اگر انگیزه برای ورزش کردن ندارید، این 8 راهکار را بخوانید

اگر انگیزه برای ورزش کردن ندارید، این 8 راهکار را بخوانید

05 مهر 1399

اگر تا به حال برایتان پیش آمده است که یک برنامه ورزشی را شروع کرده باشد که برای چند هفته خوب پیش رفته باشد اما چند هفته بعد به آرامی انجام دادن آن را پشت گوش انداخته و در نهایت آن را به صورت کامل کنار گذاشته باشید، باید بدانید که تنها نیستید. در واقع، هنگامی که صحبت از ورزش کردن می‌شود، این مشکل یکی از تجربه‌های مشترک بسیاری از اشخاص است. قسمتی از آن به این دلیل است که نگهداشتن انگیزه برای ورزش کردن می‌تواند سخت باشد، مخصوصاً اگر عادتی جدید برای شما باشد. اکثر مردم همه روزها برای انجام دادن ورزش بی‌انگیزه هستند بنابراین آنها به اراده خود و مانترا تکیه می‌کنند تا در روزهایی که آنها حس ورزش کردن ندارند، آنها را به سمت آن هدایت کند. مشکل اینجاست که نتیجه این رویکرد می‌تواند معکوس باشد. بنا بر گفته‌های متخصصان، تفاوت بسیار بزرگی میان انگیزه و اراده وجود دارد و باانگیزه ماندن برای انجام ورزش آنگونه که شما فکر می‌کنید، غیرقابل دسترسی نیست. 


تفاوت بین انگیزه و اراده از نظر متخصصان


انگیزه ضروری؛ اراداه اختیاری

بروک نیکول اسمیت، مربی ذهن و محقق سابق روانشناسی شناخت، توضیح می‌دهد تفاوت اصلی میان این دو این است که انگیزه تنها محرکی برای انجام کاری در زمان حال است، این در حالی است اراده به معنای گرفتن مزیت‌هایی در آینده است. اسمیت می‌گوید تمرکز کردن روی مزایای طولانی مدت و در آینده ممکن است برای بعضی موثر باشد اما این مسئله همچنین می‌تواند باعث متنفر شدن شما از ورزش شود که اگر به دنبال ایجاد عادتی همیشگی و پایدار برای خودتان هستید، نمی‌تواند هیچ کمکی به شما کند. از طرف دیگر، انگیزه تنها در مورد گرفتن مزیت همین حالا و همینجاست، مزیت‌هایی که دستیابی سریع به آنها بیشتر امکان پذیر است و حس پاداش گرفتن را به شما می‌دهند. اسمیت توصیه می‌کند برای به حداکثر رساندن انگیزه خود، به این دلیل ورزش کنید که احساس خوبی دارد، اعصاب شما را آرام و به شما کمک می‌کند تا بخوابید نه به دلیل رسیدن به هدفی در آینده که دست یافتن و لمس کردن آن سخت است.

ما خودمان انگیزه‌هایمان را می‌سازیم

ملانی شمویس، مربی کاهش وزن و مددکار اجتماعی معتبر، می‌گوید: «بسیاری از مردم بر این باورند که انگیزه به طور تصادفی مانند نور رعد و برق به وجود می‌آید و به سختی می‌توان به طور منظم انگیزه برای خود به وجود بیاوریم. حقیقت این است که انگیزه در واقع یک احساس است و تمام حالات احساسی ما توسط افکارمان ایجاد می‌شوند.» خبر خوب این است که از آنجایی که شما می‌توانید انگیزه را با افکارتان به وجود بیاورید، خیلی بیشتر از آن چیزی که فکر می‌کند، تحت کنترل شماست. یکی از ناموفق‌ترین راه‌ها برای ایجاد انگیزه در خودتان، پیروی از توصیه‌هایی است که احتمالاً قبلاً آنها را شنیدید. کریستینا پیرپائولی پارکر، فوق دکترا روانشناسی بالینی در دانشگاه آلاباما بیرمنگام، می‌گوید: « شما می‌توانید با ایجاد و دستیابی به اهداف خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، واقع بینانه و به موقع در خود انگیزه فعال پرورش دهید.» احتمالاً این توصیه را به صورت آزار دهنده‌ای همیشه و همه جا شنیدید اما اگر واقعاً به خوبی به آن فکر کنید می‌بینید که منطقی و باورپذیر است. پارکر توضیح می‌دهد: «جمع کردن موفقیت‌های ورزشی اولیه و کوچک به مرور زمان به شما کمک می‌کند تا حس خودکارآمدی (یا اعتبار دادن به خودتان) را در خود پرورش دهید که به آن برای تنظیم و دستیابی دیگر اهداف سلامتی نیاز دارید. به معنای دیگر، شما یک هدف برای متناسب شدن اندام خود در نظر می‌گیرید، به آن می‌رسید، احساس خوبی پیدا می‌کنید، هدف دیگری تعیین می‌کنید، به آن می‌رسید و حتی حسی بهتر خواهید داشت.»


8 راه برای حفظ انگیزه ورزش کردن


1. در مورد علت انجام ورزش با خودتان روراست باشید

اسمیت می‌گوید: «برای مثال، اگر شما به خودتان می‌گوید که فعال ماندن به شما کمک می‌کند تا بدنی سالم‌تر داشته باشید اما در اعماق وجودتان امیدوارید که وزن کم کنید، باانگیزه ماندن برای شما بسیار سخت خواهد بود.» برای فهمیدن دلیل واقعی اینکه چرا می‌خواهید به صورت روزانه ورزش انجام دهید، چرایی آن چند بار از خودتان بپرسید. برای مثال، اگر دلیل شما داشتن بدنی سالم است، چرا می‌خواهید بدنی سالم داشته باشید؟ «بدن سالم» برای شما به چه معنی است؟ به پرسیدن این چراها ادامه بدهید. اسمیت اشاره می‌کند: «می‌دانید شما هنگامی دلیل واقعی ورزش کردن خود را پیدا کردید که زمان فکر کردن به آن کمی احساساتی شوید و دقیقاً همان دلیل است که انگیزه ورزش کردن شماست. به دلیل واقعی خود فکر کرده و خود را در احساسات ناشی از غرق کنید.»

2. پیشرفت خود را دنبال کنید

آلیسا تاکر، مربی اصلی و ماهر فیتنس، می‌گوید: «بعضی از مردم واقعاً با اعداد و اندازه‌ها انگیزه می‌گیرند.» او هرگز در نظر گرفتن وزن را به عنوان روشی برای دنبال کردن پیشرفت توصیه نمی‌کند اما او دستگاه نمایشگر ضربان قلب را به آن دسته از مشتریان خود توصیه می‌کند که دوست دارند پیگیر اعداد و ارقام باشند. تاکر اضافه می‌کند: « توجه داشته باشید که برخی از تمرینات نسبت به دیگر تمرینات بیشتر باعث افزایش ضربان قلب شما می‌شود و هرگز نتایج خود را با دیگران مقایسه نکنید زیرا ضربان قلب هر شخص متفاوت از دیگری است.»

3. جلسه‌های هفته پیشروی خود را تنظیم کنید

لورن ویکرز، مربی و ورزشکار به نام، پیشنهاد می‌کند: «روزهای یکشنبه، جلسه‌های با ارزش ورزش خود را روی تقویم علامت بزنید و زمان آن را پر شده در نظر بگیرید تا سر و کله هیچ چیز دیگری برای گرفتن آن روز و ساعت پیدا نشود.» در نظر گرفتن جای مشخصی در تقویم برای انجام ورزش به شما کمک می‌کنند تا بیشتر از مضطرب بودن در مورد زمان انجام، به راحتی در مورد آن هیجان زده باشید. ویکرز همچنین پیشنهاد می‌کند که اگر امکان تغییر آن وجود دارد، ورزش خود را صبح انجام دهید زیرا این زمان بندی به شما کمک می‌کند تا لیست کارهای روزمره شما دچار مشکل نشود.

4. در روزهای پرمشغله هر زمانی که می‌توانید، ورزش‌های کوتاه انجام دهید

بعضی روزها زندگی سر راه ما قرار می‌گیرد و همینطور به قرار گرفتن سر راه ما یک روز پس از روز دیگر ادامه می‌دهد. جهت فعال نگهداشتن بدن خود، ورزش‌های کوتاه انجام دهید. کریستینا جِنینگز، مربی اجرایی ماهر، پیشنهاد می‌دهد: «حتی اگر وقت خیلی زیادی ندارید، می‌توانید کار خود را با ورزش‌های کوتاه شروع کنید مثلاً هنگامی که منتظر دم آمدن قهوه خود هستید، 20 تا اسکات بزنید، میان خالی کردن لباس‌های از ماشین لباسشویی 10 تا شنا بزنید و قبل از رفتن به تخت خواب 30 ثانیه پلانک بزنید.»

5. ورزش مورد علاقه خود را انتخاب کنید

«بهترین تمرین در واقع همان تمرینی است که شما آن را انجام می‌دهید. برای ورزش و تمرین‌هایی برنامه‌ریزی کنید که می‌توانید مشتاقانه منتظر آنها باشید. این اشتیاق شما را برای موفقیت آماده می‌کند و به شما امکان می‌دهد تا در واقعیت از روند کار لذت ببرید. همچنین، اگر اینقدر از ورزش کردن بدتان می‌آید که می‌خواهید تمام روز را با ترس آن بگذرانید، باید بدانید که استرس با کسی شوخی ندارد. استرس در واقع بسیاری از فواید ورزش منظم را برای سلامتی تضعیف می‌کند. سعی کنید ورزش و تمرین کردن سرگرم کننده باشد تا به شما احساس خوبی بدهد.»

6. اگر حس انجام دادن تمرینات را به صورت کامل ندارید، نصف آن را انجام دهید

کنا جانسون، مربی نایک و یکی از بنیانگذاران سونا فیتنس، می‌گوید: «من هم انسان هستم بنابراین خیلی از اوقات روزهایی هست که حوصله ورزش کردن ندارم. اگر کسی به شما چیزی غیر از این بگوید، مطمئن باشید که دروغ می‌گوید. بسیاری از مردم فکر می‌کنند ورزشی که کمتر از یک ساعت طول بکشد، ارزش انجام دادن ندارد اما این حرف حتی ذره‌ای هم به واقعیت نزدیک نیست.» او افزود: «من دوست دارم این شرایط را با ماشینی مقایسه كنم که بنزین آن در حال تمام شدن است. اگر آن ماشین هر لحظه به خالی شدن باک خود نزدیک باشد، احمقانه است که کمی بنزین در آن نریزید، درست است؟ حتی اگر فقط 30 تومن بنزین در آن بریزید، باز هم بخشی از کارهایی که باید انجام دهید را به انجام رساندید. به همین ترتیب، اگر احساس ورزش کردن نداشته باشم، یک روز طولانی پیشرو دارم که نمی‌خواهم کل تمرین 50 دقیقه‌ای خود را در آن انجام دهم، پس انجام 25 دقیقه از آن هنوز هم از هیچ چیز بهتر است.»

7. به این فکر کنید که بعد از روزش چه احساسی خواهید داشت

تاکر می‌گوید: «در روزهایی که من به مشتری‌هایم آموزش نمی‌دهم و هنوز هم می‌خواهم تمرین کنم، به صدای بدنم گوش می‌دهم و به نیازهایی که برای آن الویت دارد، احترام می‌گذارم. من می‌دانم هنگامی که بدنم را حرکت می‌دهم احساس بهتری خواهم داشت بنابراین هر روز آن را در اولویت قرار می‌دهم. بعضی روزها من انرژی لازم برای تمرینات هیت را ندارم و سعی می‌کنم با انجام یوگا یا پیاده‌روی، قدم زدن یا دوچرخه سواری سبک به خودم این احساس خوب را بدهم که اگرچه تمرینات سخت و شدید را انجام نمی‌دهم، اما باز هم بدنم را فعال نگهداشتم.»

8. با شخصی در مورد اهداف ورزشی خود صحبت کنید

امیلی سروانت، مربی شخصی در باشگاهی معروف، توضیح می‌دهد: «در میان گذاشتن اهداف ورزشی خود با کسانی که دوستشان دارید به شما شبکه‌ای با ارزش از حمایت برای روزهای خالی از انگیزه هدیه می‌دهد. تحقیقی نشان می‌دهد که دادن گزارش پیشرفت‌ به دوستان یا گروهی حمایت‌گر نیز به شما کمک خواهد کرد تا در رسیدن به اهداف خود موفق‌تر باشید. « این به اشتراک گذاری می‌تواند در قالب گزارش تمرین، تعداد قدم‌ها یا رژیم غذایی روزانه خود با یک "پارتنر مسئولیت پذیر" یا یک دوست باشد که به عنوان راهی عالی برای ادامه دادن به مسیرتان در نظر گرفته می‌شود.»

بیشتر بخوانید: 7 غذایی که خوردنشان قبل از ورزش، بهتان انرژی می‌دهد

مطالب مرتبط