دردهای بدنی ناشی از آنفولانزا را درمان کنید

دردهای بدنی ناشی از آنفولانزا را درمان کنید

24 مهر 1399

ابتلا به آنفولانزا همیشه جز تجربه‌های بد حساب می‌آید. متاسفانه، علاوه بر عطسه، سرفه و گرفتگی بینی آنفولانزا معمولاً با درد ماهیچه در تمام بدن همراه است. خوشبختانه، این دردهای بدنی به راحتی قابل درمان هستند. با استفاده از داروهای خوراکی، مکمل‌های غذایی و دیگر داروهای خانگی، شما می‌توانید درد بدن خود را در هر جا که هست، کاهش دهید.


بخش اول استفاده از دارو و مکمل برای درمان بدن درد


1. از داروهای سرماخوردگی دارای استامینوفن جهت درمان تمام علائم خود استفاده کنید

داروهای سرماخوردگی و آنفولانزایی که حاوی مسکن‌هایی مانند استامینوفن هستند نه تنها بدن درد شما را درمان می‌کند بلکه دیگر علائم ناشی از آنفولانزا را مانند تب و سردرد برطرف می‌کند. حتماً باید لیست مواد تشکیل دهنده را بررسی کرده و با دقت میزان مصرف توصیه شده را دنبال کنید تا از اشتباهی مصرف کردن آن به میزان زیاد جلوگیری کنید.

  • اگر شما مشکل فشار خون بالا یا با کبد یا کلیه خود مشکل دارید، از دکتر خود بخواهید تا دارو مناسب سرماخوردگی برای شما تجویز کند.
  • شما می‌تواند داروهای سرماخوردگی یا آنفولانزا حاوی استامینوفن را از اکثر داروخانه‌های خریداری کنید.
  • در ایالات متحده برای خرید داروهایی که حاوی سودوافدرین هستند و به طور رایج در ساخت داروهای سرماخوردگی مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید 18 سال داشته باشید.
  • هرگز پیش از گرفتن تایید دکتر به کودکی که چهار ساله یا کوچک‌تر است، داروی سرماخوردگی ندهید. برخی داروها شامل موادی مانند ایبوپروفن هستند که نباید آنها را با بچه‌های کوچک بدهید.

استامینوفن: داروی سرماخوردگی

2. اگر دارو سرماخوردگی ندارید، مسکن‌های بدون نیاز به نسخه مصرف کنید

استامینوفن و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) از رایج‌ترین انواع دارو برای درمان درد هستند که برای درمان بدن درد مورد استفاده قرار می‌گیرند. توجه داشته باشید که گاهی داروی غیراستروئیدی از استامینوفن برای بدن درد موثرتر به حساب می‌آیند، هرچند این قانونی نیست که همه با آن موافق باشند.

  • نمونه‌هایی از داروهای غیراستروئیدی که ممکن است برای دردهای بدن مصرف شود شامل ایبوپروفن، آسپرین و ناپروکسن می‌شود.
  • اگر شما به دلیل مشکلات کلیوی، بیماری‌های معده یا هر شرایط پزشکی دیگری قادر به استفاده از هیچ کدام این داروها نیستید از پزشک خود بخواهید تا گزینه‌های جایگزین دیگری برای درمان بدن درد با دارو را به شما توصیه کند.
  • به کودکان و نوجوانان آسپرین ندهید زیرا آسپرین خطر سندرم ری را افزایش می‌دهد. این امر به ویژه هنگامی که کودک یا نوجوان در حال بهبودی از آنفلوانزا است، بیشتر صدق می‌کند، زیرا عفونت های ویروسی نیز از عوامل خطر سندرم ری به حساب می‌آیند.

مسکن بدون نسخه - ضددرد

3. سعی کنید برای تکسین درد ماهیچه مکمل‌های منیزیم استفاده کنید

منیزیم نقش مهمی در بدن برای سالم نگهداشتن اعصاب بدن و عملکرد ماهیچه دارد. این ماده همچنین از سیستم دفاعی بدن حمایت می‌کند که این ماده را برای درمان بدن درد ناشی از آنفولانزا بسیار مفید می‌کند. برای درمان درد عضلات هر روز 500 میلی‌گرم منیزیم به صورت کپسول، قرص یا پودر مصرف کنید.

  • شما همچنین می‌توانید از نمک‌های حمام حاوی منیزیم مانند نمک اپسوم یا لوسیون جهت جذب منیزیم از طریق پوست استفاده کنید.
  • شما می‌توانید مکمل منیزیم را از هر داروخانه و برخی فروشگاه‌های مواد که مکمل غذا می‌فروشند، خریداری کنید.

مکمل‌ منیزیم


بخش دوم درمان بدن درد با درمان‌های خانگی


1. به میزان کافی استراحت کنید و از فعالیت بیش از حد خودداری کنید

با اینکه ممکن است شما احساس کنید که نیاز دارید به مدرسه و سرکار رفتن خود ادامه دهید اما واقعیت این است که بدن شما جهت درمان آنفولانزا نیاز به استراحت دارد. بلافاصله بعد از پدیدار شدن علائم به خودتان استراحت بدهید تا جایی که می‌توانید تا زمان از بین رفتن درد بدن در انجام فعالیت‌های بدنی زیاده‌روی کنید.

  • همچنین از آنجایی که بیماری آنفولانزا واگیر دارد، در خانه ماندن و استراحت کردن باملاحظه بودن شما را نسبت به همکاران و همکلاسی‌هایتان نشان می‌دهد.
  • اگر بینی شما کیپ شده است، هنگام استراحت کردن سرتان را به سمت بالا تکیه داده یا نگهدارید تا نفس کشیدن برای شما راحت‌تر شود.
  • در حال استراحت در خانه، حتماً باید دست‌هایتان را به خوبی شسته و با دیگران در تماس نباشید تا از پخش شدن ویروس آنفولانزا جلوگیری کنید.

خوابیدن

2. هر روز حداقل 2.7 تا 3.7 لیتر آب بنوشید

کم آب شدن بدن یکی از عوارض جانبی رایج بیماری آنفولانزا است و از علل اصلی بدن درد بعد از آن است. زنان باید روزانه حداقل 2.7 لیتر آب بنوشند این در حالی است که مردان روزانه باید 3.7 لیتر آب بنوشند. اگر می‌توانید حتی باید سعی کنید که مایعات را بیشتر از اندازه عادی بنوشید زیرا هنگام ابتلا به آنفولانزا احتمال بیشتری برای کم آب شدن بدن شما وجود دارد.

  • سعی کنید نوشیدنی‌های گرم مانند چای یا آب گرم به همرا آب لیمو بنوشید زیرا در صورت گلو درد می‌توانند آن را تسکین دهند.

نوشیدن آب

3. جهت ریلکس شدن ماهیچه‌ها به مدت 10-15 در وان آب گرم دراز بکشید

گرما آب داغ به شما در تسکین درد ماهیچه‌ها و از بین بردن تنش‌های بدنتان کمک می‌کند. از آبی که گرما آن بیشتر از 38 درجه است استفاده نکید و از ماندن در وان بیشتر از 15 دقیقه خودداری کنید.

  • ماندن در وان به مدت طولانی می‌تواند منجر به خشکی شدید پوست بدن شود. اگر حمام شما بیش از 15 دقیقه طول کشید بلافاصله بعد از بیرون آمدن از مرطوب کننده استفاده کنید.
  • سعی کنید به آب وان نمک اپسوم اضافه کنید تا منیزیم از طریق پوست جذب بدن شما بشود.

دراز کشیدن در وان آب گرم

4. اگر تب دارید از پارچه مرطوب روی پیشانی خود استفاده کنید

حذف دما بدن در طول بیماری آنفولانزا بسیار حائز اهمیت است اما عمومیت کمتری به عنوان روشی برای درمان بدن درد دارد. اگر تب دارید، یک دستمال خنک و مرطوب را روی پیشانی خود گذاشته و دما بدن خود را کاهش دهید و بدن خود را در دما مناسبی نگهدارید.

  • بالعکس، اگر لرز دارید و سردتان است، باید از یک پارچه گرم برای افزایش دما بدن خود استفاده کرده و از انقباض عضلات جلوگیری کنید.

قرار دادن پارچه مرطوب روی پیشانی

5. ماساژ با روغن‌های اساسی را برای قسمت‌های دردناک بدن خود در نظر داشته باشید

ماساژ دادن ماهیچه‌های دردناک راهی بسیار عالی برای تسکین درد بدن است. در عین حال، برخی از روغن‌های اساسی نیز دارای خواص بالقوه مسکن و ضدالتهابی هستند که آنها را به موادی عالی برای درمان بدن درد ناشی از آنفولانزا تبدیل می‌کند. روغن را با استفاده از روغن حامل دیگری رقیق کرده سپس آن را روی دست‌های خود ریخته و روغن را روی بدن دردناک خود ماساژ دهید.

  • از زدن روغن به قسمت‌های حساس بدن خود اجتناب کنید.
  • نمونه‌هایی از روغن‌های ضروری با خاصیت تسکین درد شامل زنجبیل، فلفل سیاه، نعناع فلفلی، انگورک، توس، اکالیپتوس و رزماری می‌شود.
  • این روغن‌های ضروری می‌توانند چرخش خون در بدن را تحریک کرده و سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کنند که به بهبود سریع‌تر بدن شما و مقابله با عفونت‌های دیگر کمک می‌کند.

نکات


  • اگر مشکوک به آنفولانزا هستید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید. اگر در طی 48 ساعت بعد از آغاز بیماری درمان با داروهای مخصوص را شروع کنید، می‌توانید دوام علائم آنفلوآنزا را به 1-2 روز کاهش کنید.
  • بهتر است که به صورت کلی از ابتلا به آنفولانزا پیشگیری کنید. بهترین اقدامات برای پیشگیری از آنفولانزا شامل زدن واکسن آنفولانزا به صورت سالیانه، خوب شستن دست‌ها، خودداری از تماس با کسانی که آنفولانزا دارند و سالم نگهداشتن بدن خود با رژیم مغذی، ورزش منظم و استراحت کافی است.

هشدار


  • اگر بدن درد شما به داروهای خانگی جواب نداد یا بیش از 4-7 روز ادامه پیدا کرد، جهت دریافت مراقبت‌های پزشکی به دکتر مراجعه کنید.
  • در صورت احساس درد در قفسه سینه، دشواری در تنفس، تب شدید، خس خس سینه یا سرفه دارای خون  بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید: تفاوت بین سرماخوردگی و آنفولانزا و درمان آن‌

مطالب مرتبط