چگونه با جوش‌های ناشی از ماسک زدن مقابله کنیم؟

چگونه با جوش‌های ناشی از ماسک زدن مقابله کنیم؟

15 شهریور 1399

به احتمال زیاد تا الان دیگر شما ماسک صورت برای خود درسته کرده یا خردید و مرتباً آن را در طول چند ماه اخیر استفاده می‌کنید اما حالا ناگهان در حال تجربه کردن جوش‌های عجیب و غریب هستید. شما احتمالاً دچار مشکل «ماسکنه» شدید که با توجه به همه گیری ویروس کوید 19 آخرین چیزی است که می‌خواهید بشنوید. در حالی که کارکنان بیمارستان اولین کسانی بودند که جوش ناشی از ماسک زدن و تحریک شدن پوست را در ابتدا شیوع این بیماری تجربه کردند، اندی اِنگلمَن، متخصص پوست مستقر در نیویورک، توضیح می‌دهد از آنجایی که حالا استفاده از ماسک جزئی از زندگی روزمره باقی ما هم شده است، متخصصان پوست با نوبت‌های گرفته شده برای درمان این مصیبت پوستی بمباران شدند، همچنین متاسفانه، گرم شدن هوا که برای همه ما اتفاق افتاده است، تنها شرایط را بدتر می‌کند. پس تنها شما نیستید که در حال دست و پنجه نرم کردن با این مشکل پوستی هستید... اما چگونه باید این جوش‌ها را درمان کرده و در وهله اول از به وجود آمدن آنها جلوگیری کنید؟ در این مقاله متخصصان پوست همه چیزی که شما نیاز دارید در مورد ماسکنه بدانید را توضیح می‌دهند، پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.


دقیقاً «ماسکنه» و علل آن چیست؟


همانطور که از اسم «ماسکنه» هم مشخص است، جوش‌های ناشی از ماسک زدن را «ماسکنه» می‌گویند و متخصصان پوست بسیار قبل‌تر بیماری کوید 19 نیز با آن مواجه شدند.

  • میچل هنری، متخصص پوستی در نیویورک، می‌گوید: «ما سال‌ها پیش هنگام استفاده از ماسک در بحران بیماری سارس هم با مشکل پوستی مشابهی مواجه شدیم.» او توضیح می‌دهد: «واژه پزشکی ماسکنه آکنه مکانیکا است و به علت اصطحکاک، ساییدگی و انسداد پوست توسط نیروهای خارجی ایجاد می‌شود.» (شما شاید این مشکل را هنگام استفاده از عینک آفتابی در ماه‌های بسیار گرم تابستان نیز تجربه کرده باشید.)
  • تیفانی جی. لیبی،  متخصص پوست و مو و استادیار پوست و مو در دانشگاه براون، توضیح می‌دهد: «هر گونه اصطحکاک و ساییدگی می‌تواند به ورود باکتری‌ها به پوست منجر شود، پارگی‌های کوچک ایجاد شده در پوست ورود باکتری و کثیفی‌ها به درون پوست آسان‌تر می‌کند. این مسئله می‌تواند منجر به تورم و سر انجام بروز آکنه شود.»
  • دکتر اندی اِنگلمَن می‌گوید شما این جوش‌ها را در جای قرار گیری ماسک روی صورت خود خواهید دید، مانند تیغه بینی، چانه و گونه‌ها، همچنین آنها در فرم‌ها متفاوت مانند جوش‌های سر سفید، سر سیاه (اگر توسط هوا اکسید شوند) یا حتی ساییدگی و کیست ایجاد می‌شوند. دکتر هنری اضافه می‌کند: «ماسک همچنین می‌تواند باعث ایجاد روزاسه، درماتیت محیطی، درماتیت تحریک کننده، درماتیت تماسی و تخریب پوست شود.»
  • در حالی که ماسک‌ها پیش از این هم رطوبت، کثیفی، چربی و عرق را در یک روز با هوا خوب روی چانه، دهان و ناحیه بینی ما جمع می‌کند اما حالا که فصل تابستان فرا رسیده حتی احتمال بیشتری وجود دارد که صورت ما جوش بزند. دکتر هنری می‌گوید: «قطعاً مشکل پوستی ماسکنه در طول ماه‌های تابستان نیز بدتر خواهد شد زیرا تولید چربی در منافذ پوست ما بیشتر شده و محیط خوبی را برای ایجاد آکنه کیستی فراهم می‌کند.»

چگونه می‌توان ماسکنه را درمان و از بروز آن جلوگیری کرد؟


در حالی که انواع آکنه کلافه کننده است اما به طور خاص ماسکنه می‌تواند به دلیل ترکیب عوامل به وجود آوردنده آن و این واقعیت که نمی‌توان به سادگی تنها عامل بیرونی آن را از بین برد، بسیار ناخوشایند باشد. (قطعاً شما باید به استفاده از ماسک ادامه دهید!) خوشبختانه می‌توانید با ایجاد تغییرات کمی در روتین مراقبت پوستی خود با جوش‌ها ناشی از ماسک مبارزه کنید، ساییدگی را تسکین دهید و به چرخه ناخوشایند ماسکنه پایان دهید.

1. قبل و بعد از استفاده از ماسک پوست صورت خود را بشویید

خوشبختانه به دلیل این ویروس شما به اندازه کافی وقت گذاشته و دست‌های خود را با روش مناسب در طول روز شسته و از تماس دست به صورت خود تا جایی که می‌توانید جلوگیری می‌کنید. در عین حال، دکتر اِنگلمَن می‌گوید باید حتماً قبل از زدن ماسک صورت خود را با شوینده‌های ملایم بشویید تا از جمع شدن باکتری‌ها زیر ماسک و سپس وارد شدن آنها به پوست جلوگیری کنید. دکتر لیبی می‌گوید: «من توصیه می‌کنم کار خود را با یک بار استفاده از یک پاک کننده حاوی بنزوئیل پراکسید برای هدف قرار دادن باکتری‌ها و از بین بردن روغن اضافی در روز شروع کنید. من عاشق ژل شست و شوی صورت برند دیفرین مدل Differin Daily Deep Cleanser هستم که 5 درصد بنزوئیل پراکسید دارد و به همان اندازه که موثر است (با غلظت بالا) ملایم نیز هست.» دکتر لیبی می‌گوید برای کارکنان مراکز بهداشتی که در خط مقدم مبارزه با این بیماری هستند و ماسک‌های تنگ و محکم را ساعت‌های طولانی در طول روز می‌پوشند، ابتلا به ترکیبی از «ماسکنه» و اگزما (که می‌تواند به شکل درماتیت تماسی تحریک کننده یا حساسیت ایجاد شود) رایج است و می‌تواند به صورت پوست خشک و خارش‌دار ظاهر شود. اگر شما در حال تجربه کردن این دو شرایط با یکدیگر هستید، مهم است که بلافاصله بعد از برداشتن ماسک، پوست خود را تمیز کرده و از پاک کننده‌ای استفاده کنید که پوست شما را بیش از حد خشک یا سفت نکند زیرا این مسئله تحریکات پوستی را بدتر می‌کند. هر دو متخصص پوست ما تمیز کننده صورت برند ستافیل مدل Cetaphil Gentle Skin Cleanser که حتی بدون آب هم قابل استفاده است را پبشنهاد می‌کنند. دکتر لیبی توصیه می‌کند اگر پوست شما حساس یا تحریک شده است، به آرامی تکه‌ای پنبه حاوی این تمیز کننده را روی پوست صورت خود بکشید.

2. از لایه بردار شیمیایی استفاده کنید

دکتر اَنگلمِن می‌گوید در حالی که درمان بنزوئیل پراکسید یا اسید سالیسیلیک اورژانسی می‌تواند به محض شکل گرفتن جوش‌های سر سفید آنها را هدف قرار دهد، لایه بردارهای شیمیایی که سلول‌های مرده روی سطح پوست را از بین می‌برند نیز نکته‌ای مهم و اساسی برای جلوگیری از بروز آکنه در وهله اول هستند. او پیشنهاد می‌کند که یک محصول دارای اسید سالیسیلیک را، مانند تونر برند هیومن مدل Humane Clarifying Toner، یک بار در هفته برای باز کردن منافذ پوست، بدون تحریک کردن برای پوست حساس خود استفاده کنید. (همچنین پوست با این روش نرم‌تر و روشن‌تر می‌شود.)

3. از مرطوب کننده تسکین دهنده پوست استفاده کنید

بعد از تمیز کردن صورت خود، حتماً مطمئن شوید که رطوبت را به پوست خود باز می‌گردانید اما از کرم زمستانه غلیظ خو استفاده نکنید. دکتر لیبی می‌گوید: «من یک مرطوب کننده ملایم، بدون رایحه و نان کمودوژنیک مانند مرطوب کننده برند ستافیل مدل Cetaphil Daily Hydrating Lotion را پیشنهاد می‌کنم که با اسید هیالورونیک برای کمک به آبرسانی، تسکین و ترمیم سد محافظ پوست تهیه شده است.» دکتر هنری اضافه می‌کند: «من به شما استفاده از مرطوب کننده‌هایی را پیشنهاد می‌کنم که دارای موادی مانند سرامید و هیارولونیک هستند و به محکم و تقویت کردن سد پوستی کمک می‌کند.» دکتر لیبی می‌گوید برای کارکنان مراکز بهداشتی که خشکی و اگزمای بسیار زیادی را تجربه می‌کنند، استفاده از کرم بدون نسخه برند کورتیزون به صورت کوتاه مدت می‌تواند در تسکین پوست تحریک شده و از بین بردن التهاب‌ها  بسیار مفید باشد.

4. فاندیشن خود را عوض کنید

دکتر اَنگلمَن پیشنهاد می‌کند از آنجایی که فصل تابستان فرا رسیده، بهتر است فاندیشن سنگین خود را کنار بگذارید زیرا آنها تجمع باکتری‌ها در منافذ پوست زیر ماسک افزایش می‌دهند که محیطی بسیار دلپذیر برای به وجود آمدن آکنه است. به جای آن از مرطوب کننده یا ضدآفتاب رنگدار به منظور ایجاد محافظی برای پوست خود استفاده کنید. ما فاندیشن برند ایت کازمتیکس مدل Cosmetics Your Skin But Better CC+ Cream SPF 40 را به شما توصیه می‌کنیم.

5. ضدآفتاب را فراموش نکنید

اگر به صورت کامل نمی‌خواهید آرایش کنید، هنوز هم نیاز به زدن کرم ضدآفتاب دارید. دکتر لیبی می‌گوید: «هرچند که بیشتر صورت ما با ماسک پوشیده شده است اما هنوز دیگر قسمت‌های صورت در معرض تابش نور آفتاب هستند، بنابراین هنگامی که روتین مراقبت از پوست صبحگاهی شما به اتمام رسید، بهترین کار تنها زدن یک لایه ضدآفتاب است.» (جهت اطلاع، شما در خانه هم باید از ضدآفتاب استفاده کنید.) به دنبال ضدآفتابی نان کمودوژنیک و بدون روغن باشید زیرا آنها باعث کمتر شدن روغن‌های اضافی می‌شوند که می‌تواند منافذ پوست صورت را بسته و در نهایت منجر به ایجاد آکنه شود. او اضافه می‌کند: «من ضدآفتاب‌های حاوی مواد معدنی را دوست دارم، زیرا زینک اکسید یک ماده ضد تحریک کننده است و خاصیت ضد میکروبی دارد، هر دو اینها برای پوست های مستعد آکنه و حساس مناسب هستند.» یا اینکه می‌توانید مرطوب کننده خود را با ضدآفتاب عوض کنید. دکتر هنری ضدآفتاب برند اولای مدل Olay Regenerist Whip SPF 25 را پیشنهاد می‌کند. این ضدآفتاب گزینه نان کمودوژنیکی عالی برای مرطوب کننده روزانه با ضدآفتاب است که منافذ پوست صورت شما را مسدود نمی‌کند.»

6. مرطوب کننده اوکلوسیو و تسکین دهنده استفاده کنید

او اضافه می‌کند اگر شما پیش از این هم با مشکل ماسکنه درگیر بودید، ایجاد سدی طبیعی برای محافظت از این پوست ترک خورده بسیار مهم است. دکتر اَنگلمَن می‌گوید یه لایه از بالم آب رسان و اوکلوسیو یا به عبارتی مسدود کننده را قبل از زدن ماسک، مانند برند گلو اسکین مدل Glo Skin Beauty Barrier Balm، روی نواحی استفاده کنید که ماسک روی آنها قرار می‌گیرد. اینکار نه تنها پوست خشک شده را تسکین می‌دهد، بلکه از پخش شدن باکتری جلوگیری می‌کند.

7. پچ آکنه را انتخاب کنید

جهت در نظر گرفتن سد فیزیکی دیگری، دکتر لیبی نوار سیلوکونی یا دودرم را پشنهاد می‌کند، این پچ را هم باید روی قسمت‌هایی از صورت بزنید که ماسک روی آن قرار می‌گیرد و هم آن قسمت‌هایی که بیشتر از نواحی دیگر تحریک می‌شوند. او می‌گوید: «پچ آکنه راه حل دو منظوره دیگری است که در طول روز داروهای آکنه را بر روی جوش‌ها فرد اعمال می‌کند و در عین حال به عنوان یک مانع فیزیکی در مقابل ماسک نیز عمل می‌کند.

8. فراموش نکنید که قبل از هر بار استفاده ماسک پارچه‌ای، آن را بشویید

اگر ماسک صورت پارچه‌ای دارید، حتماً پس از هر بار که آن را استفاده می‌کنید، باید آن را بشویید. این برای سلامتی شما اهمیت زیادی دارد: شما نمی‌دانید که ماسک با چه باکتری‌هایی در تماس بوده و نمی‌خواهید که آن میکروب‌ها راهی برای واردن شدن به بینی یا دهان پیدا کنند. شستن ماسک همچنین برای جلوگیری از بروز جوش و آکنه بسیار مفید است.


حرف آخر


دکتر لیبی می‌گوید: «در حالی که ماسک برای سالم ماندن ما مهم است اما می‌تواند رطوبت، کثیفی، چربی و عرق را زیر خود جمع کند، اگر شما آن را به روشی مناسب تمیز نکنید یا به مدت طولانی از یک ماسک استفاده کنید، این عوامل می‌تواند علائم شما را شدیدتر کند.» دکتر انگلمَن می‌گوید به همین دلیل است که درست کردن یا خریدن تعدادی ماسک (ترجیحاً با پارچه‌ای نرم مانند ترکیبی از ابریشم جهت کم کردن اصطحکاک) ایده هوشمندانه است، اینگونه شما می‌توانید به راحتی آنها را عوض کرده و میان هر بار استفاده آنها را بشویید. انتخاب دیگری می‌خواهید؟ ماسکی که در پارچه آن زینک اکسید کار گذاشته شده باشد می‌تواند مفید باشد، دکتر هنری می افزاید: «روی ضد التهاب و تسکین دهنده پوست است. این ماده به محافظت از سد پوست کمک می‌کند.»

بیشتر بخوانید: مصرف داکسی سایکلین برای درمان آکنه

مطالب مرتبط