7 روغن ضروری: پیشنهادی شگفت انگیز برای درمان سرفه

7 روغن ضروری: پیشنهادی شگفت انگیز برای درمان سرفه

06 آذر 1399

در کنار سرماخوردگی معمولی، آنفولانزا و دیگر مشکلات تنفسی نیز معمولاً باعث سرفه کردن می‌شوند که می‌تواند شما را در طول شب بیدار نگه داشته و توانایی راحت نفس کشیدن شما را محدود کند. با اینکه بسیاری از مردم هر سال از سرفه‌کردن رنج می‌برند اما بسیاری از آنها نمی‌دانند که درمان‌های طبیعی واقعاً موثر هستند. در این مقاله ما به چندین روغن ضروری مفید برای درمان سرفه خواهیم پرداخت که دارای خاصیت ضد گرفتگی، خلط آور، ضد ویروس و باکتری هستند. مانند بسیاری از درمان‌های طبیعی و خانگی، این روغن‌ها نیز تاثیرگذاریِ بی‌خطر و موثر دارند که شما را از شر سرفه و دیگر علائم مشکلات تنفسی برای همیشه خلاص می‌کنند. بر اساس تحقیقی که در مجله انجمن پزشکی کانادا منتشر شد، داروهای بدون نسخه ضد سرفه برای کودکان مفید نیستند و نباید برای کودکان زیر شش سال استفاده شوند. مهمتر از همه، تاثیرگذاری کمی روی بزرگسالان دارد. افراد بسیاری برای تسکین سرفه‌های خود به کدئین روی می‌آورند اما آیا می‌دانستید که کدئین یک مواد مخدر است که در صورت استفاده بیش از حد کنار گذاشتن آن می‌تواند مانند دیگر مواد مخدر علائم در شما ایجاد کند؟ به علاوه مطالعه‌ها نشان دادند که کدئین و آنتی هیستامین در بزرگسالان برای درمان سرفه تاثیرگذار نیست. بسیاری از افراد برای پیدا کردن درمان‌های دیگر جهت تسکین سرفه خود ناامید هستند. این روغن‌های اساسی را برای درمان سرفه‌های خود امتحان کنید که علت سرفه‌های شما را هدف گرفته و در عین حال خلط گلو را نرم کرده، ماهیچه‌ها را آرام می‌کند و شدت سرفه را کاهش می‌دهد. 

این روغن‌های طبیعی به دو روش موثر هستند. روش اول: آنها با از بین بردن ویروس یا باکتری که باعث مشکل شما شده است، علت سرفه را از بین می‌برند. روش دوم: آنها می‌توانند با نرم کردن خلط، آرام کردن ماهیچه‌های سیستم تنفسی شما و اجازه دادن به اکسیژن بیشتری برای ورود به ریه‌های شما سرفه را تسکین می‌دهند. شما می‌توانید یکی از این روغن های اساسی یا ترکیبی از آنها را برای درمان سرفه‌های خود استفاده کنید.

1. اکالیپتوس

اکالیپتوس روغن ضروری بسیار خوبی برای درمان سرفه است زیرا می‌تواند به عنوان اکسپکتورانت عمل کرده و در تمیز کردن بدن شما از میکروارگانیسم‌ها و سمومی که باعث مریض شدن شما شده است، کمک کند. این روغن همچنین رگ‌های خونی بدن شما را گشاد کرده و اجازه می‌دهد که اکسیژن بیشتری به ریه‌های شما برسد. این امر به نوبه خود می‌تواند هنگام سرفه مداوم و مشکل در نفس کشیدن مفید واقع شود. بعلاوه ترکیبات عمده روغن اکالیپتوس، یعنی سینئول، اثری ضد میکروبی بر بسیاری از باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها دارد.
بهترین راه استفاده از روغن اکالیپتوس به عنوان روغن اساسی برای درمان سرفه این است که ۵ قطره از آن را مخصوصاً قبل از رفتن به تختخواب در هوای خانه پخش کنید. روغن اکالیپتوس همچنین می‌تواند به صورت موضعی روی قفسه سینه و گردن شما جهت کاهش شدت سرفه استفاده شود اما فقط آن را در مقادیر بسیار کم استفاده کنید. اینکار را با مصرف یک الی دو قطره شروع کنید. راه عالی دیگر برای استفاده از روغن اکالیپتوس و دیگر روغن‌های اساسی برای درمان سرفه این است که با آنها ویکس خانگی درست کنید که تهیه شده از روغن زیتون، روغن نارگیل، موم عسل، نعنا فلفلی و اکالیپتوس باشد. به خاطر داشته باشید که اکالیپتوس نباید به صورت موضعی روی پوست کودکان زیر دو سال مورد استفاده قرار گیرد و هنگام استفاده برای کودکان بالای دو سال نیز ابتدا تست پوستی پچ برای آنها انجام دهید تا مطمئن شوید که هیچ عکس العمل شدیدی پوستی به این روغن از خود نشان نمی‌دهند.

2. نعنا فلفلی

روغن نعنا فلفی یکی از برترین روغن‌های ضروری برای درمان گرفتگی سینوس و سرفه است زیرا حاوی منتول است و خواص ضد باکتریایی و همچنین ضد ویروس دارد. منتول خاصیت خنک کنندگی روی بدن دارد، بعلاوه می‌تواند مجرای تنفسی بینی را هنگام گرفتگی با باز کردن سینوس‌ها بهبود بخشد. روغن نعنا فلفلی همچنین می‌تواند سرفه‌های ناشی از خارش را تسکین دهد که باعث خشکی گلو شما می‌شود. این روغن همچنین با خاصیت ضد سرفه و ضد اسپاسم خود شناخته می‌شود. مطالعه انجام شده روی بزرگسالان سالم نشان داد که روغن نعنا فلفلی می‌تواند ماهیچه‌های صاف برونش را تسکین داده و اکسیژن خون را افزایش دهد، به همین دلیل است که این روغن اغلب توسط ورزشکاران جهت بهبود بخشیدن به عملکرد ورزش مصرف می‌شود. همین خواص است که به روغن نعنا فلفلی اجازه می‌دهد که شدت سرفه‌ها را کم کرده، وضعیت دستگاه تنفسی شما را بهبود بخشیده و توانایی نفس کشیدن شما را بهتر کند.
بهترین راه استفاده از فواید بسیار زیاد روغن نعنا فلفلی برای سرفه و مشکلات دستگاه تنفسی این است که ۵ قطره از آن را در محیط خانه یا محل کار خود پخش کنید، مستقیم از بطری آن استنشاق کنید یا دو الا سه قطره آن را به صورت موضعی روی قفسه سینه، پشت گردن و شقیقه‌های خود بزنید. هنگام استفاده موضعی از روغن نعنا فلفلی می‌توانید آن را به تنهایی یا با ترکیبی از روغن نارگیل و روغن اکالیپتوس برای درست کردن یک ویکس خانگی استفاده کنید. به یاد داشته باشید که حتی استفاده کم از روغن نعنا فلفلی زیاد است. بنابراین هنگام استفاده از این روغن روی پوست، کار خود را تنها با چند قطره شروع کنید. بعلاوه آن را خیلی نزدیک چشمان خود نگیرید زیرا می‌تواند باعث تحریک آنها شود. روغن نعنا فلفلی را روی پوست کودکان زیر دو سال استفاده نکنید.

3. رزماری

روغن رزماری خاصیت تسکین دهنده روی ماهیچه‌های صاف نای شما دارد که می‌تواند در درمان سرفه مفید باشد. مانند روغن اکالیپتوس، روغن رزماری نیز حاوی سینئول است که نشان داده می‌تواند دفعات سرفه را در بیماران مبتلا به آسم و رینوسینوزیت کاهش دهد. رزماری همچنین خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی از خود نشان داده است که به عنوان ماده‌ای طبیعی برای بهبود سیستم ایمنی بدن شما عمل می‌کند. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۱ در یک مجله پزشکی منتشر شد، مشخص شد که اسپری‌های حاوی روغن‌های ضروری اکالیپتوس، نعنا فلفلی، پونه کوهی و رزماری توانسته‌اند علائم بیماری‌های دستگاه تنفسی فوقانی را در یک گروه درمانی میان ۲۶ شرکت کننده بهبود بخشند. محققان نشان دادند که شرکت‌کنندگان با استنشاق این روغن‌ها پنج بار در روز به مدت ۳ روز، بهبود بسیار زیادی در علائمی همچون سرفه، گلو درد و گرفتگی صدا را گزارش کردند. تنها ۲۰ دقیقه بعد از استنشاق اسپری روغن اساسی، مصرف کنندگان متوجه بهبود وضعیت خود شدند. جهت استفاده از این روغن ضروری برای درمان سرفه ۵ قطره از آن را در هوا پخش کنید یا دو قطره آن را با نصف قاشق چایخوری روغن نارگیل ترکیب کرده و روی سینه خود ماساژ دهید. روزماری نباید روی پوست کودکان زیر چهار سال استفاده شود، همچنین استفاده آن برای خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود.

4. لیمو

روغن اساسی لیمو با توانایی خود برای بهبود سیستم ایمنی بدن و کمک به تخلیه غدد لنفاوی شناخته می‌شود که می‌تواند به شما جهت غلبه سریع به صرفه و سرماخوردگی کمک کند. این روغن خواص ضد میکروبی، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد که آن را تبدیل به ماده‌ای فوق العاده برای بهبود سیستم ایمنی بدن در مبارزه با مشکلات تنفسی می‌کند. روغن ضروری لیمو همچنین برای سیستم غدد لنفاوی شما مفید است که با بهبود جریان خون و کاهش التهاب غدد لنفاوی از بدن شما در مقابل تهدیدهای بیرونی محافظت می‌کند.
روش‌های استفاده بسیار کمی از روغن ضروری لیمو برای تسکین سرفه وجود دارد. شما می‌توانید ۵ قطره از آن را در محیط خانه یا محل کار خود پخش کنید یا حتی آن را برای پخش کردن به روغن اکالیپتوس اضافه کنید. شما همچنین می‌توانید دو قطره از روغن لیمو را با نصف قاشق چایخوری روغن نارگیل ترکیب کرده و آن را جهت کمک به تخلیه سیستم غدد لنفاوی به گردن خود بمالید. جهت استفاده از روغن ضروری لیمو به صورت خوراکی، یک یا دو قطره روغن لیمو خالص و با کیفیت را به یک لیوان آب گرم با عسل یا تنها یک لیوان آب گرم اضافه کنید. جهت تسکین سرفه‌های خود در وهله اول باید به دلیل آن فکر کنید. استفاده از روغن لیمو سموم و باکتری‌های درون خانه شما را می‌کشد که می‌تواند بسیار مفید واقع شود پس مواد تمیز کننده طبیعی خود را با اضافه کردن ۲۰ قطره از روغن ضروری لیمو به یک بطری اسپری‌دار و پر شده با آب و کمی سرکه سفید اضافه کنید. از این ترکیب برای تمیز کردن سطوح خانه مخصوصاً در آشپزخانه و حمام استفاده کنید.

5. پونه کوهی

دو ماده فعال موجود در روغن پونه کوهی تیمول و کارواکرول است و هر دوی آنها خواص ضد میکروبی و ضد قارچی قوی دارند. پژوهشی نشان داد که به دلیل داشتن فعالیت‌های ضد میکروبی، روغن پونه کوهی می‌تواند با آنتی بیوتیکی که معمولاً برای درمان مشکلات تنفسی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به عنوان آنتی بیوتیک طبیعی جایگزین شود. روغن پونه کوهی همچنین خواص ضد ویروسی از خود نشان داده است و از آنجایی که بسیاری از مشکلات تنفسی به دلیل ویروس و باکتری ایجاد می‌شوند، این روغن می‌تواند به طور خاص برای درمان مشکلاتی مفید باشد که منجر به سرفه می‌شوند. مطالعه کافی در زمینه بی‌خطر بودن استفاده از روغن پونه کوهی هنگام بارداری وجود ندارد بنابراین من به شما پیشنهاد می‌کنم که در استفاده از این روغن احتیاط کرده و ابتدا با پزشک خود در مورد آن صحبت کنید. استفاده از روغن پونه کوهی به صورت خوراکی برای کودکان زیر پنج سال توصیه نمی‌شود. جهت استفاده از روغن پونه کوهی برای کودکان به سادگی یک قطره از آن را با یک قاشق چای خوری روغن نارگیل یا زیتون ترکیب کرده و آن را کف پای آنها بمالید.

6. درخت چای

اولین مورد استفاده از گیاه درخت چای یا گیاه ملالوکا، زمانی بود که مردم بوندجالونگ در شمال استرالیا برگ‌های آن را خرد کرده و برای درمان سرفه، سرماخوردگی و زخم استشمام کردند. یکی از خواص گیاه درخت چای که به خوبی مورد تحقیق و پژوهش قرار گرفته است، خاصیت قدرتمند ضد میکروبی آن است که به آن توانایی کشتن باکتری‌های مضری را می‌دهد که منجر به مشکلات تنفسی می‌شوند. درخت چای همچنین خواص ضد ویروسی از خود نشان داده است که آن را ماده‌ای قدرتمند برای درمان علت سرفه کرده و به عنوان ماده ضد عفونی کننده طبیعی نیز عمل می‌کند. مهمتر از همه، روغن درخت چای ضد عفونی کننده است و رایحه‌ای قوی دارد که می‌تواند به باز کردن گرفتگی‌ها و تسکین سرفه و و دیگر علائم مشکلات تنفسی کمک کند. جهت استفاده از روغن درخت چای برای درمان سرفه پنج قطره از آن را در محیط خانه یا کار خود پخش کنید، آن را به صورت مستقیم از بطری استنشاق کنید یا 1 الا 2 قطره آن را با نصف قاشق چایخوری روغن نارگیل ترکیب کرده و روی قفسه سینه و پشت گردن خود بمالید. روغن درخت چای نباید به صورت خوراکی و در دوران بارداری استفاده شود.

7. کندر

مردم در گذشته به دلیل خاصیت مثبت کندر روی دستگاه تنفسی جذب آن شدند. کندر به صورت سنتی به صورت بخار استنشاق می‌شود و همچنین در حمام از آن برای ماساژهای کمک به تکسین سرفه استفاده می‌شود، بعلاوه برای درمان زکام، برونشیت و آسام نیز مفید است. کندر ملایم در نظر گرفته می‌شود و به طور کلی به تنهایی روی پوست قابل تحمل است، اما در صورت تردید، همیشه می‌توانید آن را با روغن حامل رقیق کنید.


احتیاط


مهم است که روغن ضروری مورد استفاده شما برای درمان سرفه 100 درصد استفاده درمانی داشته باشد، مخصوصاً اگر می‌خواهید آن را به صورت خوراکی استفاده کنید. همچنین شما باید موارد منع مصرف از انواع روغن‌های ضروری را بدانید، مخصوصاً اگر باردار هستید یا می‌خواهید از آن برای کودک یا مصرف خوراکی استفاده کنید. از میان این هفت روغن اساسی برای درمان سرفه اکالیپتوس، رزماری و درخت چای نباید در دوران بارداری مورد استفاده قرار بگیرند. اگر باردار هستید و می‌خواهید از روغن پونه کوهی استفاده کنید، احتیاط کرده و ابتدا در مورد آن با دکتر خود صحبت کنید. هنگام استفاده از روغن‌های ضروری برای درمان سرفه کودکتان بهترین راه پخش کردن روغن‌های ضروری اکالیپتوس، نعنا فلفلی، لیمو، پونه کوهی و درخت چای از فاصله دور در هوا است. اگر می‌خواهید از این روغن ها روی پوست کودک خود استفاده کنید، همیشه از یک روغن حامل استفاده کرده و تنها از مقادیر کمِ روغن‌های اساسی استفاده کنید. بعلاوه انجام تست پوستی پچ نیز فراموش نشود.

بیشتر بخوانید: در عرض 5 دقیقه سرفه کردن را متوقف کنید