رشد سریع ناخن در 5 روز

رشد سریع ناخن در 5 روز

22 آبان 1398 14,187 بازدید

ناخن و مو از پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده‌ است. ناخن‌های دست سریع‌تر از ناخن‌های پا رشد می‌کنند و به طور کلی رشد ناخن‌های پا کمی آهسته است. در برخی از موارد مثل اختلالات هورمونی، افزایش سن، برخی از بیماری‌ها و مصرف برخی از داروها باعث می‌شود رشد ناخن‌ها کاهش یابد. همه‌ی افراد دوست دارند ناخن‌هایی محکم و با رشد سریع داشته باشند. انجام دادن برخی از کارها باعث می‌شود ناخن‌هایتان سریع‌تر رشد کند و محکم‌تر شوند. در این مقاله برایتان رشد سریع ناخن در 5 روز که شامل موارد زیر است را بازگو می‌کنیم. با ما همراه باشید.

1- تقویت و محافظت از ناخن‌ها

2- مراقبت از دست و ناخن

3- جلوگیری از ناخن جویدن

بخش اول تقویت و محافظت از ناخن‌ها

1- از سفت‌کننده‌های ناخن استفاده کنید

تقویت ناخن

برای تقویت‌ و محافظت کردن از ناخن‌هایتان در برابر شکستگی، از سفت‌کننده‌ی ناخن استفاده کنید. سفت‌کننده‌ها، به حفظ و جلوگیری از شکستن‌ ناخن‌ها کمک زیادی می‌کنند.  

  • به یاد داشته باشید، در صورتی که از تقویت کننده‌ و یا سفت‌کننده استفاده می‌کنید، ناخن‌هایتان دیرتر شکسته می‌شوند.
  • شما می‌توانید از این لاک، هنگامی که ناخن‌هایتان تازه رشد کرده‌ است نیز استفاده کنید تا از آن‌ها محافظت شود.
  • هنگام استفاده از لاک سفت‌کننده، توجه داشته باشید که ناخن‌هایتان تمیز و عاری از هرگونه لاک باشد تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.
  • متخصصان زیبایی بر این باورند که استفاده‌ی طولانی مدت از سفت‌کننده‌ها باعث می‌شود ناخن‌هایتان ضعیف‌ و شکننده‌تر شوند.

2- برای محافظت در برابر سرما و مواد شیمیایی از دستکش استفاده کنید

تقویت ناخن

به یاد داشته باشید در هنگام سرما، علاوه بر استفاده از لوسیون، از دستکش نیز استفاده کنید. اگر با هر نوع مواد شیمیایی مانند محصولات تمیز کننده خانگی کار می‌کنید بهتر است برای محافظت از ناخن‌هایتان و جلوگیری از شکستن آن‌ها از دستکش لاتکس استفاده کنید.

3- از تماس طولانی مدت ناخن‌‌ خود در برابر آب محافظت کنید

تقویت ناخن

 اجازه ندهید ناخن‌هایتان برای مدت طولانی مانند ظرف شستن و یا شنا کردن در آب غوطه‌ور شود چرا که منجر به ایجاد ناخن‌های ضعیف و شکننده می‌شود و این امر باعث می‌شود که ناخن‌هایتان را کوتاه کنید. بنابراین هنگام شستن ظرف، از دستکش استفاده کنید.

4- یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید

تقویت ناخن

همانطور که قبلا به آن اشاره شد ناخن‌ها از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده‌اند. بنابراین برای رشد سریع‌تر ناخن‌هایتان، باید پروتئین مصرف کنید. کمبود پروتئین، باعث ایجاد لکه‌های سفید روی ناخن‌هایتان می‌شود و آن‌ها را ضعیف‌تر می‌کند. به این نکته دقت کنید که اگر جزو افرادی هستید که پروتئین را به مقدار کافی استفاده می‌کنید نیازی به مصرف اضافه‌تر آن نخواهید داشت، چرا که مصرف بیش از اندازه‌ی پروتئین باعث چاقی، آسیب رساندن به کلیه و دیابت می‌شود، بنابراین در مصرف آن تعادل را رعایت کنید.

  • برای محکم شدن ناخن‌هایتان، سعی کنید طیف گسترده‌ای از غذاهای سالم از جمله: میوه، سبزیجات، پروتئین بدون چربی، غلات کامل و لبنیات کم‌چرب را مصرف کنید.

5- از مکمل‌های بیوتین استفاده کنید

تقویت ناخن

بیوتین به تقویت ناخن‌های شکننده کمک می‌کند و باعث می‌شود که ناخن‌ها به راحتی شکننده و ضعیف نشوند. مصرف مکمل بیوتین باعث می‌شود ناخن‌ها سریع‌تر رشد کنند. خوردن غذاهایی که حاوی بیوتین هستند نیز می‌تواند به رشد ناخن‌هایتان کمک کند.

  • تخم‌مرغ، لوبیا، آووکادو، موز و ماهی قزل‌آلا منابع غنی از بیوتین هستند.

بخش دوم مراقبت از دست و ناخن‌

1- دست و ناخن‌ خود را مرطوب کنید

تقویت ناخن

استفاده از مرطوب‌کننده روی دست و ناخن‌ باید بخشی از روال بهداشت ناخن‌‌هایتان باشد. انجام این کار به محافظت از ناخن‌های شما در برابر خشکی کمک می‌کند و باعث می‌شود ناخن‌هایتان تقویت شوند و سریع‌تر رشد کنند. سعی کنید روزی دو بار یا هر زمانی که احساس کردید خشک شده‌اند، مرطوب‌کننده را روی دست و ناخن‌هایتان بزنید.

  • از یک لوسیون غلیظ استفاده کنید.
  • هنگام استفاده از لوسیون روی دستان خود، توجه کنید که آن را روی ناخن‌ و داخل کوتیکول نیز ماساژ دهید.
  • پس از شستن دست‌ها حتما از لوسیون استفاده کنید، زیرا صابون، روغن‌های محافظ طبیعی را از روی ناخن‌های شما خارج می‌کند و باعث آسیب‌پذیری آن‌ها در برابر شکستگی می‌شود.

2- لبه‌های ناهموار ناخن‌ خود را مرتب کنید

تقویت ناخن

اگر متوجه شکستگی در لبه‌های ناخن‌ خود شده‌اید، بهتر است آن را با ناخن‌گیر مرتب کنید و سر ناخن‌ها را گرد کنید. بهترین زمان برای کوتاه کردن ناخن‌ها زمانی است که از حمام بیرون آمده‌اید زیرا ناخن‌ها ملایم و نرم هستند.

  • ناخن‌های خود را از ته نگیرید، چرا که خیلی کوتاه کردن ناخن‌ها باعث می‌شود باکتری‌ها و یا قارچ‌ها به زیر ناخن نفوذ کنند و منجر به ایجاد عفونت شوند.

 بیشتر بخوانید: راهنمای کامل نحوه‌ی جلوگیری از قارچ ناخن 

3- مراقب کوتیکول ناخن خود باشید

تقویت ناخن

کوتیکول، مهمترین قسمت ناخن شماست، زیرا از عفونت محافظت می‌کند. کوتاه کردن ناخن در زمانی که بسیار خشک است می‌تواند به کوتیکول ناخن‌ شما آسیب برساند. رعایت کردن این مورد باعث می‌شود ناخن‌هایتان سریع‌تر رشد کند.

  • برای عقب زدن کوتیکول و همینطور جدا کردن آن از سطح ناخن، بهتر است از یک پوشر یا عقب‌زن ناخن استفاده کنید. بهتر است این کار را هنگامی که کوتیکول ناخن نرم است انجام دهید تا آسیب کمتری به ناخن‌‌هایتان وارد کند. برای نرم کردن کوتیکول می‌توانید نوک انگشتان خود را در آب گرم قرار دهید تا نرم شوند، سپس از پوشر استفاده کنید.
  • برای حفظ جریان خون، کوتیکول ناخن‌ خود را ماساژ دهید. این کار به رشد سریع ناخن شما کمک نمی‌کند ولی باعث تقویت آن می‌شود و برای مدت زمان طولانی باعث می‌شود ناخن‌ها سالم‌تر و قوی‌تر شوند.
  • از بریدن کوتیکول‌های ناخن خود اجتناب کنید، این کار منجر به خونریزی و ایجاد عفونت در ناخن‌های شما می‌شود.

4- ناخن‌هایتان را گرد کنید

تقویت ناخن

ناخن‌های خود را به شکل مربع اصلاح نکنید، زیرا به لباس و دیگر سطوح گیر می‌کند و باعث می‌شود سریع‌تر شکسته شوند، بنابراین توصیه می‌شود سر ناخن‌های خود را گرد کنید.

  • اگر ناخن مربعی را ترجیح می‌دهید، سعی کنید لبه‌های آن را نرم‌تر کنید تا کمتر به اجسام گیر کنند.

بخش سوم جلوگیری از ناخن جویدن

1- ناخن‌هایتان را مانیکور کنید

تقویت ناخن

اگر متوجه لبه‌های ناهموار روی ناخن‌های خود شده‌اید، ممکن است وسوسه شوید که آن را بجوید. به همین دلیل یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از ناخن جویدن این است که ناخن‌های خود را مانیکور کنید.

  • سعی کنید حداقل یک‌بار در هفته، ناخن‌ خود را مانیکور کنید.
  • اگر جزو افرادی هستید که دوست ندارید ناخن‌هایتان را مانیکور کنید بهتر است ناخن‌های خود را سوهان بکشید و لاک بزنید.
  • شما می‌توانید از لاک جلوگیری از جویدن ناخن استفاده کنید. این محصول تلخ مزه است و باعث می‌شود که ناخن جویدن را ترک کنید.

 بیشتر بخوانید: آموزش مانیکور ناخن در ۱۰ مرحله 

2- استرس‌ خود را مدیریت کنید

تقویت ناخن

افزایش استرس، شانس شما را برای جویدن ناخن بیشتر می‌کند. با این حال با مدیریت استرس خود می‌توانید میل به جویدن ناخن را  کاهش دهید. برخی از استراتژی‌هایی که به کاهش استرس کمک می‌کنند عبارتند از:

  • فعالیت بدنی مثل پیاده‌روی، دویدن، دوچرخه‌سواری، رقصیدن یا شنا کردن
  • تمرین یوگا
  • تنفس عمیق
  • مدیتیشن

3- راهی برای مشغول کردن دست‌تان پیدا کنید

تقویت ناخن

اگر دست شما آزاد باشد، این احتمال وجود دارد که ناخن‌هایتان را بجوید. با این وجود، اگر بتوانید بیشتر اوقات دست خود را مشغول کنید احتمال جویدن ناخن‌هایتان نیز کاهش می‌یابد. برخی از فعالیت‌هایی که به شما کمک می‌کند تا دستانتان مشغول شود شامل موارد زیر است:

  • ساز زدن
  • بافتنی یا قلاب‌بافی
  • ساخت جواهرات
  • پخت و پز

4- به پزشک مراجعه کنید

تقویت ناخن

اگر تلاش‌های شما برای نجویدن ناخن‌ نتیجه‌ای نداشت، بهتر است با یک پزشک مشورت کنید تا ریشه‌ی جویدن ناخن را پیدا کند و به شما راه‌هایی را نشان دهد تا بتوانید این رفتار را متوقف کنید.

 بیشتر بخوانید: ۱۴ روش خشک کردن سریع لاک ناخن 

 

برچسب‌ها: ناخن
مطالب مرتبط