موی خشک: علل و ۹ ترفند حرفه‌ای برای نگهداری از آن

موی خشک: علل و ۹ ترفند حرفه‌ای برای نگهداری از آن

14 دی 1399

شاید بتوان گفت که از میان همه آسیب‌هایی که ممکن است به موهای سالم وارد شود موی خشک شایع‌ترین مورد باشد. اگر موهای خشک و وز وزی داشته باشید، نه تنها صاف و ابریشمی کردن آن غیرممکن است، بلکه حتی گاهی مرتب کردن آن به شکل یک دم‌اسبی ساده هم دردسرساز می‌شود و نتیجه مطابق دلخواهتان نخواهد بود. از آنجایی که خشکی مو می‌تواند به دلیل عوامل متعددی ایجاد شود، سروکله زدن با آن کار دشوار است. اگر به تازگی رنگ موهایتان را به بلوند تیره یا بلوند دودی تغییر داده‌اید و متوجه شده‌اید که پس از این تغییر رنگ، موهایتان خشک و آسیب ‌دیده شده است، متیو موریس متخصص مد و رنگ مو، همان کسی است که به راهنمایی‌های او نیاز دارید. اگر به طور ناگهانی متوجه تغییر بافت موهایتان شده‌اید، شاید یک بازنگری در استایل مراقبت از موهایتان به شما کمک کند. دلیل این تغییر بافت ناگهانی می‌تواند استفاده از شامپوی نامناسب، وجود تارهای سفید یا خاکستری در موهایتان و یا کمبود یا استفاده بیش از حد از پروتئین‌های مو باشد که باعث تغییر بافت و حالت موهای شما شده است.

مشکل خشکی مو بسیار شایع است و ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. با این حال بعضی از انواع مو مانند موهای فر و حالت دار و موهای سفید، زمینه مستعدتری را برای بروز مشکل خشکی مو هستند. اما اغلب افراد مشکل را تحت نام کلی خشکی‌ مو عنوان می‌کنند، بدون آن که دلیل واقعی آن را بدانند. اگر به تازگی تغییر عمده‌ای در روتین مراقبت از موهایتان حاصل نکرده‌اید، اما بافت و حالت موهایتان تغییر کرده است، شاید زمان آن باشد که از توصیه‌های یک فرد حرفه‌ای استفاده کنید. برای آن که حس بهتری نسبت به موهایتان داشته باشید باید ابتدا بدانید که آیا موهایتان واقعاً خشک است یا خشک به نظر می‌رسد. متیو می‌گوید اولین چیزی که باید به آن توجه کنید آن است که آیا موهایتان واقعاً خشک شده است یا استفاده از محصولات مراقبتی نامناسب، رنگ مو، روتین مراقبتی غلط و تکنیک‌های نامناسب باعث شده‌اند که موهای شما خشک به نظر برسند؟ زمانی که متوجه شوید که چه عاملی باعث به وجود آمدن احساس خشکی در موهای شما شده است، وقت آن است که با شیوه درست با آن عامل مقابله کنید. ادامه مطلب را دنبال کنید تا با عوامل مختلف ایجاد خشکی مو و راه حل‌های برطرف کردن و درمان آن بیشتر آشنا شوید.


عوامل ایجاد خشکی در مو


موریس می‌گوید با آن که عوامل بسیار متعددی در ایجاد مشکل خشکی مو نقش دارند، اما واقعیت آن است که تعداد بسیار کمی از این عوامل تحت کنترل شما قرار دارند. اثرات جانبی بعضی از داروها، آب سخت، استفاده از پروتئین اضافی و فاکتورهای محیطی می‌توانند باعث شوند که موهای شما حس خشکی و وزوزی بودن پیدا کند، اما در عمل تنها کاری که برای مقابله با این عوامل می‌توانید انجام دهید، داشتن یک روتین مراقبتی درست با محصولات مناسب و مدل دادن به موهایتان است. آیا به دنبال دلایل خشک بودن موهایتان می‌گردید؟ به یاد داشته باشید که بهترین درمان برای خشکی موهای شما، درمانی است که اختصاصاً بر اساس شرایط فردی موهای شما توصیه شده باشد. بنابراین مهم‌ترین کاری که باید انجام دهید مراجعه به آرایشگر شخصی خودتان است. با این حال اگر به آرایشگرتان دسترسی ندارید و یا هنوز مدتی تا زمان ملاقاتتان با او مانده است، ترفندهای وجود دارند که می‌توانید در این فاصله از آن‌ها برای بهتر کردن شرایط موهایتان استفاده کنید. در ادامه این مطلب 9 دلیل عمده ایجاد خشکی مو و روش مقابله با آن‌ها را با شما به اشتراک می‌گذاریم. 

1. موهای فر رطوبت کمی دارند

بعضی از انواع مو زمینه مستعدتری برای خشکی دارند. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که موهای موجدار، تابدار یا فرفری دارید ممکن است گاهی متوجه شوید که با وجود آن که نهایت تلاشتان را برای مراقبت از موهایتان انجام می‌دهید، اما باز هم موهای دلخواهتان را ندارید و کمی خشک است. دلیل این امر آن است که زیگزاگ‌های موجود در موهای حالت دار، باعث می‌شوند که چربی موجود در پوست سر دیرتر به نوک موها برسد و همین امر باعث می‌شود که قسمت‌های پایینی مو خشک‌تر باشد. برای برطرف کردن این مشکل، بهترین راه حل آن است که از ماسک‌های مرطوب‌کننده و نرم‌کننده‌های عمیق استفاده کنید. چند وقت یک‌بار نوک گیری کردن تارهای مو هم به رفع این مشکل کمک می‌کند. استفاده از محصولاتی که به صورت تخصصی برای موهای آسیب‌دیده، حساس و ضخیم فرموله شده‌اند را نیز فراموش نکنید. این محصولات با رساندن مواد مغذی به عمق تارهای موی شما به شما کمک می‌کند که روتین مراقبتی مناسبی در خانه داشته باشید.

2. در زمان شستن موهایتان از آب خیلی داغ استفاده می‌کنید

از سوی دیگر گاهی عوامل ایجاد خشکی مو توسط خود ما ایجاد می‌شوند. بنا به گفته متیو، اولین عامل در این لیست استفاده از آب بسیار داغ در حمام است که بسیاری از ما مرتکب این اشتباه می‌شویم. متیو می‌گوید: استفاده از آب بسیار گرم یکی از عوامل عمده خشکی مو است. با استفاده از آب بسیار داغ، باعث می‌شوید که چربی موجود در تارهای مو به طور کامل بیرون کشیده شود. بنابراین وقتی که به موهایتان نرم‌کننده یا ماسک‌های رساننده مواد مغذی می‌زنید، بهتر است ابتدا آن را بر روی تارهای مویتان به آرامی ماساژ دهید و سپس از آب نسبتاً خنک برای شستشوی آن استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که کوتیکول‌های مو بسته شوند و مواد مغذی و رطوبت را داخل تارهای مو نگه دارند.  استفاده کردن از آب بسیار داغ تنها بر روی بافت و نرم بودن موهایتان تاثیر ندارد. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که برای داشتن رنگ موی مورد علاقه‌تان هزینه زیادی کرده‌اید، احتمالاً خوشحال نمی‌شوید که بدانید شستشوی موهایتان با آب داغ باعث می‌شود که رنگ مویتان زودتر خراب شود. بنابراین شستن موها با آب سرد علاوه بر کمک به حفظ و نرمی موهایتان، به ماندگاری بیشتر و بهترِ رنگ مویتان هم کمک می‌کند.

3. از شامپو اشتباه استفاده می‌کنید

اگر از شامپو با تکنیک درستی استفاده نکنید و باعث خشک شدن تارهای مویتان می‌شود. دلیل این که وقتی موهایتان را در سالن آرایشی می‌شوید حس بهتری دارید واضح است: آن‌ها در این کار حرفه‌ای هستند! وقتی که می‌خواهید موهایتان را بشویید، از مقدار کمی شامپو استفاده کنید. شامپو را مستقیماً روی پوست کف سرتان بزنید که بیشترین میزان چربی در آن متمرکز می‌شود. به جای آن که پوست سرتان را با ناخن‌هایتان خراش دهید، از نوک انگشتانتان برای ماساژ نرم پوست سرتان استفاده کنید. پشت گوش‌هایتان را هم فراموش نکنید. نیازی نیست همه قسمت‌های تارهای مویتان را با شامپو بشویید. بهتر است شامپو را روی قسمت‌های نزدیک به پوست سرتان بزنید و بقیه قسمت‌های تار مو را زیاد با شامپو نشویید. به جای این کار، اجازه بدهید که در زمان آبکشی، شامپو به آرامی از بالای موهایتان پایین بیاید تا نوک موهایتان کمتر خشک شود.

4. از نرم‌کننده اشتباه استفاده می‌کنید

بعد از آن که موهایتان را با شامپو شستشو دادید، آن‌ها را آن قدر آب بکشید تا وقتی که شامپو کاملاً از روی موهایتان پاک شود. سپس به آرامی آب اضافی موهایتان را بگیرید. نرم‌کننده را روی کف دستتان بریزید و از پایین موهایتان شروع کنید. به یاد داشته باشید که همیشه نوک موها بیشتر در معرض خشکی هستند و به نرم‌کننده و مواد مغذی بیشتری نیاز دارند. اطمینان حاصل کردن از سلامت و مرطوب بودن موهایتان چیزی نیست که فقط به محصولات مورد استفاده‌تان ربط داشته باشد. در واقع همه چیز از روش شستشو و مراقبت از موهایتان در حمام شروع می‌شود.

5. بدون محافظت کافی به موهایتان حالت می‌دهید

موریس می‌گوید این که بلافاصله پس از حمام برای خشک کردن موها از سشوار استفاده کنیم کار اشتباهی است. استفاده هر روزه از سشوار هوای داغ با دمای بالا باعث آسیب به تارهای مو و شکننده شدن آن‌ها می‌شود. او می‌گوید: نکته کلیدی برای جلوگیری از آسیب حرارتی ناشی از سشوار به موهای شما آن است که پس از حمام ابتدا آب اضافی موهایتان را با حوله بگیرید و سپس پیش از سشوار کشیدن موهایتان، از محصولات محافظتی در برابر حرارت استفاده کنید. اغلب این محصولات جوری فرمول فرموله شده‌اند که یک لایه محافظ بر روی موهای شما می‌کشند که در برابر حرارت مقاوم است و علاوه بر آن وقتی که موهایتان حرارت می‌بیند، به جای رطوبت ارزشمندی که در بافت خودِ تارهای مویتان وجود دارد، این مواد محافظ بخار می‌شوند. بنابراین بهتر است دفعه بعدی که می‌خواستید از یک وسیله حرارتی برای حالت دادن به موهایتان استفاده کنید، یک محصول محافظتی حرارتی مناسب را جلوی دستتان بگذارید تا استفاده از آن را فراموش نکنید.

6. از وسایل حالت‌دهی بسیار داغ استفاده می‌کنید

احتمال آن وجود دارد که ابزاری که از آن برای صاف کردن موهایتان استفاده می‌کنید زیادی داغ باشد که محصول محافظتی مو توان مقاومت در برابر آن را ندارد. بنابراین اگر برای مثال اتوی مویتان را بر روی ۴۰۰ درجه فارنهایت تنظیم کرده‌اید، مطمئن شوید که در لیبل محصول محافظتی حرارتی مویتان قید شده است که این محصول توان تحمل ۴۰۰ درجه فارنهایت را دارد.

7. از وسایل حرارتی حالت‌دهنده مو زود به زود استفاده می‌کنید

اگر دلیل عمده خشکی موهایتان استفاده مداوم از وسایل حالت‌دهنده بسیار داغ است، شاید ایده بدی نباشد که برای مدتی از سشوار‌های هوای گرم معمولی با درجه حرارت پایین استفاده کنید. هر زنی باید برای زمان‌های خاص، اتو مو و سایر ابزارهای حالت‌دهنده حرارتی را در دسترس داشته باشد، اما استفاده از سشوارهای کلاسیک هوای گرم به موهایتان فرصت می‌دهد که ترمیم شوند. به یاد داشته باشید که حتی در زمان استفاده از این سشوارها هم مطمئن شوید که از محصول محافظتی گرمایی حرارتی مناسبی استفاده می‌کنید. درست است که داشتن موهای سالم و درخشان یک چیز دیگر است، اما گاهی می‌توانید با استفاده از برخی از محصولات زیبایی مو، این درخشندگی و شادابی را به طور مصنوعی در موهایتان ایجاد کنید. این محصولات طوری فرمول‌بندی شده‌اند که برای مدتی و به طور موقت، موهای شما را شاداب و درخشان نشان می‌دهند. اما انتخاب کردن محصول مناسب کار بسیار دشواری است. به گفته متیو: بسیاری از اسپری‌های شبیه‌ساز ساحل باعث می‌شوند که موهای شما ظاهری مات و شکننده پیدا کنند، چیزی که من در هیچ یک از ساحل‌های واقعی با آن روبرو نشده‌ام! با استفاده از توصیه‌های یک فرد حرفه‌ای و البته تکنیک‌های درست و ابزار مناسب، موهای خشک و شکننده به زودی برای شما تبدیل به خاطره می‌شوند.

8. رنگ موهایتان را خیلی سریع روشن کرده‌اید

جالبه که تنها عوامل خانگی نیستند که روی سلامت و شادابی موهایمان تأثیر دارند. موریس می‌گوید سومین عامل خشک بودن موها که در طول زندگی حرفه‌ای‌اش با آن روبرو شده است روشن کردن خیلی سریع رنگ مو است. رنگ از خانواده بلوند روشن یا پاستیلی را امتحان نکرده‌اید باید بدانید که برای داشتن چنین رنگ موی ابتدا باید موهایتان روشن شود. معنی این حرف آن است که متخصص رنگ مویتان مجبور است که از ابتدا یک یا دو مرحله دکلره بر روی موهایتان استفاده کند تا زمینه موهایتان به قدر کافی روشن شود که بتواند بر روی آن رنگ موی بلوند روشن یا رنگ پاستیلی را پیاده کند. فرایند دکلره کردن به هر ترتیب به سلامت موها آسیب می‌رساند، به همین دلیل متخصصین رنگ مو با احتیاط و اکراه از آن استفاده می‌کنند. با این حال اگر به دنبال آن هستید که رنگ مویتان را به شکل دراماتیکی تغییر بدهید، بهتر از خودتان را برای مراجعات مکرر و با فاصله به سالن آرایشی آماده کنید. به این ترتیب متخصص رنگ مویتان می‌تواند مراحل دکلره کردن مویتان را با فاصله از هم انجام دهد تا آسیب کمتری به موهایتان وارد شود. برای آن که مطمئن شوید که آسیب کمتری به موهایتان وارد می‌شود، پیش از انتخاب رنگ موی مورد علاقه‌تان ابتدا درباره آن تحقیق کنید تا بدانید که به چند مرحله دکلره کردن نیاز دارد. علاوه بر آن حتماً با آرایشگرتان یک قرار ملاقات بگذارید و در آن جلسه، به طور شفاف با او صحبت کنید که تا چه میزان به سلامتی و آسیب نرسیدن به موهایتان اهمیت می‌دهید. مطمئن باشید این مکالمه می‌تواند در روند کلی کار، تغییرات زیادی ایجاد کند.

9. موهایتان را خیلی زود به زود رنگ می‌زنید

ما معمولاً در مورد اعتیادآور بودن رنگ مو شوخی می‌کنیم، اما این موضوع تا حد زیادی حقیقت دارد. اگر شما از جمله کسانی هستید که عادت دارند رنگ موهایشان را زود به زود عوض کنند و همیشه با آخرین ترندهای رنگ مو همراه باشند، با این حقیقت مواجه می‌شوید که بهای این تنوع را موهایتان می‌پردازند. تنها روشی که به وسیله آن می‌توانید آسیب وارد شده به موهایتان را کمتر کنید آن است که بین جلسات رنگ مویتان چندین ماه فاصله بیندازید و در این فاصله از محصولات تقویتی مو استفاده کنید. اگر می‌خواهید موهایتان بهترین ظاهر ممکن را داشته باشند، باید برای نرم‌کننده‌های عمقی مو و یا درمان‌هایی که در داخل سالن‌های آرایشی بر روی موها انجام می‌شوند هزینه کنید. در پایان تارهای مویتان با شادابی و سلامتی‌شان از شما تشکر می‌کنند. اکنون آماده‌اید که به جنگ خشکی موهایتان بروید!

بیشتر بخوانید: از 8 دلیل خشک شدن موهای‌تان آگاه باشید!

مطالب مرتبط