فوت و فن خرید یک عطر خوب

فوت و فن خرید یک عطر خوب

22 شهریور 1399

استفاده از عطر مناسب واقعاً معرکه است. هنگامی که در رایحه معرکه‌ای پیچیده شده باشید، قطعاً احساس باهوشی، اعتماد به نفس و کمی جذابیت خواهد داشت. تنها مشکل انتخاب بهترین عطر برای خودتان است. قبول می‌کنم که انتخاب کردن عطر را کاری ترسناک می‌دانم و قبول می‌کنم که من معمولاً یک عطر جدید با همان بوی عطر قبلی خود می‌خرم تا مجبور نباشم دوباره با موانع انتخاب رایحه‎ای جدید دست و پنجه نرم کنم! شما وارد فروشگاهی می‌شوید و ناگهان می‌بینید که بسیاری عطر متفاوت برای انتخاب کردن وجود دارد که همین قضیه من را سر در گم می‌کند. در این هنگام فروشنده از شما در مورد سبک و رایحه مورد علاقه شما می‌پرسد اما پیش از این هم استرس من شروع شده است زیرا جواب سوال‌های او را نمی‌دانم! آیا شما هم همین احساس را دارید؟ از آنجایی که چند هفته پیش تولدم بود، فکر کردم بهتر است به خودم یک عطر جدید خوش بو هدیه بدهم، عطری که هرگز قبلاً نخریدم. همچنین تصمیم گرفتم اینکار ارزش این را را دارد که قبل از آن کمی به صورت آنلاین در مورد عطرها اطلاعات کسب کنم. آنچه که من از عطرها فهمیدم واقعاً جالب بود و من اکیداً توصیه می‌کنم که شما هم اینکار را انجام دهید زیرا به شما اعتماد به نفس زیادی می‌دهد و قطعاً خواهید توانست عطری عالی را برای خود انتخاب کنید، یکی از آن عطرهایی که قطعاً سرها را به سمت شما می‌چرخاند و یادآوری از حضور شما می‌شود!

1. زبان عطر را یاد بگیرید

یادگیری بعضی از کلمه‌ها و توصیفات استفاده شده قطعاً می‌تواند انتخاب عطر را آسان و جالب‌تر کند زیرا شما عبارت‌هایی که فروشنده عطر استفاده می‌کند را خواهید فهمید.

2. ماندگاری متفاوت در انواع عطرها

همه ما می‌دانیم که رایحه‌ها در درجه ماندگاری‌های متفاوتی موجود هستند و به نظر می‌رسد که ماندگاری بعضی از آنها ساعت‌ها دوام می‌آورد و بعضی دیگر حتی به سحتی ماندگاری بو دارند، این مسئله بسته به تراکم روغن رایحه موجود در عطر دارد. پنج نوع تراکم در عطرها وجود دارد:

  • در صدر این دسته بندی پرفیوم قرار دارد که حاوی چیزی میان 40-15 درصد تراکم روغن رایحه است. پرفیوم از دیگر انواع خود در این دسته بندی گران قیمت‌تر است زیرا تراکم بیشتری دارد و تا 24 ساعت بعد از استفاده نیز دوام خواهد داشت که فوق‌العاده است. از آنجایی که پرفیوم ماندگاری بالاتری دارد، می‌تواند مقرون به صرفه‌تر از دیگر انواع خود باشد (30-20 درصد).
  • ادوپرفیوم بوی ملایم‌تری دارد زیرا حاوی 15-10 درصد تراکم روغن رایحه است. ادوپرفیوم‌ها معمولاً 6-8 ساعت ماندگاری بو دارند.
  • ادوتویلت باز هم ملایم‌تر از ادوپرفیوم است و 4-2 ساعت دوام دارد زیرا حاوی 5-15درصد تراکم روغن رایحه است.
  • ادکلن ماندگاری مشابه ادوتویلت دارد و حاوی 5-3 درصد تراکم روغن رایحه است.
  • ادوفرش (آب رایحه‌دار) حاوی 3-1 درصد تراکم روغن رایجه است که کمترین میزان به حساب می‌آید بنابراین معمولاً تنها 2-1 ساعت ماندگاری دارد.

در این مرحله بهتر است در این مورد فکر کنید که برنامه‌ دارید چه زمانی از عطر جدید خود استفاده کنید. پرفیوم و ادوپرفیوم رایحه‌های قوی‌تری دارند بنابراین برای استفاده در شب و هوای سردتر عالی است، این در حالی است که رایحه‌های سبک‌تر برای روزهای گرم تابستان، باشگاه و لذت بردن از روز عالی است.

3. ترکیب هوشمندانه رایحه‌ها

ساختن عطر کاری بسیار ماهرانه است زیرا شامل عصاره‌های روغنی معطر از گل‌ها، گیاهان، میوه‌ها، چوب و همچنین ترشح حیوانات کمیاب است. این عصاره‌ها به دقت با موادی مانند ذغال سنگ، تار، الکل و حتی مواد شیمیایی پتروشیمی ترکیب می‌شوند زیرا این مواد به دقت متعادل شدند تا برای گرفتن رایحه بی‌نفص باشند.

رایحه‌ها از سه نت تشکیل شدند:

  • نت آغازین یا اولیه، نت میانی (اغلب رایحه اصلی نامیده می‌شود) و نت پایه یا اصلی. نت آغازین همان بویی است که هنگام اسپری کردن عطر روی پوست خود در وهله اول آن را حس می‌کنید. این نت بسیار ملایم و خیلی دلپذیر است و ماندگاری بسیار کمی دارد زیرا در مدت 15-10 دقیقه ناپدید می‌شود.
  • نت میانی با از بین رفتن نت آغازین پخش می‌شود و دارای رایحه اصلی و ویژگی اصلی عطر است. نت میانی معمولاً رایحه قوی‌تری دارد و در بهترین حالت 45-30 دقیقه بعد از زدن عطر باقی می‌ماند و معمولاً حاوی رایحه‌های گل است.
  • نت پایه یا اصلی عطر آخرین بویی است که پخش می‌شود و آنها بسیار قوی‌تر هستند و ماندگاری زیادی دارند. این نت عمده‌ترین بخش عطر را تشکیل می‌دهد و بسیار مهم است که رایحه آن را دانسته و آن را دوست داشته باشید! آنها بسیار متمایز هستند و غالباً بوی دودی یا چوب دارند و شامل رایحه‌های کلاسیکی مانند چوب صندل و پاچولی هستند.

4. گروه‌های مختلف رایحه‌ها

  • نت‌های متفاوت از رایحه‌ها نه تنها به پرفیوم هویت می‌دهند بلکه معمولاً ویژگی‌ها عطر را نیز تعریف می‌کنند. انواع عمده‌ پرفیوم‌ها حاوی رایحه‌های گل، میوه، تازه، چوب و شرقی هستند.
  • رایحه‌های گل ملایم و میوه برای بهار و تابستان عالی هستند زیرا آنها بویی تازه و شاداب دارند و آنها نوع خوبی از پرفیوم برای استفاده روزانه به حساب می‌آیند، ایده‌آل برای استفاده در محل کار و باشگاه.
  • عطرهای با رایحه تازه همیشه محبوب هستند زیرا بوی آنها ملایم، شاداب و طرب انگیز است. این پرفیوم‌ها همیشه حاوی نت‌هایی از بوهای تمیز مانند مرکبات یا ترنج هستند و همین ویژگی آنها را برای انتخاب به عنوان عطری بهاره و تابستانه عالی می‌کند.

5. وقت تصمیم گرفتن رسیده است!

حالا که دیگر از بررسی خلاصه دنیای درون پرفیوم لذت بردید، وقت آن رسیده است که آن همه اطلاعات را مورد آزمایش قرار دهید! شما در بهترین جایگاه قرار دارید تا تصمیم بگیرید که ویژگی‌های کدام گروه از پرفیوم‌ها برای شما بیشتر از همه خوشایند است و کدام تراکم دوام پرفیوم برای شما بهترین است. نکته اصلی این است که در این مرحله هنگامی که می‌خواهید عطر جدید خود را بخرید، تصمیم بگیرید که می‌خواهید از آن برای کجا استفاده کنید. عطرهای سبک و تازه برای محل کار و باشگاه مناسب هستند و عطرهای سنگین‌تر و فریبنده برای شب‌ها رمانتیک ایده‌آل هستند. نگذارید این واقعیت که عطر انتخابی شما ماندگاری زیاد مناسبی ندارد، شما را از خرید آن منصرف کند زیرا تجدید عطر بسیار راحت است و فرقی نمی‌کند که روش استفاده از یک بطری کوچک را انتخاب کنید یا ترفندی هوشمندانه. تعدادی دستمال کاغذی سفید را با عطر خود مرطوب کرده و بلافاصله آنها را داخل کیسه پلاستیکی کوچکی بگذارید تا آنها تا زمان مورد نیاز خود مرطوب نگهدارید، این ترفند کارآیی بی‌نقصی دارد!

6. چند بوی جدید را امتحان کنید

  • حالا که دیگر ابزاری قدرتمندی به نام دانش جدید دارید، وقت آن رسیده است تا تعدادی رایحه‌های جدید را امتحان کنید. چندین متخصص در این زمینه پیشنهاد دادند که اینکار را اول صبح انجام دهید یعنی هنگامی که حس بویای شما در بهترین حالت خود قرار دارد.
  • از بو کردن رایحه‌های مختلف در گروه انتخابی خود لذت ببرید اما هنوز نباید آنها را روی پوست خود اسپری کنید. عطر را در هوا یا روی نوارهای تستر اسپری کنید تا ببینید که آیا نت آغازین آن رایحه را دوست دارید یا نه.
  • هنگامی که انتخاب‌های را به دو عطر محدود کردید، اولین عطر را به داخل مچ دست خود اسپری کنید و به مدت 15-10 دقیقه به طور منظم نت‌های آغازین آن را بو کنید تا تصمیم بگیرید که آیا آنها را دوست دارید یا ننه. وقتی آن نت‌های آغازین کمرنگ شدند، می‌توانید همین کار را با رایحه دوم انتخاب شده روی مچ دست دیگر خود انجام دهید. ماتیلد لورن، عطرساز پاریسی برند کارتیر، که تازه‌ترین عطر کارتیر، کارات (Carat) را وارد بازار کرده است، در مقاله‌ای در مجله ماریه کلر توصیه‌های خوبی ارائه داد. او پیشنهاد می‌کند به محض اینکه عطر را بر روی پوست خود اسپری کردید، باید از فروشگاه خارج شوید. «هرگز عطر را در پیشخوان فروشگاه بو نکنید، زیرا بوی موجود آن مکان می‌تواند طاقت فرسا باشد.» او به شدت توصیه می‌کند که «عطر را اسپری کرده و فرار کنید»، همچنین او کاملاً عقیده دارد که رایحه عطر باید در هوای تازه بو شود زیرا «شما تصور بهتری از چگونگی بوی آن در زندگی روزمره خود خواهید داشت.»
  • سومین نکته مهم پس از امتحان آن روی پوست و بوییدن رایحه از فروشگاه عطر، «زنده نگه داشتن آن» است. ماتیلد لورنس از این عبارت به معنی ادامه دادن باقی روز به صورت عادی استفاده می‌کند، اما به طور منظم مچ دست خود را بو کنید تا ببینید که چگونه نت‌های میانی و نت‌های اصلی آن تکامل می‌یابد و آیا آن رایحه مورد علاقه شما است یا نه.

بیشتر بخوانید: ادوپرفیوم و ادوتویلت چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

مطالب مرتبط