شیرین بیان را اینجوری مصرف کنید

شیرین بیان را اینجوری مصرف کنید

30 شهریور 1399

مهک که به صورت رایج به عنوان شیرین بیان شناخته می‌شود هم یک مکمل گیاهی محبوب است که برای درمان انواع بیماری‌ها استفاده می‌شود و هم ماده‌ای است که محبوبیت طولانی مدتی در آشپزی آسیا و خاورمیانه دارد. فرقی نمی‌کند که به صورت خوراکی مصرف شود یا به روش موضعی مورد استفاده قرار بگیرد، در هر صورت دارای فواید مختلفی برای سلامتی است که برخی از آنها سنتی و برخی از نظر پزشکی اثبات شده است، به شرطی که در مقادیر کم برای مدت زمان کوتاه مصرف شود. به عنوان یک ماده، شیرین بیان اضافه کننده نیسون (بادیان رومی) و عطر و طعم رازیانه حساب می‌آید که به خوبی در نوشیدنی‌ها، شیرینی‌ها برای ایجاد اینگونه طعم‌ها موثر است.


بخش اول استفاده از شیرین بیان به صورت خوراکی برا درمان بیماری‌های پزشکی


1. شیرین بیان را برای درمان انواع بیماری‌ها بخورید

مهک یا شیرین بیان، به طور سنتی برای آرتروز، بیماری‌های معده و موهای بیش از حد چرب استفاده می‌شود. علاوه بر این، از نظر پزشکی نشان داده شده است که بر موارد زیر نیز تاثیراتی دارد:

  • سوزش سردل
  • بیماری اگزمای پوستی
  • فشار خون پایین
  • بیماری آدیسون (کمبود هورمون‌های قشر غده فوق کلیوی)
  • حفظ سطح پتاسیم خون برای افراد دیالیزی
  • افزایش قدرت باروری در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • گلودرد و زخم‌های دهان
  • کاهش چربی بدن
  • سرطان پروستات، پستان ،روده بزرگ، کبد و ریه
  • زخم
  • اختلالات سیستم ایمنی بدن

خواص شیرین بیان

2. از شیرین بیان به عنوان محلول دهان‌شویه برای درماغن زخم‌ها و بوی بد دهان استفاده کنید

1 قاشق چایخوری (5 میلی‌لیتر) شیرین بیان یا پودر آن را در 250 میلی‌لیتر آب ولرم هم بزنید تا پودر کاملاً در آب حل شود. این محلول را چهار تا پنج بار در روز غرغره کنید تا به تسکین و التیام زخم‌های دهان کمک کند. هنگامی که از این محلول برای زخم‌های دهان استفاده می‌شود، نباید آن را قورت بدهید. به همین ترتیب، غرغره کردن محلول تهیه شده با یک چهارم فنجان (60 میلی‌لیتر) آب گرم و یک دوم قاشق چایخوری (2.5 میلی‌لیتر) عصاره شیرین بیان می‌تواند به کاهش یا از بین بردن بوی بد دهان کمک کند.

غرغره کردن شیرین بیان در دهان

3. چای شیرین بیان را برای سرفه، گلودرد، مشکلات معده یا دردهای قاعدگی بنوشید

  • 1 قاشق غذاخوری (15 میلی‌لیتر) ریشه شیرین بیان خرد شده را با 2 فنجان (500 میلی‌لیتر) آب در یک قابلمه کوچک ترکیب کنید. مخلوط را روی اجاق گاز خود به مدت 15-20 دقیقه روی حرارت ملایم بجوشانید. قبل نوشیدن آن را از صافی چای رد کنید.
  • چای را در حالی که هنوز گرم است، بنوشید تا به درمان سرماخوردگی، سرفه یا عفونت دستگاه تنفس فوقانی کمک کند.
  • برای کمک به بهبود ریفلاکس و زخم معده، چای را یک بار در روز مصرف کنید.
  • برای به حداکثر رساندن فواید چای شیرین بیان در دوران قاعدگی، آن را یک بار در روز و از سه روز قبل از قاعدگی مصرف کنید.

نوشیدن چای شیرین

4. برای افزایش اثربخشی، چای شیرین بیان را با گیاهان دیگر ترکیب کنید

اعتقاد بر این است که شیرین بیان در صورت مصرف همزمان با دیگر گیاهان، به افزایش اثربخشی بسیاری از آنها کمک می‌کند. شما می‌توانید شیرین بیان را با برخی دیگر از چای‌های گیاهی ترکیب کنید و تا این ماده اثر بیشتری روی بیماری‌های قابل درمان خود داشته باشد.

  • یک فنجان ریشه شیرین بیان را با یک قطعه زنجبیل 2.5 سانتی‌متری برش خورده و 2 لیتر (2000 میلی‌لیتر) آب ترکیب کنید. آن را بجوشانید، سپس حرارت را کم کنید و بگذارید به مدت 10 دقیقه آهسته بجوشد. آن را صاف کرده و در حالی که هنوز گرم است، آن بنوشید. از این ترکیب خاص می‌توان برای درمان سرماخوردگی، گلودرد و سوء هاضمه استفاده کنید.
  • به میزان مساوی گلاب، بابونه و نعناع فلفلی را با هم ترکیب کنید. از این مخلوط در نسبت یک به پنج با گیاهان در آب استفاده کنید و بگذارید به مدت 10 دقیقه روی حرارت ملایم از بماند. آن را صاف کرده و از آن به عنوان راهی برای درمان سوء هاضمه و سوزش معده استفاده کنید.

چای شیرین بیان با زنجبیل

5. برای تسکین گلو درد یا مقابله با بوی بد دهان، یک تکه شیرین بیان بجوید

یک تکه شیرین بیان خام را جدا کرده و به مدت 5 تا 15 دقیقه آن را بجوید.

  • شیرین بیان هم گلو را بی‌حس می‌کند و هم به عنوان تخریب کننده عمل می‌کند و گلوی شما را در یک لایه نازک از مخاط پوشانده که تسکین دهنده است.
  • شیرین بیان حاوی ترکیبات ضد باکتری است که با باکتری‌های ایجاد کننده حفره و بوی بد دهان مقابله می‌کند.

جویدن شیرین بیان

6. برای انواع مختلفی از بیماری‌ها مکمل‌های شیرین بیان استفاده کنید

در حالی که چا‌ی‌ها و محلول‌های ضدعفونی کننده به دلیل اثرات تسکین دهنده برای گلودرد ، بیماری‌های دهان و سوء هاضمه ترجیح داده می‌شوند، بیماری‌های دیگر بهتر است با مصرف مکمل‌ها به صورت قرص یا عصاره درمان شوند. مکمل‌های شیرین بیان دارای اثرات ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد ویروسی هستند که آنها را در درمان فشار خون، بیماری آدیسون، ناباروری ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک، زخم، سوء هاضمه، سرطان (به عنوان مکمل) و اختلالات سیستم ایمنی بدن موثر می‌کند.

  • در صورت امکان از DGL (شیرین بیان بدون گلیسیریزین) استفاده کنید. این نوع از شیرین بیان فاقد ماده شیمیایی گلیسیریزین است که می‌تواند باعث فشار خون بالا و ضعف عضلانی شود.
  • دوز مناسب شیرین بیان دارای گلیسیریزین 2 میلی‌گرم در هر کیلوگرم وزن در روز است.
  • هشدار: اگر شیرین بیان شما بدون گلیسیریزین نیست، بیش از 100 میلی‌گرم در روز مصرف نکنید یعنی تقریباً 1 میلی‌لیتر عصاره. مصرف بیش از حد شیرین بیان منجر به افزایش بیش از حد هورمون آلدوسترون می‌شود که می‌تواند منجر به ضعف عضلانی‌، سردرد و فشار خون شود.

 مکمل‌ شیرین بیان

7. اطمینان حاصل کنید که محصول شیرین بیان شما حاوی شیرین بیان واقعی است

در ایالات متحده، استفاده از روغن انیسون به جای شیرین بیان در بسیاری از محصولات «شیرین بیان» رایج است.

  • استفاده موضعی شیرین بیان برای بیماری‌های مزمن پوستی

مکمل شیرین بیان

بیشتر بخوانید: رازهایی که باید درباره ریشه شیرین بیان بدانید


بخش دوم استفاده موضعی از شیرین بیان


1. توجه کنید مصرف موضعی به درمان چه بیماری‌های می‌تواند کمک کند

از شیرین بیان به صورت موضعی معمولاً برای درمان بیماری‌های مختلف پوستی مانند اگزما استفاده می‌شود اما همچنین می‌توان از آن برای مقابله با بیماری داخلی که تاثیرات خارجی دارند (مانند تبخال)، برای بهبود انرژی کلی فرد، برای درمان ملاسما و روشن شدن پوست و حتی برای کاهش ضخامت چربی زیر پوستی نیز استفاده کرد.

اگزمای پوستی

2. با ریشه شیرین بیان مرهم درست کنید

2 قاشق غذاخوری (30 میلی‌لیتر) ریشه شیرین بیان را در 6 فنجان (1500 میلی‌لیتر) آب قرار دهید. بگذارید به مدت 40 دقیقه با حرارت متوسط ​ روی اجاق گاز بپزد. آن را صاف کنید و اجازه دهید تا خنک شود. می‌توانید مرهم به دست آمده را مستقیماً با پد پنبه‌ای روی پوست استفاده کنید.

  • مرهم شیرین بیان را مستقیماً روی پوست تحریک شده مانند بثورات پوستی یا اگزما بزنید.
  • برای درمان ملاسما، یک بار در روز قبل از خواب، مرهم را روی لکه‌های تیره پوست بزنید.
  • مرهم را روی ران، بازوها یا سایر مناطق دارای سلولیت بزنید تا ضخامت چربی زیر جلدی کاهش یابد.

داروی خانگی با ریشه شیرین بیان

3. برای کاهش خستگی و درمان فشار خون پایین، در محلول شیرین بیان بخوابید

سه چهارم فنجان (180 میلی‌لیتر) ریشه شیرین بیان خرد شده و 4 فنجان (1 لیتر) آب گرم را ترکیب کنید. اجازه دهید مخلوط به مدت دو تا سه ساعت بماند و سپس آن را به مدت 5 دقیقه بجوشانید. محلول هنوز گرم را در آب وان حمام خود مخلوط کرده و به مدت 30-20 دقیقه در آن بخوابید.

خوابیدن در محلول شیرین بیان

4. برای مقابله با آکنه، ریزش مو، یا پینه با پودر شیرین بیان خمیر درست کنید

پودر شیرین بیان را خریداری کنید یا آنقدر ریشه خشک شیرین بیان را خرد کنید تا 1 قاشق غذاخوری (15 میلی‌لیتر) پودر تولید شود. آن را با نصف تا 1 فنجان (125 تا 250 میلی‌لیتر) شیر سرد ترکیب کنید و خوب هم بزنید تا یک خمیر نازک شکل بگیرد.

  • برای کمک به مبارزه با آکنه 1 قاشق چایخوری عسل اضافه کنید. عسل خواص ضد میکروبی و درمانی خود را ثابت کرده است.
  • یک چهارم قاشق چایخوری (1.25 میلی‌لیتر) زعفران را به این خمیر اضافه کنید و آن را به پوست سر خود بمالید تا به مبارزه با ریزش مو کمک کنید.
  • به جای شیر، یک قاشق چایخوری (5 میلی‌لیتر) روغن زیتون اضافه کنید تا خمیری درست شود که به نرم شدن میخچه و پینه کمک می‌کند.

خمیرشیرین بیان

5. از عصاره شیرین بیان برای درمان زخم سرد یا تبخال دستگاه تناسلی استفاده کنید

می‌توانید از همان میزان عصاره‌ای استفاده کنید که برای درست کردن مرهم یا خمیر استفاده کردید. با این حال، عصاره برای کاربردهای جزئی‌تر، مانند زخم‌های سرد، بهتر است. اگر می‌خواهید از آن در سطح وسیعی از پوست استفاده کنید، ابتدا عصاره را رقیق کنید.

  • نشان داده شده است که گلیسیریزین موجود در عصاره شیرین بیان باعث جلوگیری از تولید مثل ویروس می‌شود که باعث زخم سرد و تبخال دستگاه تناسلی می‌شود. آن را روزی دو بار به زخم‌های خود زنید.

 شیرین بیان برای درمان تبخال


بخش سوم پختن شیرین بیان


1. از شیرین بیان برای اضافه کردن انواع عطر و طعم به غذاهای خود استفاده کنید

شیرین بیان، چه به صورت ریشه و چه به صورت پودر، می‌تواند به هر غذایی کمی طعم رازیانه و انیسون اضافه کند. می‌توانید از آن برای شیرینی، سس و ... استفاده کنید.

پختن غذا با شیرین بیان

2. شربت شیرین بیان درست کنید

شربت تهیه شده با استفاده از ریشه‌های شیرین بیان آب پز را می‌توان روی بستنی، کلوچه‌ها یا هر نوع دسر دیگری ریخت تا عطر و طعم شیرین شیرین بیان را به آنها اضافه کند. برای تهیه شربت:

  • ریشه را پوست بگیرید و خرد کنید.
  • آنها را درون قابلمه بگذارید، روی آن را با آب بپوشانید و بگذارید حداقل یک ساعت به صورت آهسته بجوشد.
  • شکر اضافه کنید، به ازای هر 4 فنجان مایع یک چهارم فنجان شکر اضافه کنید. بگذارید آنقدر آهسته بجوشد تا شکر حل شود.
  • در حالی که هنوز شربت خیلی گرم است، آن را درون شیشه بریزید.

 شربت شیرین بیان

3. از ریشه شیرین بیان برای افزودن طعم به چای، شربت، سس و کاسترد استفاده کنید

ریشه را به چای، شربت، سس یا کاستاردی که آماده می‌کنید اضافه کرده و آن گرم کنید. بگذارید حداقل 10 دقیقه حل شود، هرچه این مرحله بیشتر طول بکشد،  طعم آن بیشتر می‌شود. ریشه را قبل از خوردن خارج کنید.

سس ریشه شیرین بیان

4. به مواد قندی یا نمکی طعم اضافه کنید

مانند وانیل، از ریشه شیرین بیان نیز می‌توان با روش‌های زیادی برای افزودن عطر و طعم ملایم به مواد غذایی خشک استفاده کرد. مقداری از آن را در انتهای ظرف شکر خود بگذارید یا ریشه‌های آن را به نمک اضافه کنید و از آن در شیرینی و پودینگ استفاده کنید یا روی غذاهای دریایی، هویج سوخاری یا سیب زمینی شیرین بپاشید.

شیرین بیان با نمک و شکر

5. با شیرین بیان قهوه خود را طعم‌دار کنید

می‌توانید به سادگی از ریشه شیرین بیان برای هم زدن قهوه خود استفاده کنید (برای داشتن طعم قوی‌تر اجازه دهید در آن حل شود). یا حتی برای داشتن طعم قوی‌تر، یک تکه پودر شیرین بیان به فنجان خود اضافه کنید.

قهوه شیرین بیان

6. مقداری شیرین بیان پودر شده برای طعم‌دار کردن به غذاهای خود اضافه کنید

شیرین بیان را می‌توانید مستقیماً به دستورالعمل‌های غذا اضافه کنید. این به ویژه برای ماساژ دادن گوشت کاربرد خوبی دارد و با کبوتر، اردک، بلدرچین و گوشت بره به خوبی جفت می‌شود.

پودر شیرین بیان روی غذا

7. بگذارید طعم شیرین بیان در شیرینی‌ها برجسته شود

شیرین بیان یک عطر و طعم دهنده قوی است، بنابراین شما می‌تواند از آن به عنوان ماده اصلی برای درست کردن شیرینی جات استفاده کنید. سعی کنید آن را به صورت خمیر یا کاستارد درآورید یا غذاهایی درست کنید که طعم آن را مشخص کنند مانند بستنی شیرین بیان یا پاناکوتای شیرین بیان.

مخلوط پودرشیرین بیان در شیرینی‌


پاسخ به سوالات پرتکرار


آیا شیرین بیان می‌تواند به روشن شدن پوست کمک کند؟

بله، مهک یا شیرین بیان یک گیاه ضدالتهاب است و می‌توان از آن روی پوست برای کاهش التهابات آکنه، اگزما و جوش‌های پوستی استفاده کرد. از شیرین بیان همچنین برای روشن کردن تکه‌های تیره رنگ پوست مانند ملاسما و تیره شدن پوست صورت در دوران بارداری استفاده کرد.

چه مدت می‌توتنم از پودر شیرین بیان استفاده کنم؟

هر چقدر که می‌توانید. این پودر هیچ عارضه جانبی ندارد و برای پوست، تنظیم فشار خون، گلو درد و ... موارد بسیار دیگری مفید است.

آیا شیرین بیان می‌تواند دیابت را درمان کند؟

هیچ درمانی برای دیابت وجود ندارد، اما شیرین بیان به همراه یک رژیم غذایی سالم و ورزش می‌تواند به شما در کنترل دیابت کمک کند.

آیا می‌توانم از پورد شیرین بیان به عنوان کرم موبر برای قسمت بیکینی خود استفاده کنم؟

بله می‌توانید پودر شیرین بیان را با مقداری آب مخلوط کنید تا به صورت خمیر دربیاید، سپس آن را روی موهای قسمت بیکینی خود بزنید و بگذارید حدود 30 دقیقه بماند. مو باید با آب کنده شود.


هشدار


  • شیرین بیان با بسیاری از داروها تداخل دارد. همیشه قبل از مصرف شیرین بیان برای اهداف دارویی با پزشک خود مشورت کنید.
  • بیش از چهار هفته شیرین بیان مصرف نکنید، مگر اینکه پزشک شما تجویز دیگری برای شما کرده باشد. مصرف 100 میلی‌گرم یا بیشتر برای دوره‌های طولانی مدت می‌تواند فشار خون را به شدت افزایش داده و سطح پتاسیم را در افراد سالم دیگر کاهش دهد. اگر بیماری قلبی، بیماری کلیوی یا فشار خون بالا دارید، حتی مقادیر کم آن نیز می‌تواند عوارضی برای شما ایجاد کند.
  • در دوران بارداری شرین بیان مصرف نکنید. مصرف زیاد آن می‌تواند باعث سقط جنین یا زایمان زودرس شود. در مورد اثرات شیرین بیان در دوران شیردهی اطلاعات کمی وجود دارد، بنابراین توصیه می شود که در این مرحله نیز از مصرف آن اجتناب کنید.
  • حداقل دو هفته قبل از جراحی برنامه ریزی شده مصرف شیرین بیان را متوقف کنید زیرا می‌تواند بر کنترل فشار خون شما تأثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید: با گیاهان دارویی سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کنید

مطالب مرتبط