هر آنچه که باید درباره مانیکور شلاک (Shellac) بدانید

هر آنچه که باید درباره مانیکور شلاک (Shellac) بدانید

30 آذر 1399

زمان زیادی را صرف مانیکور کرده‌اید و حالا کل روزتان با خرد شدن ناخن خراب شده؟ چه کسی غیر از خودتان درک می‌کند که در این روز چقدر احساس بدی دارید! ما یک پشنهاد ویژه برای شما داریم. کافی است از تکنیک شلاک ناخن بهره بگیرید تا نه تنها زیبایی و مقاومت ناخن‌ها، بلکه زیبایی و اعتماد ‌به‌نفس خودتان را نیز تقویت کنید. مانیکور شلاک اخیراً به خاطر کاربرد آن و نیز دارا بودن تنوع رنگ و طرح، در میان خانم‌ها بسیار محبوب و مرسوم شده. آنچه این تکنیک را محبوب کرده، کارا بودن آن و ظاهر زیبایش است. آیا در مورد مانیکور شلاک به اندازه کافی اطلاع دارید؟ اگر اینطور نیست در ادامه با ما همراه شوید. 


شلاک ناخن چیست؟


شلاک در واقع نوعی لاک ناخن است، پس عملا کاربردی در بلند کردن (اکستنشن) ناخن ندارد. با این وجود به دلیل دارا بودن خاصیت ژلی، باعث افزایش تقویت و ماندگاری ناخن می‌شود. علاوه بر آن شلاک در مقایسه با سایر پوشش‌های طولانی مدت ناخن، از عوارض کمتری برخوردار است. این نوع مانیکور نه تنها به ناخن‌های شما آسیب نمی‌رساند، بلکه از خرد شدن آن‌ها نیز جلوگیری می‌کند .


مزایای مانیکور شلاک 


بزرگ‌ترین مزیت شلاک ناخن، ماندگاری آن است. اگر از ما بپرسید مانیکور شلاک تا چه مدت روی ناخن ثابت می‌ماند، شگفت‌زده می‌شوید زیرا خواهیم گفت: تا 14 روز! و شما در کمال تعجب خواهید پرسید: حداکثر تا چه مدت می‌توانیم شلاک را روی ناخن خود نگه داریم؟ و باز ما شما را با این پاسخ متعجب خواهیم کرد: بسته به میزان رشد ناخن، تا 3 هفته. و البته که زمان طولانی‌تر از این را هرگز توصیه نمی‌کنیم. زیرا اگر مدتی بیش از این روی ناخن بماند، بسیار سفت خواهد شد و برای پاک کردن آن از روی ناخن به درد‌سر خواهید افتاد. 
یکی دیگر از بزرگ‌ترین مزایای شلاک این است که با استفاده از این نوع مانیکور در وقت خود صرفه‌جویی خواهید کرد، چرا که لازم نیست زمان زیادی منتظر خشک شدن آن بمانید. به محض این که سالن آرایشگاه را ترک کنید قادر خواهید بود از دستان خود برای انجام کارهای روزانه استفاده کنید. حتی می‌توانید ظرفهایتان را بدون دستکش و با خیال راحت بشویید. شلاک به راحتی پوسته و یا شکسته نمی‌شود و برای دستانتان هم هیچ ضرری ندارد. پس با خیال آسوده از آن استفاده کنید. با وجود این، شلاک معایبی جزئی را نیز شامل می‌شود که بهتر است در نظر گرفته شوند.


معایب مانیکور شلاک


مشکل اول این که، هم‌زمان با بلند شدن ناخن و رشد کوتیکول، پایه ناخن قابل مشاهده می‌شود. یکی از اشکالات دیگر شلاک، استفاده از اشعه ماوراء بنفش برای تثبیت آن است. با این حساب آیا شلاک برای سلامتی مضر است؟ همان‌طور که وقتی در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرید با خطراتی نظیر آسیب‌های پوستی، ایجاد لکه، پیری و حتی سرطان مواجه می‌شوید، احتمال آسیب در معرض اشعه ماوراء بنفش در سالن آرایشی نیز به همان میزان است. کافیست از یک ضد‌آفتاب مناسب استفاده کنید و یا به سالنی مراجعه کنید که در آن از نور ال‌ای‌دی استفاده می‌کنند. در ضمن پاک کردن شلاک کمی وقت‌گیر است و شاید چیزی حدود 15 دقیقه زمان ببرد. حواستان باشد برای پاک کردن لاک ژلی، بر خلاف لاک، هرگز نباید انگشتان خود را به استون اغشته کنید. در آخر این که شلاک می‌تواند برای ناخن‌های نازک و شکننده آسیب‌رسان باشد. پس قبل از استفاده از شلاک همه جوانب را به دقت بررسی کرده و با قرار‌دادن سلامتی خود در اولویت، اقدام به انجام آن نمایید.


تمام نکات و جزئیاتی که باید در مورد مانیکور شلاک بدانید!


هنوز در مورد مانیکور ناخن با تکنیک شلاک مردد هستید؟ آن را به افراد حرفه‌‌ای بسپارید! اگر خودتان در این زمینه تخصص ندارید ممکن است با انجام آن در خانه آسیب‌های جدی و جبران ‌ناپذیری به سلامت پوست و ناخن خود وارد کنید. مطمئن باشید بهترین گزینه برای انجام آن یک سالن آرایشی مجهز و توسط یک فرد آموزش دیده است. باور کنید اگر سلامتی‌تان حفظ شود، عملا در وقت و هزینه نیز صرفه‌جویی خواهد شد.

  1. دست و ناخن‌های خود را روزانه تقویت و آبرسانی کنید. حداقل دو بار در روز از روغن کوتیکول و کرم دست استفاده کنید.
  2. کار را به افراد حرفه‌ای بسپارید. اگر خودتان در این زمینه آموزش ندیده‌‌اید ممکن است با انجام آن در خانه، آسیب‌های جدی و جبران ‌ناپذیری به سلامت پوست و ناخن خود وارد کنید. مطمئن باشید بهترین گزینه برای انجام یک شلاک تمیز و ایمن، سالن‌های آرایشی حرفه‌ای توسط افراد آموزش دیده است. باور کنید وقتی سلامتی‌تان تضمین شود، عملا در وقت و هزینه نیز صرفه جویی‌خواهد شد.
  3. خودتان اقدام به پاک کردن شلاک نکنید. چرا که به لایه‌های سطحی ناخن آسیب خواهید رساند و سلامت و زیبایی ناخن و دستان خود را به خطر خواهید انداخت.
  4. نکته دیگر این که، در انجام مانیکور شلاک زیاده روی نکنید. گاهی لازم است به ناخن خود استراحت دهید و اجازه دهید بدون پوشش در معرض هوا قرار گیرد.

تفاوت بین ژل اکریلیک و شلاک


ژل اکریلیک یا شلاک! کدام یک بهتر است؟ شاید این سوال از اصل اشتباه باشد. این که تصمیم بگیرید از کدام یک استفاده کنید به نتیجه‌ای بستگی دارد که به دنبال آن هستید. اما اگر تنها می‌خواهید به تفاوت بین ژل و شلاک پی ببرید، باید بگوییم مهم‌ترین تفاوت در این است که با مانیکور ژلی می‌توانید قد ناخن را بلند‌تر کنید و در واقع اکستنشن ناخن انجام دهید، اما در مورد شلاک، چنین امکانی وجود ندارد. در واقع با استفاده از مانیکور ژلی و آکریلیک هم می‌توان سطح ناخن را پوشش داد و هم می‌شود ناخن‌ها را ‌بلند‌تر جلوه داد و به قد آن‌ها اضافه کرد. در مقابل، شلاک تنها می تواند سطح خود ناخن را  پوشش های رنگی دهد و نقشی در بلند‌تر کردن ناخن ندارد. در نهایت مقایسه برتری شلاک با ژل یا آکریلیک چندان منطقی نیست، چرا که کاربرد و نتیجه هر کدام کاملا مجزا است و هیچ ربطی به هم ندارند و برتری یا بدتری نسبت به یکدیگر ندارند. در اصل هر کدام در صنعت مانیکور ناخن جای خود را دارند. پس اگر خواهان اکستنشن ناخن هستید به دنبال مانیکور آکریلیک بروید، اما اگر می‌خواهید ناخن‌های خود را محکم‌تر کنید و اطمینان داشته باشید که مانیکور شما ماندگاری نسبتا بالایی دارد تکنیک شلاک را اجرا کنید. در نهایت اگر تنها به دنبال ایجاد ظاهری طبیعی اما زیبا هستید گزینه شلاک را انتخاب کنید. 


نحوه پاک کردن مانیکور شلاک در خانه


چندین روش نظیر استفاده از استون، سرکه و ... برای  پاک کردن شلاک وجود دارد. اما معمول‌ترین راه استفاده از استون است. البته ما همچنان پیشنهاد می‌کنیم برای انجام آن به یک سالن آرایشی حرفه‌ای مراجعه کنید. اما اگر به هر دلیل اصرار دارید خودتان در خانه این کار را انجام دهید، در ادامه با ما همراه باشید تا نکات لازم در این زمینه را با شما به اشتراک بگذاریم.

  • پدهای پنبه‌ای را به شکل مربع برش دهید به صورتی که بتوانید بستر ناخن را پوشش دهید.
  • فویل‌های آلومینیومی را نیز به شکل مربع برش دهید به صورتی که بتوانید آن را دور نوک انگشت خود بپیچید.
  • کوتیکول‌های اطراف ناخن را به روغن کوتیکول آغشته کنید.
  • پد پنبه‌ای را در استون قرار دهید.
  • پد آغشته به استون را روی بستر ناخن قرار دهید.
  • مربع‌های آلومینیومی را دور سر انگشت خود بپیچید.
  • اجازه دهید حدود 2 تا 10 دقیقه به همین حالت بماند.
  • پوسته پوسته‌های شلاک را با ابزار یا چوب نازک مانیکور بردارید.
  • با استفاده از یک بافر نرم پوسته‌های باقی مانده را پاک کنید.
  • دست خود را بشویید. از یک لوسیون نرم‌کننده و روغن کوتیکول استفاده کنید.

البته شاید علاقه داشته باشید شلاک را با ماده دیگری که استون در آن به کار نرفته پاک کنید. در این روش، دقیقا باید مراحل بالا را تکرار کنید. تنها تفاوت در این است که باید در ابتدا بستر ناخن را با یک سوهان زبر سوهان بکشید. سپس پد پنبه‌‌ای را به پاک‌کننده ملایم (بدون استون) آغشته کرده و بقیه مراحل را طبق آنچه در بالا گفته شد دنبال کنید. شاید هم ترجیح دهید شلاک را با سرکه پاک نمایید. برای انجام آن لازم است سرکه و آب لیموی تازه را با نسبت مساوی ترکیب کنید و به این وسیله یک محلول پاک کننده درست کنید. بقیه مراحل دقیقا طبق آن چیزی است که در بالا به آن اشاره شد.


ایده‌های الهام بخش برای مانیکور شلاک 


حالا که به اندازه‌‌‌ای با مانیکور شلاک آشنا شده‌اید و اطلاع دارید که شلاک چیست و چگونه می‌توان آن را در خانه پاک کرد، وقت آن رسیده تا ایده‌هایی را در مورد طرح و رنگ شلاک با شما به اشتراک بگذاریم تا در مراجعه بعدی خود به سالن آرایشی بتوانید از آنها الهام بگیرید و از آرایشگر خود بخواهید آنچه برازنده شماست را برایتان انجام دهد.

آمبره دو رنگ با مانیکور شلاک

ناخن‌های تک رنگ گاهی خسته‌کننده به نظر می‌رسند. پس بهتر نیست از یک طرح آمبره بهره بگیرید؟ گاهی تماشای دو یا چند رنگ که در کنار هم قرار گرفته و در عین حال کمی هم در هم شده‌اند و یک طیف رنگی بسیار زیبا را به وجود آورده‌اند فوق‌العاده لذت بخش است.

 مانیکور شلاک آمبره

مانیکور شلاک آمبره

مانیکور شلاک آمبره

مانیکور شلاک با دیزاین هلال ماه معکوس

اگر طول بستر ناخن شما به اندازه کافی بلند است و به اصلاح ناخن‌های کشیده‌ای دارید، می‌توانید از مانیکور روفیان (تحت عنوان مانیکور فرانسوی معکوس یا نیمه ماه) استفاده کنید. این طرح از دو لایه رنگ تشکیل شده به طوری که کل ناخن را با یک رنگ مانیکور کرده و سپس با رنگی دیگر یک هلال کوچک (که شبیه به یک ماه نیمه در کنار کوتیکول ناخن است) در نزدیکی پایه ناخن ایجاد کنید. برای ایجاد هلال ماه، بهتر است از یک رنگ متالیک نظیر طلایی یا نقره‌ای استفاده شود، چرا که رنگ‌هایی از این دست با سایر رنگ‌ها سازگار است. این نوع مانیکور را برای ناخن‌هایی که طول بستر آن‌ها کوتاه است بیشنهاد نمی‌کنیم، زیرا باعث کوتاه‌تر به نظر رسیدن آن می‌شود.

مانیکور شلاک بنفش با دیزاین هلال ماه معکوس

مانیکور شلاک طوسی با دیزاین هلال ماه معکوس

مانیکور شلاک نود با دیزاین هلال ماه معکوس

مانیکور شلاک با دیزاین هندسی

اگر به طرح‌های هندسی علاقه‌مند هستید، شاید طرح نوارهای رنگی برایتان جذاب باشد. برای ایجاد کنتراست، بهتر است رنگ  پایه از نوع ملایم نظیر صورتی مارشمالو یا بژ کم‌رنگ باشد. 

مانیکور شلاک با دیزاین هندسی

مانیکور شلاک با دیزاین هندسی

مانیکور شلاک با دیزاین هندسی

مانیکور شلاک با دیزاین مینیمال براق

برای خانم‌هایی که طرفدار طرح‌های مینیمال هستند، مانیکور‌های براق اما ساده و ملایم ایده‌آل به نظر می‌رسد. از آرایشگر خود بخواهید این طرح‌های شیک را روی بعضی یا همه ناخن‌های شما پیاده کند تا ساده و در عین حال جذاب و چشمگیر به نظر برسید.

مانیکور شلاک با دیزاین اکلیلی

مانیکور شلاک با دیزاین اکلیلی

مانیکور شلاک با دیزاین اکلیلی

مانیکور شلاک با سنگ‌های تزئینی

اگر طرفدار مانیکور‌های پر زرق و برق‌تر هستید، استفاده از سنگ‌های تزیینی گزینه بسیار مناسبی برای شما است. البته پیشهاد می‌کنیم برای آن‌ که این نوع طراحی لوس و زننده به نظر نرسد، تنها روی یکی دو ناخن در هر دست ایجاد شود. این نوع طرح‌ها به خودی خود جلب توجه می‌کنند، پس بهتر است در میزان استفاده از آن محتاط باشید و روی همه ناخن‌ها اعمال نشود.

مانیکور شلاک با دیزاین سنگ‌های تزئینی

مانیکور شلاک با دیزاین سنگ‌های تزئینی

مانیکور شلاک با دیزاین سنگ‌های تزئینی

مانیکور دو رنگ با طرح‌های برجسته

چنانچه به دنبال یک مانیکور بسیار شیک و امروزی هستید ما مانیکور دو‌ رنگ را به شما پیشنهاد می‌کنیم. به این ترتیب که بعضی از ناخن‌ها با یک رنگ و ناخن‌های دیگر با رنگ مکمل آن مانیکور شود، نظیر سیاه و سفید یا صورتی کم‌رنگ و پر‌رنگ. برای جذاب‌تر شدن، می‌توانید روی بعضی از ناخن‌ها را با طرح‌های ظریف و زیبا طراحی کنید.

مانیکور دو رنگ شلاک با دیزاین برجسته

مانیکور دو رنگ شلاک با دیزاین سنگ‌های تزیینی

مانیکور دو رنگ شلاک با دیزاین برجسته

مانیکور شلاک با فویل طلایی

یکی دیگر از طرح‌های جذاب، موارد ایجاد شده با فویل ناخن است. البته که برای شیک بودن، لازم است تنها روی چند ناخن پیاده شود، نه همه ناخن‌ها. چنانچه آرایشگر شما حرفه‌‌ای باشد می‌تواند حتی به این نوع طرح، جلوه آمبره هم بدهد.

مانیکور شلاک با دیزاین فویل طلایی

مانیکور شلاک با دیزاین فویل

مانیکور شلاک با دیزاین فویل

مانیکور شلاک مات

برای شیک‌تر کردن مانیکور، می‌توانید آن را با یک لایه تاپ‌کت پوشش دهید. با این کار ظاهر نهایی ناخن شما مخملی‌تر و خاص‌تر به ‌نظر می‌رسد. پشنهاد می‌کنیم هر وقت بحث مانیکور و طراحی ناخن پیش می‌آید خیال خود را پرواز دهید و خود را به طرح‌ها و رنگ‌های معمول محدود نکنید.

مانیکور شلاک مات

مانیکور شلاک مات با دیزاین انتزاعی

مانیکور شلاک مات با دیزاین سنگ‌های تزیینی

مانیکور شلاک با دیزاین پوست حیوانات 

طرح‌های الهام گرفته شده از نقش پوست حیوانات هرگز و هرگز از مد نمی‌افتد. شاید گاهی کم‌رنگ شود، اما در دوره بعد با قدرت و محبوبت بیشتر برمی‌گردد. از این نوع طرح‌ها نه تنها می‌توان برای لباس و کیف و کفش و ... استفاده کرد، بلکه برای مانیکور ناخن نیز فوق العاده شیک و زیباست. از طرح‌های پوست پلنگ و یوزپلنگ گرفته تا نقش‌های پوست زرافه و گورخر، همگی نه تنها قابل انجام هستند بلکه بسیار چشمگیر و جذاب می باشند.

مانیکور شلاک مات با دیزاین پلنگی

مانیکور شلاک مات با دیزاین پلنگی

مانیکور شلاک مات با دیزاین پلنگی

و در آخر، مانیکور شلاک یکی از ترند‌های محبوب است که ارزش توجه و سرمایه‌گذاری را دارد. ضمنا آن قدر متنوع و گسترده است که کفه مزایای آن بر معایبش سنگینی می‌کند. امیدواریم با خواندن این مقاله، توانسته باشیم به شما در این زمینه کمک کنیم و این بار با دید باز‌تر و تمایل بیشتر نسبت به انجام آن، به سالن آرایشی مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: با کاربرد انواع لاک‌‌ ناخن و کاربرد آن آشنا شوید

مطالب مرتبط