معجزه‌ای در کاهش وزن با این 10 روغن ضروری!

معجزه‌ای در کاهش وزن با این 10 روغن ضروری!

28 آبان 1399

شاید عجیب باشد ولی روغن‌های اسانس به كاهش وزن كمك مي‌كنند. اين روغن‌ها به‌طور طبيعي معطر، نامحلول در آب، با سرعت تبخير بالا هستند كه مغز را براي كاهش استرس، كنترل سطح قند خون، عدم تعادل هورموني، تمايل مصرف شيريني و فرآيند كند متابوليسم تحريك مي‌كنند. با توجه به اينكه اين روغن‌ها از شش هزار سال قبل براي مصارف درماني استفاده می‌شدند، ادعاي كاهش وزن با استفاده از اين روغن‌ها غیرقابل‌باور به نظر نمی‌رسد. اگر ورزش و كاهش كالري در كاهش وزن به شما كمكي نكرده است، بهتر است راهكار ديگر‌ي را نيز امتحان كنيد؛ پيشنهاد ما استفاده از روغن‌هاي اسانس است. قبل از امتحان این راهکار، درباره‌ی نحوه‌ی کارکرد روغن‌ها در کاهش وزن باید توضیحی بدهم.


روغن‌های اسانس چگونه به کاهش وزن کمک می‌کنند؟


روغن‌های اسانس از دانه‌های گیاهی، گل‌ها، ریشه‌ها، برگ‌ها و میوه‌ها به خالص‌ترین شکل استخراج می‌شوند. این روغن‌ها خاصیت درمانی دارند و سال‌ها به‌عنوان دارو استفاده می‌شدند. این روغن‌ها با کنترل دلایل مهم در افزایش وزن به شما کمک می‌کنند. رایحه‌درمانی یا بو کردن رایحه روغن‌های اساسی با کاهش احساس گرسنگی، بهبود عملکرد مغز و متابولیسم، کاهش استرس، جلوگیری از بی‌خوابی و افزایش سطح انرژی به کم شدن چربی شکم کمک می‌کنند؛ بنابراین با استفاده از این روغن‌ها می‌توانید به‌طور مؤثر و دائمی از شر چربی‌های سرسخت، شکم بزرگ، ماهیچه‌های آویزان بازو و غبغب راحت شوید. در ادامه روغن‌های مناسب و نحوه استفاده از آن‌ها بیان‌شده است.

1. روغن اسانس لیمو

این روغن با بوی خنک و دلپذیر خود بلافاصله باعث شادی شما می‌شود. این روغن عامل مؤثری در کاهش وزن است. 

نحوه‌ی کارکرد این روغن: این روغن با کاهش اشتها، افزایش انرژی، کاهش استرس و اضطراب و افزایش لیپولیز به کاهش وزن کمک می‌کند. بهترین نقطه‌ی قوت این روغن این است که رایحه ملایم و در عین مؤثر در تحریک مغز و از بین بردن هرگونه احساس منفی دارد. هم‌چنین به تعادل هورمون‌ها کمک می‌کند، فرآیند اکسیژن‌رسانی را افزایش می‌دهد و جریان خون را بهبود می‌بخشد.

نحوه‌ی استفاده: یک قطره از این روغن را روی قسمت داخلی مچ خود بمالید و هرزمانی که میل بسیار شدید به خوردن غذا پیدا کردید، آن را بو کنید.

روغن لیمو

بیشتر بخوانید: ترفندهای زیرکانه برای کاهش وزن در خانه

2. روغن اسانس اسطوخودوس

این روغن بوی فوق‌العاده‌ای دارد. به‌محض استفاده از آن، دوست ندارید گزینه‌ی دیگری را امتحان کنید.

نحوه‌ی کارکرد: بوی این روغن آن‌قدر دل‌نشین است که به کاهش استرس کمک می‌کند. ما اغلب نمی‌توانیم تأثیر استرس روانی را در افزایش وزن درک کنیم. این روغن این مشکل را حل می‌کند و به بهبود خلق‌وخو، بهبود کیفیت خواب و افزایش ترشح هورمون‌هایی که باعث حال خوب می‌شوند کمک می‌کند، درنتیجه باعث کاهش سطح سموم در بدن می‌شود. این کاهش سموم خود نیز باعث کاهش التهاب در بدن و جلوگیری از افزایش وزن ناشی از التهاب و استرس می‌شود.

نحوه‌ی استفاده: یک یا دو قطره از روغن با درصد خلوص بالا به آبی که برای استحمام استفاده می‌کنید، اضافه کنید. با این آب استحمام کنید تا به جوان‌سازی سلول‌های بدن خود کمک کند. آرام باشید و شسته شدن استرس و تغییر شکل بدنتان را احساس کنید.

روغن اسطوخودوس

3. روغن اسانس گریپ ‌فروت

تأثیر گریپ‌فروت در کاهش وزن واقعیتی اثبات‌شده است. این روغن اسانس شیرین معمولا به‌عنوان ماده ضدعفونی‌کننده استفاده می‌شود اما می‌دانستید که برای کاهش وزن نیز کاربرد دارد؟

نحوه‌ی کارکرد: این اسانس حاوی ماده گاه شیمیایی به نام نوت کاتون است. این ماده آنزیم‌های مؤثر در متابولیسم را تحریک می‌کنند. هم‌چنین به مهار ولع مصرف شیرینی، کاهش چربی شکم، افزایش استقامت عضلات و سطح انرژی کمک می‌کند. این ماده باعث از بین رفتن چربی شده و عامل مؤثری در کاهش وزن است.

نحوه‌ی استفاده: یک قطره از این روغن را روی قسمت داخلی مچ خود بمالید و در طول روز آن را بو کنید.

روغن گریپ‌فروت

4. روغن اسانس سرو کوهی

این روغن با اسانس توت، محرک قوی برای کاهش وزن است. این روغن از میوه و برگ‌های درخت سرو کوهی به دست می‌آید و به تقویت ایمنی بدن کمک می‌کند.

نحوه‌ی کارکرد: این روغن از میوه و برگ‌های درخت سرو کوهی به دست می‌آید که دارای خواص ضد چاقی، ضد دیابت و آنتی‌اکسیدانی است. خاصیت ضدالتهابی مانع از افزایش وزن ناشی از التهاب می‌شود، استرس را کاهش داده، به هضم غذا کمک می‌کند و از بی‌خوابی نیز جلوگیری می‌کند.

نحوه‌ی استفاده: یک قطره از این روغن را روی قسمت داخلی مچ خود بمالید و در طول روز آن را بو کنید.

روغن سرو کوهی

5. روغن اسانس دارچین

دارچین سیلان عمدتاً برای از بین بردن چربی استفاده می‌شود و همراه با چای سیاه ترکیب خوبی برای کاهش وزن است؛ اما اگر طعم آن موردعلاقه‌ی شما نیست، می‌توانید فقط از روغن آن برای کاهش وزن استفاده کنید.

نحوه‌ی کارکرد: روغن دارچین به بهبود حساسیت انسولین کمک می‌کند، سطح گلوکز خون را تنظیم می‌کند، کربوهیدرات‌ها را متابولیزه می‌کند و به مهار التهاب کمک می‌کند.

نحوه‌ی استفاده: یک قطره از این روغن را روی قسمت داخلی مچ خود بمالید و هرزمانی که میل بسیار شدید به خوردن غذا پیدا کردید، آن را بو کنید.

روغن دارچین

6. روغن اسانس مریم‌گلی

مریم‌گلی یکی دیگر از روغن‌هایی است در کاهش وزن بسیار مفید است. این گیاه جزو گیاهان بومی منطقه شمال مدیترانه است و برگ‌های تیره سبز- نقره‌ای دارد.

نحوه‌ی کارکرد: مریم‌گلی یک آنتی‌اکسیدان قوی است و دفع گونه‌های اکسیژن واکنشی، اختلال در عملکرد سلول‌ها، هضم دشوار، استرس و دیابت کمک می‌کند. این گیاه به کاهش میل مصرف قند نیز کمک می‌کند و بدن شمارا در طول روز پرانرژی نگه می‌دارد.

نحوه استفاده: یک تا دو قطره از این روغن را همراه با حنا به آبی که برای استحمام استفاده می‌کنید، اضافه کنید و جوان‌سازی سلول‌های بدن خود را احساس کنید.

روغن مریم‌ گلی

7. روغن اسانس نعنا فلفلی

این روغن اثر خنک‌کنندگی دارد که به کاهش استرس کمک می‌کند. به دلیل آن‌که استرس یکی از دلایل افزایش وزن است، این روغن گزینه‌ی مناسبی برای احساس آرامش است.

نحوه‌ی کارکرد: روغن نعنا فلفلی به بهبود هضم غذا، کنترل گرسنگی، بهبود عملکرد مغز و بهبود حال کمک می‌کند. استفاده از این روغن باعث آرامش ماهیچه‌ها شده و به دفع سموم روده بزرگ کمک می‌کند.

نحوه‌ی استفاده: زمانی که دچار استرس بودید یا اراده تا در ادامه مسیر کاهش وزن کم شد، این روغن را بو کنید.

روغن نعنا فلفلی

8. روغن اسانس علف لیمو

 روغن علف لیمو یکی از بهترین روغن‌های معطر برای کاهش وزن است. رایحه مرکبات و خاک علف لیمو همچنین به شما کمک می‌کند تا آرام باشید و استرس را از خود دور کنید.

نحوه‌ی کارکرد: این روغن جزو بهترین آنتی‌اکسیدان‌ها است به همین دلیل به از بین بردن رادیکال‌های آزاد مضر اکسیژن کمک می‌کند. این گیاه همچنین یک آرام‌بخش قوی است که به شما کمک می‌کند خواب راحتی داشته باشید؛ بنابراین، با استفاده از روغن علف لیمو، می‌توانید به بهبود سلول‌های بدن کمک کنید تا صبح فعال باشند که کمک می‌کند در طول روز فعال و پرانرژی باشید. همچنین به جلوگیری از تجمع سم در بدن کمک می‌کند.

نحوه‌ی استفاده: زمانی که بعد از یک روز شلوغ به خانه برگشتید، سه تا چهار قطره از این روغن را به آبی که برای استحمام استفاده می‌کنید، اضافه کنید. از یک حمام آرام‌بخش که باعث بهبود خواب در شب می‌شود، لذت ببرید.

 روغن علف لیمو

9. روغن اسانس رازیانه

این روغن از دانه‌های شیرین و معطر رازیانه به دست می‌آید.

نحوه‌ی کارکرد: این روغن در مهار اشتها، کمک به هضم، بهبود متابولیسم و خاصیت آرام بخشی مفید است. در قرون‌وسطی از دانه‌های رازیانه در زمان‌هایی که مجبور به گرسنگی بودند استفاده می‌کردند زیرا در زمان محاصره گرسنگی را کنترل می‌کرد. خواب خوب از راه حساس کردن بدن نسبت به انسولین و جوان‌سازی ماهیچه‌ها باعث بهبودی سلامتی می‌شود.

نحوه‌ی استفاده: هر زمانی که میل به مصرف مواد غذایی ناسالم داشتید، این روغن را بو کنید.

 روغن رازیانه

10. روغن اسانس اکالیپتوس

این روغن از برگ‌های اکالیپتوس به دست می‌آید، برگ‌هایی که کوالاها از آن تغذیه می‌کنند. این گیاه بوی خاصی دارد و شرکت‌های دارویی از آن برای درمان سرفه و سرماخوردگی استفاده می‌کنند.

نحوه‌ی کارکرد: رایحه‌ی این روغن به رفع استرس و اضطراب، بهبود روحیه، احساس خواب‌آلودگی و فعال‌سازی سلول‌های بدن کمک می‌کند. این ویژگی‌ها باعث شده روغن اکالیپتوس یکی از پرطرفدارترین روغن‌ها برای کاهش وزن باشد. در ادامه نحوه‌ی مصرف آن بیان‌شده است/

نحوه‌ی استفاده: یک قطره از این روغن را روی قسمت داخلی مچ خود بمالید و هرزمانی که میل بسیار شدید به خوردن غذا پیدا کردید، آن را بو کنید.

روغن اکالیپتوس


ترکیبات اسانس‌های روغن برای لاغری سریع


1. چوب صندل و پرتقال

دو قطره از روغن اسانس چوب صندل را با دو قطره روغن اسانس پرتقال و پنج قطره روغن بادام ترکیب کنید.این ترکیب را در ظرف اسانس بریزید یا به قسمت داخلی مچ خود بمالید و بوی آن را احساس کنید.

خاصیت: عامل مؤثر در بهبود خلق و کاهش‌دهنده اشتها

روغن چوب صندل و روغن پرتقال

2. روغن اسانس یاسمن و اکالیپتوس

2 قطره روغن اسانس یاسمن و 1 قطره روغن اسانس اکالیپتوس را با 5 قطره روغن نارگیل ترکیب کنید. این ترکیب را در ظرف اسانس بریزید یا به قسمت داخلی مچ خود بمالید و بوی آن را احساس کنید.

خاصیت: از بین برنده استرس، انرژی‌بخش، از بین برنده احساس گرسنگی، جلوگیری از سرماخوردگی

روغن یاسمن و روغن اکالیپتوس

3. روغن اسانس اسطوخودوس و ترنج

دو قطره روغن اسانس اسطوخودوس و دو قطره از روغن اسانس ترنج را به آبی که برای استحمام استفاده می‌کنید، اضافه کنید. قبل از شروع روز کاری یا بعد از کار با این ترکیب حمام کنید و احساس شادابی بعد از حمام کنید.

خاصیت: این معجون با بهبود عملکرد مغز، بهبود خواب، هضم غذا و روحیه به لاغری کمک می‌کند.

روغن اسطوخودوس و روغن ترنج

بیشتر بخوانید: ماءالشعیر را برای کاهش وزن فراموش نکنید!

مطالب مرتبط