5 ماسک خانگی پوست با روغن بابونه

5 ماسک خانگی پوست با روغن بابونه

21 اردیبهشت 1399

بابونه، مانند بسیاری از گیاهان طبیعی برای سلامتی مغز و بدن مفید است. بابونه نه تنها به رفع استرس کمک می‌کند، بلکه دارای خواصی برای تقویت سیستم گوارشی است. اما بسیاری از مردم نمی‌دانند که این گیاه شگفت‌ انگیز می‌تواند برای پوست‌شان مفید باشد. بله، روغن بابونه اگر به طور مرتب در روتین مراقبت از زیبایی مورد استفاده قرار گیرد، می‌تواند همانند یک معجون جادویی برای پوست عمل می‌کند. در این مقاله، نکات زیبایی مخصوص پوست با استفاده از روغن بابونه آورده شده است. با استایلی همراه باشید. 


بخش اول فواید بابونه برای پوست


 بابونه به دلیل داشتن فواید بیشماری که برای سلامتی پوست دارد، همانند یک فرمول آزمایش شده محسوب می‌شود. دو نوع روغن بابونه وجود دارد: رومی و آلمانی. از روغن بابونه می‌توان در ساخت ماسک‌های خانگی استفاده کرد که به ایجاد پوستی نرم و لطیف، عاری از آلودگی، جوش و آکنه کمک می‌کند. روغن بابونه، خاصیت آرامش‌بخش و تسکین دهنده دارد و از این رو به خلاص شدن از شر اگزما و بثورات کمک می‌کند. روغن بابونه، فواید شگفت انگیزی برای پوست دارد و تعداد کمی از آن‌ها در پایین ذکر شده است:

1. درمان آکنه و جوش‌

روغن بابونه، به دلیل خواص ضد التهابی نه تنها به رفع جوش و آکنه (که باعث ایجاد باکتری‌ و قارچ‌ می‌شوند) کمک می‌کند، بلکه اسکار (جای جوش) و لکه‌ها را برای همیشه از بین می‌برد. استفاده از روغن بابونه، به رفع قرمزی که در پوست‌های مستعد آکنه شایع است، کمک می‌کند. همچنین روغن اضافی پوست را جذب کرده و لایه‌های داخلی را تمیز و عاری از آلودگی نگه می‌دارد.

2. برطرف کردن راش (ضایعه پوستی)

به دلیل میزان بالای آلودگی در این روزها بسیاری از افراد با پوست حساس و داشتن ضایعه پوستی، سوزش بیشتری را تجربه می‌کنند. مراقبت از پوست با بابونه نه تنها پوست‌تان را مرطوب و آبرسانی می‌کند، بلکه اثرات درمانی و آرام بخشی را نیز به همراه دارد. این روغن، بثورات را تسکین می‌دهد و از بازگشت دوباره آن در آینده جلوگیری می‌کند. همچنین به رشد سالم سلول‌های پوستی و تغذیه آن کمک می‌کند و درخشندگی بیشتری را به پوست می‌دهد.

3. برطرف کردن لکه‌های پوستی

روغن بابونه به رفع لکه‌های پوستی صورت و بدن کمک می‌کند. افرادی که از پیری زودرس پوست رنج می‌برند و علائمی مانند خطوط ریز، خطوط پنجه کلاغی (Crow’s Feet) و حلقه‌های تیره زیر چشم دارند می‌توانند به طور مرتب از روغن بابونه استفاده کنند و شاهد از بین رفتن لکه‌ها باشند. زیرا به بهبود بافت و رنگ پوست کمک می‌کند روغن بابونه، دارای خواص ترمیم کنندگی و تقویت کنندگی پوست است و باعث جوانی و درخشندگی آن می‌شود.  

4. بهبود گردش خون

علاوه بر روغن، حتی چای بابونه برای پوست شگفتی‌های فراوانی به همراه دارد. نوشیدن یک فنجان چای بابونه در روز به تنظیم و بهبود جریان خون کمک می‌کند و پوست را سالم و جوان نگه می‌دارد. همچنین به کاهش التهابات ناشی از عفونت‌های باکتریایی و قارچی و جوان سازی پوست کمک می‌کند.  


بخش دوم ماسک‌های خانگی با روغن بابونه برای پوست


روغن بابونه، برای پوست یک ماده شگفت آوری است و می‌توانید آن را به راحتی با سایر مواد طبیعی که در دسترس دارید، مخلوط کنید و ماسک‌های خانگی برای انواع مشکلات پوستی بسازید.  

1. ماسک بابونه و جو دوسر

استفاده از روغن بابونه در این ماسک به روشن شدن موثر پوست‌تان کمک می‌کند. این ماسک که از دو ماده پرخاصیت بابونه و جو دوسر ساخته شده است، به پاکسازی و تمیز کردن پوست‌ به طور عمقی کمک می‌کند. جو دوسر، حاوی سالیسیلیک اسید است که پوست را از هر نوع ناخالصی در امان نگه می‌دارد و به تنفس آن کمک می‌کند، ضمن از بین بردن سلول‌های مرده، به تقویت سلول‌های جدید پوست کمک می‌کند.   

مواد لازم:  

  • نصف فنجان چای بابونه دم کرده
  • نصف فنجان جو دوسر پرک
  • یک قاشق چایخوری جوش شیرین
  •  یک قاشق چایخوری عسل
  • چند قطره روغن بابونه معطر

روش انجام کار:

  1. در یک کاسه، نصف فنجان چای بابونه دم کرده را به همراه نصف فنجان جو دو سر پرک، چند قطره روغن بابونه، یک قاشق چایخوری جوش شیرین و همین مقدار عسل  را با هم مخلوط کنید.
  2. آن را به خوبی مخلوط کنید تا خمیری ضخیم درست شود.
  3. ماسک را به آرامی روی کل صورت و گردن خود بمالید، ابتدا ماسک را به مدت 10 تا 15 دقیقه به آرامی در جهت عقربه‌های ساعت ماساژ دهید.
  4. قبل از شستن پوست، اجازه دهید 20 الی 25 دقیقه دیگر بماند. سپس آن را با آب ولرم بشویید.
  5. حداقل هفته‌ای یک بار، این روند را تکرار کنید تا نتیجه مثبتش را روی پوست‌تان مشاهده کنید.

2. ماسک بابونه و روغن زیتون

روغن بابونه، جادویی برای جوانسازی پوست است و هنگامی که با روغن زیتون ترکیب می‌شود، پوست را تسکین می‌دهد و آرام می‌کند. با افزودن شکر به ترکیب، به آرامی همه کثیفی‌ها و ناخالصی‌های سطح پوست از بین می‌رود و پوستی تازه و درخشان خواهید داشت. روغن زیتون، همچنین به نرم کردن عمیق و مرطوب کردن پوست کمک می‌کند.  

مواد لازم:

  • یک کیسه چای بابونه
  • یک قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • یک قاشق چایخوری شکر گرانول
  •  چند قطره روغن بابونه معطر

روش انجام کار:

  1.  در یک کاسه، کیسه چای بابونه را خالی کنید و آن را در مخلوط کن پودر کنید.
  2.  سپس به چای پودر شده، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون، یک قاشق چایخوری شکر گرانول و چند قطره روغن بابونه اضافه کنید.  
  3.  ماسک را به آرامی روی صورت خود بمالید و 5 الی 10 دقیقه آن را ماساژ دهید. اجازه دهید ماسک 15 الی 20 دقیقه روی پوست شما بماند یا تا زمانی که خشک شود.
  4.  برای تأثیر بیشتر، آن را با آب سرد بشویید. خشک کنید و از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.
  5.  برای کسب نتیجه مطلوب، حداقل هفته‌ای یک بار این روند را تکرار کنید.

3. ماسک بابونه و بادام

بابونه، به روشن شدن و تمیز کردن پوست کمک می‌کند.  

مواد لازم:

  • یک کیسه چای بابونه
  • دو قاشق غذاخوری پودر جو
  •  یک قاشق غذاخوری عسل
  • یک قاشق غذاخوری بادام پودر شده
  • چند قطره گلاب

روش انجام کار:

  1. در یک کاسه، چای بابونه را خالی کرده و محتویات آن را پودر کنید.
  2. دو قاشق غذا خوری پودر جو، یک قاشق غذاخوری عسل، یک قاشق غذاخوری بادام پودر شده و چند قطره گلاب را به آن اضافه کرده و خوب مخلوط کنید.
  3. قبل از استفاده از این ماسک روی پوست‌تان، لازم است که صورت خود را به طور صحیح بشویید.
  4. ماسک را به مدت حداقل 10 دقیقه روی پوست صورت و گردن خود ماساژ دهید.
  5. اجازه دهید این ماسک 15 الی 20 دقیقه روی پوست‌تان بماند. سپس آن را با آب ولرم بشویید و پوست خود را خشک کنید.   
  6. برای داشتن پوستی درخشان و زیبا، حداقل هفته‌ای یک بار از این ماسک استفاده کنید.

4. ماسک روغن بابونه و آرد نخودچی

بدون استفاده از این ماسک مراقبت از پوست ناقص است، زیرا نه تنها پوست شما را نرم و صاف می‌کند بلکه باعث بهبود زخم‌های باقیمانده از جوش و آکنه می‌شود. آرد نخودچی بهترین مواد برای پوست محسوب می‌شود زیرا به بهبود بافت و رنگ پوست کمک می‌کند و باعث می‌شود که پوست روشن‌تر شود.

مواد لازم:

  •  دو قاشق غذاخوری آرد نخودچی
  •  چند قطره روغن بابونه
  • یک قاشق غذاخوری ماست تازه
  • چند قطره گلاب

روش انجام کار:

  1. در یک کاسه، دو قاشق غذاخوری آرد نخودچی را به همراه چند قطره روغن بابونه، یک قاشق غذاخوری ماست تازه و چند قطره گلاب مخلوط کنید.
  2. مخلوط را روی صورت و گردن خود بمالید و اجازه دهید به مدت 15 الی 20 دقیقه و یا تا زمانی که خشک شود، روی پوست‌تان بماند.
  3.  پوست‌تان را با آب ولرم بشویید.
  4.  این روند را حداقل یک بار در هفته، تکرار کنید تا رنگ پوست‌تان روشن‌تر شود.

5. ماسک بابونه و نارگیل

بابونه و نارگیل، هر دو خاصیت مرطوب کنندگی و تغذیه کنندگی برای پوست دارند. استفاده از این ماسک صورت بطور منظم، پوست شما را مرطوب می‌کند و در طولانی مدت باعث می‌شود پوست شما نرم و لطیف بماند.

مواد لازم:

  • یک کیسه چای بابونه
  • یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل

روش انجام کار:

  1. یک کیسه چای بابونه را در یک کاسه خالی کنید و روغن نارگیل را به آن اضافه کنید.
  2.  به خوبی آن‌ها را مخلوط کنید تا خمیری صاف و یکدست ایجاد شود.
  3.  این ماسک را در ناحیه صورت و گردن خود بمالید و اجازه دهید 15 الی 20 دقیقه روی پوست‌تان بماند.
  4. آن را با آب ولرم بشویید و حداقل هفته‌ای یک بار از آن برای رسیدن به پوستی صاف و نرم استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه استفاده از آب نارگیل برای مراقبت از پوست 

مطالب مرتبط