راه و رسم روشن شدن پوست به روش طبیعی

راه و رسم روشن شدن پوست به روش طبیعی

15 شهریور 1399

چنانچه خواهان پوستی روشن‌تر هستید می توانید از روش‌های طبیعی و خانگی در این زمینه کمک بگیرید،‌ ضمن این که این روش‌ها عوارض و آسیب های حاصل از استفاده مواد شیمیایی و مصنوعی را ندارد. البته اجتناب از اشعه مستقیم آفتاب نیز خود نقش بسیار زیادی در حفظ رنگ طبیعی پوست دارد. نکته بسیار مهم این که، هیچ ورد و جادویی وجود ندارد تا پوست شما را ده‌ها برابر روشن‌تر کند و شما را تبدیل به یک سفید برفی افسانه ای کند!  واقعیت این است که حتی با موثرترین روش‌ها پوست شما نهایتا یک تا دو درجه روشن تر خواهد شد. پس از خواب و خیال بیرون بیایید و کمی واقع‌بین باشید. و مهم‌تر این که یادتان باشد پوست‌های تیره هم زیبایی خاص خود را دارند.


بخش اول از روشن کننده‌های طبیعی استفاده کنید


1. استفاده از آب لیمو‌ترش

آب لیمو‌ترش هزاران سال است که به عنوان روشن‌کننده پوست مورد استفاده قرار گرفته. اما از آن جا که آب لیمو ترش خالص ممکن است باعث ایجاد حساسیت در پوست شود، می‌توانید آن را با مقداری آب (به نسبت مساوی) ترکیب کنید. سپس با یک توپک پنبه ای روی پوست خود بمالید و اجازه دهید 15 دقیقه بماند. سپس پوست خود را با آب ولرم آب‌کشی کنید.

  • استفاده از آب لیمو‌ترش را به نهایتا دو الی سه بار در هفته محدود کنید. استفاده بیش از این مقدار ‌می‌تواند به پوست شما آسب برساند. بهتر است بعد از هر بار استفاده، پوست خود را با یک مرطوب کننده مناسب آبرسانی کنید چرا که آب لیمو ترش می‌توند باعث خشکی پوست شود.
  • سه الی چهار هفته بعد از استفاده از آب لیمو‌ترش (هفته ای دو الی سه مرتبه) حتما شاهد روشن‌تر شدن پوست خود خواهید بود. این روش فوری عمل نمی‌کند و احتیاج به زمان دارد، اما رسیدن به نتیجه حتمی است.
  • در زمان استفاده از آب لیمو‌ترش احتیاط کنید. از آنجا که اشعه یو وی می تواند با مواد شمیایی موجود در مرکبات واکنش نشان دهد، ممکن است باعث ایجاد التهاب و بثورات جلدی شود. لذا در حالی‌که آب مرکبات روی پوست شماست به هیچ عنوان در معرض نور خورشید قرار نگیرید و در پایان نیز پوست خود را کامل بشویید.

مالیدن آب لیمو‌ترش با پنبه روی صورت

2. استفاده از ترکیب آب لیمو‌ترش و شیر پر چرب

برای روشن‌تر و لطیف‌تر شدن پوست کل بدن خود می توانید از این ترکیب استفاده کنید. ابتدا با آب ولرم کل بدن خود را آبکشی کنید. سپس یک فنجان شیر پرچرب را داخل وان پر از آب ریخته، آب یک عدد لیمو‌ترش تازه را به آن اضافه کرده و اجازه دهید شیر و آب لیمو‌ترش به طور یکنواخت در همه جای وان پخش شود. حالا به مدت 20 دقیقه در وان بمانید، و سپس بدن خود را با آب تمیز و ولرم آبکشی کنید.

  • آنزیم‌های موجود در شیر روی روشن شدن پوست تاثیر فوری دارد، ضمن این که با خاصیت مرطوب کنندگی خود، می‌تواند اثر خشک کنندگی لیمو را تعدیل کند.
  • از این روش هفته‌ای یک بار استفاده کنید. و اثر آن را بعد از یک ماه به وضوح ببینید.

خوابیدن در وان حمام با ترکیب آب لیمو‌ترش و شیر پر چرب

بیشتر بخوانید: با این ترفندها‌، پوست‌تان را روشن کنید

3. ماسک عسل و ماست

ماست نیز مانند شیر حاوی آنزیم‌هایی است که در روشن شدن شدن پوست تاثیری سریع دارد. عسل یک مرطوب کننده و آنتی باکتریال قوی است. این دو ماده شگفت انگیز را به نسبت مساوی ترکیب کنید، و روی پوست صورت و بدن خود بمالید. 15 دقیقه صبر کنید ، سپس با آب ولرم آبکشی کنید.

  • ماستی که استفاده می‌کنید باید معمولی باشد ( بدون هیچ افزودنی نظیر شکر یا میوه) . زیرا چنین افزودنی‌هایی باعث چسبنده شدن ماست می شود.
  • به جای عسل می توانید از پوره آوو‌کادو یا آلوئه ورا استفاده کنید.

ماسک عسل و ماست

4. از خمیر سفید‌کننده استفاده کنید

خمیر‌های سفید‌کننده تاثیری فوق‌العاده در روشن شدن پوست دارند. فقط باید آن را روی پوست تمیز و خشک بمالید ، اجازه دهید 15 دقیقه بماند و سپس با آب ولرم آبکشی کنید. در این جا دو دستور برای تهیه خمیر روشن‌کننده در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

  • خمیر آرد نخود: یک چهارم فنجان آرد نخود را با مقدار مناسبی آب لیمو ترش یا شیر مخلوط کنید تا جایی که خمیری به غلظت کرم به دست آید.
  • خمیر زردچوبه: یک قاشق سوپخوری زردچوبه را با مقدار مناسبی  مناسبی از آب لیمو ترش یا شیر مخلوط کنید تا جایی که خمیری به غلظت کرم به دست آید.

سفید‌کننده با زردچوبه و شیر

احتیاط! هرگز از مواد سفید‌کننده ای نظیر وایتکس، آمونیاک یا سایر مواد شمیایی خطرناک دیگر برای روشن شدن پوست خود استفاده نکنید.  آمونیاک موجود در این مواد، پوست شما را به شدت در معرض آسیب قرار می‌دهد. استفاده از چنین محصولاتی نه تنها سلامت پوست را به خطر می‌اندازد، بلکه به خاطر آسیب‌هایی که ایجاد می کند، در عمل موجب تیره تر شدن پوست شما می‌شود. و این دقیقا مخالف چیزی است که شما می‌خواستید! این طور نیست.

استفاده از سفید کننده ممنوع

5. فریب تبلیغات را نخورید و خود را گرفتار خرید محصولات زیبایی غیر‌استاندارد نکنید

 یادتان باشد پوست سالم زیباترین نوع پوست است، حالا هر رنگی که داشته باشد. بسیار بهتر است از مواد طبیعی و مطمئنی نظیر آب لیمو‌ترش برای روشن‌تر شدن پوست خود استفاده کنید. هرگز به دنبال تغییر زیاد در رنگ پوست خود نباشید که قطعا نتیجه عکس خواهید گرفت. یادتان باشد زیبایی واقعی در طبیعی بودن نهفته است. اعتماد به نفس داشته باشید و ارزش آنچه را که به شما ارزانی شده بدانید. به جای آن که به دنبال یک پوست کاملا متفاوت باشید، آنچه که واقعا هستید را با آغوش باز بپذیرید. و حتی اگر با پوست تیره به دنیا آمده اید، اجازه ندهید کسی تغییر را به شما تحمیل کند. شما همانطور که هستید زیبایید. این را بپذیرید تا در سایه سلامت و آرامش به سر ببرید.

  • بسیاری از زنان در سراسر دنیا خود را به آب و آتش می‌زنند تا پوستی به سفیدی برف داشته باشند. در مقابل بسیاری دیگر هزینه های هنگفت می‌کنند و حتی خود را در معرض سرطان پوست قرار می‌دهند تا پوستی بسیار تیره تر از آنچه دارند داشته باشند. واقعا چه کار احمقانه ای! این طور نیست؟ وقتی صحبت از زیبایی به میان می‌آید، آنچه بیشتر از همه اهمیت پیدا می‌کند سلامت است. پوست یکی از بزرگ‌ترین ارگان‌های حیاتی بدن شماست. لذا به مراقبت کامل نیاز دارد. تغذیه مناسب داشته باشید، به مقدار کافی آب بنوشید و پوست خود را مرطوب نگه دارید تا همواره چهره‌ای سالم و شاداب داشته باشید.    

از محصولات غیر استاندارد استفاده نکنید


بخش دوم عادت‌های خود را را تغییر دهید


1. پوست خود را لایه‌برداری کنید

 وجود سلول‌های مرده روی پوست می‌تواند به آن ظاهری تیره‌تر بدهد. لذا لازم است گاهی پوست خود را لایه‌برداری کنید. یکی از بهترین روش‌ها برای لایه‌برداری استفاده از اسکراب شکر یا نمک است. زمانی که در حال حمام‌کردن هستید، پوست خود را خیس کنید و با حرکت دورانی انگشتان خود شکر یا نمک را روی پوست اسکراب کنید.

  • برای لایه‌برای پوست صورت، می تواید اسکراب را بر پایه پودر بادام یا بلغور جو دو سر تهیه کنید . به این ترتیب یک لایه‌برداری فوق‌العاده و کاملا بدون آسیب خواهید داشت.
  • از یک برس با الیاف طبیعی نیز می توانید برای کنار زدن سلول‌های مرده پوستی بهره بگیرید. نکته مهم این که برس خیس نباشد، و پس از استفاده از برس خشک،  پوست صورت یا بدن خود را آبکشی کنید.

لایه برداری پوست

2. پوست خود را همواره مرطوب نگه دارید

 آبرسانی به پوست مانع تشکیل سریع سلول های مرده و سست شدن پوست می‌شود. لذا حتما بعد از شستشوی صورت از آبرسان روزانه مناسب پوست خود استفاده کنید. آبرسانی که استفاده می‌کنید نباید حاوی الکل باشد،زیرا الکل باعث خشکی پوست می‌شود.

  • روغن نارگیل یک آبرسان فوق‌العاده است که می تواند پوست شما را همواره شاداب و جوان نگه دارد. بعد از حمام ، روغن نارگیل را روی پوست دست و پای خود استعمال کنید. ده دقیقه صبر کنید تا کامل جذب شود، سپس لباس بپوشید.
  • روغن جوجوبا نیز یک آبرسان بی نظیر دیگر است. البته از روغن زیتون و بادام هم می‌توانید بهترین بهره را ببرید.

مرطوب کردن پوست

3. تا جایی که می‌توانید با خورشید سر و سنگین باشید!

شاید مجبورید هر روز مدت زیادی را زیر نور آفتاب بگذرانید. اما بدانید مواجهه بیش از حد با نور خورشید می‌تواند پوست شما را به مراتب تیره‌تر کند. لازم نیست خود را در خانه حبس کنید. فقط کافی است قبل از خروج از منزل، زمان کوتاهی را صرف آماده سازی پوست خود برای مواجهه با نور آفتاب کنید. اقدامات زیر در این زمینه کابردی خواهد بود:

  • از ضد‌آفتاب‌هایی با اس پی اف بالا (30 یا بالاتر) استفاده کنید. چرا که اس پی اف پایین تاثیر چندانی در جلوگیری از نفوذ اشعه های مضر خورشید به پوست ندارد. در طول روز گاهی (ترجیحا 2 ساعت یکبار) ضد‌آفتاب خود را تجدید کنید.
  • از یک کلاه لبه دار بزرگ استفاده کنید . به طوری که صورت و گردن شما از تابش نور خوردشید در امان باشد.
  • مخصوصا در فصل تابستان که شدت تابش آفتاب زیاد است لباس آستین بلند و شلوار‌های بلند بپوشید. می توانید برای رفع گرما از لباس های نخی، گشاد و سبک استفاده کنید.
  • با وجود تمام موارد بالا، البته لازم است گاهی نیز در معرض نور خورشید قرار گیرید. سلامت استخوان‌ها و سایر ارگان‌های بدن شما  به دریافت میزان کافی از ویتامین D بستگی دارد که تنها در آفتاب یافت می شود. پس تعادل را رعایت کنید.

استفاده از ضدآفتاب

بیشتر بخوانید: هر آنچه باید در مورد ضد آفتاب بدانید

مطالب مرتبط