راهنمای تصویری درمان مشکلات مو با روغن‌های ضروری

راهنمای تصویری درمان مشکلات مو با روغن‌های ضروری

28 بهمن 1398

در حالی که معمولاً از روغن‌های ضروری برای خوشبو کردن خانه استفاده می‌شود. آن‌ها همچنین علاوه بر خاصیت تغذیه کنندگی و خوشبو کنندگی می‌توانند به عنوان روتین مراقبت از موهای شما مورد استفاده قرار گیرند. قبل از ایجاد هر گونه تغییری در محصولات موی خود، یک روغن ضروری را انتخاب کنید که بیشترین منفعت را برای نوع موی شما داشته باشد. در مرحله بعد، حداقل چند قطره روغن به شامپو، نرم کننده، سرم مو یا اسکراب پوست سر مورد نظر خود اضافه کنید. با استفاده مکرر از این مواد، ممکن است متوجه تفاوت مثبتی در روال آرایشی موهای خود شوید!


بخش اول انتخاب بهترین روغن ضروری برای نیاز مو


1. اگر موهای خشکی دارید، روغن اسطوخودوس را انتخاب کنید

ابتدا پوست سر و موهای خود را برای علائم خشکی و پوسته پوسته شدن (Flakiness) بررسی کنید. اگر موهای شما به طور مداوم خشک و آسیب دیده است، از داروخانه‌های محلی یا عطاری‌ها روغن‌های اسطوخودوس یا شمعدانی را خریداری کنید. این روغن‌ها هنگامی که به شامپو، نرم کننده، سرم مو یا اسکراب پوست سر اضافه می‌شوند، می‌توانند فقدان تولید روغن در پوست سر شما را جبران کنند. 

  • روغن‌های بابونه، شمعدانی، چوب صندل و روغن گل رز نیز محصولات خوبی برای موهای خشک و آسیب دیده هستند.  

 روغن اسطوخودوس برای رفع خشکی مو

2. برای تحریک پوست سر خود از چوب سدر، مریم گلی کبیر یا روغن جوجوبا استفاده کنید

برای سالم نگه داشتن موهای خود، روغن‌های ضروری  که گردش خون را در سر پوست شما ترغیب می‌کنند، انتخاب کنید. برای انجام این کار، از داروخانه‌های محلی یا عطاری‌ها روغن‌های جوجوبا، مریم گلی کبیر یا روغن چوب سدر را خریداری کنید. هنگامی که با هم  ترکیب می‌شوند، شما می‌توانید یک سرم موی مؤثر با این مواد داشته باشید.

  • روغن جوجوبا، مواد مغذی زیادی را برای موهای شما فراهم می‌کند و همچنین به عنوان یک مرطوب کننده عالی عمل می‌کند.
  • روغن چوب سدر و مریم گلی کبیر، می‌توانند به رشد مو کمک کنند.
  • تحریک و ماساژ پوست سر، جریان خون بیشتری را ترغیب می‌کند که می‌تواند باعث رشد موهای سالم شود.  

 روغن چوب سدر برای تحریک پوست سر

3. اگر موهای شما چرب است، روغن مریم گلی را خریداری کنید

مو، ریشه‌ها و پوست سر خود را بررسی کنید تا ببینید چربی اضافی یا روغن طبیعی در موهای شما وجود دارد یا خیر. در حالی که برخی از محصولات مو با این مسئله مبارزه می‌کنند، ولی شما می‌توانید با اضافه کردن روغن مریم گلی به برنامه مراقبت از مو، مواد مغذی بیشتری را برای موهایتان فراهم کنید. اگر رایحه دیگری را ترجیح می‌دهید، روغن نعناع و روغن اسانس لیمو نیز می‌توانند به کاهش چربی موهای شما کمک کنند.

  • روغن شمعدانی و روغن سرو کوهی نیز گزینه‌های قابل قبولی هستند.
  •  روغن مریم گلی اغلب به "مریم گلی کبیر" گفته می‌شود.

 روغن مریم گلی برای رفع چربی مو

4. روغن رزماری را برای کمک به رشد مو انتخاب کنید

گرچه هیچ درمان فوری برای تاسی سر و ریزش مو وجود ندارد، ولی می‌توانید با در نظر گرفتن روغن رزماری در شامپو، نرم کننده یا سایر درمان‌های مو، نتایج مثبت رشد مو را مشاهده کنید. اگر عطر و بوی رزماری را دوست ندارید، می‌توانید با مصرف روغن نعناع یا روغن اسطوخودوس نیز به موفقیت دست پیدا کنید.  

  • روغن چوب سدر و مریم گلی نیز می‌توانند رشد مو را هنگام استفاده از درمان‌های موضعی تقویت کنند.

 روغن رزماری برای رشد مو

5. در صورت داشتن شوره سر زیاد، برای روغن علف لیمو سرمایه گذاری کنید

ریشه‌ها و تارهای مو را برای هر گونه شوره سر مشهود که علائم پوسته پوسته شدن را دارد بررسی کنید. اگر از این شرایط رنج می‌برید، سعی کنید روغن علف لیمو (Lemongrass ) را به محصولات و درمان‌های طبیعی مو اضافه کنید. اگر شوره سر شما ناشی از رشد زیاد مخمر است، ممکن است با این روغن ضروری خاص موفق شوید.  

  • روغن درخت چای، رزماری و روغن نعناع نیز می‌توانند به مبارزه طبیعی با شوره سر کمک کنند.

 روغن علف لیمو برای رفع شوره سر

6. پوست سر خود را با روغن بادام یا روغن بابونه نرم کنید

بین تارهای مو را برای جستجوی پوست خشک، ناراحتی و سایر علائم التهاب پوست سر بررسی کنید. اگر پوست سر شما به طور مداوم خارش دارد، سعی کنید از روغن بادام یا روغن بابونه برای رفع این مشکل استفاده کنید. این ترکیبات همچنین می‌توانند به مشکلات مربوط به درماتیت (اگزما) در پوست سر کمک کنند.

  • اگر از درماتیت رنج می‌برید، به جای آن از روغن‌های درخت چای، رزماری و اسطوخودوس استفاده کنید.  

روغن بادام برای نرم کردن پوست سر


بخش دوم طرز تهیه سرم مو و نحوه استفاده از آن


1. حداکثر 10 الی 20 قطره روغن ضروری را درون یک بطری کوچک با شامپو یا نرم کننده مخلوط کنید

یک بطری 8 اونسی مایع (240 میلی‌لیتر) شامپو و یا نرم کننده بدون بو را انتخاب کنید و آن را کنار بگذارید. در مرحله بعد، 10 الی 20 قطره از روغن‌های ضروری  مورد نظر خود را درون بطری شامپو یا نرم کننده بریزید، سپس آن را خوب تکان دهید تا با یکدیگر مخلوط شوند. به طور مرتب از شامپو و نرم کننده تهیه شده با روغن ضروری، برای تقویت روال معمول مراقبت از مو استفاده کنید.  

  • اگر موهای خشکی دارید، 10 قطره روغن ضروری را با 1 قاشق غذاخوری (15 میلی‌لیتر) روغن زیتون، روغن نارگیل یا روغن جوجوبا ترکیب کنید، سپس این مخلوط را درون شامپو بریزید و خوب هم بزنید.
  • اگر موهای چربی دارید، 20 قطره روغن ضروری را با 1 قاشق چایخوری (4.9 میلی‌لیتر) بنتونیت رس (که با نام گِل ارمنی در طب سنتی معروف است) با شامپو مخلوط کنید.
  • از 15 قطره روغن ضروری برای تقویت رشد مو و 20 قطره برای مبارزه با شوره سر استفاده کنید.
  • فقط از این شامپو و نرم کننده، 2 الی 3 بار در هفته استفاده کنید تا موهای شما خشک نشود.

اضافه کردن روغن ضروری به شامپو

2. چهار الی پنج قطره روغن ضروری را با روغن حامل ترکیب کنید تا یک سرم موی مغذی درست کنید

چند قطره روغن جوجوبا، مریم گلی و روغن چوب سدر را درون یک بطری کوچک بریزید. در مرحله بعدی، 2 اونس مایع (59 میلی‌لیتر) روغن حامل مانند زیتون یا نارگیل را درون مخلوط اضافه کنید. سرم را در دستان خود بریزید، سپس این مخلوط را در بین مو و ریشه‌ی مو ماساژ دهید. اجازه دهید سرم با پیچیدن یک حوله به دور موهایتان جذب شود، پس از گذشت 30 دقیقه سرم را بشویید.

  • می‌توانید با خیساندن سرم در موهای خود به رختخواب بروید، سپس صبح روز بعد آن را شامپو بزنید و بشویید.
  • هر زمانی که مایل باشید موهایتان را بیشتر مغذی کنید، از این روش درمانی استفاده کنید.
  • اگر موهای معمولی دارید، پس از امتحان کردن سرم، از نرم کننده ملایم (Leave-In Conditioner) استفاده کنید.   
  • این سرم به تغذیه موهای شما کمک می‌کند. همچنین می‌توانید به جای روغن جوجوبا از روغن اسطوخودوس در مخلوط خود استفاده کنید.  

طرز تهیه سرم مغذی مو با روغن‌های ضروری

3. دو الی سه قطره روغن‌های ضروری را به یک اسکراب تسکین دهنده پوست سر اضافه کنید

 ¼ فنجان (70 گرم) نمک صورتی هیمالیا، 1 قاشق غذاخوری (15 میلی‌لیتر) روغن نارگیل، 1 قاشق غذاخوری (15 میلی‌لیتر) سرکه سیب و 1 قاشق چایخوری (4.9 میلی‌لیتر) عسل مانوکا را در یک کاسه مخلوط کنید. سپس 15 قطره روغن ضروری آرامش بخش، مانند اسطوخودوس یا بابونه را به آن اضافه کنید. اسکراب را به آرامی در پوست سر خود ماساژ دهید، سپس بگذارید این مخلوط برای حداقل 5 دقیقه در پوست سر شما بماند تا جذب شود. در آخر، موهای خود را با آب گرم بشویید و مطابق معمول آن را شامپو بزنید.  

  • هر زمانی که پوست سر شما احساس ناراحتی یا ملتهب شدن کند، از این اسکراب استفاده کنید. اگر پوست سر شما به ویژه حساس است، نمک صورتی هیمالیا را با یک جایگزین مناسب‌تر تعویض کنید.

 اسکراب تسکین دهنده پوست سر با روغن های ضروری

بیشتر بخوانید: ۴ کاربرد اسطوخودوس که نمی‌دانید!