برای رشد موهایتان خوردن روغن ماهی را فراموش نکنید!

برای رشد موهایتان خوردن روغن ماهی را فراموش نکنید!

13 خرداد 1399

روغن ماهی از بافت‌ چرب ماهی‌هایی مانند خال مخالی، کولی، قزل‌آلا، سالمون و غیره استخراج می‌شود. شواهد عینی نشان داده است که روغن ماهی برای تسکین خارش پوست سر و کمک به جلوگیری از شوره سر مورد استفاده قرار می‌گرفته است. آیا روغن ماهی در محصولات مراقبت از مو مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ در این مقاله، درباره اینکه چگونه روغن ماهی استخراج می‌شود، همچنین فواید و نحوه استفاده از آن را برایتان بازگو خواهیم کرد. با استایلی همراه باشید.  


روغن ماهی چگونه استخراج می‌شود؟


روغن ماهی از طریق روش‌های مختلفی مانند سیال فوق بحرانی (Supercritical Fluids)، پرس مرطوب (Wet Pressing)، استفاده از حلال‌ها و سیلاژ ماهی با استفاده از آنزیم‌ها (Fish Silage Employing Enzymes) به دست می‌آید. متداول‌ترین آن‌ها، پرس مرطوب و استخراج با حلال‌ها است. پرس مرطوب به پختن، پرس کردن، سرریز کردن و سانتریفیوژ نیاز دارد. هنگام استخراج روغن ماهی با حلال‌ها، این فرآیند به قابلیت انحلال لیپیدها در حلال‌های آلی و آب بستگی دارد. این کار کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و مواد معدنی را از آب جدا می‌کند.   


فواید روغن ماهی برای مو


تحقیقات نشان می‌دهند که روغن ماهی گرفته‌شده از ماهی خال مخالی به تحریک رشد مو کمک می‌کند. این فاز، فاز آناژن (Anagen) است که شفت مو (ساقه مو) را تغییر می‌دهد و ماندگاری آن را افزایش می‌دهد.

  1. روغن ماهی، خاصیت ضد باکتریایی دارد که به تمیز نگه داشتن پوست سر و حفظ سلامتی آن کمک می‌کند.
  2. روغن ماهی به محافظت در برابر پیری، آسیب ناشی از گرما و درماتیت کمک می‌کند.
  3. به گفته پژوهشگران کره‌ایی، مصرف روغن ماهی تخمیر شده می‌تواند به رشد مو کمک کند. تکثیر سلول‌های درمال پاپیلا (پرز پوستی، Dermal Papilla) را افزایش می‌دهد و رشد مو را تحریک می‌کند.
  4. روغن ماهی، حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ اشباع‌ نشده مانند DHA است که درماتیت آتوپیک و استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد. ریزش مو ممکن است بخاطر استرس اکسیداتیو باشد.
  5. امگا ۳ می‌تواند به کاهش ریزش مو با افزایش چگالی و کاهش فاز تلاژن کمک کند. همچنین به کاهش آلفا-5 (که هورمونی را تولید می‌کند که باعث ریزش مو می‌شود) کمک می‌کند. روغن ماهی، دارای خواص ضد التهابی است که به کاهش ریزش مو و حفظ سلامت آن از نظر قدرت و حجم کمک می‌کند. همچنین به کاهش تولید بیش از حد چربی کمک می‌کند.
  6. روغن ماهی، حاوی اسیدهای چرب اشباع ‌نشده است که بر ساختار سلولی، سنتز چربی و التهاب پوست سر و مو تاثیر می‌گذارد.  
  7. مکمل‌های دریایی، به بهبود پوست و موهای نازک کمک می‌کند.

ماهی و روغن ماهی  


 نحوه استفاده از روغن ماهی برای رشد مو


1. آن را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید

ماهی، سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است. پروتئین، به ساخت و تقویت مو کمک می کند و اسیدهای چرب امگا ۳ به حفظ سلامت مو کمک می‌کنند. روغن ماهی گنجانده شده در رژیم غذایی نیز به حفظ سلامت مو کمک می‌کند. ماهی‌های توصیه‌شده عبارتند از خال مخالی، شاه‌ماهی، ماهی قزل‌آلا، ماهی سالمون، ماهی تن. سعی کنید روغن ماهی را به غذاهایتان اضافه کنید. قبل از اضافه کردن روغن ماهی به غذایتان مطمئن شوید که آیا به آن حساسیت دارید یا خیر.

2. مکمل‌های روغن ماهی

یک راه موثر دیگر برای استفاده از روغن ماهی برای رشد مو، مصرف آن به شکل کپسول‌، قرص و شربت است که به راحتی در داروخانه‌ها قابل دسترس هستند. یک پزشک متخصص می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. نتایج آن در عرض چند هفته قابل‌ مشاهده است.

3. ماسک روغن ماهی و روغن زیتون

ممکن است به دلیل بوی قوی که روغن ماهی دارد، نتوانید از آن به صورت روزانه استفاده کنید. این دلیل  نشان می‌دهد که استفاده ترکیبی از روغن زیتون و روغن ماهی به مغذی کردن و مرطوب نگه داشتن موهای شما کمک می‌کند. همچنین سلامت مو را بهبود می‌بخشد. با این حال، هیچ مطالعات علمی برای اثبات این موضوع در دسترس نیست.


موارد احتیاطی


ماهی و روغن ماهی، حاوی مقادیر زیادی جیوه هستند. دقت کنید که مقدار مصرفی‌تان بیش از مقدار توصیه‌ شده نباشد. اگر بیماری زمینه‌ای دارید، حتما قبل از مصرف آن با پزشک مشورت کنید. چه ماهی بخورید و چه نخورید، روغن ماهی به شما کمک می‌کند تا سلامتی خود را بهبود ببخشید. ممکن است مصرف آن در ابتدا کمی برایتان مشکل باشد، اما پس از مدتی از براقی موهایتان لذت می‌برید.

بیشتر بخوانید: چگونه می‌توان از سیاه دانه (Kalonji) برای رشد مو استفاده 

مطالب مرتبط