حرکت مثلث ساده

3. بوجانگ آسانا (مار کبری)

فواید: وقتی قلب و ریه‌های خود را کشیده و باز می‌کنید، تنفس شما بهتر می‌شود. وقتی اکسیژن بیشتری تنفس می‌کنید، گردش خون شما بهبود می‌یابد. گردش خون و اکسیژن رسانی بهتر می‌تواند به از بین بردن سموم و از بین بردن رادیکال‌های آزاد در بدن کمک کنند، بنابراین مشکلات پوستی مانند پیری زودرس، آکنه و پسوریازیس را بهبود می‌بخشد. این آسانا همچنین ممکن است بتواند به تنظیم هورمون‌ها نیز کمک کند.

چگونه این حرکت را انجام دهید: روی شکم خود صاف دراز بکشید و در حالی که پاها را دراز کرده، باید روی پا را رو به زمین قرار دهید. آرنج‌ها را به همراه دست‌های خود کنار تشک و قفسه سینه قرار داده و سینه خود را از روی زمین بلند کنید و وزن بدن را روی آرنج قرار دهید. نفس عمیق بکشید و به شدت بازدم انجام دهید.

حرکت بوجانگ آسانا- حرکت مار کبری

4. جانوشیرش آسانا (سر به زانوی نشسته)

فواید: این آسانا برای متعادل کردن هورمون‌ها و پاکسازی سموم از سیستم بدن مفید است. همچنین باعث افزایش گردش خون و اکسیژن رسانی به عضلات صورت می‌شود. پوست شما نیز احساس شادابی و جوانی می‌کند.

چگونه این حرکت را انجام دهید: حرکت داند آسانا (نشستن درست) را انجام دهید. پای چپ خود را طوری جمع کنید که پای چپ لگن سمت راست را لمس کند. به آرامی از روی باسن خود به سمت جلو خم شوید، با سر زانو و با دستان پای خود را لمس کنید. برای محافظت از کمرتان، در صورت نیاز، زانوی سمت راست را کمی خم کنید. چند ثانیه در این حرکت مانده و نفس عمیق بکشید. بدن خود را رها کرده و این حرکت را  با پای چپ کشیده شده نیز تکرار کنید.

حرکت جانوشیرش آسانا- حرکت سر به زانوی نشسته

5. ویپاریتاکارانی (وضعیت معکوس)

فواید: تمرین این آرسنا به طور منظم ممکن است به از بین بردن رادیکال‌های آزاد و افزایش اکسیژن به صورت کمک کند.

چگونه این حرکت را انجام دهید: روبه‌روی دیوار بنشینید و پاهای خود را به آرامی از دیوار بالا ببرید. به آرامی روی پشت خود دراز بکشید و بازوهای خود را به طرفین دراز کنید و مطمئن شوید کف دست شما به سمت سقف قرار دارد. هنگامی که احساس راحتی کردید، چشمان خود را ببندید و نفس بکشید. پس از چند دقیقه بدن خود رها کنید.

حرکت ویپاریتاکارانی - حرکت وضعیت معکوس

6. پاوان موکت آسانا

فواید: این آسانا سیستم گوارش بدن را تحریک و تنظیم می‌کند. با آسان کردن هضم مناسب غذا و بهبود گردش خون، به دفع سموم موجود در سیستم بدن کمک می‌کند که ممکن است به پاکسازی پوست از آکنه و لکه‌ها نیز کمک کند.

چگونه این حرکت را انجام دهید: با  کمر روی زمین دراز بکشید. زانوهای خود را جمع کرده و بغل کنید. سر خود را از روی زمین بلند کرده و بینی خود را بین دو زانو قرار دهید. در حالی که نفس عمیق می‌کشید، چند ثانیه به این حالت بمانید سپس بدن خود را رها کنید.

حرکت پاوان موکت آسانا

مشکلات پوستی می‌توانند نشان دهنده مشکلات جدی‌تری باشند. در حالی که یوگا می‌تواند با بهبود گردش خون، رساندن اکسیژن به سلول‌ها و از بین بردن استرس به پوست کمک کند، اگر به وجود مشکلی جدی‌تر در بدن خود شک دارید، بهتر است پزشک شما را معاینه کند.

بیشتر بخوانید: با حرکات یوگا، خستگی چشم را برطرف کنید!

مطالب مرتبط