آموزش قدم به قدم میکاپ برای پوست‌های چرب

آموزش قدم به قدم میکاپ برای پوست‌های چرب

27 فروردین 1399

برای افرادی که مستعد پوست چرب هستند، روند میکاپ کردن حول مبارزه با چربی اضافی می‌چرخد. این نبرد با مرطوب کننده‌های فاقد چربی، فاندیشن‌ها و پودرهای فیکساتور انجام می‌شود. در طول روز، شما باید با استفاده از کاغذهای جذب چربی و کرم پودر، درخشش ناخواسته از پوست را برطرف کنید.


بخش اول آماده سازی پوست


1. صورت خود را با پاک کننده تمیز کنید

هنگامی که آرایش می‌کنید، بهتر است که آن را روی پوست تمیز و هیدراته انجام دهید. قبل از میکاپ کردن، باید آن را تمیز کنید. صورت خود را با آب گرم بشویید تا کثیفی‌ها و چربی‌های سطح پوست پاک شوند. پاک کننده ملایم را روی صورت تمیز و مرطوب بمالید. آن را بشویید و با حوله تمیز خشک کنید.

  • از شستن پوست چرب خود، چندین بار در روز اجتناب کنید. این کار باعث می‌شود پوست شما رطوبت و چربی طبیعی خود را از دست بدهد. در عوض، صورت خود را یک بار در صبح و یک بار در شب، قبل از خواب بشویید.

 پاک کننده پوست

2. تونر را اعمال کنید

تونرها برای از بین بردن کثیفی، آرایش و روغن اضافی از پوست شما فرموله شده‌اند. یک توپ پنبه‌ای را به تونر فاقد چربی آغشته کنید. سپس آن را روی صورت خود بمالید، مراقب باشید تا با چشمانتان برخورد نکند.

  • اجازه دهید که تونر خشک شود. برای جلوگیری از دهیدراته شدن پوست، یک بار در روز از تونر فاقد الکل استفاده کنید.
  • گلاب و فندوق افسونگر، تونرهای طبیعی بسیار خوبی هستند.

3. پوست خود را مرطوب کنید

منافذ شما برای جبران کم آبی پوست، بیش از تولید چربی به رطوبت نیاز دارند. گرچه متناقض به نظر می‌رسد، اما پوست چرب به رطوبت بیشتری احتیاج دارد. با این وجود به چربی بیشتری نیاز ندارد. وقتی مرطوب کننده‌ای را انتخاب می‌کنید، به دنبال یک محصول سبک باشید که فاقد چربی، تحریک کننده و براق کننده باشد. یک لایه نازک از مرطوب کننده سبک را به صورت خود بمالید.

  • مرطوب کننده‌های تنظیم کننده چربی، در واقع به جذب روغن اضافی از پوست شما کمک می‌کنند.
  •  یک مرطوب کننده حاویSPF  را برای محافظت بیشتر انتخاب کنید.

4. هفته‌ای 3 تا 4 بار پوست خود را لایه برداری کنید

پوست چرب باعث می‌شود که بیش از حد چربی و سلول‌های پوستی تولید کند و منافذ شما را مسدود کند. برای جلوگیری از این امر هفته‌ای 3 تا 4 بار، با یک شوینده لایه بردار پوست خود را لایه برداری کنید. لایه بردار را روی پوست مرطوب بمالید و سپس با استفاده از حرکات دایره‌ای آن را روی پوست‌تان ماساژ دهید. صورت خود را کاملاً بشویید و آن را خشک کنید.

  • یک لایه بردار شیمیایی که حاوی موادی مانند بتا هیدروکسی اسید است را انتخاب کنید.
  • به دنبال یک اسکراب شکر به روشی ملایم، برای لایه برداری از پوست خود باشید.

بخش دوم نحوه میکاپ کردن


1. پرایمر مات را به صورت و پلک‌های خود بمالید

پرایمر، یک پایه صاف و براق برای میکاپ شما فراهم می‌کند. پرایمر، به ماندگاری میکاپ شما کمک می‌کند. هنگام انتخاب یک پرایمر، یک محصول فاقد چربی که به صورت پودری یا مایع است را انتخاب کنید. یک لایه نازک و یکنواخت از پرایمر را روی صورت خود بمالید، پلک‌های خود را فراموش نکنید.

  • می‌توانید یک پرایمر جداگانه برای پلک‌های خود خریداری و استفاده کنید.

2. لکه‌های خود را پنهان کنید

پوست چرب، مستعد آکنه و لکه‌های پوستی است. استفاده از یک لایه‌ سبک از کانسیلر مایع مات، بدون ایجاد کردن آسیب‌های پوستی به حداقل رساندن این عیوب کمک می‌کند. برای پوشاندن حلقه‌های تیره، قرمزی و نواقص، از کانسیلر مایع با براش کانسیلر استفاده کنید.

  • برای پوشش بیشتر، یک لایه از کانسیلر مایع را استفاده کنید. سپس یک لایه از فاندیشن پودری و یک لایه دیگر از کانسیلر مایع را اعمال کنید. برای تثبیت آرایش خود، از یک پودر فاندیشن یا یک فیکساتور استفاده کنید. هرچه از لایه‌های بیشتری استفاده کنید، احتمال مشاهده عیوب در طول روز کمتر خواهد بود.
  •  این روش کاربردی به چندین بار محو کردن نیاز دارد.
  • از کرم‌های کانسیلر اجتناب کنید، چرا که آن‌ها منافذ شما را مسدود می‌کنند.

3. از فاندیشن مخصوص پوست چرب استفاده کنید

فاندیشن‌های پودری بادوام هنگام مبارزه با چربی اضافی، پوست یکدستی را برایتان فراهم می‌کنند. قبل از خرید فاندیشن، برچسب آن را با دقت بخوانید و مطمئن شوید این محصول فاقد چربی، مات کننده و غیرکومدون‌زا است (منافذ شما را مسدود نمی‌کند). با یک براش پودری بزرگ، یک لایه نازک از پودر را روی پوست‌تان بزنید تا یکدست شود. براش را با حرکتی دایره‌ای و خمیده حرکت دهید.

  • اگر به پوشش بیشتری نیاز دارید، یک لایه دیگری از پودر را با یک اسفنج تمیز و مرطوب روی پوست‌تان بمالید. اسفنج را به صورت دایره‌ای حرکت دهید.
  • اگر فاندیشن پودری را دوست ندارید، یک موس فاندیشن یا یک فاندیشن مایع که بر پایه آب است را انتخاب کنید.

 فاندیشن مخصوص پوست چرب

4. از یک پودر تثیت کننده نرم استفاده کنید

پودر فیکس مات، جاذب دیگری در برابر پوست چرب است. مقدار کمی پودر را داخل درب آن بریزید. براش مدل کابوکی یا براش پودری را درون ظرف فشار دهید. برای استفاده از یک لایه نازک از پودر فیکس مات بر روی فاندیشن خود، براش را به صورت دایره‌های بزرگ از قسمت داخلی به قسمت بیرونی صورت حرکت دهید.

  • شما می‌توانید پودر را روی پلک‌های خود نیز بمالید.

5. رژگونه را به گونه‌های خود بزنید

رژگونه مات با چربی اضافی مبارزه می‌کند و از براق شدن پوست جلوگیری می‌کند. شما می‌توانید رژگونه مات را با یك براش رژگونه استفاده کنید. براش را از سیب گونه‌ها تا قسمت فوقانی گوش حرکت دهید.

  • از قرمز و هایلایت کردن گونه‌های خود اجتناب کنید، چرا که باعث می‌شود درخشان‌تر به نظر برسید.
  • رژگونه‌های ماتی که به صورت پودری هستند، بیشتر از رژگونه‌هایی که به شکل کرم هستند ماندگارند.

بخش سوم مبارزه با پوست چرب در طول روز و هفته


1. چربی‌های پوست را بردارید

در روز و در برخی از موارد، چربی‌های طبیعی از میکاپ مات شما عبور می‌کنند. کاغذ جذب کننده چربی بدون پاک کردن آرایش‌تان، چربی‌ها را از روی صورت‌تان پاک می‌کند. به آرامی یک ورق از کاغذ جذب کننده چربی را روی لکه چرب بچسبانید، آن را روی کل صورت‌تان ماساژ ندهید. پس از جذب چربی، کاغذ را با دقت از روی پوست خود بردارید.

  • شما می‌توانید کاغذهای بلاتونی (جذب کننده چربی) را خریداری کنید تا روغن و پودر باقی‌مانده را جذب کند.

2. لکه چرب را با پودر بپوشانید

پس از اینکه روغن را برداشتید، آن قسمت را با کرم پودر بپوشانید. در واقع کرم پودر، به جذب روغن باقیمانده و به حفظ ظاهری بی‌عیب و نقص کمک می‌کند. از پد آرایشی، اسفنج یا بیوتی بلندر برای زدن پودر به ناحیه چرب استفاده کنید.

  • همیشه کرم پودر را به همراه داشته باشید.

3. از ماسک‌ صورت برای از بین بردن چربی استفاده کنید

هفته‌ای یک یا دو بار، از ماسک صورت برای از بین بردن چربی استفاده کنید. ماسکی را پیدا کنید که حاوی خاک رس کائولن یا بنتونیت است. یک لایه نازک از ماسک را روی صورت خود بمالید. بگذارید 10 تا 15 دقیقه سفت شود. ماسک را با آب گرم بشویید.

  • رس‌های کائولن یا بنتونیت با تحریک کردن پوست، باعث می‌شوند تا روغن را جذب کنند.

زدن ماسک برطرف کننده چربی روی پوست

بیشتر بخوانید: آموزش قدم به قدم میکاپ برای پوست‌های خشک