راهنمای ساده برای باز کردن موهای گره خورده

راهنمای ساده برای باز کردن موهای گره خورده

06 اسفند 1399

آیا داستان کلاسیک راپونزل با آن موهای بلند و زیبایش را به یاد دارید؟ و یا تارزان، مو بلند جنگلی که مدام در حال ماجراجویی بود؟ موهای بلوند و بلند راپونزل که به شکل دراماتیکی در باد موج برمی‌داشت و همچنین موهای آشفته و بلند تارزان که وقتی از درختی به درخت دیگر می‌پرید پشت سر او در هوا پیچ و تاب می‌خورد، برای سال‌ها در ذهن مخاطبان باقی می‌ماند. در بسیاری از فرهنگ‌های مختلف داشتن موهای بلند، ضخیم و زیبا یک مشخصه ظاهری بسیار دلپذیر محسوب می‌شود و اهمیت داشتن موهای زیبا این روزها بیشتر از همیشه است. با این وجود همه ما می‌دانیم که نگهداری از یک سر پر از مو کار چندان راحتی نیست! فرقی ندارد که موهایتان به طور طبیعی صاف و لخت باشد یا فرفری و موج‌دار، همه ما در طول زندگی‌مان با مشکلات مختلف موی سر روبرو شده‌ایم از جمله گره خوردن تارهای مو، خشک شدن و شکنندگی موها، وزوزی شدن موها و موخوره. در این میان موهای گره خورده واقعاً یک کابوس است! اگر این موها را محکم برس بکشید ممکن است باعث شود که تارهای مو کلاً از ریشه کنده شوند و اگر سعی کنید با انگشتانتان گره موهایتان را باز کنید، ممکن است تارهای مو از وسط بریده شوند. خوب، پس برای باز کردن گره‌های تارهای مویتان چه کارهایی می‌توانید بکنید؟ در ادامه مطلب، ترفند‌های حیاتی برای کردن گره‌های انواع مختلف مو را با شما در میان می‌گذاریم؛ اما پیش از آن، بیاید دلایل و علل زیربنایی گره خوردن موها را بررسی کنیم.


چه چیزی باعث گره خوردن تارهای مو می‌شود؟


گره خوردن مو زمانی اتفاق می‌افتد که موهای شما خشک و آسیب‌دیده باشند. برای آن که درک بهتری از این موضوع داشته باشید، بیایید کار را با معرفی ساختار پایه مو شروع کنیم. ساختار یک تار مو از سه لایه سلولی تشکیل شده است که بر روی هم قرار گرفته‌اند: مدولا، کورتکس و کوتیکول.

  • مدولا لایه نامرئی و درونی‌ترین لایه تار مو است.
  • لایه ضخیم میانی به نام کورتکس شناخته می‌شود.
  • کوتیکول بیرونی‌ترین لایه مو را شکل می‌دهد که نقش محافظت از تار مو را دارد.

یک تار موی سالم که لایه کوتیکول سالمی داشته باشد، ظاهری یکدست و نرم دارد و می‌تواند رطوبت را در خود حفظ کند. با این حال اگر لایه کوتیکول مو آسیب ببیند، ظاهر موها ناهموار می‌شود، تارهای مو شکننده می‌شوند و نمی‌توانند رطوبت را در خود نگه دارند که نتیجه آن خشکی و وزوزی شدن مو است. موهای خشک، وزوزی، آسیب‌دیده و شکننده بیشتر مستعد گره خوردن هستند، زیرا اصطکاک بیشتری ایجاد می‌کنند و همین امر باعث می‌شود که تارهای مو دور یکدیگر بپیچند و گره بخورند.

عواملی که به طور معمول باعث آسیب دیدن و گره خوردن مو می‌شوند عبارتند از:

  • رژیم غذایی نامناسب
  • استرس
  • حالت دادن مو با دستگاه‌های حرارتی
  • رسیدگی نکردن به موخوره
  • آب سخت
  • آسیب‌های شیمیایی ناشی از رنگ زدن، دکلره کردن و یا هایلایت کردن مو
  • شست و شوی بیش از حد موها
  • استفاده نادرست از حوله در زمان خشک کردن موها
  • برس کشیدن محکم و خشن موها
  • خوابیدن با موهای باز
  • شستشوی موها با آب تصفیه نشده یا حاوی کلر

ترفندهای ساده‌ای برای باز کردن گره‌های انواع مختلف مو


موی افراد مختلف متفاوت‌اند و انواع متفاوت مو، خصوصیات متفاوتی دارند. راهکارهای سرنوشت سازی که برای باز کردن گره موهای بلند و صاف کاربردی هستند، ممکن است برای باز کردن فرفری ضخیم هیچ کاربردی نداشته باشند. پس این شما و این هم راهکارهایی برای باز کردن گره انواع مختلف مو!

۱. چگونه گره موهای صاف را باز کنیم؟

موهای صاف معمولاً به عنوان نوع یک مو دسته‌بندی می‌شوند. در این دسته، تارهای مو صاف، نازک و نرم هستند و از آنجایی که چربی کف سر به آسانی بر روی تارهای مو حرکت می‌کند، موها زود به زود چرب می‌شوند. بسیاری از زنان و مردانی که موهای نازک و صافی دارند دچار این اشتباه می‌شوند که پس از شامپو زدن به موهایشان، از استفاده از نرم‌کننده صرف‌نظر می‌کنند زیرا فکر می‌کنند که استفاده از نرم‌کننده باعث می‌شود که موهایشان بیش از حد ابریشمی و لخت شود. به هر حال این یک باور غلط است. همه انواع مو به مواد مغذی نیاز دارند و صرف‌نظر کردن از استفاده از نرم‌کننده باعث می‌شود که مواد مغذی مورد نیاز موهای شما تامین نشود و باعث خشک و بد حالت شدن موها می‌شود که بیشتر مستعد گره خوردن هستند. به جای صرف‌نظر کردن از نرم‌کننده، از نرم‌کننده‌ای استفاده کنید که به طور ویژه برای موهای چرب فرموله شده باشد. اجازه بدهید که نرم‌کننده کاملاً جذب موهایتان شود و سپس با استفاده از یک شانه دندانه بلند، به آرامی موهایتان را شانه کنید و گره‌های آن را باز کنید. قانون بسیار حیاتی دیگری که باید به یاد داشته باشید آن است که برای خشک کردن موهایتان، آن‌ها را محکم با حوله مالش ندهید. مالش موها با حوله باعث می‌شود که در آن‌ها اصطکاک ایجاد شود و به تارهای مو آسیب می‌رساند. در عوض از یک تی‌شرت نرم و یا یک دستمال میکرو فیبر برای گرفتن آب اضافی موهایتان استفاده کنید.

۲. گره موهای ضخیم و فرفری را باز کنیم؟

دسته‌های ۲، ۳ و ۴ مو برای دسته‌بندی موهای موج‌دار، موهای فر و موهای بسیار فر سیم تلفنی به کار می‌روند. با آن که میزان حالت‌دار و فر بودن موها از فردی به فرد دیگر تغییر می‌کند، اما به طور کلی موهای حالت دار و فر ضخامت بیشتری دارند و در برابر آسیب‌های ناشی از حرارت، رنگ مو و محصولات مربوط به برس کشیدن مو حساسیت بیشتری دارند. نتایج یک تحقیق علمی که در ژورنال آمریکایی فیزیک منتشر شد نشان داد که در حالت کلی، موهای فر نسبت به موهای صاف گرایش کمتری به گره خوردن دارند. با این وجود این نکته در مورد تمام موهای فر صدق نمی‌کند! بسیاری از مردان و زنانی که موهایشان از دسته ۴ است، با مشکل باز کردن گره‌های موهایشان روبرو هستند. پس این شما و این هم راهکاری آسان برای باز کردن گره‌های موهای فرفری:

  • کار باز کردن گره مویتان را از حمام شروع کنید. سر و کله زدن با گره‌های مو وقتی که کمی رطوبت و نرم‌کننده در موهایتان وجود داشته باشد، راحت‌تر است.
  • هر بار بر روی دسته کوچکی از موهایتان کار کنید و همیشه باز کردن گره‌ها را از پایین شروع کنید و کم کم بالا بیایید. با این که این کار ممکن است به نظر خسته‌کننده برسد، اما به یاد داشته باشید که اگر کار را سرسری و باعجله انجام دهید ممکن است در آخر موهای که دیگر قابل باز کردن نباشند.
  • یکی از مؤثرترین روش‌ها، باز کردن گره‌های مو با استفاده از انگشتان است. با استفاده از انگشتان دست می‌توانید به آرامی گره‌های بزرگ مویتان را باز کنید تا بعداً سر فرصت گره‌های کوچک‌تر را هم باز کنید.
  • در موهای دسته ۴، گاهی فر‌های مو بسیار درشت و انعطاف‌ناپذیر هستند. در این موارد باید حتماً از شامپوی آب‌رسان عمیق و نرم‌کننده بسیار قوی استفاده کنید.

۳. چگونه گره موهایی که آسیب شیمیایی دیده‌اند را باز کنیم؟

انجام هر نوع عملیات شیمیایی بر روی نوع مو مانند رنگ کردن، دکلره کردن، هایلایت ‌کردن، کراتینه کردن و یا ریلکس کردن، به ساختار تار مو آسیب وارد می‌کند و باعث می‌شود که موها خشک، وزوزی و بد حالت شوند. باز کردن گره مو‌هایی که آسیب شیمیایی دیده‌اند، باید با مراقبت بیشتری انجام شود. تا زمانی که موهایتان نم دارد، از برس کشیدن آن اجتناب کنید. در عوض، از یک اسپری آب‌رسان و حالت‌دهنده برای موهایتان استفاده کنید و سپس با استفاده از یک شانه دندانه بلند، گره‌های آن را باز کنید. یکی دیگر از آسیب‌های مواد شیمیایی بر روی مو آن است که باعث می‌شوند موها بیشتر مستعد موخوره ‌شوند؛ بنابراین هر چند ماه یک بار موهایتان را کوتاه کنید تا قسمت‌های ضعیف‌تر و خشک‌تر آن گرفته شود.

۴. چگونه گره‌های موی یک کودک را باز کنیم؟

باز کردن گره‌های موی کودک یکی از مواردی است که والدین به طور مکرر با آن سر و کار دارند. با کمی صبر و احتیاط، این گره‌های سرسخت به آسانی باز می‌شوند. این شما و این هم راهکار باز کردن گره‌های موی یک کودک:

  • برای شروع موهای کودکتان را با استفاده از یک شامپوی مخصوص کودکان را به آرامی بشویید. سپس از یک نرم‌کننده یا اسپری حالت‌دهنده استفاده کنید.
  • معمولاً کود کودکان است محصولات بهداشتی با رایحه میوه‌ها را دوست دارند؛ بنابراین انتخاب کردن شامپو و نرم‌کننده‌ای که بوی میوه‌های تازه و مورد علاقه‌ی کودک را داشته باشد، او را ترغیب می‌کند که با میل و علاقه بیشتری به حمام بیاید.
  • والدینی که ترجیح می‌دهند از مواد سمی کمتری برای کودکشان استفاده کنند، می‌توانند یک اسپری حالت‌دهنده خانگی بسازند. برای این منظور کافی است به سادگی دو قاشق چای‌خوری از نرم‌کننده مورد استفاده کودکتان را در یک اسپری بریزید، به آن آب ولرم اضافه کنید و به خوبی هم بزنید.
  • نرم‌کننده یا اسپری نرم‌کننده را به موهای کودک‌تان بزنید و اجازه بدهید چند دقیقه بر روی موهایش باقی بمانند.
  • به آرامی با استفاده از انگشتانتان گره‌های موهای کودکتان را باز کنید. اگر می‌خواهید از برس برای این کار استفاده کنید، دقت داشته باشید که از یک برس مخصوص باز کردن گره‌های مو استفاده کنید.
  • مطابق با توصیه دپارتمان کودک و خانواده ایالت میشیگان، والدین کودکانی که موهایشان از نوع چهار است باید از شانه‌های دندانه درشت یا برس‌هایی استفاده کنند که میان دندانه‌هایشان فاصله زیادی وجود داشته باشد و برای باز کردن گره‌های موی کودکشان هر بار دسته کوچکی از موها را جدا کنند تا کودک اذیت نشود.
  • برای کودکانی که موهای بلندی دارند که مستعد گره خوردن است، اغلب جمع کردن موی سر یا بستن آن به صورت دم‌اسبی به کمتر شدن مشکل کمک می‌کند.

۵. چگونه گره‌های موهای مصنوعی را باز کنیم؟

از نرم‌کننده‌های پارچه گرفته تا نرم‌کننده‌های لباسشویی، روش‌های متعددی برای باز کردن گره موهای مصنوعی وجود دارند. انستیتوی مبارزه با سرطان کشور آمریکا دستورالعمل زیر را منتشر کرده است که به این وسیله می‌توانید ضمن حفظ ایمنی شخصی‌تان، گره‌های موهای مصنوعی‌تان را هم باز کنید:

  • کلاه‌گیس‌های مصنوعی که هر روز مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید هر ۱۰ تا ۱۴ روز یک بار شسته شوند.
  • کلاه‌گیس باید مطابق با دستورالعملی که به آن پیوست شده است شسته شود و پس از شستشو باید به آن اسپری حالت‌دهنده مخصوص موی مصنوعی بزنید. این اسپری‌ها باعث می‌شوند که بافت موهای مصنوعی کلاه‌گیس خشک و بد حالت نشود.
  • برای خشک شدن کلاه‌گیس آن را به مدت ۸ الی ۱۰ ساعت روی پایه بگذارید.
  • برای جلوگیری از گره خوردن موهای کلاه‌گیس، دقت کنید که همیشه آن را روی یک پایه بگذارید و از گذاشتن آن در کیسه پلاستیکی و یا کیف اجتناب کنید. همچنین هرگز نباید از سشوار یا حالت‌دهنده‌های حرارتی برای موهای مصنوعی استفاده کنید.

۶. چگونه باید موهایی که به سختی در هم گره خورده است را باز کنیم؟

اکستنشن‌های مو، موهای موج دار و برخی از مدل‌های مشخص مو مانند فرهای سیم تلفنی و کش سرهای خیلی محکم می‌توانند باعث شوند که موهای شما به سختی در هم پیچیده شده و گره بخورند. باز کردن این گره‌های خیلی پیچیده و محکم اغلب کار بسیار دشواری است، اما غیرممکن نیست. اگر موهایتان به سختی در هم گره خورده است، آن‌ها را به مقدار زیادی نرم‌کننده آغشته کنید و سپس با استفاده از یک شانه دندانه درشت، به آرامی گره‌ها را باز کنید. استفاده از یک برس اتوماتیک مخصوص باز کردن گره‌های مو هم می‌تواند کار شما را ساده‌تر کند. حالا که در مورد روش‌های باز کردن گره‌های انواع مختلف مو راهکارهایی را با شما به اشتراک گذاشتیم باید یک ذهنیت نسبتاً خوب پیدا کرده باشید؛ اما باید‌ها و نباید‌های دیگری هم وجود دارند که داشتن از آن‌ها کار شما را راحت‌تر می‌کند. 


بایدهایی برای باز کردن گره‌های مو


1. گره‌های آن را زمانی باز کنید که خیس یا نمدار باشد: باز کردن گره‌های موی خیس یا نمدار کار راحت‌تری است. بهترین روش آن است که در حمام مقدار زیادی نرم‌کننده به موهایتان بزنید و سپس با استفاده از یک شانه دندانه درشت، گره‌های مویتان را باز کنید. استفاده از نرم‌کننده باعث می‌شود که در زمان باز شدن گره‌ها، آسیب کمتری به موهایتان وارد شود.

2. از شامپوی بدون سولفات استفاده کنید: یکی از عوامل اصلی گره خوردن موها، خشکی تارهای موی سر است. برای جلوگیری از خشک شدن موهایتان از شامپوی بدون سولفات استفاده کنید. شامپوهای بدون سولفات چربی طبیعی پوست و موی شما را از بین نمی‌برند.

3. از نرم‌کننده‌های عمیق استفاده کنید: کلید باز کردن آسان گره‌های مویتان استفاده از یک نرم‌کننده مناسب است! با استفاده از نرم‌کننده‌های عمیق و یا روغن‌های طبیعی موهای سرتان را تقویت کنید. این کار باعث باز شدن گره‌ها و نرم‌تر شدن موهایتان می‌شود. روغن نارگیل، روغن بادام شیرین، روغن جوجوبا و روغن آرگان از جمله بهترین روغن‌های طبیعی هستند که علاوه بر رساندن مواد مغذی مورد نیاز موی شما، آن‌ها را نرم و یکدست می‌کنند. برای آن که از روغن نارگیل برای باز کردن گره‌های مویتان استفاده کنید، اجازه بدهید که مقدار بسیار زیادی روغن نارگیل به آرامی جذب تارهای مویتان شود. برای آن که بیشترین میزان بهره را از روغن نارگیل ببرید، می‌توانید در طول مدتی که روغن جذب مویتان می‌شود یک حوله به دور موهایتان بپیچید.

4. موهایتان را به چندین بخش تقسیم کنید: پیش از آن که شروع به باز کردن گره‌های مویتان کنید، موهایتان را به ۴ یا ۶ بخش مساوی تقسیم کنید و با استفاده از گیره یا کلیپس از هم جدا کنید. تقسیم کردن موهایتان به قسمت‌های کوچک‌تر نه تنها باعث می‌شود که باز کردن گره‌ها آسان‌تر انجام شود، بلکه تضمین می‌کند که گره‌ها بهتر باز شوند.

5. از یک شانه بدون درز استفاده کنید: شانه‌ی بدون درز آسان‌تر در بین تارهای موی شما حرکت می‌کند، به گره‌های موی شما ضربه نمی‌زند، به آن‌ها گیر نمی‌کند و تارهای موی شما را پاره نمی‌کند.

6. از انگشتانتان برای باز کردن گره‌های مویتان استفاده کنید: همیشه در اولین مرحله از باز کردن گره‌های مویتان از انگشتان دستتان استفاده کنید. انگشتان شما این کار را نرم‌تر انجام می‌دهند و کمتر به موهایتان آسیب می‌زنند.

7. موهایتان را به طور منظم اصلاح کنید: اگر متوجه شدید که نوک موهایتان نازک شده‌اند و یا موخوره دارند، فوراً نوک موهایتان را کوتاه کنید تا جلوی صدمات بیشتر در آینده را بگیرید.

8. موهایتان را بپوشانید: هوای بسیار گرم و هوای بسیار سرد هر دو می‌توانند به موهای شما آسیب برسانند و باعث از بین رفتن رطوبت آن‌ها شوند؛ بنابراین بسیار اهمیت دارد که در شرایط آب و هوایی خشن، پیش از بیرون رفتن از خانه موهایتان را با استفاده از یک کلاه یا روسری بپوشانید تا از خشک و بد حالت شدن موهایتان جلوگیری کنید.

9. درمان‌های عمیق: موهای شما مانند سایر اجزای بدنتان نیاز به مراقبت دارند؛ بنابراین هر از گاهی با استفاده از یک ماسک نرم‌کننده عمیق و یا ترکیبات طبیعی خانگی، از موهایتان مراقبت کنید. گفته می‌شود که ماسک‌های حاوی ماست، کره شی، حنا، آلوورا و روغن‌های گرم می‌توانند مواد مغذی مورد نیاز مو را فراهم کرده و آن‌ها را یکدست، صاف و آب‌رسانی شده کنند. با آن که هیچ تحقیق علمی دقیقی بر روی این ادعا انجام نشده است، اما شواهد تجربی نشان می‌دهند که سرکه سیب جلوی گره خوردن مو را می‌گیرد. در ادامه مطلب، دستورالعمل ساخت یک ماسک موی خانگی بر پایه سرکه سیب را با شما به اشتراک می‌گذاریم:

  • چند قاشق سرکه سیب ارگانیک را با استفاده از آب ولرم رقیق کنید و به آرامی بر روی موهایتان اسپری کنید.
  • از آنجایی که بوی سرکه گاهی اوقات آزاردهنده است، می‌توانید چند قطره از روغن گیاهی مورد علاقه‌تان را به این محلول اضافه کنید تا بوی بهتری داشته باشد.
  • اجازه بدهید این اسپری به مدت ۲ تا ۵ دقیقه روی موهایتان باقی بماند و سپس آن را با آب تمیز آبکشی کنید.

بیشتر بخوانید: 7 مرحله ساده برای صاف کردن موهای مجعد و اشتباهاتی که باید از آن‌ها اجتناب کنید


 نبایدهایی برای باز کردن گره‌های مو


1. باز کردن گره‌های مویتان را از ریشه مو شروع نکنید: اگر کار باز کردن گره‌های مویتان را از ریشه موها شروع کنید، به پوست سرتان فشار زیادی وارد می‌کنید و با این کار، ریسک کنده شدن تارهای مو و یا شکسته شدن آن‌ها افزایش می‌یابد. در عوض، باز کردن گره‌ها را از پایین مو شروع کنید و به آرامی بالا بیایید تا بدون کنده شدن موها و یا درد، همه گره‌های موهای شما باز شوند.

2. با موهایتان بازی نکنید: آیا عادت دارید دستانتان را میان موهایتان فرو ببرید؟ بازی کردن، پیچاندن موها دور انگشتان و جابجا کردن مداوم تارهای مو باعث گره خوردن آن‌ها می‌شود؛ بنابراین بهتر است احتیاط کنید و دستانتان را زیاد به سمت سرتان نبرید.

3. با موهای باز نخوابید: اگر شب را با موی باز بخوابید، صبح روز بعد با موهای گره خورده در پشت سرتان از خواب بیدار خواهید شد. دلیل این امر آن است که تماس مستقیم مو با پارچه باعث خشک شدن تارهای مو می‌شود. بنابراین برای آن که آسیب وارد شده به موهایتان را حداقل کنید، پیش از خواب موهایتان را در یک کلاه خواب بپیچید و یا از روبالشی ساتن استفاده کنید. استفاده از مدل‌هایی مانند دو گوشی، جمع کردن مو و بافتن آن هم به کمتر شدن این آسیب‌ها کمک می‌کنند.

4. موهایتان را زیاد با شامپو نشویید: شست و شوی بیش از اندازه موها با استفاده از شامپو باعث می‌شود که چربی مغذی طبیعی موجود در تارهای مو و رطوبت آن‌ها بیرون کشیده شود و موهای شما خشک و وزوزی شود؛ بنابراین بهتر است موهایتان را ۲ تا ۴ بار در هفته بشویید.

5. موهایتان را زیاد سشوار نکشید و از حالت‌دهنده‌های حرارتی زیاد استفاده نکنید: با آن که استفاده از ابزارهای حرارتی حالت‌دهنده مو می‌تواند شما را به داشتن موهای فر ایده‌آل یا موهای صاف و لخت ابریشمی نزدیک کند، اما استفاده از این ابزارها به بافت طبیعی و اصلی موها آسیب رسانده و به مرور باعث خشک و بد حالت شدن مو‌های شما می‌شود.

6. موهایتان را با آب حاوی کلر یا آب سخت نشویید: تارهای مو در مجاورت آب سخت یا حاوی کلر به سرعت خشک و شکننده می‌شوند؛ بنابراین اگر می‌خواهید جلوی آسیب‌های ناشی از سختی آب را بگیرید، از یک سر دوش دارای فیلتر‌های حذف کننده سختی آب استفاده کنید. پیش از شنا در استخر موهایتان را با کلاه مخصوص شنا بپوشانید و پیش از قرار گرفتن در معرض اشعه مستقیم آفتاب، روی موهایتان اسپری ضد آفتاب اسپری کنید.

7. از روبان‌های لاستیکی و کش سر‌های پلاستیکی استفاده نکنید: روبان‌های لاستیکی و کش سر‌های پلاستیکی به موهای شما آسیب زیادی وارد می‌کنند. استفاده از آن‌ها باعث کشیده شدن تارهای موی شما می‌شود و اغلب وقتی که می‌خواهید آن‌ها را از موهایتان جدا کنید، می‌بینید که چندین تار از مو‌های شما کنده شده‌اند؛ بنابراین بهتر است از کش سر‌های غیر پلاستیکی استفاده کنید.

برای آن که از شر گره‌های سرسخت مو خلاص شوید، باید با موهایتان به درستی رفتار کنید. این توصیه‌ها شامل شامپو زدن، استفاده از نرم‌کننده و شانه زدن است. با استفاده از ابزارهای مناسب، تکنیک‌های درست و محصولات مناسب، می‌توانید مشکل باز کردن گره‌های مویتان را حل کنید و از داشتن موهایی سالم، درخشان و نرم لذت ببرید!

بیشتر بخوانید: چرا موی فر بعد از حمام، وز می‌شود؟

مطالب مرتبط